Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Har null erfaring med vmware, så der kan jeg ikke hjelpe deg. Draco 0.1 bruker en vanilla 2.6.19-kernel med et par sikkerhets backports fra 2.6.20/21. Skal ta det meste av nettverk.

 

Anbefaler current.

9385521[/snapback]

Current fikset biffen :thumbup:

 

Såh... hvordan kommer jeg igang med pkg_add osv? :whistle:

9387018[/snapback]

Det var det ja, har jo vært så flink å skrive dokumentasjon :p

9388670[/snapback]

Hehe, jeg savnet litt dokumentasjon på Draco's sider ja :) Men, jeg har iallefall kommet meg igang, så får vi se hva slags spørsmål som dukker opp etterhvert. Jeg burde vel kanskje tilogmed registrere meg på forumet :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Æsj ... fikk ikke til å installere Ubuntu. Ikke den enkle måten i allefal. Noen som har tips til hva jeg burde gjøre? Er skjermkortet det er noe galt med (ATI-drit!, X1700) og den sitter i en bærbar så jeg kan ikke bytte.

 

Det skal være walkarounds for slikt har jeg hørt. Er det krevende? For en som kun har kjørt Linux fra Live-cd. Finnes det noen skritt-for-skritt-guider?

 

Lei Windows. :wallbash:

Lenke til kommentar
Har null erfaring med vmware, så der kan jeg ikke hjelpe deg. Draco 0.1 bruker en vanilla 2.6.19-kernel med et par sikkerhets backports fra 2.6.20/21. Skal ta det meste av nettverk.

 

Anbefaler current.

9385521[/snapback]

Current fikset biffen :thumbup:

 

Såh... hvordan kommer jeg igang med pkg_add osv? :whistle:

9387018[/snapback]

Det var det ja, har jo vært så flink å skrive dokumentasjon :p

9388670[/snapback]

Hehe, jeg savnet litt dokumentasjon på Draco's sider ja :) Men, jeg har iallefall kommet meg igang, så får vi se hva slags spørsmål som dukker opp etterhvert. Jeg burde vel kanskje tilogmed registrere meg på forumet :yes:

9388913[/snapback]

Dokumentasjon er på vei, er mer eller mindre bare det som mangler før release.

Lenke til kommentar
Æsj ... fikk ikke til å installere Ubuntu. Ikke den enkle måten i allefal. Noen som har tips til hva jeg burde gjøre? Er skjermkortet det er noe galt med (ATI-drit!, X1700) og den sitter i en bærbar så jeg kan ikke bytte.

9388964[/snapback]

 

Kunne du fortelle nøyaktig hva som skjer? Du får kanskje en "blå-skjerm" med meldingen "X server crash"? Da må du laste ned alternate-CD'en, som er en tekstbasert installerer (ikke Live-CD). Du vil fremdeles få feilmelding etter installasjon, men da kan du iallefall fikse det.

Lenke til kommentar
Men hadde ikke gjort noe med litt bedre spesifikasjoner  :ermm: , håper ikke folk misforstår når man sierer at Linux kan kjøre på dårlig maskinvare og tror at den _må_ kjøres på ræva PCer :p

9390959[/snapback]

 

Ja, det er litt dritt det der at Ubuntu ofte selges på budget-PC'er. Men et sted må det starte, og hvis utbredelsen av Ubuntu fortsetter, vil vi nok se kraftigere maskiner med det etterhvert. Dell er jo et godt eksempel. :)

Lenke til kommentar

Nå sa de jo også

 

Løvig forteller til ITavisen at de også har planer om en Ubuntu-laptop i høst. Også denne blir får relativt lave spesifikasjoner, med mulighet for at det kommer en med litt høyere spesifikasjoner senere.

 

Får håpe at det ikke tar alt for lang tid før de kommer med bedre specs da. Men ballen ruller ihvertfall fortere om dagen :)

Lenke til kommentar

Positiv utvikling ja. Det er nok dessverre en del som vil kjøpe maskiner med Ubuntu og bytte ut med pirat-windows (eller lovlig windows om de har en retail-lisens fra før), men det er veldig viktig at valget faktisk er der. Får håpe dette etterhvert vil tilbys på samtlige modeller (muligens med unntak av de som benytter ATI-grafikk - inntil ATI klarer å få stablet noen skikkelige drivere på beina).

Lenke til kommentar
Hehe.. JEG driter jo i det, jeg verken har eller kjøper ATI. Men jeg er realistisk nok til å skjønne at Linux får store problemer til å kapre særlig med markedsandeler på i desktop-markedet inntil akkurat det problemet der har fått en løsning.

9394762[/snapback]

 

Ifølge den nåværende pollen på hw.no har 65 % nVidia-grafikk og 32 % ATI. Det er jo beroligende. :)

Lenke til kommentar

Jeg har alltid vært veldig glad i ATI, og har stort sett alltid hatt ATI-kort. Men når jeg nå setter sammen ny maskin (quadcore <3) har jeg kjøpt meg et nVidia 8600GT, til tross for dårligere ytelse og kvalitet, rett og slett på grunn av den tragiske kvaliteten til ATIs linux-drivere. Hva hjelper det å kjøpe et kort som yter 10% bedre, om driverne reduserer ytelsen til under halvparten? :(

Lenke til kommentar

Jeg glemmer alltid kommandoen for å vise monterte volumer (og brukt/total plass). Det er ikke mount, men en kommando på to-tre bokstaver. Noen som kan tipse meg? :wallbash:

 

Forresten har jeg en Debian-installasjon som er litt merkelig. Jeg valgte norsk under installasjonen, og mange av programmene er faktisk på norsk (bl.a. aptitude). Men noen er også på dansk (bl.a fdisk, cfdisk, mount), og menyer og flere programmer i xfce4 er på svensk (bl.a. Thunar, xfce-menyer). Også er det selvfølgelig mange programmer på engelsk (bl.a. samba). :confused: (men det spiller ikke så stor rolle siden den bare skal stå som filserver i et hjørne)

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...