Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Hvor kjøpte du din og hva betalte du for den??

Ikke sikker, var fatter'n som bestilte, men jeg tror det var fra Beat Street eller Pro Guitar Shop.

 

Betaler vel rundt 5-6000 for den, pluss frakt og alt det der.

 

Ok, jeg betaler 5000 inkludert frakt til Norge. Moms kommer i tillegg da, ca. 500 kroner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å bytte over emnet eller noe;

 

Det er jo helt sykt at Norge krever 25% av pengene du brukte på å kjøpe noe fra et annet sted enn Norge. Det blir ganske mye penger i løpet av et år. Men nok om økonomi og sånt noe! :)

 

Er fortsatt på jakt etter en rimelig multieffektpedal, med muligheter for 1/8"-tilkobling.

 

Så langt ser Pocket POD, på tvers av dårlige reviews og kort batteritid, ut som best for meg. Store muligheter, bærbar, lett å bruke, god lyd og ikke minst ikke så altfor dyr.

Lenke til kommentar

Du kan jo bare bruke en overgang slik at du kan koble til hodetelefoner. Dvs. minijack-hunn til jack-hann. Koster nada.

 

Og jeg ser ikke problemet med å ha moms på varer kjøpt i utlandet. Man slipper jo å betale moms til landet du kjøper det i, og ofte er ikke forskjellen da så stor.

Lenke til kommentar

Jah da er det blitt en stund siden sist jeg var innom her. Har vært litt dalende interresse det siste året, mye av det vil jeg skylde på forsterkeren jeg kjøpte. Var jo så dum at jeg kjøpte en svær randall forsterker, noe som jeg egentlig ikke har bruk for, og det har endt opp med at jeg bare sitter og spiller uten forsterker da den ikke er spesielt passende til mitt bruk.

Begynner å bli litt lei å spille uten, så jeg tenker nå på å kvitte meg med den og kjøpe noe mindre. Trenger som sagt ikke noen stor med masse justeringsmuligheter osv. da det er kun til hjemmebruk. Det viktigeste er god lyd, og ikke minst at det går an å spille på lave lydnivåer (Randallen var ubrukelig å spille lavt med).

Husker tilbake i tiden så var Cube forsterkerene mye anbefalt. Spiller for det meste rock, metal, så jeg legger mest vekt på vrengen. prisklasse tenker jeg en 2-4000, brukt vurderes også :D

 

Hvor mye kan det tenkes at jeg kan få for forsterkeren? Er en Randall RG75, som jeg tror ligger rundt 5000,- i butikker, men jeg ser at den ligger på 3600,- på sound1. Er veldig pent brukt (lite brukt er vel mer korrekt ;) )

Endret av Petter (chaos)
Lenke til kommentar
Jeg vet at noen "forhandler" med selger om beløpet på tolldeklarasjonen for å få lavere eller ingen mva, men det har selvfølgelig aldri falt meg inn å gjøre dette selv og jeg advarer herved alle mot å bryte loven på denne måten.

 

En annen ulempe med å prøve sånne triks er at innholdet i pakken ikke er forsikret for mer enn oppgitt verdi. Hvis selger skriver verdi 300 kroner på pakken (for å sette det på spissen) får du igjen 300 kroner hvis US Postal klarer å rote bort pakken din (for godt).

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Da har jeg surfet litt, og funnet Fender G-Dec Junior. Forsterker med noen integrerte effekter.

 

Men tror fortsatt valget faller på Pocket POD, siden det ikke er det store mangfoldet av effekter på G-Dec`en. I følge produsenten er det jo nesten uendelige muligheter med Pocket POD... (Nå skal man jo ta det litt med ro her, men... ;))

 

Og prisforskjellen gjør at jeg faller på en Pocket POD. Noen innspill?

Lenke til kommentar

Lurer på om noen har erfaringer med følgende to måter å intonere en gitar og kan fortelle litt om deres erfaring.

 

Har skaffet meg Peterson StroboFlip tuner som tidligere nevnt og i manualen så står det litt om hvordan intonere en gitar.

 

Fra før av kjenner jeg til det å sammenligne flageolett ved 12 bånd og den faktiske tonen når du klemmer ned ved 12 bånd.

 

I manualen så står det beskrevet en metode der du gjør dette ved både 5. og 17.båndet noe som tar mer tid men gir mer tilfredstillende resultat.

Jeg ser lett at det er mer tidkrevende, men er det verd den ekstra tiden???

 

 

Ett lite tilleggsspørsmål som egentlig muligens ikke er så viktig, men jeg finner ikke svaret i manualen.

Når den viser hvilken tone jeg ligger på (eller i nærheten) eller når jeg angir en tone, så har den ett lite tall nedenfor, nett som hvordan antall atomer i molekyl angis.

 

A0, A1, A2, A3 (tallene er små). Noen ide hva forskjellen er?

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Jeg vet at noen "forhandler" med selger om beløpet på tolldeklarasjonen for å få lavere eller ingen mva, men det har selvfølgelig aldri falt meg inn å gjøre dette selv og jeg advarer herved alle mot å bryte loven på denne måten.

 

En annen ulempe med å prøve sånne triks er at innholdet i pakken ikke er forsikret for mer enn oppgitt verdi. Hvis selger skriver verdi 300 kroner på pakken (for å sette det på spissen) får du igjen 300 kroner hvis US Postal klarer å rote bort pakken din (for godt).

 

Får håpe de ikke roter bort pakken min da. :p

Lenke til kommentar

Meget pene gitarer Alex og Stonemeister.

 

Sitter å sikler etter noe dyrere/bedre jeg også, men får vel vente en stund, iogmed at jeg nettop har kjøpt min første :p

 

Når det gjelder forsterkere til nybegynnere; selv har jeg en Roland Cube 15x, og den funker fjell, selv om Micro Cuben har litt mere effekter å leke seg med.

En kammerat av med har Micro'n, og han bruker veldig sjelden noen av de effektene som er på, men det er vel litt induviduelt.

 

Har vært i flere gitarsjapper, og de anbefaler Roland sine Cuber, så det er hvertfall et solid valg.

 

PS:Arrester meg vis noe er feil, da jeg selv er en nybegynner :p

Lenke til kommentar

Jeg trenger faktisk en ny forsterker selv, og med tanke på gitarkjøpet (Dean FBD, for de som ikke har lest forrige side) må det være en forsterker som passer til metall. Spiller mye Thrash og NWOBHM. Spiller også en del 60/70-tallsrock, sånn som Hendrix, Pink Floyd og Lynyrd Skynyrd, så det ville vært greit å ha noe som takler det også.

 

Har sett på Vox Valvetronix AD30VT, men jeg er altså åpen for forslag.

Lenke til kommentar

Er det ikke noe fra midt på 80-tallet ved navn Marshall JCM800 i ulike varianter som skal være gode greier?

 

Ett annet spørsmål: Jeg har kjøpt en (litt for) billig kassegitar til festivalbruk. Lyden er ganske bedriten, men det får man leve med til prisen og den bruken den er tiltenkt. Problemet er at den har voldsomt høy action, og man må ta i voldsomt for å legge ett brukbart barregrep... noe man kan justere på selv, og i så fall hvordan?

Endret av ventle
Lenke til kommentar

"Spiller mye Thrash og NWOBHM. Spiller også en del 60/70-tallsrock, sånn som Hendrix, Pink Floyd og Lynyrd Skynyrd, så det ville vært greit å ha noe som takler det også."

Marshall.

 

Om du kjøper noe annet blir det bare et "stopp på veien" inntil du får deg en Marshall. Tenker da selvfølgelig på en skikkelig rørbasert Marshall, JCM 800 eller eldre (JCM 900 kan gå, men IKKE nyere enn det).

 

Trenger forsåvidt ikke være original, Ceriatone lager kopier som i hvert fall ikke er verre enn Marshall sine egne reissues. De billigste får du vel til rett under 4000, og ALLE Ceriatone forsterkere er håndlagte og PTP (point-to-point). Om du bryr deg om hva andre syns så kan du kjøpe et kabinett og en Marshall logo til den.

Et annet alternativ er, som Ventle sa, å kjøpe en JCM 800, evt. JCM 900 brukt. Du skal klare å få en slik nedi 5000 kr, og et kabinett til 1000-2000 kr. Jeg fikk min gamle JCM 800+2x12 kabinett for 6500 inkl. frakt.

 

Dette er om du har råd såklart, men alt på den listen taler mot Marshall, så noe annet blir et kompromiss.

Lenke til kommentar

Blir litt i dyreste laget. Trenger også noe som er lettere å frakte.

Skal ha den Marshall-en i bakhuet når jeg ser etter en forsterker for mer seriøst bruk.

 

Spiller stort sett bare hjemme og med venner, så det blir litt i overkant med det der.

 

Har heller ikke plass til å inkvartere noe som er såpass stort.

Endret av Stonemeister
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...