Gå til innhold

LO og AP sitt tette samarbeid.


Anbefalte innlegg

Å ville ha makt er ikke en sykdom, det er et ønske, et begjær. Det er meg bekjent ikke en diagnose man kan få av leger, har aldri hørt om folk som er blitt sykemeldt av slikt.

Jeg vil stille denne diagnosen når en person gjør ting som ikke er for ens eget beste, eller skader andre personer (fysisk eller mentalt), i den hensikt å oppnå mer makt. Det trenger ikke være noe galt med å ønske seg en maktposisjon. Men da bør drivkraften være ønske om mer ansvar, enn ønsket om å kunne påtvinge andre sin vilje. Ledere i sistnevnte gruppe fins i flere bedrifter, og er ikke noe som man trenger å samle på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å ville ha makt er ikke en sykdom, det er et ønske, et begjær. Det er meg bekjent ikke en diagnose man kan få av leger, har aldri hørt om folk som er blitt sykemeldt av slikt.

Jeg vil stille denne diagnosen når en person gjør ting som ikke er for ens eget beste, eller skader andre personer (fysisk eller mentalt), i den hensikt å oppnå mer makt. Det trenger ikke være noe galt med å ønske seg en maktposisjon. Men da bør drivkraften være ønske om mer ansvar, enn ønsket om å kunne påtvinge andre sin vilje. Ledere i sistnevnte gruppe fins i flere bedrifter, og er ikke noe som man trenger å samle på.

Ja, der er jeg stort sett enig med deg. Den sistnevnte kategorien minner litt om enkelte politikere som ønsker å tvinge mest mulig overfor vanlige borgere (altså ikke engang arbeistagere....) :roll:

 

 

Hmm. Lesestoff: Latskap på jobben

 

Ikke akkurat noe å skrive bok om. Slikt er jo det i det offentlige den dag idag. De eneste som gjør noe jobber grunnet en pliktfølelse, resten har en mer "laid-back" holdning. Men det er bare å betale for innsatsen, så slipper man det. Skjønner ikke hvorfor bedriftsledere klager overdet, betaler man ikke godt nok så kan man ikke automatisk forvente innsats ;)

Lenke til kommentar
Ja, der er jeg stort sett enig med deg. Den sistnevnte kategorien minner litt om enkelte politikere som ønsker å tvinge mest mulig overfor vanlige borgere (altså ikke engang arbeistagere....) :roll:

Tid for litt visdomsord:

To summerize: it is a well-known fact, that those people who most want to rule people are, ipso facto, those least suited to do it. To summerize the summary: anyone who is capable of getting themselves made President should on no account be allowed to do the job. To summerize the summary of the summary: people are a problem.
Lenke til kommentar
Om du så ser i dagens VG så begynner nå også NHO å bli bekymret for de høye lønningene til enkelte ledere og hvilke signaler dette gir til de annsatte. I tillegg gjør dette det vanskeligere for NHO å forhandle med LO, men selvsagt er dette LO`s feil.

Jeg må få lov til å korrigere deg litt.

 

NHO har vært bekymret for skyhøye lederlønninger i flere år, og den signaleffekten den gir.

Lenke til kommentar

Så finner vi også disse lederne som har arvet bedriften. Far til sønn overtakelse.

Mange av de lederne har ikke alltids den rette kompetanse eller evner, og burde vel strengt talt heller ikke vært ledere. Fellespunkter er jo som regel at det stilles skyhøye kompetansekrav til arbeidere, men Deres egne kompetanser skal man vokte seg vel for å komentere. Det finnes dog hederlige unntak også, og de får nesten alltid suksess.

 

Ellers registrerer jeg også denne utingen med samarbeid fra bedrift til bedrift i byer. Der ledere tar kontakt med hverandre for å lage en strategi om de lokale lønnsforhandlingene. Desverre så gjør også alt for mange klubbledere det samme, slik at det aldri blir den store lønnsforskjellen. Hvem taper på slike samarbeid?

 

Jeg har sittet i våres lokale klubb og vært med på lokale lønnsforhandlinger. Må si at det har vært blandete følelser. Det ene året krevde vi 6 kroner i timen, og sjefen gikk berserk. Året etterpå krevde vi 8,50, og mannen strålte som en sol, og syntes faktisk at det var ett realistisk krav.

 

Sjefen på nabobedriften hadde ett overskudd på 5,25 mill, tok aksjonærutbytte på 5 mill, og fortalte til sine arbeidere at det ikke fantes penger til lønnsøkninger, men han kunne til nøden gå med på 10 øre i timen i lønnsøkning. Det gir den rette følelsen av å bidratt for bedriften.

 

Ut fra dette har jeg ikke respekt for så mange ledere. Jeg synes de viser sitt sanne jeg litt for ofte. Helt enig med Snekker`n i nesten alt hva han har sagt i denne tråden.

 

 

 

Alt dette jeg har skrivt over er litt offtopic, og har ikke så mye med LO og AP sitt samarbeid å gjøre.

 

Tilbake til saken da.

Jeg skulle virkelig ønsket at LO var partiuavhengige. Sloss for sine medlemmer, og ett mer rettferdig samfunn. Jeg må desverre si at LO sloss litt for mye for de offentlige lønningene. Det har aldri ført noe godt med seg, og vil heller aldri gjøre det på sikt heller. LO har vel heller aldri hatt en så dårlig (evneveik) leder som nå. Desverre for oss helt vanlige arbeidere, for dette får vi svi for.

 

Om samarbeidet LO og AP fører noe godt med seg for oss vanlige arbeidere tror jeg ikke. Av gammel tradisjon pleier LO å være meget moderate når AP sitter ved makten.

 

Personlig skal jeg stemme SV ved neste valg. Jeg blir rødere og rødere for hvert år som går.

 

Edit: Jeg er trøtt, derfor dette litt rotete innlegget. Håper Dere bærer over med meg.

Endret av hertugen
Lenke til kommentar

vel, vel, siterer litt fra VG.

 

Finansminister Per-Kristian Foss (H) stiller i morgen opp for Stein Erik Hagen og Mille-Marie Treschow i et lukket forum for næringslivstopper på parets gods i Larvik.

 

- Pay-back time.

Frank Aarebrot, professor i sammenlignende politikk, mener det er problematisk at Foss deltar på private arrangementer så lenge han deltar som statsråd.

 

- Hvis pressen nektes adgang til et foredrag finansministeren holder på et sted han sier han drar til som finansminister, så er det et demokratisk problem, sier Aarebrot.

 

:hmm::hmm::hmm:

Lenke til kommentar
vel, vel, siterer litt fra VG.

 

Finansminister Per-Kristian Foss (H) stiller i morgen opp for Stein Erik Hagen og Mille-Marie Treschow i et lukket forum for næringslivstopper på parets gods i Larvik.

 

- Pay-back time.

Frank Aarebrot, professor i sammenlignende politikk, mener det er problematisk at Foss deltar på private arrangementer så lenge han deltar som statsråd.

 

- Hvis pressen nektes adgang til et foredrag finansministeren holder på et sted han sier han drar til som finansminister, så er det et demokratisk problem, sier Aarebrot.

 

:hmm::hmm::hmm:

Aarebrot er jo en AP mann da. Og dette er jo ikke noe som er relevant i temaet i denne tråden, det gjør ikke det LO og AP gjør mer forsvarlig.

 

Den artikkelen inneholder også en god del fordomsfulle uttalelser, spesielt fra Djupedal.

 

Men OT, det bør ikke være en lukket forsamling når han uttaler seg som statsråd, om det da stemmer.

Lenke til kommentar
Aarebrot er jo en AP mann da.

Slikt kan du spare deg for. Aarebrot har aldri lagt skjul på hvor han står politisk, og har alltid satt faglig integritet høyt når han uttaler seg. Vis litt respekt for mannen.

Må du kutte ut. Å opplyse om at han er AP mann er bare info. Har jeg sagt at han holder det skjult? Nei. Har jeg sagt at han uttaler seg uten faglig integritet? Nei. Har jeg vært respektløs? Nei. Føler du for å bjeffe? Ja :tease:

 

Selv ville nok ikke Aarebrot selv hatt noe imot om det ble nevnt at han er AP mann i artikkelen (noe det ikke ble), for dette er noe han er åpen om. Om han fortjener min respekt er helt og holdent opp til meg, bare fordi noen er professor så tilsier ikke det at de fortjener min respekt. Den er min til å gi. Og jeg gir den ikke ut uten videre. Når det kommer til Aarebrot så har han vist god integritet, han har blant annet gått ut og etterlyst en debatt rundt at de fleste journalister er SV'ere og AP'ere.

 

Men det er viktig at det kommer frem at han er en AP'er, nettopp for å beskytte hans integritet, noe han selv har uttalt. Når han "harselerer" litt med KRF, advarer AP angående bybanen i Bergen, fordi det ikke er noen god valgkampsak, når han går ut og sier at valg i Norge har så lav oppslutning at det spørs om det egentlig er særlig demokratisk, vel så er det bare positivt om en leser får vite at han er bl.a. er AP'er. For han ville helt klart vært en annen person om han var en FRP'er eller NKP'er og hans uttalelser ville blitt påvirket av det, om ikke ubevisst.

 

Jeg kommer ikke til å spare meg for slikt, jeg vil altid ha i bakhodet at han er AP'er når han uttaler seg. Han er professor for sammenliknende politikk, han har enorm "slagkraft" i mediene gjennom sin kompetanse. Da er det viktig at mest mulig om vedkommende er klart. Fordi man er professor så gjør ikke det en person mindre mottagbar for å være inhabil i en sak. Han er AP mann, og har stor forkjærlighet til partiet. Det vil altid være relevant når han uttaler seg om det som er hans ekspertfelt. Og det er viktig at man vet om det.

 

Jeg har stor respekt for mannen, gjennom det jeg har fått inntrykk av han. Han er en ekte bergenser, stor i kjeften og liker å komme i søkelyset. Om du ikke finner det relevant at han er AP mann så deg om det, da trenger du bare å filtrere det vekk. Andre vil like å vite mest mulig om en person som uttaler seg om noe.

 

Om jeg hadde puttet en :roll: bak setningen så kunne du gjerne ha arrestert meg. Men det gjorde jeg ikke. Jeg gav en opplysning som faktisk kan være relevant, fordi han kjenner AP, er en AP mann og uttaler seg med kritikk mot et annet parti enn AP. Når en person med hans autoritet uttaler seg så er det bare bra å vite slikt. Det er intet annet enn en faktaopplysning.

 

Og for ordens skyld så uttalte jeg også at jeg vat enig med mannen. :whistle:

Lenke til kommentar
Må du kutte ut. Å opplyse om at han er AP mann er bare info. Har jeg sagt at han holder det skjult? Nei. Har jeg sagt at han uttaler seg uten faglig integritet? Nei. Har jeg vært respektløs? Nei. Føler du for å bjeffe? Ja :tease:

Jeg gjentar: skjerpings! :p

 

Lider du av skrivekløe eller?

Lenke til kommentar
Må du kutte ut. Å opplyse om at han er AP mann er bare info. Har jeg sagt at han holder det skjult? Nei. Har jeg sagt at han uttaler seg uten faglig integritet? Nei. Har jeg vært respektløs? Nei. Føler du for å bjeffe? Ja :tease:

Jeg gjentar: skjerpings! :p

 

Lider du av skrivekløe eller?

For å svare: Nei, trenger ikke skjerpings her og ja til det siste. Endelig fått et tastatur som fungerer igjen :p

Lenke til kommentar

Vel det merkelige er jo at Høyre har kritisert AP fordi de har motatt støtte fra LO,men samtidig holdt skjult i alle år hvor my de selv har fått av NHO og rike forretningsfolk, men nå når de må legge dette frem og rike forretningsfolk bekrefter støtte til dem,, så er det ikke støtten de kritiserer men at LO folk sitter i styret i AP. Vel vel snakker om å snu kappen etter hvordan vinden blåser :whistle:

AP har i det minste spilt med åpne kort og går ikke i lukede møter med div pengegivere :hmm:

 

PS: Jeg stemmer hverken Høyre eller AP

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Men Høyre spiller med åpne kort de også. Noe de ifølge mOrten Meyer på NRK ikveld har gjort de to siste valgene. Det er bare til å gå inn på Høyre sine sider for å se hvem som gir penger til Høyre.

 

Tok et kjapt søk, og fant denne: http://www.hoyre.no/Saker/Artikkel/2004/1102342440.36

 

Regner med de har en mer oversiktlig side, men tar meg ikke bryet å leite etter den.

 

Det essensielle er at alle partier mottar støtte, men kun AP mottar betydelig støtte fra en organisasjon som også får representanter valgt inn i sentralstyret. Da er bidragsyteren aktivt med på å bidra til partiets politikk.

 

Det er en farlig sirkel når LO bidrar med penger fra medlemmene samtidig som de kativt er med på å styre AP sin politikk, fra insiden. Samtidig kan man ta med i betraktningen at det er penger som strengt talt burde bli brukt til noe annet.

 

NHO gir overhodet ikke noe støtte i det hele tatt. Enkeltgivere gir ihvertfall av egen lomme til partier som har en politikk de støtter, det er ikke fakta når det kommer til LO.

 

Uansett om det Høyre gjør er kritikkverdig så frifinner det ikke LO og AP. Og det er Høyre sin oppgave å belyse hva andre driver med, akkurat som AP kan belyse det Høyre driver med. Men det Høyre kritiseres for (møter i lukkede forsamlinger), kan nok også de fleste andre partier bli tatt for også, sikkert derfor ingen var interessert i å kritisere noen på dette punktet i RedaksjonEN ikveld, selv om programleder prøvde å få det på banen.

Lenke til kommentar

Vel vel, det er flere som ser at sammenhengen mellom regering og mektige finansfolk er skummelt og mye mer uheldig en samarbeidet mellom AP/ LO. :hmm:

 

 

Tidligere konsernsjef i Orkla, Jens P. Heyerdal, kommer med et nådeløst angrep på Bondevik-regjeringen, som han mener er preget av «mørkeblå vulgærkapitalisme».

 

- Noen forsøker å skjule og tilsløre sin støtte til ulike interesser ved å gi gaver til ulike formål. For dermed å oppnå en høyst tvilsom respekt, sa Heyerdal.

 

- Historien har vist at fagbevegelsen har gjort Ap mer praktisk orientert, og ikke kun ideologisk, sa Heyerdal til VG.

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=104333

Lenke til kommentar
Vel vel, det er flere som ser at sammenhengen mellom regering og mektige finansfolk er skummelt og mye mer uheldig en samarbeidet mellom AP/ LO.  :hmm:

 

 

Tidligere konsernsjef i Orkla, Jens P. Heyerdal, kommer med et nådeløst angrep på Bondevik-regjeringen, som han mener er preget av «mørkeblå vulgærkapitalisme».

 

- Noen forsøker å skjule og tilsløre sin støtte til ulike interesser ved å gi gaver til ulike formål. For dermed å oppnå en høyst tvilsom respekt, sa Heyerdal.

 

- Historien har vist at fagbevegelsen har gjort Ap mer praktisk orientert, og ikke kun ideologisk, sa Heyerdal til VG.

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=104333

:!: Mener du dette seriøst? :dontgetit:

 

Heyerdal har i regi av AP kommet med kritikk mot regjeringen og Stein Erik Hagen. Sistnevnte en mann som Heyerdal overhodet ikke kommer godt overens med. Dette minner ikke om noe annet et porpaganda fra Heyerdal, man kan ikke engang ta de uttalelsene med en klype salt, det er bare nok et kapittel om kranglingen mellom de to millionærene.

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=273724

http://www.ukeavisenledelse.no/cgi-bin/uke...imaker?id=74931

http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/...e?service=print

http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/10/15/223366.html

http://www.op.no/leder/article1547590.ece

the list goes on and on and on and on....

 

Dette er intet annet enn at AP lar seg selv bruke av en mektig mann som Heyerdahl til å drive sin stadige krigføring mot Stein Erik Hagen og hans venner. Snakk om hvem som blir utnyttet av hvem.... :roll:

Lenke til kommentar

Carl I. sitter vel og gnir seg i hendene nå. AP har driti på draget og prøver desperat å få fokus over på regjeringspartiene, da spesielt Høyre. Så sitter man igjen med FRP som ikke har bindinger til noen mektige venner, hverken millionærer, næringstopper eller mektige fagorganisasjoner. Det nærmeste er vel Hagen som gav støtte til alle borgerlige partier i irritasjon over hva LO/AP fant på. De tjener nok godt på dette. Skulle aldri tro at den tid kom hvor FRP var partiet med klart best inregritet :p

Lenke til kommentar

Eg stiler meg svært kritisk til Lo og arbeiderpartiets sammarbeid. Det er eit demokratisk problem at eit parti og landets største fagforening står så nært. Det gjør at folk ikkje vil komme til å organisere seg eller at folk støtter Ap uten egentlig å ville det. Ein ting er at politiske parti velger å støte ein fagforening i enkelte kamp saker, men måtten sammarbeidet mellom Ap og Lo er lagt opp no gagner ikkje andre enn topene i Ap og Lo som er ute etter meir makt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...