Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Flate! Titta på Ebay, en 1998 Taylor 914C, el akustisk, til 400dollar!

Jeg hadde tenkt til å by om 2 timer, så da jeg skulle by 500dollar for den ( Vanlig pris rundt 2200-3000dollar @ 9-14 000 NOK ) så var den flate meg vekk!

 

Hater meg selv!

 

Så derfor kjøpte jeg meg nye o.12 elixir strenger til Tanglewooden min =D wee!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Æsj, tror forsterkeren min har laget sine siste lyder. Dagen før jeg skulle dra hjem på ferie skulle jeg bare spille litt. Da jeg slo den på kom det vanlige hule dunket som alltid kom fra den, men ingen lys og ingen lyd. Har heller ikke nok råd til å kjøpe en nye en med det første :(

Lenke til kommentar

 

Har tenkt å skaffe meg en Peterson Strobostomp tuner, men har sett at det finnes Peterson Strobostomp og Strobstomp 2... Med unntak av fargen, så har jeg ikke helt klart å se forskjellen.

 

Men, hvor selger de den?

 

 

Peterson sine tunere har etter det jeg har hørt problemer med kvaliteten, spesielt mtp. LCD-displayet. Det virker også ganske logisk for meg at en LCD i noe man skal tråkke på ikke er en fullt så god idé.

 

Jeg ville gått for Korg PitchBlack. Den har metalchassis, true bypass og "strobe-tuning" slik som Strobostomp har, men i motsetning til StroboStomp er den liten og ser IKKE ut som et leketøy. I tillegg koster den under halvparten så mye, den er faktisk billigere enn Boss TU-2.

 

 

Alle tingene Peterson skryter av som er spesielt (bortsett fra nøyaktighet) med StroboStomp gjaldt før, men nå finnes det PitchBlack som har det samme , og snart Sonic Research ST-2 (turbo tuner i pedalformat) som i tillegg har ekte strobe-tuning, slik som de store og dyre tunerne til Peterson.

Denne er forsåvidt mest sannsynlig et bedre valg, men den kommer ikke ut før i sommer, og du må sannsynligvis kjøpe den fra statene (noe jeg personlig ville gjort uansett, men ikke alle som liker sånt). Jeg skal vente til denne kommer med å skifte ut min TU-2, såfremt den ikke blir latterlig dyr.

 

edit: Det jeg mener med "strobe-tuning" i motsetning til ekte strobe-tuning er at de bare imiterer måten strobe-tunere fungerer på. Hos ekte strobe-tunere er det et mekanisk hjul+leds som lyser opp, mens de jeg snakker om bare bruker lcd eller leds (TU-2 har også en slik funksjon, men den er ikke like responsiv). Det har i praksis lite å si til daglig bruk, men hvis du har absolutt gehør og lever av spillingen din kan du nok forsvare prisen en ekte strobe-tuner koster.

 

edit2: Eller, PitchBlack fungerer ikke for annet enn gitar og bass, så om den skal brukes til andre strengeinstrumenter (fiolin, cello osv.), så er nok StroboStomp det eneste alternativet som er tilgjengelig nå (ST-2 har også dette).

StroboStomp er også den mest nøyaktrige, men det har lite å si i praksis:

StroboStomp: 0,01 cents

ST-2: 0,02 cents

PitchBlack: 1 cent

TU-2: 3 cents

 

Forskjellen mellom 3 og 0,01 cents er kanskje merkbart for noen svært få, men du vil sannsynligvis slite med å få stemmeskruene og din egen hånd til å stemme så nøyaktig. 1 til 0,01 cents er kanskje såvidt merkbart, men jeg er ganske sikker på at kun en håndfull mennesker og "maskiner" kan høre en 0,01 cents forskjell...

 

Grunnen til alle editene er at folk har en tendens til å kommentere småting som jeg glemmer, og det irriterer meg grenseløst.

 

 

Strobostomp har 0.1 cent nøyaktighet...

Bare for å kommentere ;)

 

Grunnen til å ha noe så nøyaktig for meg er nettopp at jeg ikke har absolutt gehør. Har ikke tenkt å benytte den til noe scenebruk, så den vil ikke oppleve å bli trampet så hardt på. Den er hovedsaklig tenkt til intonering av gitarene mine og framtidige gitarer.

 

Men skal lese noe videre. Jeg ser av reviews på Harmony Central at reliability ikke nødvendigvis er den beste... hverken på Strobostomp eller Strobostomp 2.

 

 

 

Det ble en Peterson, men ikke Strobostomp. Det ble en Peterson StroboFlip.

Flip_Press_pic1.jpg

 

Førsteinntrykket er svært bra. Den er bedre enn noen andre tunere jeg har prøvd. Ble kanskje ikke helt imponert av den "clip-on" mikrofonen som følger med, men alle gitarene mine har jack utgang, så da var det ikke noe problem. "clip-on" mikrofonen slet med å finne sjette strengen.

 

Enkelt å følge, men det er lett å skjønne at disse Peterson StroboStomp og Stroboflip ikke er spesielt egnet til scenebruk.

Lenke til kommentar
Har veldig lyst på ny gitar, men er ikke helt sikker på hvilken jeg skal kjøpe. Må vel bli en SG eller Les Paul, men vet ikke hvilken modell jeg skal velge... Må også sies at jeg ikke akkurat er Onkel Skrue, så jeg må kansje gå for en Epiphone-kopi... Noen som kan gi meg et tips???

 

Akkurat nå holden jeg en knapp på denne: (Epiphone G-400, SG-61 Reissue-modell)

http://www.idmusikk.no/index.php?main_page...products_id=404

men kan godt hende jeg har skifta mening i morgen...

Noen som har denne modellen???

 

gitaren er helt grei, både for nybegybber og de som har spilt litt.

Denne nettbutikken derimot, anbefaler jeg sterkt å styre unna.

 

(kjøpte en hohner gitar til ca 6000, det var noe galt med innstillingene i halsen som skulle rettes opp med en gang jeg hadde levert den inn igjen. Dette tok to uker før de ringte igjen. så da jeg fikk den tilbake igjen var den nesten værre enn den hadde vært.. så leverte jeg den inn igjen, samme resultat pluss at n var mikrofonen ødelagt. dette tok litt over 1 mnd før jeg fikk den tilbake igjen etter det, ettersom ny mikrofon måtte bestilles. så fikk jeg den tilbake og halsen var fortsatt ikke ordentlig justert. leverte den da inn igjen og fikk dn tilbake etter ca 2 uker og nå var den bedre, men ikke helt fin enda, men jeg orket ikke klage mer. hadde flere ganger bedt om å heve kjøpe,men det var "helt umulig"..

 

altså STYR UNNA!!!

 

-Boneraw

Lenke til kommentar
Har tenkt å skaffe meg en Peterson Strobostomp tuner, men har sett at det finnes Peterson Strobostomp og Strobstomp 2... Med unntak av fargen, så har jeg ikke helt klart å se forskjellen.

 

Men, hvor selger de den?

 

 

Peterson sine tunere har etter det jeg har hørt problemer med kvaliteten, spesielt mtp. LCD-displayet. Det virker også ganske logisk for meg at en LCD i noe man skal tråkke på ikke er en fullt så god idé.

 

Jeg ville gått for Korg PitchBlack. Den har metalchassis, true bypass og "strobe-tuning" slik som Strobostomp har, men i motsetning til StroboStomp er den liten og ser IKKE ut som et leketøy. I tillegg koster den under halvparten så mye, den er faktisk billigere enn Boss TU-2.

 

 

Alle tingene Peterson skryter av som er spesielt (bortsett fra nøyaktighet) med StroboStomp gjaldt før, men nå finnes det PitchBlack som har det samme , og snart Sonic Research ST-2 (turbo tuner i pedalformat) som i tillegg har ekte strobe-tuning, slik som de store og dyre tunerne til Peterson.

Denne er forsåvidt mest sannsynlig et bedre valg, men den kommer ikke ut før i sommer, og du må sannsynligvis kjøpe den fra statene (noe jeg personlig ville gjort uansett, men ikke alle som liker sånt). Jeg skal vente til denne kommer med å skifte ut min TU-2, såfremt den ikke blir latterlig dyr.

 

edit: Det jeg mener med "strobe-tuning" i motsetning til ekte strobe-tuning er at de bare imiterer måten strobe-tunere fungerer på. Hos ekte strobe-tunere er det et mekanisk hjul+leds som lyser opp, mens de jeg snakker om bare bruker lcd eller leds (TU-2 har også en slik funksjon, men den er ikke like responsiv). Det har i praksis lite å si til daglig bruk, men hvis du har absolutt gehør og lever av spillingen din kan du nok forsvare prisen en ekte strobe-tuner koster.

 

edit2: Eller, PitchBlack fungerer ikke for annet enn gitar og bass, så om den skal brukes til andre strengeinstrumenter (fiolin, cello osv.), så er nok StroboStomp det eneste alternativet som er tilgjengelig nå (ST-2 har også dette).

StroboStomp er også den mest nøyaktrige, men det har lite å si i praksis:

StroboStomp: 0,01 cents

ST-2: 0,02 cents

PitchBlack: 1 cent

TU-2: 3 cents

 

Forskjellen mellom 3 og 0,01 cents er kanskje merkbart for noen svært få, men du vil sannsynligvis slite med å få stemmeskruene og din egen hånd til å stemme så nøyaktig. 1 til 0,01 cents er kanskje såvidt merkbart, men jeg er ganske sikker på at kun en håndfull mennesker og "maskiner" kan høre en 0,01 cents forskjell...

 

Grunnen til alle editene er at folk har en tendens til å kommentere småting som jeg glemmer, og det irriterer meg grenseløst.

 

 

Strobostomp har 0.1 cent nøyaktighet...

Bare for å kommentere ;)

 

Grunnen til å ha noe så nøyaktig for meg er nettopp at jeg ikke har absolutt gehør. Har ikke tenkt å benytte den til noe scenebruk, så den vil ikke oppleve å bli trampet så hardt på. Den er hovedsaklig tenkt til intonering av gitarene mine og framtidige gitarer.

 

Men skal lese noe videre. Jeg ser av reviews på Harmony Central at reliability ikke nødvendigvis er den beste... hverken på Strobostomp eller Strobostomp 2.

 

 

 

Det ble en Peterson, men ikke Strobostomp. Det ble en Peterson StroboFlip.

Flip_Press_pic1.jpg

 

Førsteinntrykket er svært bra. Den er bedre enn noen andre tunere jeg har prøvd. Ble kanskje ikke helt imponert av den "clip-on" mikrofonen som følger med, men alle gitarene mine har jack utgang, så da var det ikke noe problem. "clip-on" mikrofonen slet med å finne sjette strengen.

 

Enkelt å følge, men det er lett å skjønne at disse Peterson StroboStomp og Stroboflip ikke er spesielt egnet til scenebruk.

Hva var det som gjorde at du valgte Peterson foran turbo tuneren? Spør av nysgjerrighet da jeg også skal få meg en bedre tuner i løpet av året, men jeg er ganske "set" på turbo tunereren. På papiret er den jo bedre, med høyere nøyaktighet og ekte strobe teknologi sammenliknet med strobe-etterligning, i tillegg til at den er billigere og virker mer responsiv.
Lenke til kommentar

Hva var det som gjorde at du valgte Peterson foran turbo tuneren? Spør av nysgjerrighet da jeg også skal få meg en bedre tuner i løpet av året, men jeg er ganske "set" på turbo tunereren. På papiret er den jo bedre, med høyere nøyaktighet og ekte strobe teknologi sammenliknet med strobe-etterligning, i tillegg til at den er billigere og virker mer responsiv.

Flere grunner:

1. Jeg ble anbefalt denne fra folk som har gitt meg råd jeg alltid har vært fornøyd med

2. Jeg likte denne strobe etterligningen bedre enn turbo tuneren.

3. Du sliter med å få 0.1 cents nøyaktighet. Høyere nøyaktighet og betydelig billigere pris vekker ikke tillit. Erfaring har fortalt meg at jeg får det jeg betaler for. Skal jeg spare noen kroner på slik så betyr det bare at jeg må kjøpe det dyrere senere når jeg finner ut at det var en grunn til prisen.

4. Jeg fikk kjøpe meg en tuner inntil kroner 2000,- på fødselsdagen min som var nettopp av Kona og hadde råd, så hvorfor spare på det jeg tror kommer å bli en utgift senere ;)

 

Forøvrig en strobe etterligning på den turbo tuneren også. LED lys som imiterer funksjonen til en ekte strobe. Ekte strobe tunere tror jeg nok holder enn noe høyere pris enn både StroboFlip'en og Turbo Tuneren.

Endret av Griffin
Lenke til kommentar

Må rette deg litt der. Er ganske sikker på at det ikke bare er leds som imiterer strobe, men et mekanisk hjul som er lyst opp av leds (akkurat som skikkelige strobe tunere). Kanskje ikke like avansert som større strobe tunere, men det er en ekte strobe tuner.

Grunnen til prisforskjellen er nok mest at Sonic Reasearch er et helt ukjent merke, mens Peterson nok er de største innen strobe tunere.

Ikke at det er noe i veien med valget ditt, derimot, men tror fortsatt turbo tuneren er det beste valget for meg.

Lenke til kommentar

Heisann. Ser med tårevåte øyne at ingen har svart på innlegget mitt. Trenger litt hjelp her jeg... :)

 

Ser altså etter en multieffekt/ digital effektpedal. Line 6 pocket POD noe for meg? Korg PX4D? Hva å styre unna? Noe jeg trenger å vite ang multieffektpedal?

 

Trenger jeg noe software i tillegg osvosv. Har veldig lite penger å bruke, så pris kommer dessverre i første rekke nå.

 

Tusen takk for svar. :)

 

Henviser til; https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=11288169

 

for mer informasjon. ;)

Endret av Binko
Lenke til kommentar
Må rette deg litt der. Er ganske sikker på at det ikke bare er leds som imiterer strobe, men et mekanisk hjul som er lyst opp av leds (akkurat som skikkelige strobe tunere). Kanskje ikke like avansert som større strobe tunere, men det er en ekte strobe tuner.

Grunnen til prisforskjellen er nok mest at Sonic Reasearch er et helt ukjent merke, mens Peterson nok er de største innen strobe tunere.

Ikke at det er noe i veien med valget ditt, derimot, men tror fortsatt turbo tuneren er det beste valget for meg.

 

Fra www.turbo-tuner.com

True Strobe Technology

 

The LED ring on the Turbo Tuner is a true stroboscope. The LEDs are driven directly by the analog input signal and electronically strobed, showing the actual stroboscopic effect between the input signal and internally generated frequency reference. This gives instant response and extreme accuracy.

 

Altså, de sier at det er orn'tli Strobe teknologi, men at det gjengis elektronisk med leds... altså ikke mer ekte enn med stroboflip'en. Føler de leker litt med ord der for å få folk til å tro at det er det real deal.

 

Leds kjøres gjennom analogt signal input og blir elektronisk strobet som gir en faktisk strobe-effekt.

Ikke noe mekanisk strobing der altså.

Lenke til kommentar

Heisann. Ser med tårevåte øyne at ingen har svart på innlegget mitt. Trenger litt hjelp her jeg... :)

 

Ser altså etter en multieffekt/ digital effektpedal. Line 6 pocket POD noe for meg? Korg PX4D? Hva å styre unna? Noe jeg trenger å vite ang multieffektpedal?

 

Trenger jeg noe software i tillegg osvosv. Har veldig lite penger å bruke, så pris kommer dessverre i første rekke nå.

 

Tusen takk for svar. :)

 

Henviser til; https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=11288169

 

for mer informasjon. ;)

Er ikke helt ekspert når det gjelder sånne ting, men jeg kan ihvertfall si noen ord om Pocket POD-en ;) Den er ekstrem liten og har en god slump effekter, og flere av de kan kjøres samtidig (er vel ca 20 effekter, og 5-6 effekter samtidig). Har bare fikla med den i ca 15 min, men det jeg prøvde var ganske imponerende. Er også mange forskjellige presets, og muligheten til å lage egne presets. Alt i alt er det en ganske kjekk sak, og knall å ha med seg på hytta f.eks, og jeg synes den er vel verdt penga.

 

Se forøvrig en sammenligning av de forskjellige POD-ene her.

 

 

edit: PocketPOD er vel mer sånn ta-med-seg-rundt-sak/leketøy. Hvis du skal ha noe som lar deg skifte raskt mellom flere effekter ville jeg heller ha spart opp noen kroner og kjøpt noe sånt som Boss ME-50, GT-8, PODxt, FloorPOD eller Vox Tonelab f.eks.

Endret av raid2
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, raid2!

 

Knallbra link du sendte der. Ser ut som pocket POD er den for meg, som øver mest hjemme, men som fortsatt liker å leke med effekter... :)

 

Da ser det ut som det blir Line 6 pocket POD på meg!

 

Kan jeg spørre om en annen ting med en gang?

 

1/4", det er den størrelsen som er på gitarjack`en?

 

1/8", er det slik man bruker i MP3spiller, iPod, PC-headphones etc?

 

Man kan altså bruke vanlige headphones i Pocket POD?

 

Dette passer jo meg glimrende, i så fall.

Lenke til kommentar
Kan jeg spørre om en annen ting med en gang? Jada

 

1/4", det er den størrelsen som er på gitarjack`en? Yes, også kalt 6.3mm

 

1/8", er det slik man bruker i MP3spiller, iPod, PC-headphones etc? Riktig. (3.5mm)

 

Man kan altså bruke vanlige headphones i Pocket POD? Jepp. Kjekk å bruke midt på natta feks :p

 

Tviler på at du blir misfornøyd, men bare ha i bakhodet at det er ikke sååå mye dyrere for de større sakene ;) Men som sagt, det er en gøyal sak, og jeg har tenkt til å kjøpe den selv så fort jeg får råd.

Lenke til kommentar
Jeg vet, den er bedre, men den grå er så tøff :dribble:

Du blir fort lei av det, kan jeg nesten garantere.

 

Hadde jeg vært deg ville jeg heller gått for en Ibanez(elns) med DiMarzio's. Mye lettere å få variert lyd, samt et utseende som ikke er helt bak mål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...