Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skolen funker ikke! -Elever med barberblader++


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på hva man egentlig kan gjøre, når skolen ikke fungerer som den skal, og lærer'ne bare gir blaffen.

 

Dette er problemene vi strir med:

  • Lærerene bryr seg ikke!
    -Til tider er opptil halvparten av klassen "på do" i opptil 15-30 min.
    -Når enkeltelever tar penal til andre og tar ut en og en ting og kaster de ut i klasserommet, og offeret sier ifra til lærer bare sier lærer'n: "Sett deg på plassen din", uten å gjøre noe mer med det. Selv om eleven fortsetter. (Veldig frustrerende)
    -En annen elev kuttet faktiskt nylig opp en av lærerbøkene mine med et barberblad! Jeg så ikke det lille bladet han hadde mellom fingrene og strakk frem handa, like før jeg ble litt oppkuttet... *Grøsse* Trodde bare han skulle ta boka og stikke jeg, men fant jo fort ut at det ikke var det han drev med.
    -Det er en masse bråk hele tiden, ingen lærere som sier noe. De bare lar det gå. Lærer'ne er for snille! Nesten så jeg skulle ønske at noen fant frem et spanskrør eller noe i den duren.
     
     
  • Altfor dårlig tid på prøver
    -Matteprøver o.l. har vi altfor dårlig tid på. Ingen i klassen ble ferdige innen tiden, og vi fikk sitte 20 min over, men enda var det for lite. Det er tatt opp blant lærer'ne at det er for dårlig tid på prøver, men svaret ble at "det er meningen at det skal være tidspress." Greit nok at det er tidspress, men det skal være nok tid ti å gjøre oppgavene, men ikke noe mer heller. Men nå teller føring mye, og jeg regnet oppgavene så kjapt jeg absolutt kunne, med svak føring, og allikevel rakk jeg ikke alle oppgavene. Har hatt 6'er i matte i 3/5 tilfeller i boka, og er ikke en som sliter med matte, også andre som har hatt 5/6'ere i boka i klassen sliter med altfor dårlig tid. Skal vi ikke få vise hva vi kan?
    -Naturfag prøver vi hadde sist ble en oppgaven strøket i ettertid, en oppgave jeg hadde svart godt på og brukt tid på, pga den oppgaven rakk ikke jeg de to siste oppgavene. Hadde vi blitt opplyst om at oppgaven ikke ville gi poeng og bli strøket hadde jeg skipept den oppgaven og gjort de to siste oppagevene, og da hadde jeg fått 6 på prøven, og ikke 5.
     
     
  • Lærere lærer ikke, men lar boka ta seg av alt!
    -Igjen, matte. Læreren lærer oss ikke matte, men gir oss lekser, og gjennomgår disse på slutten av uka. Han sier bare at vi skal se på eksemplene i boka, som ofte er dårlige og ikke omfatter alt man kan komme borti. Spør vi han om noe, tar han en oppgave på tavla som han skriver opp, uten å forklare hva han gjør. Sier vi at vi ikke skjønenr noe sier han at vi har et stort problem.

Begynner å bli litt fed-up med skolen som hele tiden gjør alt på mest urettferdig måte og ikke bryr seg om elevene / tar ansvar og sier ifra og bryr seg.

 

Hva gjør man egentlig? Hvordan kan vi bli kvitt alle disse problemene?

 

Hilsen fortvilet elev i 10. klasse.

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo gå å snakke med rådgiver eller noe, og så få han til å gå til lærerne, siden det høres ut som om lærerne ikke hører på dere elever...

 

Bare et forslag.

 

 

Edit: BTW, -Teddy-, ikke på tide å skifte ut juleavataren snart, vel? :p

Endret av fragmaster Jay
Lenke til kommentar

Det med at mattelærere på ungdomstrinnet ofte er dårlige, kommer mye av allmennlærerutdanningen. Det er utrolig mange allmennlærere som ikke interesserer seg for matematikk i det hele tatt, men blir nødt til å undervise i det. Da blir ofte mye av undervisningen lagt til læreboka. En løsning kan være å få flere lektorer i ungdomsskolen, men når det nesten er mangel på det på videregående tror jeg det er en tapt sak..

Lenke til kommentar

Jeg har det supert på skolen for tiden :D

Har aldri vert så morsommt å gå på skolen som siste uke. Da lo jeg så sinnsykt mye :p

Når det gjeler lærere er det så som så her og. Føler også at vi ikke lærer noe i matten.

 

Et eksempel:

 

På tentamen vi hadde til jul. Der fekk vi oppgaver vi aldri hadde sett før. Det skal vel vere mulig å få en 6'r på tentamen, eller? :ermm:

Var ingen som fekk bedere en 5 på den tentamen =/

 

Får bare håpe det blir bedere nå til sommeren. Det er jo nå det gjelder.

Lenke til kommentar

Vi som har så mye penger her i landet burde ha det bedre. Vet at mye penger brukes på skolen, men de brukes jo på feil steder!

Lærerene burde iallefall bry seg med at elever stjeler. Har blitt tatt ifra en god del ting fordi penalet mit har vært oppe i timen, må hele tiden legge det ned i sekken for at ingen skal ta noe, og det er bare EN elev som tar allting, men de skiter i han. Har faktiskt kibba matpakka mi noen ganger og, men han gjør det mot alle. Hvorfor kan de ikke gjøre noe med det? Virker nesten som om lærerene beskytter han... :confused:

 

"Vi som har det så godt, hvorfor har vi det ikke bedre?"

 

Fragmaster Jay: Jeg skal bytte den ut neste uke, jula varer helt til påske vettu! :thumbup:

Lenke til kommentar
Dette er problemene vi strir med:

[*]Lærerene bryr seg ikke!

-Til tider er opptil halvparten av klassen "på do" i opptil 15-30 min.

-Når enkeltelever tar penal til andre og tar ut en og en ting og kaster de ut i klasserommet, og offeret sier ifra til lærer bare sier lærer'n: "Sett deg på plassen din", uten å gjøre noe mer med det. Selv om eleven fortsetter. (Veldig frustrerende)

-En annen elev kuttet faktiskt nylig opp en av lærerbøkene mine med et barberblad! Jeg så ikke det lille bladet han hadde mellom fingrene og strakk frem handa, like før jeg ble litt oppkuttet... *Grøsse* Trodde bare han skulle ta boka og stikke jeg, men fant jo fort ut at det ikke var det han drev med.

-Det er en masse bråk hele tiden, ingen lærere som sier noe. De bare lar det gå. Lærer'ne er for snille! Nesten så jeg skulle ønske at noen fant frem et spanskrør eller noe i den duren.

Saksøk skolen. Den er ansvarig for din sikkerthet og dine eiendeler som er nødvendig for undervisningen. Husk at en må kunne bevise at forholdene du beskriver foreligger, evt ha MANGE vitner. Jeg hadde aldri godtatt forholdene du beskriver, hvis du da ikke har "lagt på litt".

 

Når det gjelder kvalitet på undervisning og lærere, er dette et problem med mangel på gode og høyt utdannede lærere, som ungdomskolen og mange offentlige vgs sliter med. Noe av grunnen tåpelige opplegget på lærerutdanningen. Jeg kunne godt tenkt meg å vært lærer i realfag feks, men er ikke interressert å drive med skuespill, dans, og klemme hverandre på lærerhøgskolen. Så jeg har valgt medisin i stedet.

Lenke til kommentar

Jeg ville snakket med rådgiver eller liknende. Snakk med noen som sitter litt høyere oppe. Er ikke rådgiveren god nok går du til rektor! Første anledning det passer for deg går du opp til den valgte (rådgiver/rektor). Det som gjelder er at du er høffelig og seriøs. Sier noen at han er litt opptatt ber du igjen om å få snakke med han persjonlig, går ikke dette kan du (hvis det haster) si at du venter utenfor. Hvis det ikke haster kommer du tilbake ved første annledning (første friminutt?) eller ringer med telefon til persjonen når du kommer hjem. Når du får kontakt med han/henne sier du at du ønsker en samtale (feks. innen uken er omme - ja, ved det er ferie nå). Husk! Fremdeles er høffelighet alfaomega, men du må itillegg være og vise tydelig at du mener det du sier.

 

Når møte kommer er du godt forberedt. Du tar deg all den tiden du trenger. Fortell alt og forklar nøye. Fremdeles vær høffelig men bestemt. Jeg er sikker på at du er sakelig, men jeg vet hvor mange som kommer med useriøse henvendelser da jeg selv går i 10. klasse. Hva du skal si vet du best selv!

 

I tillegg kan det være lurt og samtidig sette inn noen parrallelle angrep. Engasjer de andre i klassen som mener det samme som deg. Det må være noen andre! Snakk om problemet så de også setter inn angrepene for felles beste. Tillitsvalgte i klassen kan muligens fremme en slik sak? Kontakt elevrådet, formelt brev er vel en sjanger du kjenner... Dette forutsetter at elevrådet fungerer.

 

En av de viktigste tingene blir nok å engasjere foreldre. Siden du virker som en oppegående persjon er det også sikkert at foreldrene dine også er det. Hvis dette problemet du beskriver er så stort som jeg tror burde de kunne hjelpe deg. Mine foreldre hadde nok iallfall tatt saken rimlig alvorlig og gjort noe med det. De hadde nok ikke nølt med å lage en stor sak ut av det. Er det en helt tullete skole med noen mindre tullete foreldre kan de også sammordnes. Hvis du hadde satt igang foresatte i klassen til å snakke sammen så kan du fort tunge steiner begynne å rulle. Det kan bli viktig - i de fleste klasser finnes det alltids noen rimlig ressurssterke foresatte.

 

Hvis du gjør ALT dette tror jeg det blir orden :p

 

Det siste blir å bytte til en annen skole eller gå over til privat, hjemmeundervisning osv. Det burde være mulig å få orden...

 

Stå på - Lykke til! :thumbup:

 

LOZER

Lenke til kommentar
I tillegg kan det være lurt og samtidig sette inn noen parrallelle angrep. Engasjer de andre i klassen som mener det samme som deg. Det må være noen andre! Snakk om problemet så de også setter inn angrepene for felles beste. Tillitsvalgte i klassen kan muligens fremme en slik sak? Kontakt elevrådet, formelt brev er vel en sjanger du kjenner... Dette forutsetter at elevrådet fungerer.

Problemet er at "tillitsvalgte" i klassen er nemlig værstingen... Altså, han med barberblader og typen som er til stede ca 25% av undervisningen og ligger og sover med ei pute bak hode bakerst i hjørnet i klasserommet. :roll:

 

Og er egentlig litt "venner" (les: ikke uvenner / sett på som bråkmaker) med klasseforstanderen og en annen hovedlærer. (For guds skyld, jeg snakker ikke om noe smisk-smisk greier) Læreren min kjenner nemlig besteforeldrene mine, og dermed er han jo ganske grei egentlig. Vil tippe at jeg bare får holde ut resten av skoleåret, da jeg ikke gidder bli uvenner med lærerene, det er ofte at en veldig sterk 4+ blir til en 5 om man har gjort et godt inntrykk ellers.

 

Men syns at lite prøvetid osv er teit at skal gå utover karakterene, da jeg faktiskt kan alt som er. Greia er bare at alle burde lest litt mindre på prøvene, slik at vi ikke kan svare så utfyllende på oppgavene, og dermed rekke alle oppgavene. :roll:

 

Men om ting blir enda værre (skrives det med e eller æ?), vil jeg gjøre noe med det med en gang. Har nemlig en hel uke med tentamen om 1uke, og vi har 3 kapitler igjen i matta som skal gjøres på en skoletime. Mattelæreren har jobbet litt for sent kan man si. :p

 

You can always blame your parents, society or the government.

Lenke til kommentar

kjenner meg litt igjenn her, har en lærer i s-fag, hun kan ikke lære noe bort. gidde 7 anmerkinger til en "pøbel" som hadde bestemt seg for og skjerpe seg litt (på 1 time).

 

dette førte til at han gidde faen i skolen (på nytt).hadde henne i KRL også før, men elevrådet fikk henne bort :)

Lenke til kommentar

Mattelærer'n er også klasseforstanderen faktiskt... Han er altfor snill også, han gjør aldri noe med noeog alr alt gå alltid. Det er i hans timer over halvparten av klassen "er på do" i. Når samme elev går "på do" 5-8ganger om dagen syns jeg bare lærerene er naive.

 

Han ga forresten 5+ på noe i naturfag da en elev satt i 10minutter og leste, altså LESTE, om Mobilens hitstorie. Så ikke opp fra arket og stammet innimellom, var for vanskelige ord. Rett ned fra nett! Han skulle jo egentlig skrevet alt selv... :roll: Da er man litt for dum syns jeg, og når kildene er "google" og han godtar det, da er det ILLE.

 

Men læreren er samtidig lissom veldlig snill, men DUMSNILL er kanskje ordet. Er vanskelig å bli sinna på han og... :shrug:

Lenke til kommentar

Da er problemet verre/værre...

 

Du tenker å kanskje prøve å leve med det ut året. Forstår at det er fristende... Kanskje det også er det beste! Tenker du på karrakterene kanskje du også bare skal prøve å bli enda bedere venn med læreren og jobbe hardere hjemme - jeg vet ikke ---

Lenke til kommentar

Vet du hva?

Du burde ikke finne deg i slikt, hadde jeg vært deg hadde jeg med en gang gått til høyeste makt, rektor eller rådgiver. Og til personen som brukte barberbladet, si til han, seriøst og alvorlig, hva du syns om det. Hvis det ikke hjelper etter dette, bland foreldrene dine inn, skaff telefonnummeret til "bøllen(e)", og la foreldrene dine snakke litt med personens foresatte. Det funka for meg å bare gå til rektor, så vi får håpe det gå for deg og..;)

 

Stå på, og lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har en håpløs mattelærer, han kjører alle mattetimene nærmest som repetisjon for seg selv, er håpløst å følge med eller lære noe, han er utdanna ingeniør så regningen han gjør på tavla ligger ''litt'' over nivået bårt.

 

Jeg går GK Elektro, fikk en 2'er i matte og 6'er i elektronikk som hovedsaklig er regning og bruk av formler, bare jeg som ser noe rart her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...