Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hjelp. koble om blinklyset.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ulovlig er det ja he he :thumbup:

 

Men det er jo bare å sette på konstant strøm istedenfor det, men du må ha et rele eller noe som kan bryte strømmen når du skal blinke.

 

Men ser onkel politi deg så blir de nok ikke så glade :w00t: dessuten forvirrer du andre trafikanter også :ermm:

Lenke til kommentar

Et relè som virker motsatt av det du har nå er vel alt som skal til. Jeg er ingen ekspert på elektronikk, men blinklysrelèet du har nå bryter strømmen når du ikke blinker og fører strøm når du skal blinke.

 

Et motsatt relè vil vel føre strøm når du ikke blinker (lysene lyser gult) og kutte strømmen når du blinker.

Lenke til kommentar
USA biler har såkalte markeringslys på siden\foran som lyser hele tiden, er gule de, kanskje du kan sette på de, men er vel ikke helt lovlig her i landet?

Markeringslys (på siden,foran og bak,med gult lys) er vel lovlige,da Volvo

(og sikkert flere merker) har dette orginalt.

Kanskje det er lov om det kommer fra fabrikk, på samma måte som vindusrutesoting er lov på framrutene om man kjøper det fra fabrikk og som er godkjent..

Lenke til kommentar
USA biler har såkalte markeringslys på siden\foran som lyser hele tiden, er gule de, kanskje du kan sette på de, men er vel ikke helt lovlig her i landet?

Markeringslys (på siden,foran og bak,med gult lys) er vel lovlige,da Volvo

(og sikkert flere merker) har dette orginalt.

Kanskje det er lov om det kommer fra fabrikk, på samma måte som vindusrutesoting er lov på framrutene om man kjøper det fra fabrikk og som er godkjent..

Ja det skulle ikke forundre meg...

Det Norske lovverket er helt topp spør du meg.

Trodde det skulle være likhet med lover og regler,jeg.

Men tydeligvis kan enkelte (høytstående) personer få "fritak".

 

F.eks: Eks`n til Røkke (Middelfart eller hva hun het)

slapp unna en parkeringsbot.

Kong Carl i Sverige slapp unna med en antagelig fartsovertredelse +++

 

Mens vi vanlige dødelige må punge ut for den minste ting.

Er nok flere enn Valgerd som burde skyttes (som nevnt i en annen tråd)

Lenke til kommentar

Jeg har Mazda 626 fra 89, og da passer sokklene som sitter i parkeringslyset, også i blinkelyset. Så da er det bare å kjøpe et ekstra par ifra, huggern og montere i blinkelyset ditt og du har 5 watt, konstant i blinkelyset og 21 watt når du bruker blinkelyset. Vet ikke om dette passer på andre biler enn de litt eldre mazdaer?

Lenke til kommentar
Jeg har lyst til å koble om blinklyset slik at det normalt lyser og blinker når jeg skal blinke. Lurte på om hvordan det kan gjøres. :hmm:

Ulovelig, er det et poeng og forvirre andre trafikanter mest mulig?

Jeg synes nå at markeringslys er überkjekt jeg da.. kommer feks en BIL som mangler et hovedlys i mørket, kan lett forveksles med en motorsykkel feks.. da er det uansett kjekt med markeringslys.. men uansett.. det er jo lovligheten for det ettermontert..

Lenke til kommentar

er ikke forbudt å koble opp oranse markeringslys på sidene på en bil.. 2 forran og bak 1 på hver side.

om det er gjort fra fabrikk eller privat har ingenting å si så lenge monteringen er gjort på en forsvarlig måte privat.

 

men å koble om blinkelyset, slik at det lyser konstant er strengt forbudt. ¨

 

Du som nevnte toning/soting av vindu som er godtatt når det er fra fabrikk.

 

fabrikken toner bare vinduet litt.. langt i fra så mye som soting ville ha gjort

Lenke til kommentar
Jeg synes nå at markeringslys er überkjekt jeg da.. kommer feks en BIL som mangler et hovedlys i mørket, kan lett forveksles med en motorsykkel feks.. da er det uansett kjekt med markeringslys.. men uansett.. det er jo lovligheten for det ettermontert..

Skal da være ett parklys i drift i slike situasjoner.

Lenke til kommentar

Det er jo mange Volvoer (spesielt S40/V40 trur jeg) som kjører rundt med markeringslys da :roll:

 

Vet bestefaren til en kamerat av meg kjøpte en ny S40 for et par år siden, å de var det markeringslys på...

Han er ikke akkurat "rånete" av seg, så tviler på at han hadde koblet det om :p

Lenke til kommentar

På min Chevrolet G20 Van er blinklysene satt opp slik:

 

2 blinklys foran - fungerer både som blinklys og markeringslys(?) - lyser konstant svakt, og blinker med sterkere lys.

 

2 markeringslys foran på sidene lyser konstant og kutter strømmen når man setter på blinklys.

 

2 blinklys bak som bare blinker når man setter på blinklys.

 

Hvordan dette er satt opp aner jeg ikke - men jeg vet at de fleste Chevrolet van'er fra omtrent samme tidsperiode er lagt opp slik. Om det er lovlig vet jeg heller ikke? Det ser ihvertfall bra ut ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...