Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverket på TG


Anbefalte innlegg

FFS!!!! hvs er det dere snakker om? jeg har hatt nett helt siden første dagne, lasta ned en demo fra itavisen på godt over 1000kibs!!! testa speedometeret 10ganger om dagen ca 20000-35000 ver gang...så ffs, de som har slitt har hatt uflaks mef switch eller har ikke en oppegående pc...slutt og WHINE!!!!!!!

 

GO TG CREW!!

Med mindre itavisen har fixa speedometeret sitt, så gir ikke det rett hastighet på linjer mer enn max 2-4mbit download.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syntes det er teit dere kritiserer TG. Det kan ikke være så veldig lett å administrere et nettverk for over 5000 stk. Etter det jeg har lest så bytter de jo utstyr nesten hvert år, og da er det ikke alltid like lett, spesielt hvis man ikke får testet skikkelig!

 

Go TG!

Lenke til kommentar

 

#2: Som mange sier, og som du burde forstå og skjønne er at det er UTROLIG vanskelig å få dette nettet stabilt, med tanke på at de IKKE får testet det før vi kommer, de har bare et par dager på å sette det opp, og de får nytt utstyr hvert år, så de har ikke noe kjennskap til hva det er godt for, og når det fungerer perfekt.

Den er rett og slett for tynn. Etter så mange år som TG har holdt på, bør de vite hva slags utstyr som trengs, og hva som skal til for å få det til å fungere. At de ikke har klart det hittil tyder faktisk på at de ikke klarer å lære av tidligere års feil. Og det er synd. Nå som TG ikke er størst lenger, har de vel stort sett kun kvaliteten å kjøre på. Og om den også skal svikte så sliter man med å finne sponsorer etter hvert.

men hvem har sagt at de får utstyret de trenger?! Du tror kanskje det bare er å stikke innom nærmeste Datakjedenbutikk og hente litt utstyr for TGs regning? Nå er det sånn at de har forskjellig ustyr fra år til år, sånn er det bare, men de klarer likevel å kjøre et stabilt nett! Jeg sitter her med et utrolig stabilt og fint nett, og har sitti med det siden torsdag.

Lenke til kommentar
Er vi normenn for dumme til og lage bra nettverk? hvarfor inta hyra inn svenskor?

 

Henrik: Problemet er at du snakker for kanskje 2 % av folka på tg.

Er det mitt problem at resten ikke forstår hvor vanskelig det egentlig er? Jeg skjønner ikke engang hvorfor dere klager nå, nettet har jo vært upåklagelig. :roll:

Lenke til kommentar
Virus ødelegger jo en hel del, og det er stort sett det man kan skylde på. Det at de ikke får testet det før det kommer 5000 stk er ikke relevant. Blir akkurat som å bygge en bro og si "nei vi fikk ikke testet den", når broen raser ned med ett den første traileren kjører over.

Vel, de kjører jo en masse simulatorprogrammer. Finnes det for nett på denne størrelsen? Hvis ja, så er det jo greit, hvis ikke, så kan det ikke sammenlignes.

Lenke til kommentar
#3: VIRUS VIRUS VIRUS

Heller ikke holdbart som unnskyldning. Virus er ikke noe nytt, så nok en gang viser TG i så fall at de ikke har lært noe fra tidligere år. Å sette opp et nettverk som takler virus er ikke så krevende, men det krever riktig utstyr. Og når man skal arrangere dataparty for 5000+ hvert år, så burde man sørge for at utstyret takler det.

Da vet du tydeligvis ikke hva du prater om. Du har kanskje erfaring fra småLAN hvor kanskje 5-10 har virus.. Det er litt anderledes når 500 har det.

Jeg har erfaring fra nettverk med 4800+ faste brukere pluss tilfeldige trådløse brukere som var på besøk. Å sørge for at nettverket fungerte stabilt selv om det var utbrudd av virusinfiserte maskiner var det minste av problemene. Det er kun snakk om å ha riktig utstyr samt og sette det opp riktig.

 

Ser en annen som nevner DH her også. Den store forskjellen mellom TG og DH ser ut til å være at DH lærer av feilene de gjør, slik at det samme ikke skjer hver bidige gang.

De 4800+ faste brukerne dine, har de et ønsket gjennomsnittsforbruk på nettverket med minimum 50mbit hver? Det ble vel fastslått ifjor at 1 TG-bruker tilsvarte 150 kontorarbeidere (synes det var et litt for snilt anslag, men du tar hintet). Dvs .. 5400tg-brukere tilsvarer 810 000 kontorbrukere hvis jeg ikke er helt ustø på kalkulatoren.

Lenke til kommentar
Er det mitt problem at resten ikke forstår hvor vanskelig det egentlig er? Jeg skjønner ikke engang hvorfor dere klager nå, nettet har jo vært upåklagelig. :roll:

Nå er det jo ganske tydelig at det har vært langtfra bra og stabilt nettverk for alle. At du har vært en av de heldige betyr ikke at nettet er godt nok satt opp.

 

Og nei, det burde ikke være vanskelig etter så mange år og finne et oppsett som fungerer. At de må bytte utstyr hvert eneste år tyder på utrolig dårlig planlegging. Når man skal ha årlige arrangementer på denne størrelsen bør man passe på å få tak i en del utstyr man kan bruke fast.

 

At du skal ha det til å være så utrolig vanskelig viser at du egentlig ikke har så god greie på større nettverk. Med skikkelig planlegging og flere års erfaring burde det ha gått relativt smertefritt å ha et skikkelig stabilt og fungerende nettverk fra dag 1. At TG enda ikke har klart å få det til er synd. Både de som arrangerer og de som deltar hadde fortjent å få litt nytte av alle årene med erfaring TG-folket har nå.

Lenke til kommentar
De 4800+ faste brukerne dine, har de et ønsket gjennomsnittsforbruk på nettverket med minimum 50mbit hver? Det ble vel fastslått ifjor at 1 TG-bruker tilsvarte 150 kontorarbeidere (synes det var et litt for snilt anslag, men du tar hintet). Dvs .. 5400tg-brukere tilsvarer 810 000 kontorbrukere hvis jeg ikke er helt ustø på kalkulatoren.

Brukerne på TG hadde nok vært fornøyd om de i det hele tatt hadde fått noe som var tilnærmet stabilt. At nettet der tilsvarer 810 000 "vanlige" brukere er en myte. Og uansett, dersom de nå hadde tilsvart en så stor mengde, har folket bak TG hatt en god del år på seg til å finne fungerende konfigurasjoner. De klarer det bare ikke.

 

Et forslag kunne være at de tar seg en tur på neste DH Winter og ser hvordan ting løses der. Det ligger på 1000-1500 flere brukere med samme høye krav, og de har null problemer med å ha et stabilt og fungerende nettverk fra dag 1.

Lenke til kommentar
Er det mitt problem at resten ikke forstår hvor vanskelig det egentlig er? Jeg skjønner ikke engang hvorfor dere klager nå, nettet har jo vært upåklagelig.  :roll:

Nå er det jo ganske tydelig at det har vært langtfra bra og stabilt nettverk for alle. At du har vært en av de heldige betyr ikke at nettet er godt nok satt opp.

 

Og nei, det burde ikke være vanskelig etter så mange år og finne et oppsett som fungerer. At de må bytte utstyr hvert eneste år tyder på utrolig dårlig planlegging. Når man skal ha årlige arrangementer på denne størrelsen bør man passe på å få tak i en del utstyr man kan bruke fast.

 

At du skal ha det til å være så utrolig vanskelig viser at du egentlig ikke har så god greie på større nettverk. Med skikkelig planlegging og flere års erfaring burde det ha gått relativt smertefritt å ha et skikkelig stabilt og fungerende nettverk fra dag 1. At TG enda ikke har klart å få det til er synd. Både de som arrangerer og de som deltar hadde fortjent å få litt nytte av alle årene med erfaring TG-folket har nå.

Er du her? Det har vært stabilt her helt siden rekonfigen de tok 30 minutter før denne posten ble laga.

 

PS: nå snakker jeg ikke bare for meg , jeg har hatt stabilt nett siden onsdag kveld,

hvis jeg ikke tar helt feil.

PS#2: At de ikke har de samme resurssene som DH har er bare beklagelig, men sånn er det.

Endret av henrik^
Lenke til kommentar
De 4800+ faste brukerne dine, har de et ønsket gjennomsnittsforbruk på nettverket med minimum 50mbit hver?  Det ble vel fastslått ifjor at 1 TG-bruker tilsvarte 150 kontorarbeidere (synes det var et litt for snilt anslag, men du tar hintet). Dvs .. 5400tg-brukere tilsvarer 810 000 kontorbrukere hvis jeg ikke er helt ustø på kalkulatoren.

Brukerne på TG hadde nok vært fornøyd om de i det hele tatt hadde fått noe som var tilnærmet stabilt. At nettet der tilsvarer 810 000 "vanlige" brukere er en myte. Og uansett, dersom de nå hadde tilsvart en så stor mengde, har folket bak TG hatt en god del år på seg til å finne fungerende konfigurasjoner. De klarer det bare ikke.

 

Et forslag kunne være at de tar seg en tur på neste DH Winter og ser hvordan ting løses der. Det ligger på 1000-1500 flere brukere med samme høye krav, og de har null problemer med å ha et stabilt og fungerende nettverk fra dag 1.

De vet hva de trenger, probleme er at det koster mer enn de har råd til å kjøpe og de får ikke det sponset.

 

Problemet når nettet først blir overbelastet er at det bare baller på seg. Når ballen først begynner å rulle så går det til helvette. Du kan jo sjøl prøve f.eks med en 10mbit switch ... koble 24 andre switcher inn på den og skap sinnsyke mengder med trafikk mellom alle switchene. Så kan du i tillegg prøve å legge til litt L3 funksjoner å filtrere bort litt drittpakker .. så ser du at cpu-usage på switchen går til topps, alt går tregt... folk timer ut, prøver på nytt, skaper mer trafikk... osv. Og snøballen ruller og ruller og blir større og større.

 

 

Når det gjelder DH så er vel de fleste "store" folkene i tg-crewet med i DH-crewet?

Lenke til kommentar

Det er ustabilt. hastigheten varierer som en jojo og ut på internett har jeg aldri over 2 megabit.... :thumbdown:

 

Husker TG03 jeg.. Da fungerte det ORDENTLIG!! Hadde 6-7 MiB/s lasting på DC hele tiden og aldri under 20 megabit på speedometeret til ITavisen...

 

2004 var bare helt tragisk! da fungerte det aldri..

 

I år har det fungert sånn tåelig greit, men det går ikke no fortere enn hjemme omtrent og det synes jeg er for dårlig..

 

Kan de ikke bare få samme leverandør og oppsett som de hadde på TG03 ?!?!

 

Det er for meg heeelt uforståelig at de ikke klarer å få det likt som TG03.... :nei:

Endret av MicrolaXx
Lenke til kommentar
De vet hva de trenger, probleme er at det koster mer enn de har råd til å kjøpe og de får ikke det sponset.

 

Problemet når nettet først blir overbelastet er at det bare baller på seg. Når ballen først begynner å rulle så går det til helvette. Du kan jo sjøl prøve f.eks med en 10mbit switch ... koble 24 andre switcher inn på den og skap sinnsyke mengder med trafikk mellom alle switchene. Så kan du i tillegg prøve å legge til litt L3 funksjoner å filtrere bort litt drittpakker .. så ser du at cpu-usage på switchen går til topps, alt går tregt... folk timer ut, prøver på nytt, skaper mer trafikk... osv. Og snøballen ruller og ruller og blir større og større.

 

 

Når det gjelder DH så er vel de fleste "store" folkene i tg-crewet med i DH-crewet?

Overbelastningen av nettet, og snøballproblematikken, løses gjennom planlegging. Nok en gang, de burde ha lært etter så mange år. Men nå er evnen til å lære av feil og fornye seg de største manglene hos TG, så det overrasker egentlig ikke.

 

Jeg er sikker på at crew gjør en god jobb med det de har tilgjengelig.

 

Dersom de "store" i TG-crew er med i DH-crew også, blir det jo bare enda mer merkelig at de ikke evner å endre litt på rutinene sine slik at de unngår det som ikke kan kalles annet enn begynnerfeil hvert eneste år.

Lenke til kommentar
Det er ustabilt. hastigheten varierer som en jojo og ut på internett har jeg aldri over 2 megabit.... :thumbdown:

 

Husker TG03 jeg.. Da fungerte det ORDENTLIG!! Hadde 6-7 MiB/s lasting på DC hele tiden og aldri under 20 megabit på speedometeret til ITavisen...

 

2004 var bare helt tragisk! da fungerte det aldri..

 

I år har det fungert sånn tåelig greit, men det går ikke no fortere enn hjemme omtrent og det synes jeg er for dårlig..

 

Kan de ikke bare få samme leverandør og oppsett som de hadde på TG03 ?!?!

 

Det er for meg heeelt uforståelig at de ikke klarer å få det likt som TG03.... :nei:

Jeg har samme fart som jeg hadde på TG03. Det som begrenser meg er de jeg laster ned fra, og den vanlige 100mbit-grensa.

 

I 2004 er jeg enig med deg, og det beviser hvordan et nett IKKE skal være :) Derfor er jeg veldig takknemlig for det nettet jeg har nå. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...