Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

dd kan du da vitterlig kjøre i buntu også. men hvorfor i alle dager skal du ha kubuntu?

Fordi den har blitt meget god. Problemer nå er hovedsaklig knyttet til skjermkortdrivere. Her bør alle være takknemlig for at noen endelig begynner å bruke nyere OpenGL slik at driverne blir eksponert, og endelig fikset. Lenge siden du prøvde Kubuntu?

 

Enten var det 10.04 eller 10.10, husker ikke helt. Har uansett aldri blitt venn med KDE4, synes det er alt for knotete og rotete. Jeg liker mye av programvaren i KDE, men som skrivebordsmiljø har jeg aldri blitt fortrolig med det. De burde se og lære av jobben både Canonical og Gnome har lagt ned.

Lenke til kommentar

dd kan du da vitterlig kjøre i buntu også. men hvorfor i alle dager skal du ha kubuntu? Har aldri hatt annet enn problemer med kubuntu selv.. til å være en så stor distro synes jeg den er utrolig dårlig. Prøv heller "årntli" ubuntu med unity. Mmmm!

Kan jeg dd-e install-iso-en til ubuntu rett over på en usb-penn? Og det samme med alernate-cd-en? Om det er mulig, er det veldig rart at samtlige guidene deres for å lage en usb-install-disk er langt mer tungvinne og alle bruker ett eller flere GUI-program.

 

ser ikke for meg at det skal være noe problem, nei. Nå har jeg ikke brukt annet enn unetbootin på flere år selv, men skulle overraske meg om det er stort annerledes å bruke dd i ubuntu enn det er i arch.

 

Grunnen til at alle guider bruker GUI er at dd er lite kjent i Ubuntu-land, og man ønsker å distribuere et inntrykk av at man kan gjøre alt grafisk i Ubuntu, selv om de fleste er enige i at cli er best. ;)

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva som skulle trigge denne hos deg. Ikke prøvd net-install til Kubuntu, men Dedian sin har jeg meget gode erfaringer med

 

Jeg skjønner det ikke helt selv heller, men flere har rapportert at de måte slette alle partijoner på disken. Mistenker meg at det er noe av det samme problemet arc-installasjonens versjon av cfdisk sliter med: Den påstar at en logisk partisjon overlapper (selv om det ikke er tilfelle). Den eneste feilen jeg kunne finne var at boot-partisjonen til Windows ikke var på en sylindrgrense, men det fikset jeg, uten at det hjalp. Ubuntu sin installasjon fungerte akkurat som sen skulle.

 

Fordi den har blitt meget god.

Ja, du sier det, ogå stoler jeg på deg, og se hva som skjer! :p Måtte legge inn Ubuntu i stedet - om je ikke tar feil, får jeg samme resultat som Kubuntu om jeg leggr til deres ppa, installerer kubuntu desktop, og legger inn KDM som login manager?

 

Et par store problemer med interfacet til Gnome så langt:

1: Mange halvfungerende programstartere som ikke fungerer.

-Om jeg trykker alt+F2, får jeg opp en kjør-liknende boks. Endelig har de sett lyset som KDE så for lenge siden, så jeg slipper gnome-do, tenkte jeg. Men nei da. Den finner bare programmer dersom du begynner å skrive inn navnet på kommandoen fra første bokstav. Ingen ordentlig programstarter, mao, bare en pyntet kjør-dialog.

 

- SÅ da trykker jeg Supetasten i stedet.Vips får jeg en annen meny.Her kan jeg finne gnome-terminal sel om jeg skriver "terminal", i motsetning til i alt+F2-boksen. Men jeg kan ikke finne Shotwell om jeg skriver "well", eller Firefox selv om jeg skriver "fox". Så her er det tydeligvis navnet på programmet du må stave korrekt fra begynnelsen av for å finne noe om helst.

 

-I tillegg finnes det en tredje programvelger, som man når ved å trykke alt+F1, scrolle ned til bunnen, og så tryke enter. Deretter kan man søke ettr programmer - men heller ikke denne fungerer som den skal!

 

EN ting er i hvert fall sikkert - unity skal IKKE inn påm min mors laptop neste gang jeg er hjemme og normalt oppdaterer ubuntu-installasjonen hennes. Hvordan i all verden skal hun klare å finne noen ting? Åpne den trdje programmnyen (som innimllom tar ekstremt lang tid/flere forsøk å åpne med musa i venstre skjermkant), trykke på pilen ved siden av søkefelte og velge hvilken kategori hun il se (ikke intuitivt), og så trykke "se flere" ved siden av den midterse kategorien "installerte programmer"? Har noen som IKKE var høye på gud vet hva vært involvert på noe sted designprosessen av brukergrensesnittet? Om det kanskje ikke er like crappy som Gnome3, er det en jevn kamp om "førsteplassen".

 

@cmyrland: om de i guider på flerfoldige avsnitt ikke engang nevner at du kan gjøre hele skiten med EN kommando, da er det noe alvorlig galt med dem. Så vanskelig er dt ikke å bruke terminal for noen, o mange "nybegynnere" får enkle klipp- og lim.instruksjoner som krever terminal hele tiden.

 

EN annen ting:

 

For å stille baklyset på skjermen må jeg kjøre kommandoen setpci -s 00:02.0 F4.B=HEXVERDI som root.

 

Jeg har funnet et script som skal kunne styre dette automatisk, gjengitt her. I følge opphavsmannen la han inn dette som en snarvei i Ubuntus snarveivrktøy i instillingene (en snarvei for backlightdown, en annen for backlight up) - men for meg fungerer det ikke. Han skrev at man kun ble spurt om passord en gang per økt, men jeg blir spurt hver gang - i tillegg til at det ikke fungerer. SETUID fungerer jo dessverre ikke på script i linux, så hva gør man da? Jeg har ikke lyst å lage en sudoregel som lar alle kjøre setpci uten passird, for å si det sånn.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Enten var det 10.04 eller 10.10, husker ikke helt. Har uansett aldri blitt venn med KDE4, synes det er alt for knotete og rotete. Jeg liker mye av programvaren i KDE, men som skrivebordsmiljø har jeg aldri blitt fortrolig med det. De burde se og lære av jobben både Canonical og Gnome har lagt ned.

Høres ut som om du liker enkelheten Gnome fokuserer på. Isåfall er kanskje ikke KDE noe for deg. Personlig liker jeg filosofien til KDE hvor du kan konfigurere alt mellom himmel og jord, og får alle goodies noen år før andre OS har noe av det. I Gnome har jeg ikke en gang funnet ut hvordan jeg kan få vinduer til å dekke panelene. Panelene i Gnome stjeler masse plass. Løsningen i Unity ser ut til å være å bruke siden av skjermen istedet for både bunn og topp.

Ja, du sier det, ogå stoler jeg på deg, og se hva som skjer! :p

Bare vent snart eksploderer maskinen din også :tease:
Måtte legge inn Ubuntu i stedet - om je ikke tar feil, får jeg samme resultat som Kubuntu om jeg leggr til deres ppa, installerer kubuntu desktop, og legger inn KDM som login manager?
Ppa er noe du bruker når du ikke ønsker pakkene som følger Ubuntu som standard. Eksempelvis hvis du vil ha nyere KDE pakker enn det som følger Kubuntu 11.04. For å installere Kubuntu er det nok å installere pakke kubuntu-desktop, du vil bli spurt om du vil bruke kdm under installasjonen av pakken. KDM er bedre integrert med KDE enn GDM, men begge funker greit. Ved log-in vinduet velger du hvilken desktop du vil kjøre, installer gjerne xubuntu-desktop, fluxbox og lxde med det samme om du ønsker å utforske.

 

Med tanke på din mor, husk at Gnome også er tilgjengelig i 11.04.

Lenke til kommentar

Du mener standard gnome-grensesnitt, slik at man kan skru av Unity?

 

Problemet med å legge inn KDE i ettertid, var jo et hele poenget med å reinstallere var å fjerne alskens drit som hadde kommet seg inn ved ulike eksprimenter og mange oppdateringer. Jeg ville ha en frk installasjon med kun det jeg trengte. Blir jo alltid kluss med standardapplikasjoner og fandens oldemor nr man bytter mellom DE.

Lenke til kommentar

Standard Gnome ja, det heter vel noe med classic. Du finner den i oversikten over sessions i innloggingsvinduet (enten du bruker GDM eller KDM).

 

Jeg har kjørt KDE og Gnome parallelt i årevis. Eneste kødd jeg kommer på er at den proprietære nvidia-driveren fucket opp fontene mellom Gnome og KDE på multimediaboksen (og Nouvaeu er dessverre ikke moden nok ennå). Nå er Nvidia kortet ute av huset til fordel for et AMD/ATI kort som jeg er meget fornøyd med.

Lenke til kommentar

Et par store problemer med interfacet til Gnome så langt:

1: Mange halvfungerende programstartere som ikke fungerer.

-Om jeg trykker alt+F2, får jeg opp en kjør-liknende boks. Endelig har de sett lyset som KDE så for lenge siden, så jeg slipper gnome-do, tenkte jeg. Men nei da. Den finner bare programmer dersom du begynner å skrive inn navnet på kommandoen fra første bokstav. Ingen ordentlig programstarter, mao, bare en pyntet kjør-dialog.

 

- SÅ da trykker jeg Supetasten i stedet.Vips får jeg en annen meny.Her kan jeg finne gnome-terminal sel om jeg skriver "terminal", i motsetning til i alt+F2-boksen. Men jeg kan ikke finne Shotwell om jeg skriver "well", eller Firefox selv om jeg skriver "fox". Så her er det tydeligvis navnet på programmet du må stave korrekt fra begynnelsen av for å finne noe om helst.

 

-I tillegg finnes det en tredje programvelger, som man når ved å trykke alt+F1, scrolle ned til bunnen, og så tryke enter. Deretter kan man søke ettr programmer - men heller ikke denne fungerer som den skal!

 

EN ting er i hvert fall sikkert - unity skal IKKE inn påm min mors laptop neste gang jeg er hjemme og normalt oppdaterer ubuntu-installasjonen hennes. Hvordan i all verden skal hun klare å finne noen ting? Åpne den trdje programmnyen (som innimllom tar ekstremt lang tid/flere forsøk å åpne med musa i venstre skjermkant), trykke på pilen ved siden av søkefelte og velge hvilken kategori hun il se (ikke intuitivt), og så trykke "se flere" ved siden av den midterse kategorien "installerte programmer"? Har noen som IKKE var høye på gud vet hva vært involvert på noe sted designprosessen av brukergrensesnittet? Om det kanskje ikke er like crappy som Gnome3, er det en jevn kamp om "førsteplassen".

 

 

Hm! Bruker selv Unity på både laptop (intel) og stasjonær (nvidia) uten noen problemer ift. knapper som ikke reagerer. At det tar litt for lang tid fra man trykker på app-lens og file-lens til den åpnes er rapportert og skal være løst til 11.10. De rakk det ikke før release av 11.04.

 

Angående tilgang til programmer: Ved å bruke Dash (supertast) har du kjapp tilgang til epost, nettleser, bildehåndterer og musikk, samt mulighet til å få opp flere internett og media-programmer (og tilgang til alt+f1+blaheltned-menyen som du omtalte). Selv bruker jeg stort sett bare Dash - Den bytter også ut programmene der etter hva du setter som standardprogram.

 

Ellers finner du jo stort sett alle programmer du trenger direkte på Launcheren - Nautilus, Libreoffice, Firefox, U1, etc. Trenger du flere er det bare å slepe de på plass. Epost, IM og Twitter/Fjesbok-integrasjon finenr du i messaging-indicatoren.

 

Alt+F2 er, som du sier, bare en pyntet kjør-linje, og noe annet skal den ikke være. jeg hadde helst sett at de hadde flettet den inn i Dash, slik at Dash håndterte både søk og kommandoer. Detaljen du nevner om at den ikke finner programmet om du skriver bare "well" for shotwell er ny for meg, men opplagt noe som burde fikses til 11.10.

 

Visste du vet at å bruke super + tall/bokstav har du tilgang til alle snarveier på launcheren? f.eks. kan alt+f1+blaheltned gjøres lettere ved super+a for apps, super+f for filer etc. Hold inne super, så får du se alle snarveiene.

 

Hva mener du forresten med at app-lensen ikke fungerer som den skal?

Lenke til kommentar
Måtte legge inn Ubuntu i stedet - om je ikke tar feil, får jeg samme resultat som Kubuntu om jeg leggr til deres ppa, installerer kubuntu desktop, og legger inn KDM som login manager?

Det finnes jo andre distro'er også da, som har KDE som default ;)

 

F.eks. opensuse (kan nå også fåes som en slags "rolling-release") :p

Lenke til kommentar

Opensuse=Novell=stapper heller en kaktus opp i bakenden enn å bruke noe de står bak.

 

@cmyrland: Med "ikke fungerer" mener jeg at den ikke finner det den skal - f.eks. ikke nautilus.

 

Se der, ja de har lagt beslag på Super-snarveiene og. Snarveier setter jeg opp SELV, og er fantastisk uinteressert i å automatisk tildele snarveier ettr hvor de ligger i en meny. Om man skulle fjerne et ikon vil vel også snarveien på alle de resterende endres, så man må lære seg dem på nytt. Smart!.

 

Å IKKE ha en enkel meny som viser deg alle programmene, er en iditisk avgjørelse uansett.

Lenke til kommentar

Du mener standard gnome-grensesnitt, slik at man kan skru av Unity?

 

Problemet med å legge inn KDE i ettertid, var jo et hele poenget med å reinstallere var å fjerne alskens drit som hadde kommet seg inn ved ulike eksprimenter og mange oppdateringer. Jeg ville ha en frk installasjon med kun det jeg trengte. Blir jo alltid kluss med standardapplikasjoner og fandens oldemor nr man bytter mellom DE.

 

Du kan velge Ubuntu Classic Desktop i innloggingsvinduet. Det forsvinner uansett i 11.10, blir erstattet av Unity 2D som er Qt-basert.

Lenke til kommentar

@NgZ, (hehe, jeg leser alltid nicket ditt som "niggaz"), ved å bruke fil-linsen har du jo tilgang til sist brukte dokumenter, nyeste nedlastede filer og alle mappene i hjemmemappa di. Da kommer du greit til Nautilus. Men ja, Unity har en del mangler og rare "quirks" foreløpig. Synes likevel at det er noen syvmilssteg videre fra Gnome 2-desktopen og gleder meg til å se fortsettelsen. 11.10 kommer til å ha store forbedringer i grensesnittet, for nå er plattformen nogenlunde stabil og klar for finpuss. Innen 12.04 LTS regner jeg med at Unity tar rotta på alt av andre skrivebordsmiljøer og OS, hvis man tenker "ut-av-boksen"-opplevelse. Jeg vet at mange her foretrekker å stille inn det meste selv, og til det vil nok ikke standard Ubuntu være det beste for lenger. Men som portal til GNU/Linux og plattform for massene kommer Ubuntu til å være overlegen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...