Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverket på TG


Anbefalte innlegg

Hastighetene på DC varierer fra rundt 50KiB/s til 1MiB/s her.. De som sitter på samme switch som meg har 6-7 MiB/s..

 

Må være noe med core nettverket da? Siden det går så trengt rundt til andre maskiner i hallen...

 

Var ikke sånn i 2003..

 

Og hvorfor går internett så utrolig tregt og er så ustabilt da? Noen som vet grunnen til det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De vet hva de trenger, probleme er at det koster mer enn de har råd til å kjøpe og de får ikke det sponset.

 

Problemet når nettet først blir overbelastet er at det bare baller på seg. Når ballen først begynner å rulle så går det til helvette. Du kan jo sjøl prøve f.eks med en 10mbit switch ... koble 24 andre switcher inn på den og skap sinnsyke mengder med trafikk mellom alle switchene. Så kan du i tillegg prøve å legge til litt L3 funksjoner å filtrere bort litt drittpakker .. så ser du at cpu-usage på switchen går til topps, alt går tregt... folk timer ut, prøver på nytt, skaper mer trafikk... osv. Og snøballen ruller og ruller og blir større og større.

 

 

Når det gjelder DH så er vel de fleste "store" folkene i tg-crewet med i DH-crewet?

Overbelastningen av nettet, og snøballproblematikken, løses gjennom planlegging. Nok en gang, de burde ha lært etter så mange år. Men nå er evnen til å lære av feil og fornye seg de største manglene hos TG, så det overrasker egentlig ikke.

 

Jeg er sikker på at crew gjør en god jobb med det de har tilgjengelig.

 

Dersom de "store" i TG-crew er med i DH-crew også, blir det jo bare enda mer merkelig at de ikke evner å endre litt på rutinene sine slik at de unngår det som ikke kan kalles annet enn begynnerfeil hvert eneste år.

Tipper at brukermassen på DH kanskje har litt andre mål enn de på TG. Det er jo ikke å komme utenom at svensker generelt har bedre inettlinjer enn nordmenn hjemme. Så jeg vil muligens tro at det er færre personer som kommer på DH kun for å kopiere enn det er på TG. Nå har jeg ingen statistikk på dette, men jeg vil tro at f.eks TG03 hadde mer trafikk gjennom backbonet enn DH03 (bruker tg03 som eksempel ettersom dette var siste gang det funket bra hele veien).

Lenke til kommentar

Mange morsomme argumenter her - den med lastebiler over broen er nesten best.

 

Når de bygger en bro, planlegger de og regner litt på hvor mye broen faktisk skal tåle, jeg kan ikke fatte at det samme ikke er mulig å gjøre for TG. Når de selger ut bilettene flere måneder i forveien, må de jo vite hvor mange som kommer og hvordan nettet bør konfigurerers.

 

Jeg er enig med trådstarter, det må da være mulig å ta lærdom av hvordan det har blitt gjort tidligere?!

 

Selvfølgelig er det bra at crew gjør dette "frivillig" og de fortjener "a pat on the back" for det, men når nettet ikke funker så er det helt på trynet at det ikke blir gjort noe med det.

 

_

johanf

Lenke til kommentar
Det med om dere har bra hastighet på nettet har jo selvfølgelig om dere har vært heldig med plassen og gjøre, men kanskje også med noe på deres egen pc?

ja, jeg har et SupahMega RaiDX 5000 nettverkskort, klarer å dra data rett ut av coreswitchen.

 

(Jeg bare skøyer ;))

Lenke til kommentar
Når de bygger en bro, planlegger de og regner litt på hvor mye broen faktisk skal tåle, jeg kan ikke fatte at det samme ikke er mulig å gjøre for TG. Når de selger ut bilettene flere måneder i forveien, må de jo vite hvor mange som kommer og hvordan nettet bør konfigurerers.

Jeg sier igjen, veit du om et program som kan simulere 3x så mye nettverk som går igjennom NIX i Norge?

 

Det har ikke jeg sett, men jeg har sett bro-simulatorer (alt skjer på Discovery, hehe)

 

PS: Det er STOR forskjell i praksis og teori, spesielt i dette tilfellet.

Endret av henrik^
Lenke til kommentar

Jeg har ikke hatt ok hastighet en eneste gang under hele Party'et.

 

Og det er ikke konfigruasjonen på pcen min som det er noe feil med, og heller ingen virus her.

 

Den største hastigheten jeg har hatt ut mot dc er 1mb/s, og det er elendig.

 

 

Og jeg blir kvalm av alle som prater om at nettet fungerer upåklageli, og at vi må stoppe å whine, for alt funker. Men det er for DERE, og ikke for de som klager :(

 

Faen, tg05 var nedtur mtp. nettverket....

Lenke til kommentar
Jeg har ikke hatt ok hastighet en eneste gang under hele Party'et.

 

Og det er ikke konfigruasjonen på pcen min som det er noe feil med, og heller ingen virus her.

 

Den største hastigheten jeg har hatt ut mot dc er 1mb/s, og det er elendig.

 

 

Og jeg blir kvalm av alle som prater om at nettet fungerer upåklageli, og at vi må stoppe å whine, for alt funker. Men det er for DERE, og ikke for de som klager :(

 

Faen, tg05 var nedtur mtp. nettverket....

Enkelt og greit som med alt annet i verden så klager ikke folk når de selv har det fint. Dere er jo så flinke å bruke sammenligninger her. Enkelte sitter i norge og har nok av mat og ser ingenting å klage, andre sitter i afrika og prøver å raske til seg så de holder seg mett. Har kanskje også litt å si hvordan folk som sitter på samme rad som dere? Noen rader har vel flere Warez konger enn andre, og om båndbredden stort sett er lik på hver rad så er det vel det at nettopp de trege radene makser nettverket mer. Uflaks kalles det vel heller. I mine øyne er det jo vanskelig å vite nøyaktig hvilken folk og hva de vil foreta seg på de forskjellige radene. Man skal vel i en perfekt verden ha hatt høyde for dette, men det er vel pengene det kommer mest ann på. Hadde det vært så rett utstyr kunne man jo lett satt en maks speed på alle klientene, så hadde hastigheten holdt seg oki. Bedre å få en jevn oki speed enn en berg og dalbane.

Lenke til kommentar
Tipper at brukermassen på DH kanskje har litt andre mål enn de på TG. Det er jo ikke å komme utenom at svensker generelt har bedre inettlinjer enn nordmenn hjemme. Så jeg vil muligens tro at det er færre personer som kommer på DH kun for å kopiere enn det er på TG. Nå har jeg ingen statistikk på dette, men jeg vil tro at f.eks TG03 hadde mer trafikk gjennom backbonet enn DH03 (bruker tg03 som eksempel ettersom dette var siste gang det funket bra hele veien).

DH-brukerne er hardere på linjen ut av bygget, siden DC-huber og slikt blir brutalt slått ned på. Trafikken internt har jeg dessverre ikke noen statistikk på, men at den skulle være noe særlig lavere enn på TG tviler jeg sterkt på, siden det på tross av regelverket er mange ftp-servere og DC-huber i salen.

 

Som sagt, crew gjør sikkert en god jobb, men de som er ansvarlig for planleggingen burde snart skjønne at de må jobbe bedre. Det nytter ikke lenger å si at man er overrasket over mengden trafikk. De vet hvor mange brukere de får, og de vet ca. hvor mye trafikk de kan forvente på nettet.

 

Dersom det er så umulig å få tak i utstyr som kan takle dette, får de ta konsekvensen av det og selge færre biletter. Dersom det ikke er utstyret som er problemet, så må de snart lære seg å planlegge.

 

Som nevnt tidligere, TG er ikke størst lenger, og de kommer ikke til å bli det igjen før de flytter fra Vikingskipet. De må "markedsføre" seg på kvaliteten, og da nytter det ikke å ha samme problem flere år på rad.

Lenke til kommentar
] Det stod jo på tavla at det var 3 ganger norges hovedsentral med trafikk på nettverket her da  :wow: 

 

DET tviler jeg på....

Du kan tvile litt, men ikke så mye.

 

Gjenom TG sin Coreswitch (black dimond), på torsdag, altså dag to, hadde NIX ( Norwegian Internet eXchange) en peak på 4.3 Gbps, det samme hadde TG.

 

NIX er mer eller mindre Norges knutepunkt, når det gjelder internett. Om du f.eks har NGT og laster ned En film fra en kompis med Telnor, går trafikken med HØY sannsynlighet igjennom NIX først. NIX er mer eller mindre Internettet i Norge.

 

Og for de som ikke har skjønt det, TG har et meget stort og kompleks nettverk. Bare det å skaffe det utstyret de har nå, måtte ha krevet en fenomenal innsats. Det er ikke bare bare og skaffe nettverksutstyr for flerfoldige millioner kroner, for "utlåns" i et par dager.

 

Nå sitter jeg ikke på TG og opplever nettverket, men min logikk siert at de med HØY sannsynlighet, IKKE BRUKER GbIT UPLINKENE, de kjører 98 prosent sikkert 100Mbit på uplinkene!

Lenke til kommentar
DH-brukerne er hardere på linjen ut av bygget, siden DC-huber og slikt blir brutalt slått ned på. Trafikken internt har jeg dessverre ikke noen statistikk på, men at den skulle være noe særlig lavere enn på TG tviler jeg sterkt på, siden det på tross av regelverket er mange ftp-servere og DC-huber i salen.

 

AFAIK, i år ble visstnok trafikken på linja ut makset fullstendig (nå snakker jeg om trafikk som går ut, ikke inn) fordi bittorrent har blitt så pass populært. Tenk at bare for 1 - 2 år siden var bittorrent langt fra så utbredt som du ser i dag. Det er bare et eksempel på at ting forandrer seg fort og det kan være rimelig vanskelig å tenke ut en profil på forhånd over hvordan nettrafikken vil arte seg.

 

Som sagt, crew gjør sikkert en god jobb, men de som er ansvarlig for planleggingen burde snart skjønne at de må jobbe bedre. Det nytter ikke lenger å si at man er overrasket over mengden trafikk. De vet hvor mange brukere de får, og de vet ca. hvor mye trafikk de kan forvente på nettet.

 

Dersom det er så umulig å få tak i utstyr som kan takle dette, får de ta konsekvensen av det og selge færre biletter. Dersom det ikke er utstyret som er problemet, så må de snart lære seg å planlegge.

 

TG har hittil vært avhengig av sponsorer for å få backbone opp å gå. Det er ikke hvem som helst som gidder å sponse backbone med utstyr til flere millioner av kroner. Og tenk deg da følgende, hvor morsomt er det når du får core-switcher som kanskje ikke takler loaden som forventet? Nå har TG tatt konsekvensen av det og investert i core-switcher fra extreme networks. Likevel, slikt utstyr må oppgraderes med 1 - 2 års tid og det er også en kjempeutgift.

 

Det er heller ikke samme net-crew hvert eneste år, og jeg viser full forståelse for at de både i blant ønsker å prøve ut nye løsninger og at de ikke minst lar nye folk få sjansen til å prøve seg. De gjør uansett en kjempejobb. Hvis du tror at du kan få til ting bedre, da bør du kanskje søke neste år og vise hva du er god for?

 

Som nevnt tidligere, TG er ikke størst lenger, og de kommer ikke til å bli det igjen før de flytter fra Vikingskipet. De må "markedsføre" seg på kvaliteten, og da nytter det ikke å ha samme problem flere år på rad.

 

Jeg blir litt provosert av det du skriver, men vi har litt forskjellig syn på ting (telle til ti... ) Hva så med at TG ikke er størst? Har nettet på TG noensinne vært den viktigste grunnen til at du (og mange andre) drar på TG? Da går man glipp av mye.. de fete demoene, musikken, stemningen.. konkurransene. Jeg håper inderlig at TG aldri flytter fra Vikingskipet. Poenget mitt er man drar ikke på TG først og fremst for å oppleve et stabilt nettverk. Det oppstår såpass mange problemer med nettet under load at det ikke er mulig å sette opp en ligning på forhånd for å regne ut hvordan nettverket kommer til å oppføre seg. De setter opp nett på 2 dagers tid, tuner det og håper på det beste. Og her snakker vi om høyst kompetente folk.

 

Siden du synes at DH er så fantastisk mye bedre, dra så dit og dropp TG. Plager ikke meg at det blir færre folk som bare whiner over nettet på TG. Tross alt er TG fortsatt et dataparty og ikke et lan.

Lenke til kommentar

Nå sitter jeg ikke på TG og opplever nettverket, men min logikk siert at de med HØY sannsynlighet, IKKE BRUKER GbIT UPLINKENE, de kjører 98 prosent sikkert 100Mbit på uplinkene!

 

I år ble det kjørt gigabit på uplinkene fra bordswitchene og 100Mbit ut til hver deltaker.

Endret av Zenit
Lenke til kommentar
DH-brukerne er hardere på linjen ut av bygget, siden DC-huber og slikt blir brutalt slått ned på. Trafikken internt har jeg dessverre ikke noen statistikk på, men at den skulle være noe særlig lavere enn på TG tviler jeg sterkt på, siden det på tross av regelverket er mange ftp-servere og DC-huber i salen.

 

AFAIK, i år ble visstnok trafikken på linja ut makset fullstendig (nå snakker jeg om trafikk som går ut, ikke inn) fordi bittorrent har blitt så pass populært. Tenk at bare for 1 - 2 år siden var bittorrent langt fra så utbredt som du ser i dag. Det er bare et eksempel på at ting forandrer seg fort og det kan være rimelig vanskelig å tenke ut en profil på forhånd over hvordan nettrafikken vil arte seg.

 

Som sagt, crew gjør sikkert en god jobb, men de som er ansvarlig for planleggingen burde snart skjønne at de må jobbe bedre. Det nytter ikke lenger å si at man er overrasket over mengden trafikk. De vet hvor mange brukere de får, og de vet ca. hvor mye trafikk de kan forvente på nettet.

 

Dersom det er så umulig å få tak i utstyr som kan takle dette, får de ta konsekvensen av det og selge færre biletter. Dersom det ikke er utstyret som er problemet, så må de snart lære seg å planlegge.

 

TG har hittil vært avhengig av sponsorer for å få backbone opp å gå. Det er ikke hvem som helst som gidder å sponse backbone med utstyr til flere millioner av kroner. Og tenk deg da følgende, hvor morsomt er det når du får core-switcher som kanskje ikke takler loaden som forventet? Nå har TG tatt konsekvensen av det og investert i core-switcher fra extreme networks. Likevel, slikt utstyr må oppgraderes med 1 - 2 års tid og det er også en kjempeutgift.

 

Det er heller ikke samme net-crew hvert eneste år, og jeg viser full forståelse for at de både i blant ønsker å prøve ut nye løsninger og at de ikke minst lar nye folk få sjansen til å prøve seg. De gjør uansett en kjempejobb. Hvis du tror at du kan få til ting bedre, da bør du kanskje søke neste år og vise hva du er god for?

 

Som nevnt tidligere, TG er ikke størst lenger, og de kommer ikke til å bli det igjen før de flytter fra Vikingskipet. De må "markedsføre" seg på kvaliteten, og da nytter det ikke å ha samme problem flere år på rad.

 

Jeg blir litt provosert av det du skriver, men vi har litt forskjellig syn på ting (telle til ti... ) Hva så med at TG ikke er størst? Har nettet på TG noensinne vært den viktigste grunnen til at du (og mange andre) drar på TG? Da går man glipp av mye.. de fete demoene, musikken, stemningen.. konkurransene. Jeg håper inderlig at TG aldri flytter fra Vikingskipet. Poenget mitt er man drar ikke på TG først og fremst for å oppleve et stabilt nettverk. Det oppstår såpass mange problemer med nettet under load at det ikke er mulig å sette opp en ligning på forhånd for å regne ut hvordan nettverket kommer til å oppføre seg. De setter opp nett på 2 dagers tid, tuner det og håper på det beste. Og her snakker vi om høyst kompetente folk.

 

Siden du synes at DH er så fantastisk mye bedre, dra så dit og dropp TG. Plager ikke meg at det blir færre folk som bare whiner over nettet på TG. Tross alt er TG fortsatt et dataparty og ikke et lan.

Klart man reiser på tg for nettverket sin skyld? noke anna ville jo være naivt og tru.

Det ser man jo på nettverksloaden og det at det er nettverket folk kjem for.

Fleste av dei som er på TG drit langt i disse støyende elementene som speakermannen babler i veg om heile tida (scene compo musikk og anna dritt).

 

Eg såg på den tg videoen om nettverket fra 04, og da sa han at det var samme crew som fra 03. Altså, ikkje mange som blir utskifta der.

 

Tross alt er TG fortsatt et dataparty og ikke et lan.

Du er ein av dei få som har den oppfatninga. Dei har funnet på den betegnelsen på TG fordi dei viste at nettverket ikkje ville bli bra, blir for enkelt og skylde på at det er eit dataparty i stade for eit lan.

 

 

Bra di har endlig fått fingern ut og kjøpt seg eige backbone, vis det er tilfellet da, for da er det jo ein liten sjangse for at det kan bli bra nett neste år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...