Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Jo, takk skal du ha, det var jo faktisk pinlig enkelt.  :blush:

Du kan få en Ubuntu-CD av meg. Det er én direkte-CD og én installasjons-CD hvis du skulle være fornøyd. :)

 

Edit: Snakkes på Gaim neste gang jeg ser deg der.

Endret av drange_net
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen her som har en kommando for å legge til en skriver, eventuelt et tips til hva jeg gjør nå? Har er en HP DeskJet-skriver, nylig tilkoplet en Ubuntu Hoary-server (via LTP1) uten GUI. Skriveren er - ifølge Ubuntus Wiki - støttet under OS-et. Driver/PPD er - ifølge samme kilde - pnm2ppa for printeren.

Lenke til kommentar
Noen her som har en kommando for å legge til en skriver, eventuelt et tips til hva jeg gjør nå? Har er en HP DeskJet-skriver, nylig tilkoplet en Ubuntu Hoary-server (via LTP1) uten GUI. Skriveren er - ifølge Ubuntus Wiki - støttet under OS-et. Driver/PPD er - ifølge samme kilde - pnm2ppa for printeren.

CUPS køyrer jo ein HTTP-server på port 631, så du kan vel bruke Lynx eller Links og gå til http://localhost:631

 

Ellers så er vel kommandoen "lpadmin" du bør utforske.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar
CUPS køyrer jo ein HTTP-server på port 631, så du kan vel bruke Lynx eller Links og gå til http://localhost:631

 

Ellers så er vel kommandoen "lpadmin" du bør utforske.

URL-en prøvde jeg istad òg, den ga meg ingen resultater fra w3m (tekstbasert leser) over SSH ihvertfall. LPAdmin lå ikke inne, og heller ikke CUPS. Fant derimot CUPS på pakkesystemet, er det dét jeg trenger? Har planer om å dele skriveren over Samba, til lokalnettverket med både Windows- og Linux-klienter.

 

Edit: Leif..

Endret av AfroDude
Lenke til kommentar

Ang. printeren - er denne maskina et headless-oppsett?

 

Om ikke annet skulle det være mulig å få opp X11-appen for å kontrollere printere vha GUI over ssh - sleng på flagget -XY til ssh, slik:

 

ssh bruker@maskinnavnellerip -XY

 

så kan du starte appen fra kommandolinja over ssh, og den kommer opp på X11-tjeneren på maskina du sitter på.

Lenke til kommentar
CUPS køyrer jo ein HTTP-server på port 631, så du kan vel bruke Lynx eller Links og gå til http://localhost:631

 

Ellers så er vel kommandoen "lpadmin" du bør utforske.

URL-en prøvde jeg istad òg, den ga meg ingen resultater fra w3m (tekstbasert leser) over SSH ihvertfall. LPAdmin lå ikke inne, og heller ikke CUPS. Fant derimot CUPS på pakkesystemet, er det dét jeg trenger? Har planer om å dele skriveren over Samba, til lokalnettverket med både Windows- og Linux-klienter.

 

Edit: Leif..

Må vel ha CUPS ja...

Lenke til kommentar
Ang. printeren - er denne maskina et headless-oppsett?

 

Om ikke annet skulle det være mulig å få opp X11-appen for å kontrollere printere vha GUI over ssh - sleng på flagget -XY til ssh, slik:

 

ssh bruker@maskinnavnellerip -XY

 

så kan du starte appen fra kommandolinja over ssh, og den kommer opp på X11-tjeneren på maskina du sitter på.

Sitter med PuTTY på en Windows-klient nå, og såvidt jeg ser det fungerer det der bare på en annen Linux-maskin?

Lenke til kommentar
Ang. printeren - er denne maskina et headless-oppsett?

 

Om ikke annet skulle det være mulig å få opp X11-appen for å kontrollere printere vha GUI over ssh - sleng på flagget -XY til ssh, slik:

 

ssh bruker@maskinnavnellerip -XY

 

så kan du starte appen fra kommandolinja over ssh, og den kommer opp på X11-tjeneren på maskina du sitter på.

Sitter med PuTTY på en Windows-klient nå, og såvidt jeg ser det fungerer det der bare på en annen Linux-maskin?

Gjer nok det, ja.

Lenke til kommentar
Har ein kamerat som har lyst på fjernkontroll til PCen. Har nokon ein å anbefale som fungerar i GNU/Linux?

Se om du finner noe her http://www.lirc.org/

Hm, ser bra ut :thumbup:

 

Hadde vore fint med ein erfaring med ein spesifikk kontroll.

 

BTW: No veit eg ikke heilt, men nyare kontrollar, brukar dei IR dei også?

Jada, nyere kontroller bruker nok IR de òg. Og jeg vil tro at du kan bruke en hvilken som helst fjernkontroll på maskinen din. :)

Endret av MS-DOS modus
Lenke til kommentar

LIRC leser koder fra hvilken som helst IR-fjernkontroll som sender med rett signalformat. Man kan så programmere den etter den fjernkontrollen man har.

Selv har jeg en fjernkontroll med mottaker jeg fikk med tv-kortet mitt (Pinnacle PCTV Stereo), som funker med LIRC.

 

Jeg har også snakket med andre som bruker RF-fjernkontroller (ATI Remote Wonder, eller hva de heter), dog ikke med LIRC.

Lenke til kommentar

hehe. skulle akkurat til å legge inn link, men der var du.

 

om vi bare slutter å kjøpe coca cola & McDonalds nå, så kanskje det er nok til at usa kommer for å "erstatte en korrupt regjerning", og passe på oljen vår imens (JA, jeg vet at vi ikke kommer til å slutte å kjøpe M$ ting helt enda, var bare en spissformulering)

Lenke til kommentar
Norwegian Minister [Morten Andreas Meyer (H)]: No More Proprietary Formats.

 

Mange fine ord om Norge, i tillegg til at det er kult at Meyer nå går ut med dette offentlig. Jeg har, på tross av at jeg er på motsatt side av den politiske høyre/venstre-aksen av det Morten A. Meyer er, hatt troen på ham som moderniseringsminister.

Godt å se at det finnes intelligens blant politikere også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...