Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132
Da var Arch Linux oppe :) Imponerende installering! Kjempeenkelt :)

 

Nå må jeg bare fikse nett :p

Arch Linux ser veldig fint ut. :)

 

Vil prøve det. :)

8033433[/snapback]

Skal prøve og installere det i løpet av vinterferien jeg har nå. Sist gang klarte jeg det ikke, men da prøver man igjen.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvordan man setter standard nettverkskort i Ubuntu? Det vil si om maskinen skal bruke eth0, eth1 osv. Klarer ikke å finne ut hvor jeg skal sette det. I Slackware, FreeBSD, OpenBSD og Solaris er dette såre enkelt. Saken er den at nettverkskortet eth0 ikke fungerer, så jeg må bruke eth1. Men jeg får ikke til at eth1 skal bruke dhcp, så jeg må gjøre dette manuelt etter oppstart. Ganske irriterende, fordi dette er en maskin som brukes av mange, og hver gang denne maskinen ikke fungerer, kommer det folk rennende bort til meg og spør hvordan de får fikset det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Jeg fikk aldri det trådløse nettverkskortet til å virke i Ubuntu.

 

Et annet distro som kanskje jeg kan få det til å virke litt lettere i?

8052459[/snapback]

Spørs hvilket kort du har det....

Lenke til kommentar

Hm.. Har hatt en litt rar feil med Arch Linux. Det trådløse kortet mitt heter eth0, mens eth1 er kablet. Plutselig her en dag (da jeg bootet opp) så byttet de om (eth1 ble trådløst). Jeg endra da diverse boot-script* for å fikse nettet, men ved neste boot så byttet det tilbake :confused:

 

Heldigvis så har du ikke byttet noe mer, men jeg skjønner ikke hvorfor det skjedde :hmm:

 

* Arch Linux har (sikkert ikke de eneste) nydelig støtte for internett ved boot, inkludert trådløst

Lenke til kommentar
Hm.. Har hatt en litt rar feil med Arch Linux. Det trådløse kortet mitt heter eth0, mens eth1 er kablet. Plutselig her en dag (da jeg bootet opp) så byttet de om (eth1 ble trådløst). Jeg endra da diverse boot-script* for å fikse nettet, men ved neste boot så byttet det tilbake :confused:

 

Heldigvis så har du ikke byttet noe mer, men jeg skjønner ikke hvorfor det skjedde :hmm:

Jeg har også opplevd dette på Slackware.

Løste det ved å skrive noen udev regler.

/etc/udev/rules.d/network-devices.rules

KERNEL=="eth?", SYSFS{address}=="00:13:d4:25:5e:d0", NAME="eth0"
KERNEL=="eth?", SYSFS{address}=="00:05:5d:80:41:ed", NAME="eth1"

Med dette får alltid riktig nettverkskort riktig navn.

Lenke til kommentar

Noen interessante linker som jeg datt over i dag, under surfing av diverse nyhetssider.

 

Daniel Robbins, skaper av Gentoo, skriver om propriære grafikk drivere og at de kanskje ikke strider mot GPL i det hele tatt. The push to remove non-free graphics drivers

 

Joe Barr har skrevet en artikkel på linux.com til nye linux brukere om antivirus. Note to new Linux users: No antivirus needed

 

Og gode, gamle ESR hiver seg på Ubuntu bølgen samtidig som han rakker ned på Fedora.

ESR gives up on Fedora

Noe som indirekte resulterte i denne teksten av adamw, en Mandriva ansatt; som rakker ned på Ubuntu. What is it?

"Flame on".

Lenke til kommentar

Det kan godt hende at det er noen poster som omhandler det samme, men et søk gav meg ikke noe fornuftig.

 

Derfor spør jeg: Er det noen Linux-distroer som er: (a) enkel å installere og å sette seg inn i, (b) går ann til å dualboote med XP, © er egnet for bæbare maskiner med tanke på batteri.

 

Skal nemlig på en lengere biltur (på lørdag, derfor a), og ønsker å ha noe å gjøre i bilen. Tenkte at jeg kunne ta med den bærbare pcen min, og se på noen filmer og kanskje surfe litt.

Siden det ikke er AC-strømuttak i bilen må jeg nøye meg med et batteri. Som varer ca. 2,5 timer. Derfor ønsker jeg best mulig batteritid (b). Om distroen har den egenskapen å kunne klokke ned alt jeg ikke bruker hadde dette vært ypperlig (det går også med programmer som gjør dette).

 

Har Kubuntu denne funksjonen (b), eller mulighet for dette?

 

Og en siste ting, 100% sikkert et spørsmål dere er lei av, men hvordan Dualbooter man :blush: Noen tutorials jeg kan bruke?

 

 

Vil være svært fornøyd og takknemlig for hjelpsomme svar :)

 

 

Om jeg er skikkelig fornøyd med resultatet vil jeg også vurdere å gå over til Linux (i allefall kjøre Dualboot med Linux/WinXP MCE). Spiller ikke så mye, og det er mye jeg ikke har brukt for i Windows.

 

Bottom-line: Søker Linux-distro som gir mulighet for å klokke ned ytelse, samtidig som den er lettkjørt.

Lenke til kommentar

OEM-prisene til Dell er ikke så lave likevel. Hvis man kjøper en bærbar Latitude og kutter ut XP Pro, sparer man over 1000 kr bare på det. Jeg har undersøkt. Og da jeg kjøpte min Latitude D600 uten XP-lisens (i hvert fall ikke XP Pro) gjorde det, kombinert med en god deal fra selgeren at jeg sparte 1500 på kjøpet i forhold til tilsvarende nettpris.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Det kan godt hende at det er noen poster som omhandler det samme, men et søk gav meg ikke noe fornuftig.

 

Derfor spør jeg: Er det noen Linux-distroer som er: (a) enkel å installere og å sette seg inn i, (b) går ann til å dualboote med XP, © er egnet for bæbare maskiner med tanke på batteri.

 

Skal nemlig på en lengere biltur (på lørdag, derfor a), og ønsker å ha noe å gjøre i bilen. Tenkte at jeg kunne ta med den bærbare pcen min, og se på noen filmer og kanskje surfe litt.

Siden det ikke er AC-strømuttak i bilen må jeg nøye meg med et batteri. Som varer ca. 2,5 timer. Derfor ønsker jeg best mulig batteritid (b). Om distroen har den egenskapen å kunne klokke ned alt jeg ikke bruker hadde dette vært ypperlig (det går også med programmer som gjør dette).

 

Har Kubuntu denne funksjonen (b), eller mulighet for dette?

 

Og en siste ting, 100% sikkert et spørsmål dere er lei av, men hvordan Dualbooter man :blush: Noen tutorials jeg kan bruke?

 

 

Vil være svært fornøyd og takknemlig for hjelpsomme svar :)

 

 

Om jeg er skikkelig fornøyd med resultatet vil jeg også vurdere å gå over til Linux (i allefall kjøre Dualboot med Linux/WinXP MCE). Spiller ikke så mye, og det er mye jeg ikke har brukt for i Windows.

 

Bottom-line: Søker Linux-distro som gir mulighet for å klokke ned ytelse, samtidig som den er lettkjørt.

8058507[/snapback]

Ja, Kubuntu har muligheten til å klokke ned centrino maskiner iallefall, kanskje AMD også... eller ubuntu med gnome og cpu-freq-applet har iallefall den muligheten. - Bruker ikke KDE, så jeg vet ikke hva tilsvarende verktøy/applet i KDE heter.

 

Kjør:

dpkg-reconfigure gnome-applets

velg Ja når du får spørsmål om SUID root.

 

Edit:

Legg til cpu-freq-applet ved å høyreklikke på gnome-panelet og velg Add to panel...

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Tviler på at du må ha en applet for å klokke ned - maskina gjør vel det selv? En eldgammel Pentium3 laptop jeg sleper rundt på klokker forøvrig dynamisk ned til 600 mhz ved liten last et par sekunder (opp igjen til 800-ish når jobben hoper seg opp). Forøvrig så har "nye" fedora (6'ern) en haug med strømstyringsvalg. Husker uansett at jeg (pussig nok, jeg bytta mens linux ikke hadde særlig mye spesial-ting for laptop utenom en og annen hack) fikk nesten en time mer batteritid etter å ha bytta fra winXP til linux, og ennå litt til (har ingen tall her desverre) når jeg bytta fra fedora 4 til fedora 6.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...