Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverket på TG


Anbefalte innlegg

Nå sitter jeg ikke på TG og opplever nettverket, men min logikk siert at de med HØY sannsynlighet, IKKE BRUKER GbIT UPLINKENE, de kjører 98 prosent sikkert 100Mbit på uplinkene!

 

I år ble det kjørt gigabit på uplinkene fra bordswitchene og 100Mbit ut til hver deltaker.

Om du sverger på at du har en 100 prosent sikker kilde, og forteller hvor du har det fra, så ok, da tror jeg deg..

 

Men imellomtiden, nope!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg blir litt provosert av det du skriver, men vi har litt forskjellig syn på ting (telle til ti... ) Hva så med at TG ikke er størst? Har nettet på TG noensinne vært den viktigste grunnen til at du (og mange andre) drar på TG? Da går man glipp av mye.. de fete demoene, musikken, stemningen.. konkurransene. Jeg håper inderlig at TG aldri flytter fra Vikingskipet. Poenget mitt er man drar ikke på TG først og fremst for å oppleve et stabilt nettverk. Det oppstår såpass mange problemer med nettet under load at det ikke er mulig å sette opp en ligning på forhånd for å regne ut hvordan nettverket kommer til å oppføre seg. De setter opp nett på 2 dagers tid, tuner det og håper på det beste. Og her snakker vi om høyst kompetente folk.

 

Siden du synes at DH er så fantastisk mye bedre, dra så dit og dropp TG. Plager ikke meg at det blir færre folk som bare whiner over nettet på TG. Tross alt er TG fortsatt et dataparty og ikke et lan.

Om de nå faktisk har investert i eget utstyr er det et meget bra tiltak. Det betyr at de kanskje kan få til det de prøver på snart.

 

Jeg ser folk skriker om at de som kritiserer planleggingen skal gjør det bedre selv til neste år. Dere viser bare at dere ikke har fattet poenget i det hele tatt. Folkene bak TG har flere års erfaringer å dra av. Men de ser ikke ut til å ha lært noe av det. Personlig gjør jeg en tabbe i planleggingen av et nettverk en gang, deretter har jeg lært av den tabben, og driter meg ikke ut på samme måte igjen. TG har gjort samme tabbe år etter år, og viser null evne til å lære av det så langt.

 

At du blir provosert får så være. Jeg er ikke på TG nettopp fordi gamere og småbarnspiratene har tatt over. TG er ikke annet enn et vanlig LAN lenger, med et par innslag av demoer og grafikk for å desperat forsvare statusen som noe annet. TG har blitt verdens største gamer- og kopieringsmøte. Det ser ut til at det er nettopp det de vil være, så da holder jeg som har andre interesser meg unna. Fjortenåringene skal få ha CS-helga si i fred, så drar jeg som har andre interesser et annet sted.

 

Jeg har ikke sagt at DH i seg selv er så fantastisk. Men de klarer nå hvertfall å få ting til å fungere skikkelig. Og det får de til med 1000-1500 flere brukere med like høye krav til stabile og raske linjer. De er altså flinkere med planleggingen og gjennomføringen, og de har vist at de klarer å lære av tabbene de gjør.

Lenke til kommentar
nå har jeg lest at DH ikke tar ned utstyret mellom hver gang da... (kommer ikke inn på sia deres akkurat nå) og da blir det litt forskjellig fra tg hvor de setter det opp på 2 dager kanskje?

Utstyret må nok dessverre tas ned, siden DH faktisk ikke eier lokalene, og de brukes til en del annet i løpet av året enn kun DH. Alle argumentene jeg har sett så langt som skal "forsvare" TG går jo egentlig på at TG er for stort for arrangørene. Det må da være litt leit det også, at man har gått langt ut over evne?

Lenke til kommentar

Klart man reiser på tg for nettverket sin skyld? noke anna ville jo være naivt og tru.

Det ser man jo på nettverksloaden og det at det er nettverket folk kjem for.

Fleste av dei som er på TG drit langt i disse støyende elementene som speakermannen babler i veg om heile tida (scene compo musikk og anna dritt).

 

Eg såg på den tg videoen om nettverket fra 04, og da sa han at det var samme crew som fra 03. Altså, ikkje mange som blir utskifta der.

 

Det stemmer nok at de fleste drar på TG for nettverkets skyld. Men det går an å være litt realistisk, det er meget vanskelig å få til et stabilt nett for ca. 5000 personer av på så kort tid. Jeg tror at man kommer til å bli litt skuffa hver gang hvis man regner med 100% stabilt nett.

 

Med samme crew, tenker du sikkert på Tech:net. Dette er et meget lite crew på 3 - 4 personer. Nøkkelpersonene i mange crew er ofte de samme fra år til år, men ellers har du en viss utskiftning. Jeg skal prøve å få noen sentralt i tech til å komme med en uttalelse her, evt. gi meg mer info. Vil ikke bidra til å spre rykter.

 

Tross alt er TG fortsatt et dataparty og ikke et lan.

Du er ein av dei få som har den oppfatninga. Dei har funnet på den betegnelsen på TG fordi dei viste at nettverket ikkje ville bli bra, blir for enkelt og skylde på at det er eit dataparty i stade for eit lan.

 

Det er din oppfatning at de har funnet på den betegnelsen med tanke på at TG har vært arrangert side '92. Det var ikke noe som het "LAN" før gamerne begynte å ta over. Men jeg vet at folk har forskjellig oppfatning og ting har endret seg en del, så jeg skal la den diskusjonen ligge.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke gjøre annet enn å fundere...

 

Problem på TG: For mye data blir overført på et underdimensjonert nettverk. Hvorfor? Fordi folk piratkopierer som gale.

 

Poeng som ho dere dama som alltid snakker BS til media om TG alltid drar frem: TG er ikke et "ordinært" LAN, men et "Dataparty", der hovedfokus ikke er på selve nettverket men på det sosiale rundt hele greia. (Få orden på utrykkene som blir brukt her da for svarte, TG benytter seg av et LAN for å koble sammen datamaskinene).

 

Uansett. For at TG ska bli slik arrangørene åpenbart ønsker så ser jeg ingen annen løsning enn å blokkere all bruk av DC, SMB (dette er vell fjerna allerede), ++ og gi alle 10BASE-T.

 

Problem løst! Forhåpentligvis vil nå alle som ikke er på TG primært for å belaste nettverket med dataoverføring forsvinne, og vi sitter igjen med "kjernen" som de liker å kalle det, de som er på TG for å delta i compoer, tracke musikk eller progge 64k-introer eller entusiaster som ønsker å diskutere bruken av funksjonsoverloading i C++ eller viktigheten av å motarbeide proprietære filformater.

 

 

Jeg hadde komt. Jeg drar ikke fordi TG i dag ER et "Piratparty", og ikke et "Dataparty". Vil det fortsette med å være førstnevnte så anbefaler jeg å få skikk på nettverket slik at de ikke begynder å miste folk fra den leiren. Folk fra den andre leiren har de allerede forlatt åpenbart.

Lenke til kommentar

Jeg ser folk skriker om at de som kritiserer planleggingen skal gjør det bedre selv til neste år. Dere viser bare at dere ikke har fattet poenget i det hele tatt. Folkene bak TG har flere års erfaringer å dra av. Men de ser ikke ut til å ha lært noe av det. Personlig gjør jeg en tabbe i planleggingen av et nettverk en gang, deretter har jeg lært av den tabben, og driter meg ikke ut på samme måte igjen. TG har gjort samme tabbe år etter år, og viser null evne til å lære av det så langt.

Hva vet du om hva de har lært og ikke lært? Omstendighetene rundt nettet hvert år er så pass komplekse at jeg tror at det blir for lett å bare skjære over en kam og si "at de viser null evne til å lære så langt". Det er så utrolig enkelt å stå på sidelinja og kritisere uten å sette seg inn i hvordan realiteten egentlig er. Så lenge du ikke kjenner fullstendig til omstendighetene og kompleksiteten rundt nettet, så tror jeg at du skal være forsiktig med kritikken.

 

At du blir provosert får så være. Jeg er ikke på TG nettopp fordi gamere og småbarnspiratene har tatt over. TG er ikke annet enn et vanlig LAN lenger, med et par innslag av demoer og grafikk for å desperat forsvare statusen som noe annet. TG har blitt verdens største gamer- og kopieringsmøte. Det ser ut til at det er nettopp det de vil være, så da holder jeg som har andre interesser meg unna. Fjortenåringene skal få ha CS-helga si i fred, så drar jeg som har andre interesser et annet sted.

Oki, vi er uenige her og blir vel aldri enige. For min del er TG hva jeg selv gjør det til og de siste årene har jeg kun dratt på parties/lan for å være med i crew. Jeg lurer likevel, hva er dine interesser når du drar på et party/lan?

 

Jeg har ikke sagt at DH i seg selv er så fantastisk. Men de klarer nå hvertfall å få ting til å fungere skikkelig. Og det får de til med 1000-1500 flere brukere med like høye krav til stabile og raske linjer. De er altså flinkere med planleggingen og gjennomføringen, og de har vist at de klarer å lære av tabbene de gjør.

 

Som sagt, TG != DH på veldig mange måter. Jeg kommer til å la være å skrive noe mer i denne tråden før jeg får litt mer konkret informasjon. Jeg var nemlig ikke med i crew i år, og vil ikke spre rykter. Skal prøve å få noen sentralt i Tech-crew til å skrive et innlegg, men jeg vet ikke om personen kan/vil uttale seg offisielt. Uansett, det skjer ikke med det første da de nå i dette øyeblikk rydder hallen.

 

Bare for å nevne det, ganske mange var fornøyde med nettverket i år! De må ha gjort noe riktig.

Lenke til kommentar
nå har jeg lest at DH ikke tar ned utstyret mellom hver gang da... (kommer ikke inn på sia deres akkurat nå) og da blir det litt forskjellig fra tg hvor de setter det opp på 2 dager kanskje?

Utstyret må nok dessverre tas ned, siden DH faktisk ikke eier lokalene, og de brukes til en del annet i løpet av året enn kun DH. Alle argumentene jeg har sett så langt som skal "forsvare" TG går jo egentlig på at TG er for stort for arrangørene. Det må da være litt leit det også, at man har gått langt ut over evne?

Og meste parten av utstyret deles mellom TG, DH og Assembly så er vel ikke det så rart, når det ikke er på et av de stedene så står det på lager i Danmark.

 

Alt ZyXEL utstyret TG hadde i år var der ifjor også, samt på Bergen By Lan, Dreamhack og Assembly.

Nå skal det rett til Assembly i Finland så fort TG folkene får pakket det ned.

 

Så jeg må nok lene meg mot at det er noe spesiellt med design av nettverket uten å ha sett noe mer på det, pga at de bruker mye av det samme utstyret.

 

Tar forbehold om at tidligere postere har rett i at nettet på TG ikke fungerer, mens Dreamhack og Assembly har perfekte nett..... Noe som også betviler :D

Endret av JPedro
Lenke til kommentar
Som sagt, TG != DH på veldig mange måter. Jeg kommer til å la være å skrive noe mer i denne tråden før jeg får litt mer konkret informasjon. Jeg var nemlig ikke med i crew i år, og vil ikke spre rykter. Skal prøve å få noen sentralt i Tech-crew til å skrive et innlegg, men jeg vet ikke om personen kan/vil uttale seg offisielt. Uansett, det skjer ikke med det første da de nå i dette øyeblikk rydder hallen.

 

Bare for å nevne det, ganske mange var fornøyde med nettverket i år! De må ha gjort noe riktig.

Bare for å få det ut av veien en gang for alle. Nettet på TG med sine 5000+ brukere er ikke mer komplisert enn nettet på DH med sine 6000+ brukere. Så crew må nok dessverre finne en litt bedre forklaring enn akkurat den der for å virke troverdige.

 

Dersom TG og DH deler crew, så er det enda mindre grunn til at de ikke skal klare å få til det samme. Dessverre viser TG at de ikke klarer å lære av feilene de gjør. Hadde de klart det hadde de ikke hatt de samme problemene år etter år. Mange var nok fornøyde med nettverket, men det var også veldig mange som var misfornøyde, noe de opplever hvert eneste år. Jeg har nevnt det tidligere i tråden, og kan nok si det igjen også, TG ser ut til å ha tatt seg vann over hodet. De klarer ikke takle den brukermassen de selger biletter til.

 

Mine interesser når jeg drar på et treff ligger milevis unna det gamerpartyet TG har utviklet seg til å bli. Siden man ser ut til å foretrekke gamerne og kopistene, er ikke TG stedet for meg. Det har jeg innsett, og kommer nok ikke til å besøke Vikingskipet for TG igjen. De som har andre interesser enn CS og lasting av filmer, musikk og spill finner andre steder, og TG kan få lov til å være gamerparty #1.

 

Men dersom de ikke får orden på nettverket sitt, mister de fort den statusen også.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Som sagt, TG != DH på veldig mange måter. Jeg kommer til å la være å skrive noe mer i denne tråden før jeg får litt mer konkret informasjon. Jeg var nemlig ikke med i crew i år, og vil ikke spre rykter. Skal prøve å få noen sentralt i Tech-crew til å skrive et innlegg, men jeg vet ikke om personen kan/vil uttale seg offisielt. Uansett, det skjer ikke med det første da de nå i dette øyeblikk rydder hallen.

 

Bare for å nevne det, ganske mange var fornøyde med nettverket i år! De må ha gjort noe riktig.

Bare for å få det ut av veien en gang for alle. Nettet på TG med sine 5000+ brukere er ikke mer komplisert enn nettet på DH med sine 6000+ brukere. Så crew må nok dessverre finne en litt bedre forklaring enn akkurat den der for å virke troverdige.

 

Dersom TG og DH deler crew, så er det enda mindre grunn til at de ikke skal klare å få til det samme. Dessverre viser TG at de ikke klarer å lære av feilene de gjør. Hadde de klart det hadde de ikke hatt de samme problemene år etter år. Mange var nok fornøyde med nettverket, men det var også veldig mange som var misfornøyde, noe de opplever hvert eneste år. Jeg har nevnt det tidligere i tråden, og kan nok si det igjen også, TG ser ut til å ha tatt seg vann over hodet. De klarer ikke takle den brukermassen de selger biletter til.

 

Mine interesser når jeg drar på et treff ligger milevis unna det gamerpartyet TG har utviklet seg til å bli. Siden man ser ut til å foretrekke gamerne og kopistene, er ikke TG stedet for meg. Det har jeg innsett, og kommer nok ikke til å besøke Vikingskipet for TG igjen. De som har andre interesser enn CS og lasting av filmer, musikk og spill finner andre steder, og TG kan få lov til å være gamerparty #1.

 

Men dersom de ikke får orden på nettverket sitt, mister de fort den statusen også.

Okey, la meg forstå dette riktig. Du mener at Dreamhack har et bedre nettverk enn tg, sjøl om det for det meste er de samme personene som står bak begge, og det samme utstyr. Og du mener bestemt at det ikke er bruken av nettverket som gjør forskjellen. Har jeg forstått deg riktig da?

Lenke til kommentar
Okey, la meg forstå dette riktig. Du mener at Dreamhack har et bedre nettverk enn tg, sjøl om det for det meste er de samme personene som står bak begge, og det samme utstyr. Og du mener bestemt at det ikke er bruken av nettverket som gjør forskjellen. Har jeg forstått deg riktig da?

Av en eller annen grunn de kun vet selv, klarer de å gjøre en bedre jobb med DH enn TG. Hvorfor vet de kun selv, dersom det faktisk er samme crew.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke gjøre annet enn å fundere...

 

Problem på TG: For mye data blir overført på et underdimensjonert nettverk. Hvorfor? Fordi folk piratkopierer som gale.

 

Poeng som ho dere dama som alltid snakker BS til media om TG alltid drar frem: TG er ikke et "ordinært" LAN, men et "Dataparty", der hovedfokus ikke er på selve nettverket men på det sosiale rundt hele greia. (Få orden på utrykkene som blir brukt her da for svarte, TG benytter seg av et LAN for å koble sammen datamaskinene).

 

Uansett. For at TG ska bli slik arrangørene åpenbart ønsker så ser jeg ingen annen løsning enn å blokkere all bruk av DC, SMB (dette er vell fjerna allerede), ++ og gi alle 10BASE-T.

 

Problem løst! Forhåpentligvis vil nå alle som ikke er på TG primært for å belaste nettverket med dataoverføring forsvinne, og vi sitter igjen med "kjernen" som de liker å kalle det, de som er på TG for å delta i compoer, tracke musikk eller progge 64k-introer eller entusiaster som ønsker å diskutere bruken av funksjonsoverloading i C++ eller viktigheten av å motarbeide proprietære filformater.

 

 

Jeg hadde komt. Jeg drar ikke fordi TG i dag ER et "Piratparty", og ikke et "Dataparty". Vil det fortsette med å være førstnevnte så anbefaler jeg å få skikk på nettverket slik at de ikke begynder å miste folk fra den leiren. Folk fra den andre leiren har de allerede forlatt åpenbart.

Om det skjer, vil det vel bare komme 50-100 personer på TG.. da er det vel ikke så mye vits å arrangere lenger?

Lenke til kommentar

(...)

 

Om det skjer, vil det vel bare komme 50-100 personer på TG.. da er det vel ikke så mye vits å arrangere lenger?

 

Neppe. Selv om det ikke blir samme massive pågangen, så tror jeg at det hadde vært temmelig grei skuring å fylle opp Vikingskipet.

 

Du tror kanskje det ikke er så mange av "oss"... :-)

Lenke til kommentar

Jeg ser folk skriker om at de som kritiserer planleggingen skal gjør det bedre selv til neste år. Dere viser bare at dere ikke har fattet poenget i det hele tatt. Folkene bak TG har flere års erfaringer å dra av. Men de ser ikke ut til å ha lært noe av det. Personlig gjør jeg en tabbe i planleggingen av et nettverk en gang, deretter har jeg lært av den tabben, og driter meg ikke ut på samme måte igjen. TG har gjort samme tabbe år etter år, og viser null evne til å lære av det så langt.

Hva vet du om hva de har lært og ikke lært? Omstendighetene rundt nettet hvert år er så pass komplekse at jeg tror at det blir for lett å bare skjære over en kam og si "at de viser null evne til å lære så langt". Det er så utrolig enkelt å stå på sidelinja og kritisere uten å sette seg inn i hvordan realiteten egentlig er. Så lenge du ikke kjenner fullstendig til omstendighetene og kompleksiteten rundt nettet, så tror jeg at du skal være forsiktig med kritikken.

Det er ett komplekst nettverk ja, men det finnes mange komplekse nettverk i verden som går helt fint. Essensen er at TG er ikke noe helt nytt, forholdene på TG i år er relativt like forholdene på tg i fjor (litt skalert opp såklart). Og det er som folk sier her, litt merkelig at de år etter år ikke klarer å få ett fungerende nettverk fra start.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Har lest tråden med intresse, skal komme noen få objektive betrakninger, og jeg er IKKE ekspert på nettverks konfigurasjoner. Jeg har heller aldri vært på TG eller DH bare så det er sagt.

 

Mange i denne tråden klager på at nettverket på årets TG ikke levde opptil deres forventninger igjen, noen i denne tråden har tydeligvis vært på TG siden 03, og de kommer visst tilbake vært år. Merkelige greier... Siden at TG har ett så "dårlig" nett, gidder de alikevel å komme tilbake år etter år... :ermm:

 

Det blir hevdet her at DH har ett bra og stablit nett, i motsetning til TG år etter år. Javel, jeg har ikke forutsetninger for å si om det er tilfellet eller ei. Men, at DH er problem fri, det tror jeg fint lite på, data er data, og Windows er Windows, klider til problemer kanskje... :roll:

 

Og kanskje grunnen er at noen oppfatter DH som mer stabilt enn TG, er at man skal kanskje ta en titt på bruker massen på disse forskjellige lan'ene. Fjortis faktoren på TG er vel sånn passe høy, og fjortiser som er små "konger" på CS/ CS:S har vel hverken brannmur eller antivirus på maskina for det får man jo "høy?" ping av... :roll: Min bror er CS/ CS:S fan og antivirus og brannmur i.flg han trenger man ikke, og ikke virus det hadde han ikke!! LoL.

 

Kjørte NOD32 trial på maskina hans, 743 virus!!

 

Og da er jeg vel inne på kjernen her, 50% fjortiser uten antivirus og brannmur men med 743 stk virus hver seg... Det genererer vel en vanvittig mengde trafikk.

 

Mens..

 

På DH så er kanskje fjortis faktoren noe lavere, og de har kanskje litt andre verdier i livet enn CS og verdensmesterskap i nedlastninger i fra DC++ og Kazaa, noe som gjør at de har kanskje ett mer stabilt nett på DH enn på TG..

 

Litt langt innlegg kanskje, men dette er iallefall mine små betrakninger rundt denne tråden... :)

 

 

EDIT: leif was here... again

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...