Gå til innhold

Lik lønn for likt arbeid?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kvalifikasjoner, ansenitet, dyktighet, innsats, utdannelse, ansvar og resultater er interresant, men med personlige avtaler er det så mye lettere for arbeidsgiver å presse enkeltpersoner.

Når alle er "like" så blir det så mye vanskeligere å presse mange.

 

Personlige avtaler er ikke noe negativt i seg selv og burde benyttes til å premiere flinke arbeidstakere men det hele har altfor lett tendenser til å gå over til å dreie seg om trynefaktor uten at det er saklig i det hele tatt, samt presse fram dårligere arbeidsforhold.

 

Personlige avtaler er positivt så lenge det ikke brukes til å presse enkeltpersoner, noe som en kynisk arbeidsgiver lett kan finne på å gjøre.

Å finne en hårfin balansegang her hadde vert positivt.

Nå har LO alt for god erfaring med at det er det stikk motsatte som skjer når arbeidsgiver kan lage avtaler med de ansatte enkeltvis.

 

Så lenge det finnes folk som er villige til å selge mora si for penger så vil en slik mulighet bli utnyttet for alt den er verdt.

Lenke til kommentar
Når ble erfaring, kvalifikasjoner, ansenitet, dyktighet, innsats, utdannelse, ansvar og resultater uinteressant? Og hvorfor skal ikke personlige avtaler være akseptert?

 

Jeg er så lei av den billige sosialist-propaganda-retorikken som florerer i dette samfunnet. :thumbdown:

Innenfor en samme jobb, fins det de som gjør jobben ganske effektivt og de som slurver litt. Jeg mener det er snakk om kvaliteten av arbeid man utfører. Det blir litt urettferdig om en som slurver skal få like høy lønn som en som gjør jobben skikkelig.

Lenke til kommentar
Når ble erfaring, kvalifikasjoner, ansenitet, dyktighet, innsats, utdannelse, ansvar og resultater uinteressant? Og hvorfor skal ikke personlige avtaler være akseptert?

Hvilket land lever du i? Søker jobb i Norge nå, og alt dette er interessant. Kontrakten blir mellom meg og bedriften.

Lenke til kommentar
Når ble erfaring, kvalifikasjoner, ansenitet, dyktighet, innsats, utdannelse, ansvar og resultater uinteressant? Og hvorfor skal ikke personlige avtaler være akseptert?

Hvilket land lever du i? Søker jobb i Norge nå, og alt dette er interessant. Kontrakten blir mellom meg og bedriften.

Jeg har ikke sagt at dette ikke er interresant per i dag. Men om du følger med i politikken så vil du oppdage at en del politikere, spesielt på venstresiden, snakker mye om lik lønn for likt arbeid. Og det skulle tilsi at man ønsker å se bort fra alle disse faktorene. Og det er dette politiske målet jeg tar opp.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke sagt at dette ikke er interresant per i dag. Men om du følger med i politikken så vil du oppdage at en del politikere, spesielt på venstresiden, snakker mye om lik lønn for likt arbeid. Og det skulle tilsi at man ønsker å se bort fra alle disse faktorene. Og det er dette politiske målet jeg tar opp.

Slikt bryr jeg meg ikke med. Kan aldri tenke meg at det innføres nasjonale standardlønninger etter yrke hvis det er det du frykter. Uansett hvem som styrer vil arbeidsavtaler være som i dag eller friere.

 

Når det snakkes om lik lønn for likt arbeid er det ikke nødvendigvis noe så enkelt som at to personer med samme jobb skal ha samme lønn. Det går vel mer på at en kvinne ikke skal tjene mindre enn menn i en situasjon hun ellers stiller likt eller bedre. Eller at det blir store lønnsforskjeller basert på hvor flink man er til å selge seg selv, eller retter sagt unngå å bli utnyttet.

Lenke til kommentar
Men om du følger med i politikken så vil du oppdage at en del politikere, spesielt på venstresiden, snakker mye om lik lønn for likt arbeid.

Lik lønn for likt arbeid blir nesten utelukkende brukt når det gjelder kjønn. Noe jeg ikke helt ser problemet med.

 

Ellers er individuell avlønning ofte helt eller delvis styrt av fagforeningen(e) på den enkelte arbeidsplass.

Lenke til kommentar
Kan aldri tenke meg at det innføres nasjonale standardlønninger etter yrke hvis det er det du frykter. Uansett hvem som styrer vil arbeidsavtaler være som i dag eller friere.

 

Tja, er jo en lignende ordning for offentlig sektor. Prøv å få en privat avtale innen forsvaret, Posten, NSB, helsevesenet osv. Vanskelig det om det ikke er snakk om en lederstilling.

 

 

Det går vel mer på at en kvinne ikke skal tjene mindre enn menn i en situasjon hun ellers stiller likt eller bedre.

Eller motsatt :thumbup:

Lenke til kommentar
Tja, er jo en lignende ordning for offentlig sektor. Prøv å få en privat avtale innen forsvaret, Posten, NSB, helsevesenet osv. Vanskelig det om det ikke er snakk om en lederstilling.

Nå er Staten i en noe spesiell situasjon som arbeidsgiver. De er nødt til å forholde seg til et regelverk skal de unngå anklager om korrupsjon o.l. Og så vidt jeg vet får man lønn etter kvalifikasjoner i det offentlige også. Det man ikke kan er å oppnå høyere lønn pga. etterspurt kompetanse. Men etter det jeg har sett her det offentlige konkurransedyktige lønner i de yrkene hvor Staten konkurrerer med det private; dvs. økonomer, jurister og ingeniører.

Lenke til kommentar

Nå er Staten i en noe spesiell situasjon som arbeidsgiver. De er nødt til å forholde seg til et regelverk skal de unngå anklager om korrupsjon o.l. Og så vidt jeg vet får man lønn etter kvalifikasjoner i det offentlige også. Det man ikke kan er å oppnå høyere lønn pga. etterspurt kompetanse. Men etter det jeg har sett her det offentlige konkurransedyktige lønner i de yrkene hvor Staten konkurrerer med det private; dvs. økonomer, jurister og ingeniører.

Stort sett rett. Man får mer lønn etter ansenietet, men ellers er det rimelig begrenset med at man blir betalt ekstra for annen relevant kompetanse. Lederstillinger består også til tider av personlige avtaler, selv om fagforeningene (uforståelig nok) til tider er veldig kritisk til dette.

 

Angående konkurranse så er statlige bedrifter nå langt mer utsatt enn før. Både Posten og NSB f.eks vil i tiden fremover møte mer og mer konkurranse. Men det er en annen sak.

Lenke til kommentar

Statstjenestemenn- og kvinner blir i 99,9 % av tilfellene avlønnet etter den såkalte A-tabellen som inneholder rundt 80 lønnstrinn. Det finnes også en B-tabell som gir arbeidsgiver mulighet til utstrakt individuell avlønning. Dette kalles B-tillegg, eller blandt de som ikke har det: trynetillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...