Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-105476

Har begynt å spille gitar igjen etter en relativt lang pause. Er ikke spesielt god, men heller ikke så veldig dårlig. Veit at det kan virke som et dumt spørsmål, men på hva slags låter bør jeg bruke plekter, eller på hva slags låter bør jeg ikke bruke det?

 

Regner med at det er ganske individuelt, men vil gjerne ha en liten pekepinn :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så en video fra en gitarklasse som Mark Knopfler holdt for noen ungdommer, osg han sa noen sånt som "Jeg bruker ikke plekter. Det burde jeg kanskje gjort på denne låten."

 

Det er et tankekors at hadde han begynt med plekter i sin ungdom fordi man "skulle" på noen typer gitarspill så hadde han kanskje aldri utviklet den særpregede Knopfler-klimpringen vi alle er så glade i, men istedet hørtes ut som ørten andre Clapton-kopier. Og det hadde jo vært synd...

 

Det er individuelt ja. Og takk for det.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Testet Tom Anderson gitarer med et par anledninger, for endel år siden og syntes de ble litt kjedelige.

Misforstå meg riktig, men for meg fremstod det mer som et instrument for studiomusikkere enn kjellerband.

Så forsåvidt så er det alt ettersom hva man foretrekker.

 

*Vil påpeke at jeg ikke testet gitarene noe særlig inngående.

Endret av js79
Lenke til kommentar
En kompis av meg har en BC Rich Warlock Platinium. Har prøvd den, og den er vond å ha på fanget, lyden er ikke noe spesielt bra, umulig å stemme og når den først er stemt tar det ikke lang tid før den er ustemt igjen.

Og dette er en gitar til 4000. Hvis man hadde kjøpt en gitar av et annet merke til samme pris, hadde man fått noe bedre. Sant?

 

Men jeg sier ikke at de mer dyrere og bedre BC Richene er dårlige. Det har jeg ikke erfart.. :)

7181458[/snapback]

 

Warlockene er jo ikke så annerledes i formen enn en vanlig gitar da, men nå vet ikke jeg hvordan du sitter og spiller :tease: .

Og ja... Vibsystemet i de billige bc rich suger! Kan si meg enig i det.

Lenke til kommentar
En kompis av meg har en BC Rich Warlock Platinium. Har prøvd den, og den er vond å ha på fanget, lyden er ikke noe spesielt bra, umulig å stemme og når den først er stemt tar det ikke lang tid før den er ustemt igjen.

Og dette er en gitar til 4000. Hvis man hadde kjøpt en gitar av et annet merke til samme pris, hadde man fått noe bedre. Sant?

 

Men jeg sier ikke at de mer dyrere og bedre BC Richene er dårlige. Det har jeg ikke erfart.. :)

7181458[/snapback]

 

Warlockene er jo ikke så annerledes i formen enn en vanlig gitar da, men nå vet ikke jeg hvordan du sitter og spiller :tease: .

Og ja... Vibsystemet i de billige bc rich suger! Kan si meg enig i det.

7191237[/snapback]

Jo? De ligger veldig vondt i fanget.. Eller låret.. :p Føler på en måte at den også glir litt vekk... Men ja, tremoloen er helt ille... Kanskje det værste jeg kommer til å komme borti? :p

Lenke til kommentar

Det er en av flere patenter for en såkalt B-bender, som brukes til den typiske heltonebenden i country-gitar. Også brukt av blant andre Jimmy Page. Det er en leddet arm som går fra stroppefestet på øvre horn til en plass rett bak string-through hullet for H-strengen. (B på engelsk, derav navnet.) Stroppefestet er fjærbelastet og går i et lite spor, slik at at hvis du drar gitaren litt ned, vil knotten dras "opp" i sporet. Dette drar armen litt framover i sporet under dekslet, og igjen neste ledd strammer et tilhørende strengefeste. H-strengen er festet til strengefestet istedet for gjennom hullet, og dermed strammes strengen.

 

Edit:

Her ser du det forfra:

 

221_large.jpg

 

Og et bilde av mekanismen:

 

bendrmech.jpg

 

Edit2: Andre patenter bruker istedet en arm som du kan presse inn med håndleddet, eller mot kroppen, etc...

 

Edit3. Endret teksten litt for å stemme med bildene. De er av Fenders "moderniserte" B-Bender, som virker litt andeledes enn den originale. Der var det bare en arm som ble dratt bakover, istedet for strammemekanismen Fender bruker.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Jeg har nå slengt gitaren min opp på veggen, en Gibson Es-335.

Det har vel ikke noe å si for kroppen/halsen på gitaren om den henger slik?

Jeg har hørt både at det ikke er bra for gitaren og at det ikke gjør noe.

På den ene siden så virker det forsåvidt logisk da tyngden av gitaren utsetter halsen for en unaturlig påkjenning. På den andre siden så er det også kun et rykte, og jeg har hørt om flere, feks twfa, som lar gitaren sin henge etter veggen, men ikke om noen som har fått skjev hals etc av å gjør det.

Personlig lar jeg mine gitarer stå i gulvstativ, men jeg har vansklig for å tro at det skal være store konsekvenser av å ha den på veggen.

Lenke til kommentar

Personlig har jeg hørt at det "bra" at de henger på veggen.. dette grunnet temperatur.. at de da ikke er noe særlig i kontakt med annet materie.. bortsett fra luft da..

 

EDIT: Dette mye pga stemmingen .. som da igjen har noe å si for treverket..

 

Mine gitarer slenger litt rundt om kring! :p ..har de fleste på gulvstativ.. Men, etterhvert så skal de opp på vegg..

Endret av Bone
Lenke til kommentar
Gitaren min har en skarrelyd som høres ut som det ligger i halsen. Tror det er strengene som river litt  i båndene, men klarer ikke helt å skjønne det. Noen som skjønner hva jeg babler om?

7205771[/snapback]

Det er et vanlig problem, spesiellt på nyere gitarer får treverket har satt seg.

Det kan være flere grunner til dette, feks at halsen ikke har den buen den bør ha, at saddelen ikke er riktig justert ihht strengetjukkelsen du bruker, eller at båndene er for høye. Det kan være nok å fikse på en av de overnenvte grunnene men det kan også være sammensatt.

Stikk innom en musikkbutikk/gitarreperatør og hør med de!

Lenke til kommentar
Slik nitro-lakk som blant annet Gibson bruker kan vel reagere med enkelte stativer? Har sett noen "skrekkbilder" der plasten på stativet har "spist" bort lakken.

7205262[/snapback]

Ja, det er sant. Takk for påminnelsen. :thumbup:

 

Det gjelder hengere som har armene kledd med vinyl. Vinylen reagerer med nitro. Det beste er å kjøpe en henger som ikke bruker det, men er man i tvil kan man surre litt tøy rundt.

 

Jeg har ikke merket noe på Gretsch'en på de to årene jeg har hatt den, ei heller på Eugenen, og de er begge nitrolakket. Men jeg vet ikke riktig hva hengerne mine er kledd med. Det ser plastaktig ut, men det kan jo være noe annet enn vinyl.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...