Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En gitar har vanligvis tilbragt betydelig tid i lagring før den når kunden, så at "treverket må sette seg" er vel en overdrivelse/rent tøv. Treverket som brukes i gitarer av en viss kvalitet er dessuten lagret og tørket tilstrekkelig før produksjon. Juster gitaren din med en gang om du mener den mangler noe.

Som du selv sier så har treverket som blir brukt på gitarere ofte hatt en lengre lagring før produksjonene. Og tiden det tar fra gitaren er ferdig til den faktisk er i hendene til kunden tar også en stund. Derimot så er ofte produksjonen underlagt helt andre klimatiske forhold enn hva vi er vant med på 60*(+/-) nord. Grunnen til at jeg påstår at man godt kan vente i opptil et halvt år før man justerer gitaren er ikke for at gitaren skal finne seg selv, men at gitaren skal bli klimatisert til norske forhold. Særlig med tanke på halsen.

Har selv erfaring med en US Stand. Strat som gikk fra et makkverk til å bli et superb instrument iløpet av de første måndenen jeg hadde den, dog uten justeringer.

(treverket i mindre kostbare gitarer består som regel av laminater, og trenger således enda mindre tid til "å sette seg"):

Har ikke de alle gitarer heltre i hals? Også rimeligere modeller. Kanskje dette er typiske første spørsmålet i "Vil du bli millionær" men har aldri tenkt på det før! :whistle:

Det er derfor bare tull å "vente et halvt år". Om det skulle være behov for flere justeringer vil jeg oppfordre deg til å forske litt slik at du kan gjøre det selv.

7208295[/snapback]

Personlig ville jeg ha vært forsiktig med å forske litt på det. :ph34r:

Da man absolutt bør vite hva man gjør før man setter i gang! Forhør deg med noen som har god kjenskap til dette og hva de anbefaler!

Lenke til kommentar

Så lenge man holder seg unna å justere krummingen på halsen skal det godt gjøres å ødelegge noe, men man bør vel kanskje vite hva det er man vil justere, og hvordan man gjør det før man begynner. Det tar uansett ikke så lang tid å sette seg inn i de grunnleggende justeringsmulighetene.

Endret av kakk
Lenke til kommentar
hva mer bør eg kjøpe en gitar og forsterker?

tenker på sånne  effektar osv.

har tenkt å kjøpe ein roland cube 30 watt, men det er alt eg veit... har lite erfaring med el-gitar. men spelar litt akkustisk

7215560[/snapback]

En nybegynner klarer seg fint med de effektene som er innebygget i forsterkeren. Senere kan du kjøpe effektpedaler som distortion, overdrive, chorus, flanger, wah-wah osv.

 

Har selv en Line6 Spider 2 og for mitt bruk holder de innebyggede effektene. Er litt keen på en CryBaby da :p

 

HAdde det ikke vært for at jeg akkurat har kjøpt meg ny gitar hadde jeg vurdert denne meeeget sterkt.

 

http://www.sound1.no/portal/asp/produktdet...Produkt_ID=2858

Endret av EvenT
Lenke til kommentar
hva mer bør eg kjøpe en gitar og forsterker?

tenker på sånne  effektar osv.

har tenkt å kjøpe ein roland cube 30 watt, men det er alt eg veit... har lite erfaring med el-gitar. men spelar litt akkustisk

7215560[/snapback]

Jeg sier som jeg har sagt før: Ta alle pengene du har og del dem i to bunker. Den største kjøper du gitar for, den minste kjøper du forsterker for. En god og lettspilt gitar er forutsetningen for at du ikke skal gi opp før du kommer så langt at du trenger effekter og annet stash. Har du alt en (billig) gitar, så spar til en bedre, det har du mer igjen for enn å kjøre på med effekter. Og ja, Cube-forsterkerne har rikelig med innebyggede effekter for normalt bruk.

 

Senere når du får større krav til utstyret og mer penger å kjøpre det for, holder du deg til samme formelen: Den store pengebunken til gitaren, den lille til forsterkeren, inntil du finner den gitaren (eller gitarene) du vil ha for "alltid". Da trenger du ikke bekymre deg om det lenger, og kan bruke pengene på forsterkere og effekter.

 

Hvilke effekter du "trenger" er indivivuelt. Har du en skikkelig rørforsterker klarer du deg godt uten alskens overdrivepedaler. Steve Morse (Deep Purple) for eksempel kjører bare delay foran sin Engl. (Og en oktavpedal av og til.) 95% av Stevie Ray Vaughan's lyd var en Tube Screamer foran en Fender eller Marshall forsterker. Det enkleste er ofte det beste.

 

Selv har jeg en bunke gamle pedaler, men bruker dem så sjelden at jeg ikke merker det når noen har lånt dem. Min kommende Mary Kaye Strat skal ha en innebygget clean boost, og så lar jeg Mesa'en ta seg av resten. En gang i mellom kobler jeg en flanger imellom, eller min Tubescreamer hvis jeg trenger ekstrem drive.

 

Hvilket ikke betyr at jeg ikke kunne tenke meg et slikt brett: T-Rex Get Started Board

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1242

Den smellen gikk jeg på, og FOR en smell det var. Jeg sitter på en billig drittgitar (En Behringer Fenderkopi) gjennom en 100W marshall.

Siden gitaren ikke kan gi fra seg annet en gjørme, og har en "spillbarhet" som ikke ligner grisen, mister jeg rett og slett lysten til å spille.

 

Så det gjelder å få seg en jobb, og tjene noen slanter.

Jeg har 3 gitarer i kikkerten, men klarer ikke bestemme meg:

 

Gibson Faded Flying V

Gibson Les Paul Menace Har glemt hvordan det var å spille på den etter de satt den bak glassveggen sammen med 20-30 tusen kroners gitarene på hagström

En Dean Dime Razorback(de er alle så tøffe :) )

 

Så dere kan skjønne at det er storkos når jeg tar turen innom Hagström i Bergen og spiller på de mange fine gitarene der. Alt som gjennstår er vell en jobb så jeg kan tjene opp penger til en av disse monstrene :wee:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1242

ja hører dette, men det er for seint til å gjøre noe særlig med det nå.

Sa aldri den var noe bra heller, men prislappen ligner en mellomgod gitar.

Endret av Slettet+1242
Lenke til kommentar
Jeg ville heller hatt en amp til 20, og gitar til 10, så det er sagt.

 

Åssen amp er det du har Torstein?

7219847[/snapback]

Er først å fremst gitaren du skal spille på da. Hjelper ikke stort på spillelysten om båndene ligger en halv cm utenfor halsen og blir ustemt så fort du bare ser på den.

Lenke til kommentar

Nå skjer det sjelden på en gitar til 10k, og jeg kjøper bare brukt. Digg å få en gitar til 19k for 10k skal jeg si deg.

 

I starten er det bedre med en litt bedre gitar, ja. Men senere hadde jeg invistert skikkelig i en amp, istedenfor en gitar. En Suhr låter verre gjennom en MG enn en (ny korea)Squier gjennom en OD100, det kan jeg nesten garantere.

 

Så om du kjøper en amp til 20, og en gitar til 20, tør jeg vedde for att du kjøper ny gitar før du bytter ut ampen.

Lenke til kommentar
hva mer bør eg kjøpe en gitar og forsterker?

tenker på sånne  effektar osv.

har tenkt å kjøpe ein roland cube 30 watt, men det er alt eg veit... har lite erfaring med el-gitar. men spelar litt akkustisk

7215560[/snapback]

Jeg sier som jeg har sagt før: Ta alle pengene du har og del dem i to bunker. Den største kjøper du gitar for, den minste kjøper du forsterker for. En god og lettspilt gitar er forutsetningen for at du ikke skal gi opp før du kommer så langt at du trenger effekter og annet stash. Har du alt en (billig) gitar, så spar til en bedre, det har du mer igjen for enn å kjøre på med effekter. Og ja, Cube-forsterkerne har rikelig med innebyggede effekter for normalt bruk.

 

Senere når du får større krav til utstyret og mer penger å kjøpre det for, holder du deg til samme formelen: Den store pengebunken til gitaren, den lille til forsterkeren, inntil du finner den gitaren (eller gitarene) du vil ha for "alltid". Da trenger du ikke bekymre deg om det lenger, og kan bruke pengene på forsterkere og effekter.

 

Hvilke effekter du "trenger" er indivivuelt. Har du en skikkelig rørforsterker klarer du deg godt uten alskens overdrivepedaler. Steve Morse (Deep Purple) for eksempel kjører bare delay foran sin Engl. (Og en oktavpedal av og til.) 95% av Stevie Ray Vaughan's lyd var en Tube Screamer foran en Fender eller Marshall forsterker. Det enkleste er ofte det beste.

 

Selv har jeg en bunke gamle pedaler, men bruker dem så sjelden at jeg ikke merker det når noen har lånt dem. Min kommende Mary Kaye Strat skal ha en innebygget clean boost, og så lar jeg Mesa'en ta seg av resten. En gang i mellom kobler jeg en flanger imellom, eller min Tubescreamer hvis jeg trenger ekstrem drive.

 

Hvilket ikke betyr at jeg ikke kunne tenke meg et slikt brett: T-Rex Get Started Board

 

Geir :)

7216483[/snapback]

ok. lat oss seie at cuben kostar 2000, er det stor forskjell på gitarar for 3k til 4k ?

isofall, hvilken skal eg kjøpe, og kor henne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...