Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er det som egentlig skjer med lyden når vi bruker pinch harmonics?

I korte trekk består en lyd av en grunntone og en serie overtoner. Grunntonen vibrerer langs hele strengen, overtonene langs intervaller av strengen. Overgangen mellom to intervaller kalles node. For eksempel vil du på en åpen streng ha en overtone som har en node midtveis på halsen, altså på 12. bånd, en som har noder på 1/3 og 2/3 og så videre. Her er en illustrasjon:

 

harmonicsguitar.jpg

 

En node er et punkt der strengen ikke beveger seg for den overtonen. Det vil si, den beveger seg, men det påvirker ikke svingningene for den overtonen. Jeg kaller det dødpunkt, men det er kanskje ikke så vanlig. Tenk deg det slik:

 

compositefundthird.jpg

 

Trykker du på strengen i et slikt dødpunkt vil du dempe grunntonen og de overtonene som svinger i punktet, mens du beholder overtonene som har et dødpunkt der, siden de ikke beveger seg i det punktet allikevel. Det fourutsetter selvsagt at du ikke demper strengen helt, slik at disse overtonene fortsatt kan svinge. Hvilke - og hvor mange - overtoner som svinger avhenger av hvor du demper strengen.

 

Skissene er rappet fra denne siden: Link

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Knallteknisk og inn-i-dybden, Tom waits for Alice. :)

 

Har et lite spørsmål her. Jeg leser om Line 6 pocket POD, og så ser jeg at den er "basert på"

 

-32 Amp models

-16 Cabinet models

 

Hva vil dette si?

 

Amp models - effekter som er innebygd i diverse forsterkere, har de brukt i pocket POD`en?

Cabinet models - ?

 

Rett meg, og takk for svar. :)

 

EDIT: Leser forresten forferdelig mye dårlig om Pocket POD`en. Noen som har noen innspill, eventuelt andre anbefalinger til rimelige multieffekt-leketøy?

 

EDIT: Kunne jeg kanskje spart noen kroner på å kjøpe for eksempel en sånn

?

 

Eller er slike innebygde effekter helt FORFERDELIGE, tatt i motsetning til pocket POD`en? Du sitter jo så klart ikke igjen med så mange muligheter som med pocket POD`en, da..

Endret av Binko
Lenke til kommentar

Amp models = forsterkermodelleringer, altså simuleringer av (karakteristikkene til) ulike forsterkere.

Canbinet models = høyttaler(kabinett) modelleringer, altså simuleringer av karakteristikkene til ulike høyttalerkabinetter.

Effektene - chorus, flanger med mere, velges separat fra disse.

 

Nå har jeg ikke brukt PODs av hverken den ene eller andre typen, men forstår det som at du kan kombinere en amp model og en cabinet model og en (eller flere?) effekt(er) i presets.

 

Siden jeg ikke har prøvet den selv skal jeg overlate til andre å uttale seg om hvor bra den er.

 

Har ikke prøvet Micro Spideren heller. Men det er ikke noen teknisk grunn til at simuleringene i en forsterker skal være dårligere enn i en POD. Det spørs bare hvor mye penger du legger i det. Har selv en Roland Micro Cube i samme prisklasse, og det låter fett nok.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Takk for detaljert svar, Tom Waits For Alice. Da vet jeg det! :)

 

Har kikka litt på videoer, og må si Micro Cube imponerte veldig mtp lyd.

 

Eneste problemet er at 1/8" på Line6`en er utrolig fristende. Jeg er litt nattdyr / naboer over 80, så det er veldig fint om jeg kan få spille som jeg vil uten å måtte spille unplugged.

 

Om effektene på POD`en ikke er SÅ kjempebra for livebruk, kan jeg vel se litt gjennom fingrene med det da. Har også hørt at den sluker batterier. Dette er jo ikke noe veldig positivt, men..

 

Vi, vanlig Ola hjemmespiller merker vel kanskje ikke noe forskjell i motsetning til en som kun bruker det beste av dyreste, prøver POD og blir skuffet og skriver et negativt review om det...

 

Hm. The hunt goes on!

Endret av Binko
Lenke til kommentar

jeg har selv en boss gt 8 som jeg er kjempefornøyd med, masse effekter og annet dill dall, den er solid, låter bra og koster ikke all verden, den er kanskje litt for mye for deg? men du kan ta en titt på boss me 50, den skal også være veldig bra, jeg tror ikke den har 3,5 jack, men det koster ikke mye for en overgang

Lenke til kommentar

Har sett en del på gitarforsterkere i det siste, og på denne månedens Guitar World cover har jeg sett noe merkelig... Bugera - All Valve Tone to Solid-State Price... Har sett mye på nettet om det, og det virker jo bra nok... Som man kanskje kunne vente seg, kommer Bugera fra Budsjett-firmaet Behringer. Er det noen som har erfaring med bugera, eller har en Bugera amp selv? Hva er deres mening om ampene?

 

Bare nysjerrig! :new_woot: Veldig Nysjerrig!

Lenke til kommentar

Med USPS Express Mail Service (6-10 dager) kan det bli noe sånt:

 

 

04.06.08 13.55 Lagt til fortolling 2061 GARDERMOEN

04.06.08 08.11 ANKOMMET LAGER 2061 GARDERMOEN

03.06.08 12.18 TIL TOLLAGER 2061 GARDERMOEN

03.06.08 10.28 TIL FORTOLLING 2061 GARDERMOEN

03.06.08 10.28 ANKOMMET MOTTAKERLANDET 2061 GARDERMOEN

30.05.08 11.36 SENDT FRA AVSENDERLANDET 9999 INGEN NY POSTADRESSE

29.05.08 12.44 INNHENTET 9999 INGEN NY POSTADRESSE

 

 

Vi får se hva som skjer i morgen... håper å få den før helga.

Endret av jon67
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...