Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sorry, gidder ikke å lage ny tråd.

 

Jeg har en gammel boks stående he på rommet som jeg tenkte å lære meg Linux på. Jeg har aldri vært borti Linux før og aner ikke hvordan det ser ut eller hvordan det fungerer (har fått med meg at det er en blanding av kommandoer og et skrivebord). Boksen er en Pentium MMX 200 MHz m/ 32 MB RAM og 16 MB S3 TrioVega grafikk. Det er også en nyere 20 GB harddisk i den.

 

Jeg vil da ha tips til en Linux-distro som innstalleres på harddisken (Knoppix er altså utelukket), som er lett å begynne/komme i gang med (går gjerne over til mer avanserte siden), og som kjører greit på boksen (husk 32 MB RAM er ikke mye).

 

Noen tips? :)

Lenke til kommentar
Sorry, gidder ikke å lage ny tråd.

 

Jeg har en gammel boks stående he på rommet som jeg tenkte å lære meg Linux på. Jeg har aldri vært borti Linux før og aner ikke hvordan det ser ut eller hvordan det fungerer (har fått med meg at det er en blanding av kommandoer og et skrivebord). Boksen er en Pentium MMX 200 MHz m/ 32 MB RAM og 16 MB S3 TrioVega grafikk. Det er også en nyere 20 GB harddisk i den.

Glem GUI, oppgrader til minimum 64mb (helst 128mb).

 

Hvis du ikke vil oppgradere så installer Slackware eller Debian, og lær deg å bruk konsoll.

Endret av olear
Lenke til kommentar
Norwegian Minister [Morten Andreas Meyer (H)]: No More Proprietary Formats.

 

Mange fine ord om Norge, i tillegg til at det er kult at Meyer nå går ut med dette offentlig. Jeg har, på tross av at jeg er på motsatt side av den politiske høyre/venstre-aksen av det Morten A. Meyer er, hatt troen på ham som moderniseringsminister.

Enig. Dette er flott! Ligger også selv helt omvendt av Morten politisk, men han skal ha det at han har fått til mye bra med sin IT-politikk. Bravo! Skulle gjerne hatt deg, om ikke hele partiet ditt med på laget.

 

Hva vil skje ved et eventuellt og sannsynlig regjeringsskifte til høsten? Jeg vet at SV har sagt noe ala "Åpen kildekode er bra, demokratisk" - og at venstre-partiene generellt sett har vært meget positive til åpen kildekode/standarder - men i hvor stor grad vil de følge opp politikken som her er startet? Hmm.. burde sendt avgårde en mail til Ap/SV/Sp. Hva med:

 

Hei!

 

Leste at Morten Meyer (er det ham, eller departementet?) i en stortingsmelding (stemmer dette, at det var en stortingsmelding?) har gått ut med at det offentlige kun skal bruke åpne standarder og mest mulig åpen kildekode i det offentlige innen 2009.

 

Som frammtidig velger for de rødgrønne partiene, lurer jeg derfor på om denne udelt positive politikken vil fortsette, og forsatt bli aktivt drevet fram. Jeg har sett klare indikasjoner på dette, blant annet igjennom SVs uttalelse om at "åpen kildekode er demokratisk", men spør likevel for å få klargjort deres politikk på dette området.

 

Jeg bruker selv nesten utelukkende åpen-kildekode programmvare, og er isolert sett svært fornøyd med dette. Likevel rammes jeg av det offentliges bruk av proprietære standarder, som at NRK sine nett-TV sendinger går på Microsofts formater, og slik ikke er tilgjengelige/svært vanskelig tilgjengelig for meg.

 

Å promotere åpen kildekode og åpne standarder innen det offentlige er svært viktig da det både stimulerer til inovasjon og nyskapning - dermed arbeidsplasser blant annet i Norge, samt sikrer tilgang for alle på likt nivå. I tillegg gjør det bevaring av informasjon lettere, da man ikke låses til enkeltleverandører som kansje ikke eksisterer/er aktuelle i framtiden.

 

Med vennlig hilsen

Kyrre Ness Sjøbæk

*andre signatorer*

 

Ser dette greit ut? Burde kansje være mulig å trekke inn noe fra den undersøkelsen/rundspørringen EFN hadde med partiene for en stund siden - om noen finner den...

Lenke til kommentar

<propaganda>

 

I RVs Internett-program av 2001 står det følgende om fri programvare:

 

3) FOR LINUX OG FRI PROGRAMVARE – MOT MICROSOFT-MONOPOL

 

Microsoft og andre store internasjonale monopoler forsøker å tjene penger på å hindre utviklinga av uavhengig programvare. Mot det har mange datafolk gått sammen om å utvikle fri og offentlig dokumentert programvare, som f.eks. Linux. RV krever:

 

    * "Fri og åpen"-programvare lovbestemt til offentlig informasjonslagring og kommunikasjon

    * Forbud mot lukka, proprietær programvare som standard i stat og kommune

    * Linux og annen fri og åpen kildekode-programvare i skolen

    * Nei til allmene patenter for programvare

    * Norge må ikke undertegne Haag-konvensjonen og andre avtaler som tjener programvaremonopolene

 

Internettprogrammet begynner å dra på åra, men en revisjon er visst på vei.

 

</propaganda>

 

;)

Lenke til kommentar

Vet at RV har et flott program for dette! Stå på! Flott om de kommer inn på tinget til neste år - gjerne i vippeposisjon. Vi trenger noen for å sette makt bak krava fra bla. Manifest ovenfor en eventuell rødgrønn regjering. Men det er også viktig å ikke spre venstresida (nok en gang...) men at den framstår som en samlet enhet.

 

Sikkert en del leifer der. Men noen som er er interessert/kommentarer? Gjerne rett leifer, men også faktafeil (har satt et par spm i parantes der). Ønsker du ditt navn under, send meg en PM.

Lenke til kommentar

Endelig så ser det ut til at nVIDIA driverene fungerer på maskinen min.

 

For de som ikke vet så har ikke nVIDIA driverene fungert 100% siden 4-serien på min HW.

 

HW:

nForce2 med GeForce 4MX IGP

 

SW:

Slackware Current

Kernel 2.6.12.1 (fjernet ACPI)

nVIDIA driver 7667

 

Innstillinger:

Option "DPMS"

Option "NoLogo" "1"

Option "NvAGP" "3"

Option "RenderAccel" "0"

Option "ConnectedMonitor" "CRT"

Option "IgnoreDisplayDevices" "TV"

 

Har kjørt dette oppsettet i hele dag uten problemer (+ 3timer med glxgears), får teste i noen dager til før jeg er 100% sikker på at det virker.

Lenke til kommentar
Sorry, gidder ikke å lage ny tråd.

 

Jeg har en gammel boks stående he på rommet som jeg tenkte å lære meg Linux på. Jeg har aldri vært borti Linux før og aner ikke hvordan det ser ut eller hvordan det fungerer (har fått med meg at det er en blanding av kommandoer og et skrivebord). Boksen er en Pentium MMX 200 MHz m/ 32 MB RAM og 16 MB S3 TrioVega grafikk. Det er også en nyere 20 GB harddisk i den.

Glem GUI, oppgrader til minimum 64mb (helst 128mb).

 

Hvis du ikke vil oppgradere så installer Slackware eller Debian, og lær deg å bruk konsoll.

Win95 kjører greit nok i noen måneder på den maskinen (da trenger den formatering). Mener du da et alle Linux-distroer med GUI vil gå veldig treigt?

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Win95 kjører greit nok i noen måneder på den maskinen (da trenger den formatering). Mener du da et alle Linux-distroer med GUI vil gå veldig treigt?

fungerer Win2k/XP bra på den maskinen? Nei. En ny Linux distro krever ikke mindre en Win2k/XP hvis du har tenkt å kjøre KDE/GNOME.

 

Grunnen til at Win95 fungerer fint er at den er 10år gammel ;)

Lenke til kommentar

Jeg vil primært bare se hvordan ting fungerer (hvordan ting er bygget opp) og hvordan det er å surfe, preike på MSN og skrive litt tekster.

Systemet vil mest bli brukt til å bli gjennomsøkt i hver krinkel og krok.

 

Hva med eldre distro'er da? Siden 10 år gammel Windows kjører på den, må vel en 5-10 år gammel Linux-disto også fungere fint vel.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Jeg vil primært bare se hvordan ting fungerer (hvordan ting er bygget opp) og hvordan det er å surfe, preike på MSN og skrive litt tekster.

 

Systemet vil mest bli brukt til å bli gjennomsøkt i hver krinkel og krok.

Uansett hva kravene dine er så har du ikke nok minne til GUI-baserte programmer. I konsoll vil maskinen være mer en bra nok, bruk Links til surfing (i frambuffer med grafikk), CenterICQ/tMSNc til MSN og en enkel teksteditor til skriving.

Lenke til kommentar
3) FOR LINUX OG FRI PROGRAMVARE – MOT MICROSOFT-MONOPOL

 

Microsoft og andre store internasjonale monopoler forsøker å tjene penger på å hindre utviklinga av uavhengig programvare. Mot det har mange datafolk gått sammen om å utvikle fri og offentlig dokumentert programvare, som f.eks. Linux. RV krever:

 

    * "Fri og åpen"-programvare lovbestemt til offentlig informasjonslagring og kommunikasjon

    * Forbud mot lukka, proprietær programvare som standard i stat og kommune

    * Linux og annen fri og åpen kildekode-programvare i skolen

    * Nei til allmene patenter for programvare

    * Norge må ikke undertegne Haag-konvensjonen og andre avtaler som tjener programvaremonopolene

Jeg står på stikk motsatt side av RV, men er enig i samtlige av punktene. "Forbud" høres litt sterkt ut, men jeg synes det er en selvfølge at kommene alltid skal velge den mest "folkelige" og billigste progamvaren som er tilgjengelig. Egentlig så burde vi forvente at all tilgjengelig media på statsfinansierte institusjoner skal være i åpne formater, slik at hele befolkningen kan ta nytte av det uten å betale. Staten burde også, så langt som mulig, være upartisk, slik at ingen får en urimelig fordel i konkurransen om kundene.

 

Programvarepatenter er så latterlig at det ikke engang er noen vits å diskutere det. Jeg ser ikke hvordan noen kan ha enerett på implementeringen av en ìde, siden dette vil krenke friheten til befolkningen. Dette er også en av mange grunner til at jeg holder meg unna EU-vennlige Høyre :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...