Gå til innhold

qxl og overprising


Anbefalte innlegg

hvis jeg sammenlikner den gamle datan mot min nye da:

3ghz Intel Celeron

1024mb ddr ram

160gb hd

64mb skjermkort

asus p4s800

 

mot min nye

2ghz amd64

512mb ddr ram

120gb hd

128mb skjermkort

Asus K8N

 

på papiret ville en som ikke har peiling valgt den øverste,

nå er det sånn at rammen f.eks er 512mb OCZ pc3200 2-2-2-5  istedetfor 1024mb pc2100 2,5-3-3-6 og skjermkortet er ati radeon 9800pro mot geforce2 mx400, prosessoren stiller i en HELT annen klasse, hovedkortet er overlegent på sistnevnte og harddisken er SATA på den siste. dette er sånt som det er veldig lett å lure folk med, altså er det behov for tråden.

Du svarte ikke på spørsmålet.

svarte i den grad at hvis jeg gjorde det "fornuftige og fant den nye datan på en side og sammenliknet ville den gamle se mer verdifull ut, det utnmytter selgerne. gidder ikke mer hadet

Akkurat.

 

Når man skal kjøpe et produkt, må man skaffe seg info om produktet. Man må hører på erfaringer. Gjerne gå til en butikk å spør om forskjellige bakdeler og fordeler.

Og når man er 100% sikker på at man gjør et godt kjøp, slår man til!

 

Trenger ikke 140 IQ for å forstå det. Selv du forstår det ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
du sier hva man skal, men det er fortsatt mange som gjør feilen, til og med jeg skjønner det? hva f**n mener du med det din frekke tulling

Ja, jeg sier det man skal og burde. Hvis man ikke følger slike enkle regler for kjøp og salg er man dømt til å feile. Men kan man ikke vente den tiden det tar å ta til seg info og kunnskap om det man skal kjøpe har man seg selv å takke.

 

Simple :roll:

 

 

 

klemz ;)

Lenke til kommentar
Akkurat.

 

Når man skal kjøpe et produkt, må man skaffe seg info om produktet. Man må hører på erfaringer. Gjerne gå til en butikk å spør om forskjellige bakdeler og fordeler.

Og når man er 100% sikker på at man gjør et godt kjøp, slår man til!

 

Trenger ikke 140 IQ for å forstå det. Selv du forstår det ;)

Vi er selvsagt enige om at forbrukeren må være seg bevist på sine kjøp, likeså må selgere være seg bevisst på sitt ansvar når de skal selge. Og enkelte selgere på nettauksjoner er ikke det per idag.

Lenke til kommentar
Akkurat.

 

Når man skal kjøpe et produkt, må man skaffe seg info om produktet. Man må hører på erfaringer. Gjerne gå til en butikk å spør om forskjellige bakdeler og fordeler.

Og når man er 100% sikker på at man gjør et godt kjøp, slår man til!

 

Trenger ikke 140 IQ for å forstå det. Selv du forstår det  ;)

Vi er selvsagt enige om at forbrukeren må være seg bevist på sine kjøp, likeså må selgere være seg bevisst på sitt ansvar når de skal selge. Og enkelte selgere på nettauksjoner er ikke det per idag.

Ja, men kjøper en person en pc brukt, tar han en risiko han er fult og helt klar over og få av slike tilfeller blir oppklart. Dette vet de fleste, dette har blitt tatt opp flere ganger i media.

 

Det er ikke mangel på tester og anbefalinger på forskjellige nettsteder. God morgen norge har en egen sekvens som tar for seg nye gadges. tv2 hjelper deg har også av og til tester av mp3-spillere, mobiler og annet dagligdags teknologi. Det finnes sikkert også tester på www.vg.no og www.dagbladet.no.

 

Men hvis ikke folk gidder å sette av en time på nettet, eller gå på datakjeden eller lignende så er det REN dumskap.

 

edit: jeg mener..de selger pc`r på dagligvaren!! edit2: FOR CRYIN OUT LOUD :!:

Endret av Xander^
Lenke til kommentar

Bassadict tok ikke helt pointet ved siste advarsel, så nå er han utestengt en uke.

 

Vil samtidig be Xander om å velge sine ord mer med omhu... det du skrev til Bassadict kunne misforstås, og selv om det ikke forsvarer at han kom med sin andre dumme uttalelse i denne tråden, så er du delvis medskyldig i det.

Lenke til kommentar

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen. Selger står fritt til å ta nøyaktig hva han/hun vil for en vare, og kjøper står fritt til å kjøpe hvor han/hun vil.

Dette stemmer ikke med Norsk Lov.

 

Som moderator burde du vite at ditt ord har mer tyngde enn andres og sjekke hva som er fakta før du kommer med så bastant påstand.

 

Det å gi inntrykk av at en vare har en mye høyere verdi enn den egentlig har er ulovlig i Norge.

 

Men jeg regner selvsagt ikke med at du tar mitt ord for det. Sjekk med jurist, forbrukerråd eller advokat så får du klarhet i det.

Lenke til kommentar

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen. Selger står fritt til å ta nøyaktig hva han/hun vil for en vare, og kjøper står fritt til å kjøpe hvor han/hun vil.

Dette stemmer ikke med Norsk Lov.

 

Som moderator burde du vite at ditt ord har mer tyngde enn andres og sjekke hva som er fakta før du kommer med så bastant påstand.

 

Det å gi inntrykk av at en vare har en mye høyere verdi enn den egentlig har er ulovlig i Norge.

 

Men jeg regner selvsagt ikke med at du tar mitt ord for det. Sjekk med jurist, forbrukerråd eller advokat så får du klarhet i det.

Det er da ikke dette psilocybe snakker om..

Det han sier, som stemmer 100%, er at hvilken pris selger ønsker å ta, er helt opp til selger.

Iht å gi inntrykk av høyere verdi på vare, så går det under forbrukerkjøpsloven, som har begrenset virkeområde, kun mellom selger og forbruker, der selger er fagmann, og forbruker er privatperson som kjøper til privat henseende. Man kan derfor ikke si at et salg mellom to personer over en nettauktion rammes av forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar

Hvem bestemmer hvor mye som er "høyere verdi"? Tar dette for seg ting som affeksjonsverdi og "varen finnes ikke på markedet lengre"-verdi? Blir ikke butikker som Spaceworld anmeldt for svindel, ser jeg ikke helt hvorfor folk på QXL skal bli det. Spaceworld tar f.eks. 200% mer for ett produkt enn hva den billigste nettsjappen på prisguide.hardware.no gjør.

 

Om jeg skulle selge en truse Britney Spears har brukt (Sloggi-truse, 30kr), syns du da jeg skulle tatt 20kr for den? Eller, f.eks. det tidligere nevnte eksempelet med en P200-prosessor som ikke kan oppdrives. Reell verdi er gjerne en tier, men for en som virkelig trenger den, er den verdt flerfoldige ganger så mye. Affeksjons- og nostalgi-verdi kan ikke måles i kroner og øre.

 

Bare for å ha dette oppklart. Jeg er ikke "på lag" med noen sider her. Jeg er ikke en ond selger som ønsker å tyne ut hver eneste lille øre av kjøperne mine, jeg bare påpeker at de eksisterer, og jeg skjønner at de vil maksimere profitten. Hvis kjøperne hadde bare brukt 5min ekstra på å opplyse seg før de kjøpte noe, ville ikke disse onde selgerne lenger ha et marked.

Lenke til kommentar
Om jeg skulle selge en truse Britney Spears har brukt (Sloggi-truse, 30kr), syns du da jeg skulle tatt 20kr for den?

Du ville nok ha beholdt den av "sentimentale" grunner tenke jeg.

 

Det er da heller ikke de problemstillingene det vises til. Synes ikke det er noe som helst "sentimentalt" over en svært overpriset datamaskin. Selv ikke om det var Steve Ballmer som hadde eid den. For han hadde vel tynt enda mer penger ut av den stakkars kjøperen.

Endret av hishadow
Lenke til kommentar

Ja, den brukte trusen til en person jeg egentlig ikke liker, eller en del tusenlapper. Vanskelig valg, gitt.

 

Men, siden det er umulig å få deg til å se begge sider av saken, får jeg bare ønske deg lykke til videre i kampen mot overprisede PC-er. Jeg kan si deg med rimelig stor sikkerhet at den kampen vinner du ikke, og jeg vil uansett anbefale deg å oppsøke andre fora. Folk her vet stort sett hva ting er verdt.

Lenke til kommentar
Jeg kan si deg med rimelig stor sikkerhet at den kampen vinner du ikke, og jeg vil uansett anbefale deg å oppsøke andre fora. Folk her vet stort sett hva ting er verdt.

Det skal være visst! Jeg vet personlig om et par brukere her på forumet som vet å "prissette" sine produkter.

Lenke til kommentar
-Bassaddict-: hvis du ikke klarer å diskutere sak fremfor person, kan du bare slutte å svare. Du har fått en advarsel for dette tidligere i tråden, og det burde holde.

 

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen. Selger står fritt til å ta nøyaktig hva han/hun vil for en vare, og kjøper står fritt til å kjøpe hvor han/hun vil.

Og 3dje person står i mine øyne fritt til å poengtere om denne prisen er urettferdig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Iht å gi inntrykk av høyere verdi på vare, så går det under forbrukerkjøpsloven, som har begrenset virkeområde, kun mellom selger og forbruker, der selger er fagmann, og forbruker er privatperson som kjøper til privat henseende. Man kan derfor ikke si at et salg mellom to personer over en nettauktion rammes av forbrukerkjøpsloven.

1) Når en og samme person på kort tid har solgt over 500 varer på QXL så bikker det fort over til at det er å anse som næring og da kommer faktisk loven inn med en gang.

 

Dessuten: For auksjonssalg så gjelder blant annet Kjøpsloven §19

(min utheving)

§ 19. Ting solgt « som den er ». Auksjonssalg.

 

(1) Selv om tingen er solgt « som den er » eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når

 

(a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,

(b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller

( c ) tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg har lyst til å nevne dette:

 

for en måneds tid siden, så så jeg at en person hadd bydd 3800,- kr for et 6600 GT. Da er noe riv ruskende galt, når to eller flere personer fritt kan overby hverandre på en vare som helt klart ikke har høyere verdi enn 50% av det høyeste budet.

 

QXL burde innføre at alle auksjoner har en "Kjøp nå!"-pris som ikke overstiger verdien av ny vare.

 

Det er ikke kunstverk som selges på QXL. Varene kan UMULIG ha steget i verdi.

Lenke til kommentar

Host.. host..

 

Hva har skjedd med HW gamle mantra???

 

Fortell familie, venner, kjente og kolleger om at vi finnes! Og husk ­ Hardware-Norge er like mye din som noen annens. Hvis det er ting du savner eller vil ha annerledes, må du si ifra. Alle gode innspill blir tatt hensyn til!

 

Er du på jakt etter billig datautstyr? Hvilken webshop er billigst på akkurat det du skal ha? Trenger du å vite mer om hvordan du bygger eller oppgraderer PC'en din? Lurer du på hvilket PC-utstyr du bør kjøpe? Er de norske "webshopene" til å stole på? Og hva med å bestille varer fra utlandet? Eller savner du kanskje et effektivt (og gratis!) annonseforum for brukt datautstyr?

 

 

Hark.. hark..

 

Vi ser på oss selv som en organisasjon av frivillige dataentusiaster som skal prøve å gjøre det billigere, sikrere og bedre for forbrukere å kjøpe datautstyr på internett. Databransjen på internett har et frynsete rykte, så vi har som mål at kundene enkelt skal kunne finne ut hvor det er billig og trygt å kjøpe.

 

 

Hurk.. hurk..

 

Hardware.no har i utgangspunktet et ikke-kommersielt formål. Vi ønsker kort og godt å hjelpe leserne til å finne ut hva slags datautstyr man skal kjøpe, til hvilken pris man bør kjøpe det - og ikke minst hvor man skal kjøpe det. Dvs. ikke bare "Kjøp kjapt, trygt og billig" - men også "riktig".

 

... som også er dagens formål på HW!

Lenke til kommentar
Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg har lyst til å nevne dette:

 

for en måneds tid siden, så så jeg at en person hadd bydd 3800,- kr for et 6600 GT. Da er noe riv ruskende galt, når to eller flere personer fritt kan overby hverandre på en vare som helt klart ikke har høyere verdi enn 50% av det høyeste budet.

 

QXL burde innføre at alle auksjoner har en "Kjøp nå!"-pris som ikke overstiger verdien av ny vare.

 

Det er ikke kunstverk som selges på QXL. Varene kan UMULIG ha steget i verdi.

Det hadde jo vært en idè, tidkrevende å undersøke alle varer da, men kunne jo lagd en ordning der brukere kunne melde i fra om overprising?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...