Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Option "RenderAccel" "0"

Hvorfor? Ikke at jeg kan si at det virker noe særlig her, men jeg har hørt at andre faktisk får XRENDER-akselerasjon.

I går _skulle_ jeg få til driverene og jeg prøvde alt. RenderAccel 1 krasjet maskinen, hvis jeg ikke skrev noe om RenderAccel så krasjet maskinen. De innstillingene jeg har nå fungerer, maskinen går fremdeles og jeg kommer ikke til å røre en ting så lenge det fungerer.

 

EDIT:

Dag to, og X har fremdeles ikke krasjet. Ser endelig ut til at ting fungerer :)

 

Selv om ting nå fungerer så kommer jeg _aldri_ til å kjøpe noe skjermkort fra nVIDIA i framtiden, de har mistet all respekt hos meg.

Endret av olear
Lenke til kommentar
Jeg vil primært bare se hvordan ting fungerer (hvordan ting er bygget opp) og hvordan det er å surfe, preike på MSN og skrive litt tekster.

Systemet vil mest bli brukt til å bli gjennomsøkt i hver krinkel og krok.

 

Hva med eldre distro'er da? Siden 10 år gammel Windows kjører på den, må vel en 5-10 år gammel Linux-disto også fungere fint vel.

Vil ikkje anbefale deg å legge inn ein gamal distro. Legg heller inn ein ny, men med programvare som tek minimalt med ressursar, men 32 MB RAM MÅ oppgraderast til minst 64 MB.

 

Ikkje ein god idè å bruke ein slik HW til å utforske GNU/Linux... Mykje programvare kan du berre utelukke, spesielt desktop-system som KDE og GNOME.

Lenke til kommentar

Forstår ikke at media må legge ut slik som nyheter. Alt Jon har gjort er å lage en patch til Google Video Viewer (som bare er en patch til VLC som er fritt tilgjengelig som kildekode fra Google).

The Mozilla plugin in the latest release (0.8.2) of VLC doesn’t include support for the MIME type (application/x-google-vlc-plugin) that Google is using (it has been added to trunk).

 

Another difference is that Google is paying patent royalties on both MPEG4 ASP and MPEG4 AVC.

Endret av drange_net
Lenke til kommentar
Jeg vil primært bare se hvordan ting fungerer (hvordan ting er bygget opp) og hvordan det er å surfe, preike på MSN og skrive litt tekster.

 

Systemet vil mest bli brukt til å bli gjennomsøkt i hver krinkel og krok.

Uansett hva kravene dine er så har du ikke nok minne til GUI-baserte programmer. I konsoll vil maskinen være mer en bra nok, bruk Links til surfing (i frambuffer med grafikk), CenterICQ/tMSNc til MSN og en enkel teksteditor til skriving.

Uansett hva kravene dine er så har du ikke nok minne til GUI-baserte programmer. I konsoll vil maskinen være mer en bra nok, bruk Links til surfing (i frambuffer med grafikk), CenterICQ/tMSNc til MSN og en enkel teksteditor til skriving.

Huff... Jeg brukte faktisk den PC'en som hoved-PC med Win98 i over et år (min første PC på rommet. Min nåværende er nummer to.) og trodde den skulle greie å kjøre Linux også. :(

 

Hva vil skje hvis jeg innstallerer Linux med et GUI på den boksen da? Vil jeg bli stoppet under innstallasjonen, eller vil det være 1 min loadetid for å komme inn i et program?

Loadetid over det normale går greit nok (f.eks 20 sek for å åpne Firefox, og 5 sek for å gå inn på HW.no), og et litt uresponsivt system går sikkert greit også (til jeg finner ut hvordan jeg skal unngå de verste scenarioene).

 

Jeg levde tross alt med den PC'en i over et år med Win98 innstallert (+ en nesten full 20 GB'er som gjør alt enda mer sirup).

 

Edit: Oppgradering er også uaktuelt siden dette er en Compaq-PC uten flere minnespor (+ et kabinett som er trangere enn en barebone og som røsker ut alle kabler når det åpnes), i tillegg til at jeg tror den trenger EDO-RAM. (selv om det er mulig at jeg har en brikke liggende)

 

Når jeg tenkter over det, tror jeg det står en Pentium 166 MHz (uten MMX tror jeg) i garasjen med 72 MB RAM, en Compaq det også. Vil den være grei? (flytter over HD og de sakene der fra 32 MB-PC'en)

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Hva vil skje hvis jeg innstallerer Linux med et GUI på den boksen da? Vil jeg bli stoppet under innstallasjonen, eller vil det være 1 min loadetid for å komme inn i et program?

Loadetid over det normale går greit nok (f.eks 20 sek for å åpne Firefox, og 5 sek for å gå inn på HW.no), og et litt uresponsivt system går sikkert greit også (til jeg finner ut hvordan jeg skal unngå de verste scenarioene).

Du vill ikke bli stoppet under installasjonen, men det vil gå utrolig treigt å gjøre noe som helst i GUI, siden du er nødt til å bruke swap konstant.

 

Du kan prøve, men jeg tror ikke helt du skjønner hvor treigt det vil gå.

Endret av olear
Lenke til kommentar
BTW: Hvordan vil Linux uten GUI se ut? Som MS-DOS?

Det vil være en kommandolinje, ja. En sinnsykt kraftig kommandolinje der du kan gjøre alt, fra skrive og lese mail, surfe, redigere bilder, høre musikk, multitaske, stort sett alt, bare at du stort sett bare har teksten å gå etter, ja.

Lenke til kommentar

En rask en:

Prøvde meg på SuSE 9.3 FTP-install i går, men fikk beskjed om noe slikt som at installasjonsprogrammet ikke kunne hente pakkelisten. Jeg får koblet til FTP-serveren, lastet ned en bit på omtrent 60mb, men jeg får altså ikke valgt hvilke pakker jeg vil installere. Anyone?

Lenke til kommentar
Én ting jeg lurer på; i ftp-installasjonen av fks suse, ubuntu, fedora osv. hvordan skal du få lasta ned pakker- hvis du har trådløst nett og må bruke ndiswrapper for å koble deg til? :hmm:

Det er nok ikkje mogleg. FTP-installasjonen støttar berre vanleg LAN-forbindelse der du enten mottek IP eller har fast IP. WLAN og PPPoE er vel heller dårleg støtta.

Lenke til kommentar
Én ting jeg lurer på; i ftp-installasjonen av fks suse, ubuntu, fedora osv. hvordan skal du få lasta ned pakker- hvis du har trådløst nett og må bruke ndiswrapper for å koble deg til?  :hmm:

Det er nok ikkje mogleg. FTP-installasjonen støttar berre vanleg LAN-forbindelse der du enten mottek IP eller har fast IP. WLAN og PPPoE er vel heller dårleg støtta.

Man kan jo kompilere nødvendige moduler osv og legge dem på f.eks en USB-stick og loade dem etter behov før installeringen.

Lenke til kommentar
BTW: Hvordan vil Linux uten GUI se ut? Som MS-DOS?

Det vil være en kommandolinje, ja. En sinnsykt kraftig kommandolinje der du kan gjøre alt, fra skrive og lese mail, surfe, redigere bilder, høre musikk, multitaske, stort sett alt, bare at du stort sett bare har teksten å gå etter, ja.

Skikkelig brifefaktor overfor kamerater som såvidt kan ta vare på en Windows-maskin da. :p

Sitte der med nærmest Matrix-style og sjekke mail ved å kun skrive noen linjer med kode.

Lenke til kommentar
Én ting jeg lurer på; i ftp-installasjonen av fks suse, ubuntu, fedora osv. hvordan skal du få lasta ned pakker- hvis du har trådløst nett og må bruke ndiswrapper for å koble deg til?  :hmm:

Det er nok ikkje mogleg. FTP-installasjonen støttar berre vanleg LAN-forbindelse der du enten mottek IP eller har fast IP. WLAN og PPPoE er vel heller dårleg støtta.

Man kan jo kompilere nødvendige moduler osv og legge dem på f.eks en USB-stick og loade dem etter behov før installeringen.

tror fedora støtter å installere over en håndfull WLAN-adaptere.

Lenke til kommentar

Det er da strengt tatt ikke kode man skriver.

Vanskelig er det heller ikke. Å sjekke mail fra kommandolinja er ikke vanskeligere enn å starte en epost-leser, f.eks mutt, ved å skrive mutt.

 

Det man derimot kan vise frem med kommandolinja er hvor effektivt det er å utføre oppgaver med den, i stedet for å vifte rundt med musa og klikke her og der.

Sist gang jeg var på lan med noen venner så satt jeg og ryddet på harddisken og slettet ting, og en venn som så på ble imponert over hvor effektivt det var. Han skulle lære seg det «en gang».

At jeg kunne finne frem en liste over størrelsene på underkatalogene til et SMB-volum var også noe å vise frem. Ikke vanskeligere enn å montere volumet i en katalog og bruke du -csh *.

 

Motargumentet mot bruk av kommandolinje er at man må lære seg kommandoene, mens med GUI er det bare å lese og trykke. Det er ikke alle som er innstilt på å lære seg en haug kommandoer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...