Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som kan forklare meg dette, slik at jeg skjønner det?

 

php aseco.php TMN </dev/null >aseco.log 2>&1 &

 

Forresten, hvis jeg skriver kun dette:

 

php aseco.php TMN

 

Så får jeg: php command not found.

 

Ubuntu det er snakk om. Tingen er at jeg har innstallert XAMPP med PHP5, og i følge XAMPP's status, så fungerer php. Hva kan være galt her?

Endret av _Ferrari_
Lenke til kommentar

Har den vel egentlig vært ei god stund nå; om enn ikke offisielt.

 

Om denne driveren etterhvert blir med som standard i en eller annen distro, hvordan blir det med rettigheter da? Skal alle brukere få adgang til å skrive/endre/opprette/slette filer og mapper hvor som helst på windows-partisjonen?

 

Dessuten, på min døende windows-installasjon, heter brukeren min Bjørn eller noe, mens på opensuse heter den bjorninge. Hvordan skal en sikre seg at rett bruker får adgang til sine filer?

Lenke til kommentar
Om denne driveren etterhvert blir med som standard i en eller annen distro, hvordan blir det med rettigheter da? Skal alle brukere få adgang til å skrive/endre/opprette/slette filer og mapper hvor som helst på windows-partisjonen?

Alle ikke-native filsystem som støttes av linux mangler enhver form for filrettigheter. Det er kun mount-parametrene som bestemmer hvem som skal ha lese/skrivetilgang.

 

Å implementere sikkerhet for NTFS blir nok fort komplisert da sikkerhetsmodellene fra Unix og NT er veldig ulike, så jeg ville ikke holdt pusten mens jeg ventet på noe slikt.

 

Det blir litt som med NFS kontra Samba, hvor førstnevnte "bare funker", mens i Samba må man knote bl.a. med å opprette brukere og passord.

Lenke til kommentar

Noen som kan noe om ASECO her?

Problem:

larserik@server:~/tmds/aseco$ sudo ./aseco.php
# initialize ASECO ############################################################
[Aseco] Load settings [config.xml]
[Aseco] Load plugin [chat.admin.php]
[Aseco] Load plugin [chat.help.php]
[Aseco] Load plugin [chat.me.php]
[Aseco] Load plugin [chat.records.php]
[Aseco] Load plugin [chat.stats.php]
[Aseco] Load plugin [chat.vote.php]
[Aseco] Load plugin [plugin.localdatabase.php]
[Aseco] Try to connect to server on 127.0.0.1:5000
[Aseco] Authenticated with username 'SuperAdmin' and password 'XXX'
[Aseco] Connection established successfully!
[Local DB] Load settings file ...
[ASECO Warning] [XML Error 76] Mismatched tag on line 10
[Local DB] Try to connect to MySQL server
[PHP Warning] mysql_connect(): Access denied for user 'root'@'localhost' (using password: NO) on line 59 in file /home/larserik/tmds/aseco/plugins/plugin.localdatabase.php
[ASECO Error] [Local DB] Could not authenticate at MySQL server! on line 60
larserik@server:~/tmds/aseco$

 

Forslag til løsning? Jeg har satt riktig info i localdatabase.xml.

Virker som om brukeren er innstillt på å ikke bruke passord..

Lenke til kommentar
Om denne driveren etterhvert blir med som standard i en eller annen distro, hvordan blir det med rettigheter da? Skal alle brukere få adgang til å skrive/endre/opprette/slette filer og mapper hvor som helst på windows-partisjonen?

Alle ikke-native filsystem som støttes av linux mangler enhver form for filrettigheter. Det er kun mount-parametrene som bestemmer hvem som skal ha lese/skrivetilgang.

 

Å implementere sikkerhet for NTFS blir nok fort komplisert da sikkerhetsmodellene fra Unix og NT er veldig ulike, så jeg ville ikke holdt pusten mens jeg ventet på noe slikt.

 

Det blir litt som med NFS kontra Samba, hvor førstnevnte "bare funker", mens i Samba må man knote bl.a. med å opprette brukere og passord.

8004099[/snapback]

 

Ang. samba og windows: Viste dere at det går ann å skrive ut fra windows direkte til CUPS vha IPP-protokollen, uten å bruke SAMBA?

 

Slik gjør du det:

1. Sett opp printeren som delt på linuxmaskinen

2. Sørg for at windows kan ping'e linuxmaskinen med sitt navn - DNS eller hosts-fila. Windows må også ha maskinnavn.etellerannet - f.eks. maskinnavn.lan (bare "maskinnavn" funker ikke...)

3. I "/etc/cups/mime.convs", fjern kommentartegnet forran den siste linja kodelinja (noe med "octet-stream")

4. Sørg for at port 631/udp er åpen i brannmuren til linuxmaskinen

5. I "legg til printer" på windows, velg nettverksprinter/internettprinter, og skriv "http://maskinnavn.domene:631/printer/printernavn" i adresseboksen (evt. \\http://blablabla tror jeg)

6. Velg riktig driver

7. Print.

Lenke til kommentar
Om denne driveren etterhvert blir med som standard i en eller annen distro, hvordan blir det med rettigheter da? Skal alle brukere få adgang til å skrive/endre/opprette/slette filer og mapper hvor som helst på windows-partisjonen?

Alle ikke-native filsystem som støttes av linux mangler enhver form for filrettigheter. Det er kun mount-parametrene som bestemmer hvem som skal ha lese/skrivetilgang.

 

Å implementere sikkerhet for NTFS blir nok fort komplisert da sikkerhetsmodellene fra Unix og NT er veldig ulike, så jeg ville ikke holdt pusten mens jeg ventet på noe slikt.

 

Det blir litt som med NFS kontra Samba, hvor førstnevnte "bare funker", mens i Samba må man knote bl.a. med å opprette brukere og passord.

8004099[/snapback]

 

Ang. samba og windows: Viste dere at det går ann å skrive ut fra windows direkte til CUPS vha IPP-protokollen, uten å bruke SAMBA?

 

Slik gjør du det:

1. Sett opp printeren som delt på linuxmaskinen

2. Sørg for at windows kan ping'e linuxmaskinen med sitt navn - DNS eller hosts-fila. Windows må også ha maskinnavn.etellerannet - f.eks. maskinnavn.lan (bare "maskinnavn" funker ikke...)

3. I "/etc/cups/mime.convs", fjern kommentartegnet forran den siste linja kodelinja (noe med "octet-stream")

4. Sørg for at port 631/udp er åpen i brannmuren til linuxmaskinen

5. I "legg til printer" på windows, velg nettverksprinter/internettprinter, og skriv "http://maskinnavn.domene:631/printer/printernavn" i adresseboksen (evt. \\http://blablabla tror jeg)

6. Velg riktig driver

7. Print.

8005986[/snapback]

Er det mulig å gjere motsatt veg også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...