Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Jeg savner at noe som helst fungerer.

La oss redusere rant-faktoren noen hakk, så kan vi kanskje få til noe bra.
At den ikke klager på at databasen ikke starter.
Jeg husker dette var problemer de første rundene med Kubuntu. I 10.10 og 11.04 kan jeg ikke huske å ha sett dette. Er dette noe du fortsatt plages med? Isåfall hvilken distribusjon bruker du?
At den klarer å kommunisere med Google på noen måte i det hele tatt.
Dette er tullball. Det har vært egen google plugin som har fulgt googles egen protokoll. Den hadde begrensningen at den bare synket din primære kalender hos google. Nå er antagelig caldav protokollen å foretrekke, og der ser jeg ikke noen grunn til at begrensningen på en kalender skal gjelde.
At den klarer å kommunisere med en ICAL-server over HTTP. At du kan fjerne siste kalender uten at den hele tiden klager over at den ikke greier å kontakte server.
Er dette en kjent bug?
Jeg har prøvd å bruke Akonadi i hvertfall tre versjoner uten at en eneste funksjon fungerer, og det mot tre forskjellige leverandører av kalender/kontakter.
Kolab har funket fra dag en, og er den første som kom inn. Google har funket med begrensninger. Exchange har vært trøblete i *alle* gruppevareklienter, men Akonadi burde stille greit der nå med openchange, uten at jeg har sett siste status. Yahoo rapporteres også å synke med caldav. Hvilke har du prøvd?

 

Hva bruker du på klientsiden mot akonadi, er det kontact?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
La oss redusere rant-faktoren noen hakk, så kan vi kanskje få til noe bra.

Ingen rant her, bare saklig rapportering. :whistle:

 

Jeg husker dette var problemer de første rundene med Kubuntu. I 10.10 og 11.04 kan jeg ikke huske å ha sett dette. Er dette noe du fortsatt plages med?

Nei, det var 9.10 og 10.04 om jeg husker rett.

 

Isåfall hvilken distribusjon bruker du?

Kubuntu 10.10 på primærarbeidsstasjonen.

 

At den klarer å kommunisere med Google på noen måte i det hele tatt.
Dette er tullball. Det har vært egen google plugin som har fulgt googles egen protokoll. Den hadde begrensningen at den bare synket din primære kalender hos google.

Du mener akonadi-kde-resource-googledata. Den er installert og enkel å bruke. Eneste problemet er at når min gmail blir lagt til blir vinduet grått i 30 sekunder og svarer med denne:

post-9924-0-05472600-1304954410_thumb.png

 

Nå er antagelig caldav protokollen å foretrekke, og der ser jeg ikke noen grunn til at begrensningen på en kalender skal gjelde.

 

"ICal Calendar File" lagt til et par minutter siden. Markerer et tidsrom, velger new event, skriver tittel og klikker "OK".

post-9924-0-55012600-1304954415_thumb.png

 

Forsøker på nytt med samme prosess og får denne som jeg også fikk i 10.04 om jeg husker rett:

post-9924-0-44173100-1304954570_thumb.png

 

At du kan fjerne siste kalender uten at den hele tiden klager over at den ikke greier å kontakte server.
Er dette en kjent bug?

Ukjent. Det ble løst ved å bare opprette en lokal fil-kalender slik at sist brukt kalender ikke var en slettet Google-kalender.

 

Jeg har prøvd å bruke Akonadi i hvertfall tre versjoner uten at en eneste funksjon fungerer, og det mot tre forskjellige leverandører av kalender/kontakter.
Kolab har funket fra dag en, og er den første som kom inn. Google har funket med begrensninger. Exchange har vært trøblete i *alle* gruppevareklienter, men Akonadi burde stille greit der nå med openchange, uten at jeg har sett siste status. Yahoo rapporteres også å synke med caldav. Hvilke har du prøvd?

Første leverandør husker jeg faktisk ikke hva var, men det var Exchange-protokollen som var anbefalt å bruke, noe som selvsagt var trist, men det kan ikke legges på Kontact. Neste ble nesten Kolab, men vi fant ingen anbefalte leverandører av hosted service i Norge, derfor ble det Zimbra. I Zimbra fungerte kalender over http/ical, men kontakter over LDAP fikk vi ikke til å fungere. Alternativet som var Exchange-protokollen fungerte, men da var det bare primærkalenderen som ble synkronisert. Men pga. dårlig webklient byttet vi til Google Apps for Business. Her greier jeg å lese kalenderen, men ikke dytte endringer tilbake til Google.

 

Hva bruker du på klientsiden mot akonadi, er det kontact?

Kontact for epost og kalender. Men jeg har alltid Gmail og Google Calendar i en Chrome-instans minimert for å sjekke at Kontact ikke har hengt seg i Google-syncen, noe som skjer et par ganger i uka og for å se kalender-"fasiten".

 

EDIT: Lastet opp feil bilde.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Det har vært egen google plugin som har fulgt googles egen protokoll. Den hadde begrensningen at den bare synket din primære kalender hos google.

Du mener akonadi-kde-resource-googledata. Den er installert og enkel å bruke. Eneste problemet er at når min gmail blir lagt til blir vinduet grått i 30 sekunder og svarer med denne:

post-9924-0-05472600-1304954410_thumb.png

Kjenner ikke til denne, men hvis du er interessert i å synke med google calendar (inkludert kontakter) så glem den utvidelsen. Dette er måten å gjøre det på:

http://jpwhiting.blogspot.com/2011/04/kontact-with-google-calendar.html

Eventuelt kan du drite i Akonadi og bruke kresource implementeringen kcaldav istedet, siden Kontact ennå ikke har kommet ut i Akonadiversjon:

http://code.google.com/p/kcaldav/

Første leverandør husker jeg faktisk ikke hva var, men det var Exchange-protokollen som var anbefalt å bruke, noe som selvsagt var trist, men det kan ikke legges på Kontact.
Jeg har tenkt å teste exchange synkroniseringen så snart kde4.6 lanseres.
Neste ble nesten Kolab, men vi fant ingen anbefalte leverandører av hosted service i Norge, derfor ble det Zimbra.
Trist. Her burde Redpill/Linpro visst sin besøkelsestid, og gitt et tilbud. Dette burde uansett ikke vært en showstopper, Kolab-gjengen er fine å ha med å gjøre. Alt de trenger er en ssh inn, så hosting kan alle gjøre. De er også griserimelige, og med en person som deg på stedet burde man følt seg trygg nok.
Exchange-protokollen fungerte, men da var det bare primærkalenderen som ble synkronisert.
Hvilken plugin brukte du?

 

Hvis du ønsker å bruke Kontact med Akonadi bør du gå over til KDE4.6 med en gang. Slik det er nå kjører du ennå Kontact 4.4. Den skal visstnok bli sluppet 7. juni, og denne gangen ser det ut til at de fleste er fast bestemt på release. For testing kan du bruke ppa, denne burde være OK:

https://launchpad.net/~kubuntu-ppa/+archive/experimental

For produksjon ville jeg ventet på offisiell release.

 

Her finner du forsåvidt også retningslinjer for oppsett med Yahoo:

http://pim.planetkde.org/

 

Hvis du sliter med LDAP i Kontact kan jeg sikkert sjekke gjennom konfigen din.

Lenke til kommentar
Exchange-protokollen fungerte, men da var det bare primærkalenderen som ble synkronisert.
Hvilken plugin brukte du?

Det husker jeg desverre ikke. Det ble raskt lagt bort til fordel for HTTP/ical uten kontakter. Den samme begrensningen hadde jeg også på min N900, så jeg tror det er en Zimbra-begrensning.

 

Hvis du ønsker å bruke Kontact med Akonadi bør du gå over til KDE4.6 med en gang. Slik det er nå kjører du ennå Kontact 4.4. Den skal visstnok bli sluppet 7. juni, og denne gangen ser det ut til at de fleste er fast bestemt på release.

Målet er å kjøre Aptosid eller noe tilsvarende i løpet av sommeren og komme meg bort fra Kubuntu. Da tror jeg ting blir en del bedre da den hvertfall tidligere har rykte på seg for å være en av de mindre finpussa KDE-distroene.

 

Hvis du sliter med LDAP i Kontact kan jeg sikkert sjekke gjennom konfigen din.

LDAP er borte, nå er det Google som gjelder.

 

Dette er måten å gjøre det på:

http://jpwhiting.blo...e-calendar.html

Kult, takk. Jeg skal fyre opp en ssh -X og teste med en gang.

Lenke til kommentar

Sorry, jeg har fulgt RT-N16 en god stund. Dd-wrt er ikke stabil på denne. Det eneste stabile for denne er å patche og kompilere opp openwrt selv, og det er ingen dans på roser.

https://dev.openwrt.org/ticket/6580

Nå ser det ut som OpenWrt etterhvert vil få offisiell støtte for routeren, og da vil sikkert dette komme tilbake til dd-wrt. I mellomtiden får du være fornøyd med de dagene du får mellom hver reboot.

Etter i overkant av 17 dager oppetid er det vel på sin plass å kommentere at det ser ut til at RT-N16 takler DD-WRT veldig bra :)

 

Den har riktignok fått svært pen behandling (særlig siden starten av mai, men den har da klart 3-4 maskiner samtidig i tillegg til maksing av linja ut mot omverdenen i en rekke timer. Dog ingen tung bittorrent-trafikk. Alt er i sin skjønneste orden!

Lenke til kommentar

Målet er å kjøre Aptosid eller noe tilsvarende i løpet av sommeren og komme meg bort fra Kubuntu. Da tror jeg ting blir en del bedre da den hvertfall tidligere har rykte på seg for å være en av de mindre finpussa KDE-distroene.

Tror ikke du skal tillegge det særlig vekt lengre. KDE i Kubuntu har blitt meget bra. Jeg er fristet til å påstå at kun OpenSuse (og Debian stable forsåvidt) er bedre på det punktet nå. Om det er Kubuntu teamet som har blitt bedre eller KDE4 SC som har blitt polert er jeg litt usikker på, men nå har det ihvertfall blitt meget bra.
LDAP er borte, nå er det Google som gjelder.
For mindre bedrifter er det vanskelig å forsvare interne løsninger opp mot Google sitt tilbud.

Sorry, jeg har fulgt RT-N16 en god stund. Dd-wrt er ikke stabil på denne. Det eneste stabile for denne er å patche og kompilere opp openwrt selv, og det er ingen dans på roser.

https://dev.openwrt.org/ticket/6580

Nå ser det ut som OpenWrt etterhvert vil få offisiell støtte for routeren, og da vil sikkert dette komme tilbake til dd-wrt. I mellomtiden får du være fornøyd med de dagene du får mellom hver reboot.

Etter i overkant av 17 dager oppetid er det vel på sin plass å kommentere at det ser ut til at RT-N16 takler DD-WRT veldig bra :)

 

Den har riktignok fått svært pen behandling (særlig siden starten av mai, men den har da klart 3-4 maskiner samtidig i tillegg til maksing av linja ut mot omverdenen i en rekke timer. Dog ingen tung bittorrent-trafikk. Alt er i sin skjønneste orden!

Supert, da har du vært heldig.
Lenke til kommentar

Kontact-oppgraderingen gikk ikke smooth. KResource updater gikk i loop, krasjet og annet. Når jeg prøvde å legge til CalDAV dukket den rett og slett ikke opp i Akonadi.

 

Så jeg bestemte meg for å slette ~/.akonadi og starte på nytt. Noe over en halvtime senere fant jeg ut at dette fungerte for å totalt resette Kontact. Googles CalDAV ble så lagt til og fungerer.

 

killall akonadi_control akonadiserver akonadi_agent_launcher akonadi_maildispatcher_agent akonadi_mixedmaildir_resource akonadi_nepomuk_calendar_feeder akonadi_nepomuk_contact_feeder akonadi_nepomuk_email_feeder

rm -r .config/akonadi/ .local/share/akonadi/ .local/share/notes .kde/share/config/akonadi* .kde/share/config/kontactrc .kde/share/config/korga* .kde/share/config/email* .kde/share/config/kaddressbookmigratorrc .kde/share/config/kmail* .kde/share/config/kresources/* .kde/share/apps/emailidentities .kde/share/apps/kabc .kde/share/apps/kmail2/ .kde/share/apps/kontact/ .kde/share/apps/korganizer

 

----------------

 

Mens jeg skrev dette krasjet Kontact og etter omstart vises ingen events i kalenderen. Jeg kan opprette events som blir tilgjengelig i webversjonen av Google Calendar, men ingenting vises lokalt. Jeg slettet test-eventen og fill "Could not delete file"-feilmelding i loop. Jeg resatte kontact og la akonadi_davgroupware_resource til i killall-lista, men feilmeldingen dukket opp før Kontact. Jeg slettet så alle dott-filer igjen og la til CalDAV-resursen på nytt. Kontact har enda ikke slettet nå de siste par minuttene, så jeg håper at det nå vil fungere.

Lenke til kommentar

Hm, kan høres ut som ppa'en ikke er helt på stell, Kan du sjekke hvilken beta den tilhører? Kan også være at du hadde mye grums liggende etter tidligere forsøk. Mange bruker siste beta av Kontact, og rapporterer den som stabil. Den burde ikke krasje under vanlig bruk.

Lenke til kommentar

Den tilhører beta 5, og er dermed siste beta, så ppa'en du fikk er den rette. Må nesten spise dritten en serverer, så jeg la inn samme ppa hos meg og sjekket selv.

 

Migrasjon over til Akonadi startet automatisk etter oppgraderingen, og den gikk bra. For mitt vedkommende en Kolab konto og en Gmail konto En del ekstra mapper fra eldre oppsett dukket opp igjen etter migrasjonen, men de slettet jeg bare. Jeg har også testet samme google plugin som deg, og den dukket opp igjen etter migrasjonen, men inneholdt ingenting. Den lot seg ikke slette fra Kontact heller.

 

La til Google Calendar med caldav, det funket fint og den synker bra så langt. Kolab kalender migrerte fint, og ser så langt ut til å funke som den skal.

Lenke til kommentar

Kjenner jeg blir veldig glad for å slippe å styre med ppaer! :green: Greit med arch der man får nyeste vanilla kde med en gang det blir sluppet, og uten patcher og lignende som ubuntu-utviklerne er altfor glade i...

 

Akonadi fungerer for øvrig fint her, med synkronisering begge veier med google-kontoen. Hadde jeg bare klart å like resten av kde nå så.. :p

Lenke til kommentar

Du kjenner kanskje ikke til Kubuntu-backports? Muligheten med ppa er en feature, og den er mye mer fleskibel enn hva Arch har.

 

Får gjenta siden du svarte så fort, hva er ikke vanilla med KDE i Kubuntu?

Endret av Del
Lenke til kommentar

Du kjenner kanskje ikke til Kubuntu-backports? Muligheten med ppa er en feature, og den er mye mer fleskibel enn hva Arch har.

 

Egentlig ikke.

Du må legge til hver enkelt PPA, det er ingen måte å finne PPAer annet enn via flaks og googeling.

Arch har sine nedsider, men på pakkesiden på ustandard pakker er den kraftig overlegen.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til kde i kubuntu, men ubuntu-utviklerne pleier å patche en haug av pakkene sine. Mulig kde i kubuntu skiller seg ut. Må også være utrolig kjedelig å bare få ny kde-versjon hver 6. måned (med mindre man da styrer med ppa)

KDE i Kubuntu er omtrent så vanilla som det blir, men de har gjort en super jobb med å legge til KDE-versjon av pakkesystem, USB-startdisk creator og installering av ufrie drivere. Normalt ser brukere på det som en fordel. Smak er individuelt, så jeg lurer på om du kan fortelle hva det er du ikke liker med KDE?

Du kjenner kanskje ikke til Kubuntu-backports? Muligheten med ppa er en feature, og den er mye mer fleskibel enn hva Arch har.

 

Egentlig ikke.

Du må legge til hver enkelt PPA, det er ingen måte å finne PPAer annet enn via flaks og googeling.

Arch har sine nedsider, men på pakkesiden på ustandard pakker er den kraftig overlegen.

Nå må dere Arch fanboys ta en bønne. Hva med å sjekke opp kubuntu.org istedet? Det finnes offisielle pakkebrønner for de som til enhver tid vil ha siste skrik KDE, som vedlikeholdes av offisielle Kubuntu utviklere. Normalt skiller det kun timer den ene eller andre veien mellom denne og tilgjengelighet i bleeding Arch, men du slipper å kompilere selv. Pakkebrønner blir referert til fra Kubuntu.org hver gang de slipper en ny release announcement, slik som denne

http://www.kubuntu.org/news/kde-release-463

hvor kubuntu-ppa blir oppgitt. Har du inn denne får du også 4.6.4 automatisk, normalt et døgn innen den slippes, og da ferdig kompilert. Ofte blir ppa oppgitt når en applikasjon slippes i ny versjon. Eksempelvis når Amarok nå slapp ny versjon:

http://amarok.kde.org/wiki/Download:Kubuntu

rett fra Amaroks nedlastingslenke.

 

Alle ppa ligger hos launchpad, og du får dem opp med pakkesøk. Det var slik jeg fant Kontact 4.6 beta5

https://launchpad.net/ubuntu/+ppas

 

Personlig mener jeg det er helt greit at man må lete litt for å finne Kontact 4.6. Hvis noen av dere ruller ut beta-vare som standard, så er det å anse som masochisme uansett distribusjon.

 

Ja, det er også mulig å google. Ja, alle kan legge ut en deb med ppa, også du og jeg. Det er et supert system, og et fantastisk tilbud som har fungert meget godt.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Forresten så finnes det egne pacman (libalpm egentlig) wrappers som også installerer direkte fra AUR, så det følger samme syntax som pacman. Ser ikke hva som er mindre fleksiblet enn PPAer. Det er også lite som er offisielt sluppet du må kompilere i Arch.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...