Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Jeg har spilt gitar i en måned nå, og bestemte meg for å stemme gitaren. Jeg har aldri gjort dette før, men tenkte ikke at det skulle være noe vanskelig siden jeg har en slik stemmeboks. Men tingen er at når det lyser grønt på stemmeboksen, hørest det helt feil ut. Og etter jeg har stemt neste streng så lyser den forige ikke grønt lenger når jeg prøver den.

Er det noe jeg gjør feil eller har jeg bare en elendig stemmeboks?

 

Takk for svar. :)

8198009[/snapback]

 

Har du tremolo på gitaren vil den gi litt etter etterhvert som du strammer til strengene. Slik at de strengene du har stemt vil bli slakkere og dermed ustemt. Dette kan være tilfelle, om ikke i like stor grad, selv uten tremolo. Halsen bøyer seg også litt når du strammer strengene.

 

Ting du må huske på er å aldri stemme nedover. Alltid slakk strengen litt for mye, for så å stramme til slik at det stemmer med boksen. Da vil ikke strengene på headstocken være for slakke.

 

Er det nye strenger gir de litt etter i starten og må stemmes oftere. Er gitaren flyttet fra kaldt - varmt eller omvendt vil også temperaturen strekke/slakke strengene.

 

---

Feil med stemmeboks er svært sjelden, det kan du utelukke. Og at stemmeboksen stemmer til noe annet enn 440 hz på A så vil det ikke gjøre noe foruten at det ikke vil stemme med andre som spiller på 440 (som feks. om du spiller til cd e.l.)

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk nettopp til å stemme kassegitaren min etter denne stemmeboksen, det gikk faktisk fint. Men el-gitaren min vil bare ikke.

 

Er det nye strenger gir de litt etter i starten og må stemmes oftere.

 

Gitaren er bare en måned gammel, så antar det samme om strengene.

 

Ting du må huske på er å aldri stemme nedover. Alltid slakk strengen litt for mye, for så å stramme til slik at det stemmer med boksen. Da vil ikke strengene på headstocken være for slakke.

 

Takk, det skal jeg prøve. Og forresten, hva er headstocken for noe?

Lenke til kommentar
Hvis gitaren er svært ustemt, og/eller ikke er stemt i riktig toneleie, vil sånne stemmebokser gi fra seg uforståelige resultater.

 

På denne siden http://www.guitarshredshow.com/ mener jeg du finner samples av hvordan tonene skal være. Grovstem etter de, og bruk boksen din til å finstemme.

8198440[/snapback]

 

Siden han har klart å stemme kassegitaren så kan han bare stemme etter den :)

Lenke til kommentar
Jeg har spilt gitar i en måned nå, og bestemte meg for å stemme gitaren. Jeg har aldri gjort dette før, men tenkte ikke at det skulle være noe vanskelig siden jeg har en slik stemmeboks. Men tingen er at når det lyser grønt på stemmeboksen, hørest det helt feil ut. Og etter jeg har stemt neste streng så lyser den forige ikke grønt lenger når jeg prøver den.

Er det noe jeg gjør feil eller har jeg bare en elendig stemmeboks?

 

Takk for svar. :)

8198009[/snapback]

Om du har tremolo system, så vil de bevege seg etterhvert som du stemmer. Feks stemmer du lys e-streng, så vil hele tremolo systemet gått i ny stilling når du har kommet til mørk e-streng. Og da er jo lys e streng ustemt!

 

Det finnes enkle måter å unngå det på!

1) Når du skifter strenger så bytter du bare en og en streng før du strammer opp og stemmer!

2) Når du stemmer gitaren til vanlig så begynner du med D-strengen, går til G'n og så ut over, altså i denne rekkefølgen; D-G-A-B-E(mørk)-E(lys). Om du har et dårlig eller slitt tremolo system så kan det hende at du må være enda mer utførlig og da blir rekkefølgen slik; D-G-A-B-D-G-A-B-E(m)-E-(l)

 

Jeg skiftet nettopp strenger på min St.Strat (første gang på 6-7 år! :ermm:) og gitaren var faktisk aldri særlig ustemt! Dessuten gikk det mye kjappere!

Lenke til kommentar
Har lurt på å kjøpe litt utstyr slik at jeg kan ta opp el gitar. Har fra før en halvakustisk kassegitar som jeg bruker til opptak. Vil ha el gitar for å legge på litt soloer og tyngre ting.

 

Har sett på Line6 GuitarPort, men finnes det andre (kanskje bedre) løsninger? Vil ha et "komplett" opplegg dvs med valg av forskjellige amper, med effekter og vil ha det så enkelt som mulig.

 

Amplitube og GuitarRig er jo gode plugins, men er vel en god del dyrere?

 

Og har kvaliteten på gitaren noe å si når jeg tar opp på denne måten? Eller har det ingenting å si pga at det kun er simulering av forsterkere og ikke gitaren koplet inn i en ekte forsterker.

8158501[/snapback]

 

Anyone??

Lenke til kommentar

Kvaliteten på gitaren har jo selvsagt noe å si. Hvis du synes det som er nevnt er litt dyrt, kan du jo forsøke Behringer. De har et par sånne, og det er hvertfall mye for pengene. Har den billigste, og synes den låter helt greit, jeg. Nå er den V- ampen som koster litt mer vesentlig stillere på tomgang, så det er kanskje lurt å sjekke ut den. Betalte vel ikke mer enn 500 kroner for den jeg har, litt brukt, og synes det er mange OK lyder i den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...