Gå til innhold

2 disker oppå hverandre, blir det for varmt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer helt an på luftstrømmen gjennom kabinettet. Er det potte tett, blir det varmere enn hvis du har vifter som trekker kald luft fra front og blåser det ut bak/oppe.

Men, på en generell basis, harddisker lever lengre med en vifte foran. En liten 80mm-vifte på 5v holder i lange baner.

Skrevet (endret)

Bruk f.eks gratisprogrammet Dtemp for å måle temperaturen med den innebygde temperatursensoren. Det er ingen fare å ha høy temperatur over korte tidsrom så du kan gjerne prøve deg frem.

Det er veldig individuellt hva folk synes er bra nok temperaturer, men her er i hvertfall de fleste produsentenes anbefalinger: 0-60°C. Personlig liker jeg å holde temperaturen mellom 30 og 50°C under drift. (temp ved kald oppstart er mellom 17 og 23°C)

Edit:

Link med screenshots og omtale: http://www.wintotal.de/softw/index.php?rb=1038&id=2150

Dersom du synes temperaturen er i høyeste laget så kan det være lurt å gi mer luft forbi harddsikene slik psilocybe sier. Enten ved en smartere plassering av diskene i forhold til luftstrømmen i kabinettet eller ved bruk av vifter.

Endret av Simen1
Skrevet (endret)

ok, har tatt et bildet, jeg har plass mellom cdrom og floppy også, jeg vet ikke hva som blir minst varmt jeg...

btw har dere tips på noen hardisker da? 160gig som kanskje ikke blir så varm...

post-62-1113080082_thumb.jpg

Endret av norma_saw
Skrevet

Personlig har jeg 3x Maxtor 200GB stående i en cluster oppå hverandre uten vifte foran. Driftstemp på de respektive under full load er sub-45 grader.

Har kun 2 120mm-vifter på 900RPM gående til vannkjøling, så jeg kan ikke klage :)

Skrevet

Hadde selv 3 hardisker i samme brønn med en stillegående 92mm vifte uten den hadde nok hardiskene blitt ganske så varme.

har nå satt den 1 ATA hardisken opp i 5,25 så den kjører sammen med DVD brenneren så slippper jeg en ekstra IDE kabel.

Annbefales å kjøle ned hardisker med vifte.

Skrevet

Bruk fantasien. Plasser den så den blåser på diskene slik at det blir godt med luftstrøm rundt dem. Men det er jo stor forskjell fra kabinett til kabinett på hvor det er praktisk å plassere dem. Du finner nok ut av det. Av festemåter kan jeg foreslå alt fra skruer, strikk, tape, strips, patentbånd, til tråd, lim eller å klemme den fast mellom noe.

Skrevet

Dtemp kan ikke være helt riktig.

Maxtordisken min viser 22 grader celsius mens kvikksølvet i rommet sier 25 grader.

WDC disken som står 2 slotter lenger opp sier 32 grader som jeg tror er mer reelt.

Skrevet

der sank temp på den ene hardisken med 10 grader, men, lol, jeg bestillte feil harddisk, en sata harddisk, men det har ikke jeg :p vurderer å kjøpe et sånt kort så jeg kan ha sata disker :p

Skrevet (endret)

Her er noen bilder av mine disker (i Cooler Master Stacker moduler) :

Bilde 1

Bilde 2

Kjører 1stk 120mm vifte i hver modul (plass til 4 disker i hver)

Er litt rotete inni kabinettet, er for lat til å fikse det :)

Endret av lavizh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...