Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo, btrfsck fins, men er ikke komplett. Følgende man-side på 11.04 i skrivende stund:

BTRFSCK(8)                                                                                   BTRFSCK(8)

NAME
      btrfsck - check a btrfs filesystem

SYNOPSIS
      btrfsck  device

DESCRIPTION
      btrfsck  is used to check a btrfs filesystem.  device is the device file where the filesystem is
      stored.

AVAILABILITY
      btrfsck is part of btrfs-progs. Btrfs is currently under heavy development, and not suitable for
      any   uses   other   than   benchmarking   and   review.    Please   refer  to  the  btrfs  wiki
      http://btrfs.wiki.kernel.org for further details.

SEE ALSO
      mkfs.btrfs(8) btrfsctl(8)

Lenke til kommentar

Det er vel myntet hovedsaklig på flerdiskbruk ja, men det kan godt hende det har ytelsesordeler i forhold til extX på andre bruksområder også.

Endre partisjonstørrelser uten å avmontere disken er interessant selv om man bare har en disk. Det er også verdt å nevne at btrfs har egen håndtering av ssd-disk. Personlig synes jeg egen boot-partisjon er noe knot.
Lenke til kommentar

Jo, btrfsck fins, men er ikke komplett.

 

<klipp>

 

 

Hoops, nytt for meg. Takk.

 

 

fungerer btrfsck? i.e. hvor "ikke komplett" er det?

Tja, det gjør vel ikke stort annet enn det navnet tilsier, nemlig å sjekke filsystemet. Såvidt jeg vet er det lite eller ingen feilretting der ennå. Når det er sagt bør det tilføyes at man regner btrfs trygg for strømbrudd. Det er ikke slik at du bør regne med korrupt filsystem om strømmen går mens disken jobber.

 

På funksjonalitetsiden glemte jeg en sentral funksjonalitet, snapshot av montert filsystem. Fedora brukte dette for et års tid siden til å gi brukere muligheten til å rulle tilbake etter en oppdatering. Rimelig effent for de som har magesyre til å kjøre fedora med kde.

Lenke til kommentar

Holy fuck, jeg har wget på ruteren min <3

 

Installerte nettopp DD-WRT på min Asus RT-N16 som var ustabil som fy. Håper det hjelper! Prøver bare å få USB-deling til å funke nå ...

Delingen var forøvrig bare å aktivere i web-GUI, var bare å starte maskinen på nytt så dukket disken opp i nettverket (hadde sikkert ikke trengt omstart, men noen ganger er det enkleste det beste ...).

 

Virker dønn stabil nå så satser på at det holder seg sånn selv etter et par døgn/uker. Ellers kan jeg jo bare sette opp så den starter på nytt en gang i døgnet eller uka.

Lenke til kommentar

Sorry, jeg har fulgt RT-N16 en god stund. Dd-wrt er ikke stabil på denne. Det eneste stabile for denne er å patche og kompilere opp openwrt selv, og det er ingen dans på roser.

https://dev.openwrt.org/ticket/6580

Nå ser det ut som OpenWrt etterhvert vil få offisiell støtte for routeren, og da vil sikkert dette komme tilbake til dd-wrt. I mellomtiden får du være fornøyd med de dagene du får mellom hver reboot.

Lenke til kommentar

Vil det funke å sette opp automatisk reboot annenhver natt eller noe?

Kan godt hende, det er bare å prøve.
edit: hva er problemet forresten?
Råtne lukkede drivere fra Broadcom. Alt på dritten ser ut til å være lukket, ethernet driver, trådløsdriver, buss. Reverseengineering er en tidkrevende øvelse. Alt dd-wrt gjør er å bytte ut web-interface, og legge til noen ekstra binærfiler, det hjelper ikke nødvendigvis på det underliggende problemet.
Lenke til kommentar

Hei

 

Sitter med nyinstallert Arch og ser det er en del ting jeg ikke kan :) Har lagt inn Openbox og lagt til setxmbmap no i autostart.sh fila til openbox (Ja, den burde vell ikke ligge her i og med at den kun kjøres av openbox), men terminalen er det ikke alt som stemmer. Prøver f. eks gnome terminal (Som egentlig ikke hører hjemme her) så fungere ÆØÅ, men A er det ikke lengre, det eneste som skjer er at PCen piper. Den piper også om jeg limer inn en A. Fungerer ogaa fint med caps lock, og det hjelper heller ikke aa skifte til keyboard map til US

 

Noen som har noen gode ideèr?

Endret av Rockie
Lenke til kommentar

Veit ikke om dette er riktig tråd og poste dette i, men jeg prøver:

 

Hei! Jeg har nylig kjøpt 4 x 2tb disker. Hovedkortet mitt har 4 sata utganger, men jeg har også en ssd disk og dvd brenner som begge kjører sata. Trenger derfor ett kontroller kort som støtter minimum 2 disker, (helst 4, med tanke på fremtidige utvidelser).

 

RAIDet skal brukes til og streame full HD, musikk og annet snax, diskene er 5900 RPM, så trenger ikke det kjappeste i verden..

 

Jeg synes det er vanskelig og velge kontroller, da det er vanskelig og sammenligne fart, hva jeg egentlig betaler for. Lønner det seg og velge kontrollere med innebygd RAID, eller skal jeg bruke SW raidet til linux?

 

Har forresten ledig pci express port ledig på hovedkortet.

Lenke til kommentar

Veit ikke om dette er riktig tråd og poste dette i, men jeg prøver:

 

Hei! Jeg har nylig kjøpt 4 x 2tb disker. Hovedkortet mitt har 4 sata utganger, men jeg har også en ssd disk og dvd brenner som begge kjører sata. Trenger derfor ett kontroller kort som støtter minimum 2 disker, (helst 4, med tanke på fremtidige utvidelser).

 

RAIDet skal brukes til og streame full HD, musikk og annet snax, diskene er 5900 RPM, så trenger ikke det kjappeste i verden..

 

Jeg synes det er vanskelig og velge kontroller, da det er vanskelig og sammenligne fart, hva jeg egentlig betaler for. Lønner det seg og velge kontrollere med innebygd RAID, eller skal jeg bruke SW raidet til linux?

 

Har forresten ledig pci express port ledig på hovedkortet.

SW-RAID er veien å gå. Intet poeng med dyre HW-RAID-kontrollere når man kun skal ha et fåtall disker i RAID.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Var det jeg tenkte :) Jeg var heldig og fikk en billig diskkontroller av en kompiss, henter den idag. SLik jeg har det idag, har jeg 3 av 2 tb diskene mine i RAID0. Kan jeg sette inn diskkontrolleren min, koble i den neste disken og legge den til RAID arraiet uten og miste det jeg alt har lagret? Jeg har planer om og ha RAID5, men måtte lage en løsning mens jeg var på TG, så da ble det 3 disker i raid0, for og få mest mulig lagringsplass før jeg fikk koblet til kontrolleren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...