Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, jeg ser ikke helt problemstillingen. Tenker du på å fryse alt annet enn kde og oppgradere det med en egen rutine?

Jeg tenker på å selv kunne sette hva som skal være beta f.eks. Hvis du ser en gang til å listen min så forteller den deg at du har full kontroll over hvor bleeding du ønsker å være med KDE, eller bare deler av KDE for den saks skyld. Ja, uavhengig av alle andre deler av systemet. Jeg har selv brukt dette i perioder hvor jeg har rapportert bugs til KDE, men samtidig brukt Gnome som stabil desktop. Er det så vanskelig å forstå?

 

del_diablo, at du ikke har sett noen av disse før betyr bare at du *aldri* leser kubuntu-annonseringer. Sannsynligvis fordi du ikke bruker kubuntu. Jeg har allerede vist deg lenker til hvordan du naturlig finner disse brønnene når du går inn på eksempelvis kubuntu.org eller amarok.kde.org, eller launchpad for den saks skyld. Men å finne ut at det finnes noe som heter AUR er du altså i stand til.

 

Tamarin, jeg tror overtagelsen vil akselerere utviklingen av åpent alternativ, eller at Google kommer opp med noe fort, eller begge deler.

Lenke til kommentar

Nei, jeg ser ikke helt problemstillingen. Tenker du på å fryse alt annet enn kde og oppgradere det med en egen rutine?

Jeg tenker på å selv kunne sette hva som skal være beta f.eks. Hvis du ser en gang til å listen min så forteller den deg at du har full kontroll over hvor bleeding du ønsker å være med KDE, eller bare deler av KDE for den saks skyld. Ja, uavhengig av alle andre deler av systemet. Jeg har selv brukt dette i perioder hvor jeg har rapportert bugs til KDE, men samtidig brukt Gnome som stabil desktop. Er det så vanskelig å forstå?

Det er ikke vanskelig å forstå, men det fremsto aldri klart heller. Nei, det er ikke direkte enkelt i arch, men en kan enable [testing] for deretter blackliste alt annet enn det en tester. Utover det er det ikke det arch er bygget til.

 

Det man kan gjøre er å sette opp et eget repository for arch som prekompilerer pakker for å oppgradere de utenom vanilla repos, men det blir i praksis en PPA.

Lenke til kommentar

Det er i hvert fall en opfordring til å finne noe annet. Synd så mye av familien sitter med Skype.

Skype er vel den eneste VoIP med proprietær protokoll? De fleste andre VoIP bruker vel SIP, så det bør være en del alternativer. Jabber/XMMP/Jingle er vel også et alternativ, men nå er det ikke 100% sikkert at Linux kommmer til å bli skyvet til side, selv om det er trolig.

Lenke til kommentar

Problem: Jeg har et python-script som stripper drm fra ebøker. Det fungerer dessverre bare med en og en ebok. Hva er den enkleste måten å få det til å ta alle drm-befengte filer i en mappe, (alle filer som slutter på .epub) og lagre dem med det samme filnavnet, men med _nodrm før filendelsen?

 

for i in... but then what? :p

 

Det verste er at det finnes en versjon av skriptet som tar mapper som argument og tar alle filene i den mappen, men det fungerer selvfølgelig ikke med norske særtegn på grunn av en eller annen bug som jeg ikke skjønner.

Lenke til kommentar

Det ser vel riktig ut i mitt hode, skal prøve det etter at jeg har blitt ferdig med denne forbannede jobbsøknaden. Søknadsfristen går ut i morgen, og jeg sitter her med et takras av en jobbsøknad jeg skrev for et par dager siden som er tilnærmet ubrukelig. :p

 

Takket være den geniale kommandoen convert (og imagemagick og ghostscript som lurker i bakgrunnen, fikk jeg hvert fall satt sammen attestene mine til en enkelt pdf. Måtte bare først finne ut at convert ikke takler å resize pdf-dokumenter når den konverterer pdf til pdf ( i hvert fall ikke om man også har med bildeiler), og så oppdage den fine -density switchen, slik at jeg kunne konvertere pdf-filene til .png med kvalitet i behold,før jeg satte sammen alle filene til en pdf igjen. Ville gjerne legg ved et ar stykker, men siden de ikke er allverdens relevante synes jeg det ble maete å ha ørten ulike vedlegg for dem. Nå sniker de seg mer umerkelig med.

 

Takk, forresten Sokkalf! :) Det var det jeg *egentlig* skulle skrive, men så skrev jeg plutseligom noe annet. rart at det ikke går bedre med søknaden...

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Hei. Jeg jobber med å strippe en install / kernel ned til grasrota, for den skal kun brukes til å passe et par argumenter til hw før en ev. reboot.

 

Hva er det absolutt minste en linux install må ha for å kunne kjøre, laste en modul og så passe et eller annet argument til hw på pci bus, og så reboote.

Trenger ikke noe wm eller noe. Hastighet og størrelse er av største betydning.

 

Takker på forhånd

Lenke til kommentar

Starte med en ren kjerne og så huke av alt du ikke trenger i menuconfig pleier å gi et ganske lite resultat.

 

rant:

Det skal FAEN ikke være enkelt å installere Kubuntu! Tenkte å gi *buntu et ærlig forsøk nå, og kjøre det som default-OS på laptopen en tid, sidne jeg uansett skulle reinstallere.

 

1:Laster ned AMD64-versjonen, den vanlige live cd-en. Kræsjer i installasjonsprosessen hver gang. Det viser seg at det tydeligvis er en bug som skulle vært fikset for en stud siden. Apparently not.

 

Så hva prøver man da - jo man prøver netinstall. Allerede før jeg får velge pakker, har det tatt like lang tid som fire valige installasjoner av arch, eller tre ganger tiden det tar med livecd-install av ubuntu. Det virker som om den må laste ned et flunkende nytt install-miljø hver eneste gang man har foretatt et valg.

 

Den feiler i steget der den skal installere programvare. Jeg orøver en gang til. Etter nok en evighet, kan jeg igjen velge hva som skal istalleres, og velger da å velge pakker selv. Dessverre har den glemt at jeg valgte norsk tastaturlayout, og programmet blir umulig å bruke.

 

Til sist må jeg velge unetbootin - men den kan ikke brukes til å installere alternate cd-en på en usb-penn, fordi installeren ser etter en cd-rom! Heldigvis finnes det tweaks til unetbootin for å omgå dette, slik at man kan legge iso-filen på root-partisjonen etter å ha kjørt unetbootin. Da finner den iso-imaget på annethvert forsøk.

 

Tenk, i arch kunne jeg ganske enkelt kjøre dd if=~/Downloads/archiso.iso of=/dev/sdb. Og *buntu skal være enkelt. Når det å gjøre oe enkelt vil si å pakke noe inn i en haug med drit som ikke alltid fugerer, og ikke gir deg muligheter til å gjøre det "vanskelig" lenger - da ER det faktisk ikke enkelt! Argh! Har allerede minnet meg litt for mye på hvorfor jeg gikk bort i fra Ubuntu tidligere...

 

red: Og det endte med at jeg fikk beskjed om at den måtte slette filer fra installasjonsmålet, at den ikke fikk til det, så takk og hadet bra. Dette dukket opp etter oppsett av diskpartisjoner. Nei dette skulle ikke være enkelt..

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Starte med en ren kjerne og så huke av alt du ikke trenger i menuconfig pleier å gi et ganske lite resultat.

 

rant:

Det skal FAEN ikke være enkelt å installere Kubuntu! Tenkte å gi *buntu et ærlig forsøk nå, og kjøre det som default-OS på laptopen en tid, sidne jeg uansett skulle reinstallere.

 

1:Laster ned AMD64-versjonen, den vanlige live cd-en. Kræsjer i installasjonsprosessen hver gang. Det viser seg at det tydeligvis er en bug som skulle vært fikset for en stud siden. Apparently not.

 

Så hva prøver man da - jo man prøver netinstall. Allerede før jeg får velge pakker, har det tatt like lang tid som fire valige installasjoner av arch, eller tre ganger tiden det tar med livecd-install av ubuntu. Det virker som om den må laste ned et flunkende nytt install-miljø hver eneste gang man har foretatt et valg.

 

Den feiler i steget der den skal installere programvare. Jeg orøver en gang til. Etter nok en evighet, kan jeg igjen velge hva som skal istalleres, og velger da å velge pakker selv. Dessverre har den glemt at jeg valgte norsk tastaturlayout, og programmet blir umulig å bruke.

 

Til sist må jeg velge unetbootin - men den kan ikke brukes til å installere alternate cd-en på en usb-penn, fordi installeren ser etter en cd-rom! Heldigvis finnes det tweaks til unetbootin for å omgå dette, slik at man kan legge iso-filen på root-partisjonen etter å ha kjørt unetbootin. Da finner den iso-imaget på annethvert forsøk.

 

Tenk, i arch kunne jeg ganske enkelt kjøre dd if=~/Downloads/archiso.iso of=/dev/sdb. Og *buntu skal være enkelt. Når det å gjøre oe enkelt vil si å pakke noe inn i en haug med drit som ikke alltid fugerer, og ikke gir deg muligheter til å gjøre det "vanskelig" lenger - da ER det faktisk ikke enkelt! Argh! Har allerede minnet meg litt for mye på hvorfor jeg gikk bort i fra Ubuntu tidligere...

 

red: Og det endte med at jeg fikk beskjed om at den måtte slette filer fra installasjonsmålet, at den ikke fikk til det, så takk og hadet bra. Dette dukket opp etter oppsett av diskpartisjoner. Nei dette skulle ikke være enkelt..

 

dd kan du da vitterlig kjøre i buntu også. men hvorfor i alle dager skal du ha kubuntu? Har aldri hatt annet enn problemer med kubuntu selv.. til å være en så stor distro synes jeg den er utrolig dårlig. Prøv heller "årntli" ubuntu med unity. Mmmm!

Lenke til kommentar

dd kan du da vitterlig kjøre i buntu også. men hvorfor i alle dager skal du ha kubuntu? Har aldri hatt annet enn problemer med kubuntu selv.. til å være en så stor distro synes jeg den er utrolig dårlig. Prøv heller "årntli" ubuntu med unity. Mmmm!

Kan jeg dd-e install-iso-en til ubuntu rett over på en usb-penn? Og det samme med alernate-cd-en? Om det er mulig, er det veldig rart at samtlige guidene deres for å lage en usb-install-disk er langt mer tungvinne og alle bruker ett eller flere GUI-program.
Lenke til kommentar

Hei, jeg lurer på om noen kan hjelpe meg over eventuelt skype for og få satt av 50 gb ++ på HDD og få linux på den.

Nå vet jeg ikke helt hva du har i tankene angående disro osv. men det virker som dette er første gang du skal prøve Gnu/Linux(noe som er kjempe bra :D og jeg håper du vil trives). Derfor vil jeg anbefale deg å prøve å installere Ubuntu ved hjelp av Wubi. Dette vil gi deg nesten alle fordelene ved å ha installert Ubuntu på en egen partisjon, men du trenger ikke å tulle med å lage plass i en partisjon(dette kan evt. gjøres senere hvis du er fornøyd med Ubuntu, og som vi vil være mer en glade for å hjelpe deg med) og viktigere så gjør Wubi sånn at du kan avinstallere Ubuntu fra Windows. Det er også veldig liten sjanse for at noe skulle gå galt dvs. liten sannsynlighet for tap av filer.

Lenke til kommentar

Hei, jeg lurer på om noen kan hjelpe meg over eventuelt skype for og få satt av 50 gb ++ på HDD og få linux på den.

Nå vet jeg ikke helt hva du har i tankene angående disro osv. men det virker som dette er første gang du skal prøve Gnu/Linux(noe som er kjempe bra :D og jeg håper du vil trives). Derfor vil jeg anbefale deg å prøve å installere Ubuntu ved hjelp av Wubi. Dette vil gi deg nesten alle fordelene ved å ha installert Ubuntu på en egen partisjon, men du trenger ikke å tulle med å lage plass i en partisjon(dette kan evt. gjøres senere hvis du er fornøyd med Ubuntu, og som vi vil være mer en glade for å hjelpe deg med) og viktigere så gjør Wubi sånn at du kan avinstallere Ubuntu fra Windows. Det er også veldig liten sjanse for at noe skulle gå galt dvs. liten sannsynlighet for tap av filer.

 

Skjekk inn boksen din :)

Lenke til kommentar

1:Laster ned AMD64-versjonen, den vanlige live cd-en. Kræsjer i installasjonsprosessen hver gang. Det viser seg at det tydeligvis er en bug som skulle vært fikset for en stud siden. Apparently not.

Kubuntu installasjon tar fem minutter med USB-penn her. Kjørt det inn på flere maskiner, eneste issue så langt er ved bruk av btrfs som rotfilsystem. Arch derimot har jeg aldri sett gått rett inn på noen maskin uten knot, uansett hvor standard hardware. Skjønner ikke helt hva som skulle trigge denne hos deg. Ikke prøvd net-install til Kubuntu, men Dedian sin har jeg meget gode erfaringer med.

dd kan du da vitterlig kjøre i buntu også. men hvorfor i alle dager skal du ha kubuntu?

Fordi den har blitt meget god. Problemer nå er hovedsaklig knyttet til skjermkortdrivere. Her bør alle være takknemlig for at noen endelig begynner å bruke nyere OpenGL slik at driverne blir eksponert, og endelig fikset. Lenge siden du prøvde Kubuntu?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...