Gå til innhold

Hvilket spill kan vise bra grafikk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

eg må jo nevne det kvar einaste gong

 

Half Life 2 baseres på lightmaps, som Quake1 var det første spelet i verda å bruke. HL2 motoren er bygd opp frå Quake 1 motoren, men sjølvsagt med fleire forbetringer. Men hovudforskjellen mellom Quake 1 og HL2 er at lightmaps i HL2 har farger og høgare oppløsning,

HL2 kan ikkje vise noko særleg dynamisk lys, akkurat som Quake 1, 2 og 3. Når det er dynamisk lys i aksjon så er det heilt blotta for detaljer for å spare minne.

 

Så det eg vil fram til er at HL2 ser bra ut på screenshots men ikkje på film.

 

Neste generasjons spel kan forandra været og dagstid i realtime, samtidig så du har alle skygge detaljane på plass. Det er skygger som faktisk forandrer seg etter kor sola står på himmelen. Egentleg så kan radeon9700 hardwaren idag gjera det fint, men utviklererane tilpasser grafikken meir etter konsoller enn til PC hardwaren.

 

Som dei fleste her seier så er den beste grafikken du får på PC omtrent lik på Xbox, som er gf3 hw. Pcen har meir minne og du får sjølvsagt betre texturer. Men det er faktisk alt.

Lenke til kommentar
Racer var det mest rævva spillet jeg noen gang har prøvd og grafikken var heller ikke noe å hoppe i taket for...

:!: Du prøvde kun s2000 Spoon på standard carlswood, med grafikken i racer.ini på standard? Bli'kke bra grafikk da vettu. Hold deg til NFSU2 sin tyggegummi-grafikk du. Blir ikke så slitsomt for det lille huet ditt.

Jaha, når påsto jeg at NFSU1/2 hadde god grafikk?

Lenke til kommentar
[Tekniske detaljer] (...) Så det eg vil fram til er at HL2 ser bra ut på screenshots men ikkje på film.

Hehe, dette er sludder og vissvass. Jeg kan være med på at HL2 (det jeg har sett av spillet - om lag halvparten) ikke demonstrerer sanntidslys noe særlig, men spillet er uansett en storslagen visuell opplevelse. Det er fordi Valves designere kjenner sine estetiske begreper, og vet å utnytte mulighetene som ligger i motoren for det de er verd.

 

God grafikk handler først og fremst om god design/illustrasjon, og først dernest om god teknologi.

 

Neste generasjons spel kan forandra været og dagstid i realtime, samtidig så du har alle skygge detaljane på plass. Det er skygger som faktisk forandrer seg etter kor sola står på himmelen. Egentleg så kan radeon9700 hardwaren idag gjera det fint, men utviklererane tilpasser grafikken meir etter konsoller enn til PC hardwaren.

Det er opplagt at PC-spill ikke alltid demonstrerer hva en PC kan utrette, men hva sanntidslys angår, tror jeg dine forventninger er overdrevet høye. Alle eksempler jeg har sett på sanntidslys hittil har i hvert fall hatt enten kort cutoff-distanse på lysdiodene, eller vært fullt av effekter optimalisert for enkeltsituasjoner og liknende. Thief: Deadly Shadows forsøkte, så vidt jeg vet, å simulere de fleste lys (om enn med kort cutoff) - og bilderaten i det spillet var katastrofalt dårlig for mange.

 

Igjen altså, det kan godt være dagens topp-PCer klarer mer enn Doom 3, men jeg vil vente å se. Area lights og radiosity lightning er f.eks. områder hvor jeg mener man foreløpig ikke har beveget seg innen sanntidsbelysning, og jeg går ut fra at dette har en god grunn.

 

Som dei fleste her seier så er den beste grafikken du får på PC omtrent lik på Xbox, som er gf3 hw. Pcen har meir minne og du får sjølvsagt betre texturer. Men det er faktisk alt.

Kanhende det, men det kan fort gjøre hele forskjellen.

Lenke til kommentar
Jaha, når påsto jeg at NFSU1/2 hadde god grafikk?

Aldri såvidt jeg vet, Men hva har det med saken og gjøre? Poenget var at du kanskje ikke la merke til at Racer er en gratis racing simulator som fortsatt er i beta-stadiet(nyeste vers. 0.5.2b8.7). Du må vel innrømme at grafikken er ganske fra for et spill som er lagd av 1 person. Gameplay/grafikk er opp til community å ordne. veldig får baner/biler som er extrem-realistiske. Og å kalle Racer for et dårlig spill vitner om at forventningene dine er skrudd vel høyt.

Endret av Lautsprecher
Lenke til kommentar
[Tekniske detaljer] (...) Så det eg vil fram til er at HL2 ser bra ut på screenshots men ikkje på film.

Hehe, dette er sludder og vissvass. Jeg kan være med på at HL2 (det jeg har sett av spillet - om lag halvparten) ikke demonstrerer sanntidslys noe særlig, men spillet er uansett en storslagen visuell opplevelse. Det er fordi Valves designere kjenner sine estetiske begreper, og vet å utnytte mulighetene som ligger i motoren for det de er verd.

 

God grafikk handler først og fremst om god design/illustrasjon, og først dernest om god teknologi.

Med god design/ illustrasjon i ein statisk verda hjelper ingenting på atmosfæren. Du greier ikkje å laga dramatikk med dagens standard (og då refererer eg til fleire av dei japanske spela som bruker dynamisk lys flittig). Det var noko av det eg savna mest i HL2. God grafikk skal fenge ein spelar, gi personen ein opplevelse av du er i ein anna verda. HL2 feiler her med altfor små brett og statisk lys. Nå er det vell kanskje fordi eg har sett for mykje av neste generasjons grafikk og forventer for mykje, Men HL2 grafikken er faktisk om 1 år like dårleg som Qauke 3 er idag. Forskjellen er heilt enorm. Det er bare den mjuke overgangen eg savner, det ser ut som alle hopper rett på neste generasjon heller.

 

Neste generasjons spel kan forandra været og dagstid i realtime, samtidig så du har alle skygge detaljane på plass. Det er skygger som faktisk forandrer seg etter kor sola står på himmelen. Egentleg så kan radeon9700 hardwaren idag gjera det fint, men utviklererane tilpasser grafikken meir etter konsoller enn til PC hardwaren.

Det er opplagt at PC-spill ikke alltid demonstrerer hva en PC kan utrette, men hva sanntidslys angår, tror jeg dine forventninger er overdrevet høye. Alle eksempler jeg har sett på sanntidslys hittil har i hvert fall hatt enten kort cutoff-distanse på lysdiodene, eller vært fullt av effekter optimalisert for enkeltsituasjoner og liknende. Thief: Deadly Shadows forsøkte, så vidt jeg vet, å simulere de fleste lys (om enn med kort cutoff) - og bilderaten i det spillet var katastrofalt dårlig for mange.

 

Igjen altså, det kan godt være dagens topp-PCer klarer mer enn Doom 3, men jeg vil vente å se. Area lights og radiosity lightning er f.eks. områder hvor jeg mener man foreløpig ikke har beveget seg innen sanntidsbelysning, og jeg går ut fra at dette har en god grunn.

 

Radiosity i realtime blir nok ikkje mogleg uten ein raytracing processing unit, eller RPU som visstnok skal koma snart. Men den siste Unreal 3 engine filmen demonsterer perfekt skygger som blir lagt over ein by. Men nå kan det jo diskuteras om det er prosjekterte teksturer eller ekte skygger. Men teknologien og hardwaren er der idag! Den har vore der ein stund faktisk!!

Eg meiner og at ATI har ein 2-3 år gammal demo som og viser detta til ein viss grad.

 

 

Som dei fleste her seier så er den beste grafikken du får på PC omtrent lik på Xbox, som er gf3 hw. Pcen har meir minne og du får sjølvsagt betre texturer. Men det er faktisk alt.

Kanhende det, men det kan fort gjøre hele forskjellen.

Når spelet er så kjedeleg at du må studere om teksturane har 512x eller 1024x oppløsning så spele du jo feil spel. Etter min meining så held det om du greier å skapa noko som ser skikkeleg ut. Betre texturer er jo bare bra, men dagens spel er jo såpass kjedelege at det teller faktisk for mykje.

Lenke til kommentar

Jeg vil helst at dere ikke skal krangle med hverandre i denne diskusjonen. Om noen har noe å si til en annen person, og meldingen ikke er til alle i forumet, så er det fullt mulig å sende en personlig melding.

 

Nå har jeg lagt inn Far Cry, men jeg får noen stygge striper på skjermen i høy oppløsning.

Lenke til kommentar
Nå har jeg lagt inn Far Cry, men jeg får noen stygge striper på skjermen i høy oppløsning.

Patchet spillet?

Det gjelder ikke bare Far Cry, men også Nolf2, og muligens flere spill jeg ikke har prøvd ennå. Når jeg spiller Far Cry i 1600x1200, så er det enkelte linjer på skjermen som flytter seg sidelengs. Jeg har de nyeste driverene til skjermkortet.

Lenke til kommentar
Det gjelder ikke bare Far Cry, men også Nolf2, og muligens flere spill jeg ikke har prøvd ennå. Når jeg spiller Far Cry i 1600x1200, så er det enkelte linjer på skjermen som flytter seg sidelengs. Jeg har de nyeste driverene til skjermkortet.

Kan du vise et screenshot av problemet?

Lenke til kommentar
Det gjelder ikke bare Far Cry, men også Nolf2, og muligens flere spill jeg ikke har prøvd ennå. Når jeg spiller Far Cry i 1600x1200, så er det enkelte linjer på skjermen som flytter seg sidelengs. Jeg har de nyeste driverene til skjermkortet.

Kan du vise et screenshot av problemet?

Jeg har prøvd å ta bilder, men jeg fikk det ikke til. Men jeg har funnet ut at problemet bare oppstår når jeg bruker SLI.

Lenke til kommentar

grunnen til at pc spill ikke har så bra grafikk som det maksimalt kunne hatt er antageligvis så de også skal kunne spilles av de uten supermaskiner.. ikke fordi de skal tilpasses konsoll..

 

utviklere av spill ønsker at flest mulig skal kunne spille spillene slik at de kan tjene mer penger..

Endret av potetgullmannen
Lenke til kommentar
grunnen til at pc spill ikke har så bra grafikk som det maksimalt kunne hatt er antageligvis så de også skal kunne spilles av de uten supermaskiner.. ikke fordi de skal tilpasses konsoll..

 

utviklere av spill ønsker at flest mulig skal kunne spille spillene slik at de kan tjene mer penger..

Men produsentene kan lage bedre utgaver av 3D-Modeller, slik at de som har en god pc, kan slå på dette. (Og de som ikke har fullt så gode pcer, kan velge mindre detaljérte utgaver av modellene)

 

Det jeg reagérer på når det gjelder grafikk i nye spill, er at veldig mange av spillene har grafikk på nivå med spill som kom for 3-4 år siden. (Eksempel: Codename Eagle(2000) har bedre grafikk en Battlefield Wietnam) Jeg mener at maskiner i dag skal kunne takle vesentlig bedre grafikk en maskinene for et par år siden.

Lenke til kommentar

SiDDis: Hva i huleste mener du med at HL2 bygger på Q1's motor? De bruker jo ikke samme motor som de brukte i HL1 da! :wallbash:

Totalt feil det du sa der.

Eller om du mente det på en annen måte, om du mente at HL2 bare ripper Lighmaps-idèen fra Q1, og mener at DET betyr at HL2 bygger på samme teknologi, ja da vet jeg ikke helt hvor du plukker bær, på din lange tur.

Uansett tar du helt feil.

Half-Life brukte samme motor som den brukt av Id i Q1, men Valve utvklet en helt ny motor til HL2.

 

Forøvrig vet jeg ikke helt hva du mener med alt det andre tullballet som at Xbox har samme grafikk som dagens beste PC'er, bare at de har litt mindre minne, som så vidt gjør dem svakere, eller dette med at HL2 ser bedre ut på bilder enn på film, osv osv, så jeg velger å ikke bry meg om det, og late som om at du spøkte.

Lenke til kommentar

HL2 motoren er ingen ny motor, den er viderutvikla frå HL1 som igjen er frå Quake1

Til og med John Carmack seier dette.

There are still bits of early Quake code in Half Life 2

Lightmap teknologien er utgått på dato for fleire år sida, UT2003 bruker det, men sånn sett var omtrent usynleg fordi dei favoriserte massevis med polygoner og heller 'bakte' lightmaps for modeller som trengte det. Unreal 2 motoren som har vore ute i over 2 lenger enn HL2 kan produsere akkurat like bra visuelt om du ser bort frå pixel shaders og normal maps. Framgangen har omtrent vore 0 mellom dei åra. At Epic droppa pixel shaders der er for meg enda ei myte.

 

Og når eg meiner at Xbox har like bra grafikk som PC spel så er det ingen spel som rett og slett danker ut grafikken xbox kan vise. Riddick er jo eit godt eksempel, einaste forskjellen er high resolution textures. Og det har knapt noko å sei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...