Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Hehe, who cares? De som kjører IE som standard browser på linux må være gale :p

 

5064344[/snapback]

 

Greit for oss webutviklere, som ikke vil skyve over 60% av kundemassen ut i skyggen. :)

5064355[/snapback]

 

Nå helgarderte jeg meg faktisk med å si «standard browser» - i betydninga browser som brukes til daglig surfing etc. Skjønner at det er en del webutviklere som trenger å teste sidene sine i IE, men personlig er jeg av oppfatninga:

 

<!--[if IE]>
  <style type="text/css">
  /*<![CDATA[*/ 
   *{display:none;}
   h1{display:block;}
  /*]]>*/
  </style>
  <h1>Inni hælvette da di kjøttkak, sje å skaff dæ en skikkelig browser!</h1>
<![endif]-->

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er helt enig i holdningen om at IE egentlig bare bør gå og ta seg en bolle (sjekk hjemmesiden min eller vikingboard.com i IE, f.eks.), men man kan ikke ignorere den når det er snakk om sider som er avhengig av litt besøk. Så forresten ikke helgarderingen med "standard browser", så det er vel egentlig litt meningsløst å diskutere det egentlig. Å kjøre IE som standardbrowser noen steder er bare dumt. :)

Lenke til kommentar
La inn Ubuntu på laptopen (Dell Latitude D505) i går for og teste ut det. Og må si meg fornøyd. Nå har jeg absolutt ingen erfaring fra Debian før så var noe nytt merka jeg. Er da Gentoo bruker til vanelig, men tror jeg kommer til og fortsette og bruke ubuntu på laptopen. Alt funker fett, da foruten om wlanet :( Noe jeg fikk til og funke i Gentoo etter mye om og men.

5065001[/snapback]

Hvis det er trådløst du sikter til, må du bruke NDIS-wrapper hvis det er et Dell Truemobile trådløst kort du bruker på den laptop'en. Har selv en Dell Latitude D600 med et Dell Truemobile 1300. Det kortet fungerer utmerket med NDIS-wrapper. Men jeg bruker Slackware, og ikke Ubuntu.

Lenke til kommentar

Støter på denne feilmeldingen da jeg prøver å installere gDesklets-0.34.3

 

# ./configure

checking for a BSD-compatible install... /usr/bin/install -c

checking whether build environment is sane... yes

checking for gawk... gawk

checking whether make sets $(MAKE)... yes

checking whether to enable maintainer-specific portions of Makefiles... no

checking for gcc... gcc

checking for C compiler default output file name... configure: error: C compiler cannot create executables

See `config.log' for more details.

 

Ubuntu

innlogget som root i terminal

Lenke til kommentar

Greit nok, men det er alltid best å bruke pakkeprogrammet hvis mulig.

En sak du da bør lære deg i samme slengen er å lage .dep pakker slik at du kan bruke dpkg til å innstallere, i steden for å bruke make install.

 

EDIT: Det at mariunae ønsker å vite hvordan en kompilerer og innstallerer programmer fra kildekode indikerer ikke på noen måte et bytte til Slackware/FreeBSD. Hadde mariunae ønsket å kompilere det meste/alt derimot...

 

Men det er uansett en fordel å kunne bruke pakkesystemet til distro'n sin og derfor bør en lære seg å lage distro-spesifike pakker.

 

Greit, det er kanskje vanskeligere å lage gode .dep pakker sjøl, men det er prisen en må betale for å ha en av de beste pakkesystemene (som løser avhengigheter for deg) tilgjengelig.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
EDIT: Det at mariunae ønsker å vite hvordan en kompilerer og innstallerer programmer fra kildekode indikerer ikke på noen måte et bytte til Slackware/FreeBSD. Hadde mariunae ønsket å kompilere det meste/alt derimot...

5066914[/snapback]

Man bør som regel bruke pakkesystemet når man skal installere programmer. Det er alltid anbefalt, uansett hvilken distro/UNIX-versjon man bruker. Slik kan man enkelt installere, reinstallere og eventuelt fjerne hvis programmet ikke fungerer. Men når jeg hører at man har lyst til å begynne å gjøre ting selv (som f.eks. å installere programmer fra source, konfigurere manuelt osv) kan man med fordel bytte til en distro som er lagt opp slik. Og det er derfor jeg nevnte Slackware/FreeBSD. I Slackware er det slik at man i mange tilfeller er nødt til å kompilere og installere programmer fra source, da det ikke finnes Slackware-pakker, eller at disse pakkene ikke har blitt laget enda, hvis programmet er rykende ferskt.

Lenke til kommentar

Hello folkens!

Jeg har begnynt å lese/lære meg litt om Linux og sikkerhet, et par kjappe spørsmål:

 

1.Hva er et såkalt "rootkit"?

 

2. Sånn generelt sett, er det nok å bruke iptabes som brannmur internt på en tynnklient, og er iptables generelt vanskeligere å sette opp/konfiguere enn andre brannmurer?(Andre alternativer enn iptables)

 

3. Er det nødvendig med et antivirus-program(som ClamAV)?

Endret av Jorek
Lenke til kommentar

Hm, hva kan det skyldes at jeg får denne feilen når jeg logger inn? Får å komme meg inn i gnome, må jeg nå bruke failsafe gnome..

/etc/gdm/PreSession/Default: Registering your session with wtmp and utmp
/etc/gdm/PreSession/Default: running: /usr/bin/X11/sessreg -a -w /var/log/wtmp -u /var/run/utmp -x "/var/lib/gdm/:0.Xservers" -h "" -l ":0" "bjorninge"
/etc/gdm/Xsession: Beginning session setup...

Lenke til kommentar
1.Hva er et såkalt "rootkit"?

Et rootkit er et sett med programmer som brukes for kjappere å gjøre ondsinnede oppgaver på en maskin du allerede har cracket og fått tilgang til.

2. Sånn generelt sett, er det nok å bruke iptabes som brannmur internt på en tynnklient, og er iptables generelt vanskeligere å sette opp/konfiguere enn andre brannmurer?(Andre alternativer enn iptables)

Generelt sett kan man pådra seg en kraftig migrene ved bruk av iptables, ja, og ja, det er nok til det det er beregnet å begrense. Men du ser sikkert selv at hvis du sperrer alle portene untatt 22 og setter opp anonym tilgang til hele systemet på SSH, er det ikke mye iptables gjør for å bidra med sikkerheten. Det er ikke nok med mindre du dumper alle pakkene, du må også tenke sikkerhet på tjenestene du skal kjøre.

3. Er det nødvendig med et antivirus-program(som CalmAV)?

5067154[/snapback]

ClamAV, heter det, og svaret er vel "tja". Jeg har aldri hatt bruk for det. Det kommer helt an på. Kjører du en e-postserver hvor klientene som skal koble seg opp til den fra kjører Windows, er det nok greit å kjøre ClamAV på serveren.

 

Men jeg har aldri hatt bruk for det på min klient.

 

 

I tillegg er det kanskje på sin plass å opplyse at du kan bruke Wikipedia på å finne ut av betegnelser (som spm. 1). Bruker du Firefox, bare skriv wp rootkit i adressefeltet.

 

Du kan også bla litt på http://linuxguiden.no som er en norsk Linuxguide-wiki.

Endret av drange_net
Lenke til kommentar
Hello folkens!

Jeg har begnynt å lese/lære meg litt om Linux og sikkerhet, et par kjappe spørsmål:

 

1.Hva er et såkalt "rootkit"?

 

2. Sånn generelt sett, er det nok å bruke iptabes som brannmur internt på en tynnklient, og er iptables generelt vanskeligere å sette opp/konfiguere enn andre brannmurer?(Andre alternativer enn iptables)

 

3. Er det nødvendig med et antivirus-program(som CalmAV)?

5067154[/snapback]

1. Rootkit er 'verktøy' for å cracke et system, altså tilegne seg root-rettiheter ulovlig.

 

2. Iptables funker knall, lett å sette opp når du kan det, men litt vanskeligere enn en grafisk FW vil jeg si.

 

3. Nei.

Lenke til kommentar
Bruker du Firefox, bare skriv wp rootkit i adressefeltet.

5067234[/snapback]

 

Når vi er inne på emnet: hvorfor vil ikke min firefox gjøre det? Går heller ikke med "google søkeord", den bruker bare den innebygde i'm feeling lucky-greien og går direkte til en eller annen side. Bruker FF 1.0.7 på Ubuntu, altså helt oppdatert og fin. :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...