Gå til innhold

Tokanals lydkort fra Onkyo


Anbefalte innlegg

har lenge leita etter noe sånt.. etter at hovedkort.no ble lagt ned har det ikke vært

mulig å få tak i det chaintek kortet som skulle være så bra til stereo heller.. onkyo

er som tidligere sagt også ren kvalitet hele veien så dette kan bli bra! gleder meg til det kommer til norge!:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå for tiden bruker jeg den innebygde SoundMAX-kjeksen på hovedkortet, fordi jeg der har optisk og coaxial S/P-DIF ut, men lydkvaliteten er ikke helt topp.

Prøver du å si at lydkortet endrer det digitale signalet?

 

AtW

Tja, der satte du meg fast litt. :blush:

 

Signalet fra DVD og sånt blir jo uansett ikke behandla, men det har vel noe å si når en for eksempel spiller musikk i Winamp e.l.? (Da snakker vi om filer i 192kbps eller bedre.)

Lenke til kommentar
Nå for tiden bruker jeg den innebygde SoundMAX-kjeksen på hovedkortet, fordi jeg der har optisk og coaxial S/P-DIF ut, men lydkvaliteten er ikke helt topp.

Prøver du å si at lydkortet endrer det digitale signalet?

 

AtW

Tja, der satte du meg fast litt. :blush:

 

Signalet fra DVD og sånt blir jo uansett ikke behandla, men det har vel noe å si når en for eksempel spiller musikk i Winamp e.l.? (Da snakker vi om filer i 192kbps eller bedre.)

Lydkortet skal strengt tatt ikke ha noe å si på winamp g slik heller nei (om du kjører digialt), dog har jeg hørt at visse lydkort upsampler og downsampler singalet, men det vet jeg dessverre ikke om er fakta.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er jo optisk ut .. støtter vel 5.1 passtrough da tipper jeg så du får sendt DD/DTS signal videre til forsterkeren.

Ja, skulle til å si det jeg også. Hva klager dere over? Klart du får surround med dette lydkortet.

 

Men hvis dere mener surround som i 5.1 pc-høyttalersett fra Logitech og sånt, så sliter man litt, ja. Men seriøst, hvis du er interessert i dette kortet, er du vel heller ikke interessert i lydanlegg som ikke har optisk inngang... :ermm:

Hva er vitsen med å kaste bort flere hundre kroner bare får å sende ett digitalt signal rett igjennom? Hvis det er digital passthrough så gjør ikke kortet noe som helst med lyden.

Lenke til kommentar

Godt at noen satser bare på lyd og ikke på I/O. Blir vel mitt neste lydkort!

Men er det 6,3mm jack innganger? Kunne trengt det da jeg har et sett hodetelefoner som kjører 6,3mm-jack plugger.

 

Edit: Nei det va det ikke etter forstørret bilde å dømme.

Endret av FosFat
Lenke til kommentar
Godt at noen satser bare på lyd og ikke på I/O. Blir vel mitt neste lydkort!

Men er det 6,3mm jack innganger? Kunne trengt det da jeg har et sett hodetelefoner som kjører 6,3mm-jack plugger.

 

Edit: Nei det va det ikke etter forstørret bilde å dømme.

du får vel kjøpt overgang fra RCA til 6.3 mm plugg tipper jeg.

Lenke til kommentar

For alle oss som bruker stereo er slike kort veldig intertesante, veldig mange forsterkere har bl.a ikke opptisk inngang. Slik som min Cayin forsterker, og da er man interesert i et bra signal hvis man skal bruke den som lydkilde. Kan ikke se at brikkesettet (HT og MT) utgjør noen forskjell bortsett fra antall kanaler med lyd, og det betyr at her slipper man å betale for mer enn man trenger, men selvfølgelig vil de andre komponentene ha mye å si.

 

Og ifølge beskrivelsen av brikkesettet kan det også ta opp lyd i to kanaler.

 

Og her en liten utblåsing mot suround.

-alle mine CD-er har ikke mer en 2 kanals lyd.

-jeg har 2 store fine høytalere og fin forsterker, men ikke stor bildeskjerm, så når jeg bruker DVD spilleren liker jeg ikke at lyden kommer bakfra med mindre bilde er stort nok, ie prosjektor. Så jeg mener det er bortkastet med suround med mindre du har et fult hjemmekinoannlegg.

- man får mer for pengene ved å putte alt i to høytalere og en tokanals forsterker.

- og man må tilpasse rommet hvis det skal være levbart med alle høytalerene og ledningene, noe som krever masse arbeid.

 

så jeg kjønner ikke hvorfor ikke flere satser på kvalitet tokanals lyd istedenfor alle bogus suround løsningene.

 

Og ikke misforstå meg, jeg synes suround kan være bra, men det må være tilrettelagt for det. Basta bom, og ta det med en klype salt :)

Lenke til kommentar
Hva er vitsen med å kaste bort flere hundre kroner bare får å sende ett digitalt signal rett igjennom?

Det har du helt rett i. Hvis man bare skal bruke digital ut, er det bortkasta penger. Men det er også bortkasta penger hvis man bare skal bruke det på noen billige pc-høyttalere, slik det kunne virke som de som ettersøkte 5.1 phono utganger skulle bruke det til.

Lenke til kommentar
For alle oss som bruker stereo er slike kort veldig intertesante, veldig mange forsterkere har bl.a ikke opptisk inngang. Slik som min Cayin forsterker, og da er man interesert i et bra signal hvis man skal bruke den som lydkilde. Kan ikke se at brikkesettet (HT og MT) utgjør noen forskjell bortsett fra antall kanaler med lyd, og det betyr at her slipper man å betale for mer enn man trenger, men selvfølgelig vil de andre komponentene ha mye å si.

 

Og ifølge beskrivelsen av brikkesettet kan det også ta opp lyd i to kanaler.

 

Og her en liten utblåsing mot suround.

-alle mine CD-er har ikke mer en 2 kanals lyd.

-jeg har 2 store fine høytalere og fin forsterker, men ikke stor bildeskjerm, så når jeg bruker DVD spilleren liker jeg ikke at lyden kommer bakfra med mindre bilde er stort nok, ie prosjektor. Så jeg mener det er bortkastet med suround med mindre du har et fult hjemmekinoannlegg.

- man får mer for pengene ved å putte alt i to høytalere og en tokanals forsterker.

- og man må tilpasse rommet hvis det skal være levbart med alle høytalerene og ledningene, noe som krever masse arbeid.

 

så jeg kjønner ikke hvorfor ikke flere satser på kvalitet tokanals lyd istedenfor alle bogus suround løsningene.

 

Og ikke misforstå meg, jeg synes suround kan være bra, men det må være tilrettelagt for det. Basta bom, og ta det med en klype salt :)

Ja det er derfor eg har leita lenge etter noe sånt... creative funker ikkje, men Nvidia Soundstorm gjorde! der var det super lyd ;) og eg savner det lydkortet.

Lenke til kommentar
Hva er vitsen med å kaste bort flere hundre kroner bare får å sende ett digitalt signal rett igjennom?

Det har du helt rett i. Hvis man bare skal bruke digital ut, er det bortkasta penger. Men det er også bortkasta penger hvis man bare skal bruke det på noen billige pc-høyttalere, slik det kunne virke som de som ettersøkte 5.1 phono utganger skulle bruke det til.

Er dere virkelig sikker på at signalet bare går rett igjennom, og det ikke skjer noen koding e.l. på lydkortet. Jeg vet ikke. Tror dere har 99% rett, men antar at lydkortet gjør en liten jobb selv på sp-dif ut.

Lenke til kommentar
Hva er vitsen med å kaste bort flere hundre kroner bare får å sende ett digitalt signal rett igjennom?

Det har du helt rett i. Hvis man bare skal bruke digital ut, er det bortkasta penger. Men det er også bortkasta penger hvis man bare skal bruke det på noen billige pc-høyttalere, slik det kunne virke som de som ettersøkte 5.1 phono utganger skulle bruke det til.

Er dere virkelig sikker på at signalet bare går rett igjennom, og det ikke skjer noen koding e.l. på lydkortet. Jeg vet ikke. Tror dere har 99% rett, men antar at lydkortet gjør en liten jobb selv på sp-dif ut.

det finnes vell Equalizer på kortet, som du kan bruke hvis du vill!

Lenke til kommentar
Jeg har bare 2 høytalere og er fan av stereo. Mener ofte det er mye bedre enn alle disse suround alternativene som flagrer rundt, men sliter med å kunne få god lyd fra PC'en. Så kanskje dette blir en slager.

Gleder meg

Helt enig,blei lei av suround etterhvert.Mye bedre med ordentlig musikk opplevelse.Hadde en onkyo 838 suround reciver,hadde den i ca 6mnd,byttet til onkyo integra A-9911 har ikke angret ett sekund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...