Gå til innhold

Tokanals lydkort fra Onkyo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå for tiden bruker jeg den innebygde SoundMAX-kjeksen på hovedkortet, fordi jeg der har optisk og coaxial S/P-DIF ut, men lydkvaliteten er ikke helt topp.

Prøver du å si at lydkortet endrer det digitale signalet?

 

AtW

Tja, der satte du meg fast litt. :blush:

 

Signalet fra DVD og sånt blir jo uansett ikke behandla, men det har vel noe å si når en for eksempel spiller musikk i Winamp e.l.? (Da snakker vi om filer i 192kbps eller bedre.)

Lydkortet skal strengt tatt ikke ha noe å si på winamp g slik heller nei (om du kjører digialt), dog har jeg hørt at visse lydkort upsampler og downsampler singalet, men det vet jeg dessverre ikke om er fakta.

 

AtW

Soundmax følger AC97 Standard, noe som gjør at all lyd (unntak av DTS/DD passthrough) blir resamplet til 48khz av Windows sin innebygde mikser, også digitalutgangen. Men når sant skal sies, så skal det endel til for å høre forskjellen klart og tydelig, for resamplingen som Windows foretar er ikke gærn den,og f.eks mye mye bedre enn Creative sin hardware resampling, mao så skal anlegget være over et middels elkjøp anlegg for å høre forskjellen.

 

Så på den måten har valg av lydkort litt å si, men mitt tips til cuirinus og andre er å beholde pengene da det i hans tilfelle nok ikke vil gi noen lydforbedring å skifte til dette Onkyo kortet, når han likevel kjører optisk/coax. Dessuten: hvorfor blir dere så oppspilte over at Onkyo gir ut et lydkort, Onkyo er ikke mer enn middelklasse elektronikk?

 

Hadde det stått Qualia så hadde det vært en annen sak..

Lenke til kommentar
Dessuten: hvorfor blir dere så oppspilte over at Onkyo gir ut et lydkort, Onkyo er ikke mer enn middelklasse elektronikk?

Ville du kjøpt en HiFi forsterker lagd av Creative? Eller Terratec? La meg snu på det: Tenk så kult og kjøpt lydkort fra Yamaha, Denon eller Nad.

Lenke til kommentar
Dessuten: hvorfor blir dere så oppspilte over at Onkyo gir ut et lydkort, Onkyo er ikke mer enn middelklasse elektronikk?

Ville du kjøpt en HiFi forsterker lagd av Creative? Eller Terratec? La meg snu på det: Tenk så kult og kjøpt lydkort fra Yamaha, Denon eller Nad.

Jeg er delvis enig.

 

Uenig fordi det å lage forsterker og lydkort til PC er to forskjellige ting, hvor det at å være god til å lage en ting ikke nødvendigvis gjør deg god til noe annet.

 

Men er helt enig i at det hadde antageligvis blitt bedre lyd hvis det hadde vært satset mer på å lage lydkort for brukergruppen som ønsker å bruke gode høytalere og ikke nødvendigvis satser bare på spill.

Lenke til kommentar

Vel Onkyo ligger vel mer i øvre middelklasse når det kommer til hifi. Ikke akkurat det billigste du finner, men samtidig mye for pengene.

 

Men jeg tror grunnen til at så mange ser dette som en bedre kvalitet enn de produktene som allerede er på markedet, er at f.eks de høytalerne Creative, Logitech og andre har kommet med til nå iallefall ikke gir god lyd i forhold til hifi høytalere.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Det er jo optisk ut .. støtter vel 5.1 passtrough da tipper jeg så du får sendt DD/DTS signal videre til forsterkeren.

Ja, skulle til å si det jeg også. Hva klager dere over? Klart du får surround med dette lydkortet.

 

Men hvis dere mener surround som i 5.1 pc-høyttalersett fra Logitech og sånt, så sliter man litt, ja. Men seriøst, hvis du er interessert i dette kortet, er du vel heller ikke interessert i lydanlegg som ikke har optisk inngang... :ermm:

Hva er vitsen med å kaste bort flere hundre kroner bare får å sende ett digitalt signal rett igjennom? Hvis det er digital passthrough så gjør ikke kortet noe som helst med lyden.

Er ikke helt enig med deg her. Spesielt når det er snakk om optisk videresending av lyd. Her må lyden gjøres om fra elektrisk til optisk signal, og denne lille dingsen som konvergerer lyden til optikk er det varierende kvalitet på. M.a.o... et billig lydkort trenger nødvendigvis ikke å gi like bra lyd på passtrough som et dyrt lydkort ;)

Lenke til kommentar
Er ikke helt enig med deg her. Spesielt når det er snakk om optisk videresending av lyd. Her må lyden gjøres om fra elektrisk til optisk signal, og denne lille dingsen som konvergerer lyden til optikk er det varierende kvalitet på. M.a.o... et billig lydkort trenger nødvendigvis ikke å gi like bra lyd på passtrough som et dyrt lydkort ;)

beklager, men dette er sludder og vås. det er nok ikke forskjellen i den optiske kretsen som utgjør forskjellen mellom lydkort. I passthrough er det nok ikke forskjell mellom forskjellige lydkort.

Lenke til kommentar
Synd at dette kortet ikke har skikkelige utganger (balansert/ubal. jack), hvis ikke hadde jeg nesten personlig importert det fra Onkyo. Blir vel et lydkort fra terratec på meg istedenfor, blir ødelagt i hodet av å høre på musikk fra det integrerte kortet her...

Et annet kort som er overraskende billig og svært bra er Gainward sitt Hollywood@home. Overraskende nok lyder creative megaworks anlegget mitt bedre på dette Gainward-kortet enn på mitt foregående, et M-audio Delta 66 proff-lydkort.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kortet kan kjøpes på audiocubes.com til 150$

Fikk de til å sende det som gave, så tror ikke jeg betalte stort mer enn 1000,- kr inkl. frakt. Da kortet spiller bra også er jeg svært fornøyd med kjøpet!

 

(Kortet har til sammenlikning samme DA konverter som i cd-spilleren Cambridge Azur 540C (2298,- på hi-fi klubben))

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Er det noen flere som har kjoept dette kortet fra utlandet? Noen steder aa anbefale meg? Jeg har sjekka paa http://www.geekstuff4u.com/ og http://audiocubes.com/ men veit ikke hvordan disse sidene er.

 

I foelge han over her er ikke audiocubes saa vaerst, og godtar kanskje aa sende meg den som "gave", mens jeg venter paa svar fra geekstuff4u angaaende akkurat det samme. Der selger dem SE-150PCI til 133 USD, noe som er 67 USD billigere enn paa audiocubes. Men dessverre selger de ikke SE-90PCI, som er den jeg skal ha tak i.

 

Det irriterer meg at norske websider selger den til 1400 NOK, noe som er helt latterlig, fordi det er dobbelt saa dyrt som fra Japan. Hakke finni noen andre norske sider som selger til rundt 600-800kr, men hvis noen her veit noe mer saa si i fra.

 

Er det forresten noen som har dette kortet og faar testa det og sammenligna med noen andre lydkort? Hadde vaert greit...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser ut som hpx.no skal ta det kortet inn også, ETA 7. februar elns. Prisen ser ut til å ligge endel over utenlandske webshop'er men man slipper jo endel frakt og tollbehandling osv. Har ingen erfaringer med den sjappa dog. Mulig dette kan bli en fin partner til harman/kardon soundsticks jeg har på kontoret.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Ser ut som hpx.no skal ta det kortet inn også, ETA 7. februar elns. Prisen ser ut til å ligge endel over utenlandske webshop'er men man slipper jo endel frakt og tollbehandling osv. Har ingen erfaringer med den sjappa dog. Mulig dette kan bli en fin partner til harman/kardon soundsticks jeg har på kontoret.

5550173[/snapback]

 

Les erfaringa mi som kommer paa https://prisguiden.no/product.php?productId=27961

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Ah

 

Lenge siden denne tråden startet, men gjennoppdaget den nettopp.

 

Kortet ser relativt dyrt ut, men jeg er ennå fristet til å kjøpe det.

 

Er så lei av creative som lager produkter så jekla fancy at det er umulig å få til noen skikkelige innstillinger på dem. Sammtidig irriterer det meg at et pci lydkort fra creative burker mer ressurser enn det innebygde kortet mitt. Creatives prossesser tar opp over 50MB minne, der 2,5 av dem er for en egen prosess som automatisk skal oppdage når du kobler til headset :mad:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...