Gå til innhold

qxl og overprising


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den siste jeg la merke til her er denne: http://bruktmarked.hardware.no/annonse.php?a=11706

Er du av den oppfatningen at kortet ikke er verdt så mye, kjøper du det ikke. Simple as pie.

Jeg syns dette er en helt fantastisk dårlig holdning. Det er faktisk ikke alle som vet mye om tekniske duppeditter og tar andres ord for god fisk. Jeg vil kalle det svindel uansett hvor mye dere vrir og vender på det.

 

Det er jo sånne som dere som gjør at det får fortsette.

Lenke til kommentar
Den siste jeg la merke til her er denne: http://bruktmarked.hardware.no/annonse.php?a=11706

Er du av den oppfatningen at kortet ikke er verdt så mye, kjøper du det ikke. Simple as pie.

Jeg syns dette er en helt fantastisk dårlig holdning. Det er faktisk ikke alle som vet mye om tekniske duppeditter og tar andres ord for god fisk. Jeg vil kalle det svindel uansett hvor mye dere vrir og vender på det.

 

Det er jo sånne som dere som gjør at det får fortsette.

Og takk å lov for det. Det får være grenser for hva som skal forbys. Å tvinge en fast pris på ting ville jo drept konkurransen i næringslivet, og kun de største ville overlevd. Hvis noen har råd til å kjøpe ting på qxl uten å sjekke ut pris på andre butikker først så fortjener de å betale noen kroner ekstra. Auksjoner går ut på en ting, og det er å få mest mulig for varen sin. Man får ikke den prisen for varen hvis ingen byr det for varen. Supply and demand.

 

Løsningen er enkel; ikke kjøp det, og hvis noen du kjenner spør "er dette et godt kjøp" så svarer du nei og henviser til en butikk som selger det for en lavere pris.

 

Hvis du skal slenge med kommentarer som sier " de selger det samme til en billigere penge på butikk X" i kommentarene på qxl så kan du likesågodt stå utenfor expert og sende kundene til elkjøp. Det er _akkurat_ det samme, og det er like råttent gjort.

Endret av invictus
Lenke til kommentar
Jeg syns dette er en helt fantastisk dårlig holdning. Det er faktisk ikke alle som vet mye om tekniske duppeditter og tar andres ord for god fisk. Jeg vil kalle det svindel uansett hvor mye dere vrir og vender på det.

 

Det er jo sånne som dere som gjør at det får fortsette.

Nei, det er ikke "sånne som oss" som gjør at folk fortsetter å ta overpris. Slutter duster å kjøpe overpriset hardware, slutter selgerne å prøve seg.

 

Selvfølgelig vil en person som selger noe, selge med så lite tap/høy gevinst som mulig. Hvis en eller annen godtroende fjomp leser "røver kjøp!!1 mulit media masjin klartgjort for bredbond!" og byr uten å sjekke om dette faktisk er et godt kjøp, jævla synd for ham/henne. Det er voksne mennesker det er snakk om.. de kan ikke forvente å bli holdt i hånden gjennom hele livet.

 

Det burde være en selvfølge å sammenligne priser med andre aktører. Skal jeg f.eks. reise fra Bergen til Oslo, slår jeg ikke til på det første og beste. Sparer jeg 500kr på å bruke 5 minutter på websidene til andre flyselskap, så bruker jeg heller de 5 minuttene. Skal jeg kjøpe en ny bil, går jeg til folk som har peiling, og lar dem finne ut hvilken forhandler som kan gi meg den beste prisen.

Lenke til kommentar

tråd starter glemmer en ting. vis dere har væørt inne på www.netthandelen.no er det hauger med folk som sitter og selger ting på qxl hvor de får det for kanskje ett par kroner på netthandelen og tjener 1600% mer på å selge det videre til andre som tror de gjør en utrolig god handel. jeg kjøper ikke noe av prinsipp på qxl siden jeg er i mot brukte ting. ;)

 

 

dessuten svindel er det ikke før noen selger deg noe si for eksempel en bærbar pc men i realiteten sender en haug med gamle aviser og noe katte sand. da er det svindel (i tillegg betalte du forskudd)

Lenke til kommentar
Det er da de som prøver seg på her på Hardware også da. Se her http://bruktmarked.hardware.no/annonse.php?a=9058

Denne selges ny hos PC Utstyr for 2.526.-.

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=11&PNO=146458

Men det er jo bare å la være å kjøpe

Dette var det beste eksempelet du klarte å skrape frem??

Han tar riktignok mer enn web-shop'en tar akkurat nå, men hva tror du han ga selv? Tar du med porto/oppkrav/ekspedisjonsgebyr blir forskjellen endel mindre. I tillegg er kortet modda og utstyrt med en annen kjøler - så det er brukt både ekstra tid og penger på det.

For noen betyr kanskje en slik mod at kortet er verd prisen, for andre er det verd null når det blir gjort så omfattende og risikable endringer.

Slike vurderinger får hver enkelt gjøre.

De fleste inklusive meg selv ville nok valgt et nytt, et bedre brukt tilbud - eller om det var et XT kort man ville ha, et nytt/brukt XT kort.

Lenke til kommentar
Slutter duster å kjøpe overpriset hardware, slutter selgerne å prøve seg.

Tja.. du kaller dem duster. Det finnes i alle fall en rekke naive mennesker der ute og jeg syns ikke det kult når de blir lurt til å kjøpe noe til overpris.

 

 

Det hadde vært så enkelt å løse. Hadde ikke selger hatt muligheten til å redigere kommentarer og kritiske spørsmål kunne man i alle fall advart mot de mest horrible salgene.

Lenke til kommentar
kikket litt rundt på qxl og kom over denne

synest det var en sinnsyk pris da denne koster 150,- ny hos netshop, kjøpte selv 2 sånne på komplett for ca 2 år siden og da kostet de ca 200,-

er sånt lov?

stilte vedkommende spørsmål om ikke det var en smule overpriset og henviste til en link på netshop med samme vare, til svar fikk jeg: Så får du handle hos netshop da vel, det er da et fritt land?

For et svin  :nei:

Jeez.

Du glemmer et veldig viktig poeng : En vare er verd det kunden er villig til å betale. Det betyr ikke dermed sagt at DU er referansekunden som kan avgjøre hva en vare er verd i enhver sammenheng.

 

Hvis vi ser bort fra enkelttilfeller der kyniske mennesker bevisst forsøker å presse prisen på et produkt langt høyere enn det folk flest oppfatter som normalt - gjerne til en som ikke vet nok om produktet til å vurdere prisen - så er det ikke galt å ta seg godt betalt. Hverken moralsk eller på noen annen måte.

 

Jeg solgte for ikke så lenge siden en Ericsson R310 for 750kr. Det var mye mer enn jeg ga forden selv, men budene haglet inn på QXL. Dessverre hadde jeg satt Kjøp Nå prisen litt lavt, så den gikk for 750kr - jeg tror faktisk den kunne passert 1000kr.

Ville du betalt det? Neppe. Den hadde ikke T9 ordliste engang!!!

Men den ER støtsikker og vanntett. Og dermed ganske unik. Og akkurat DERFOR fant den en ny eier som ville betale MYE. God investering av meg, og et godt kjøp for han kjøpte den.

 

Hva tror du en gammel P233MMX prosessor er verd for en som tilfeldigvis har en gammel trofast sliter av en server der prosessoren dør på seg? Jeg hadde gladelig betalt over 500kr - selv om det er et rævdårlig kjøp i forhold til selv de rimeligste nye prosessorene i dag -> https://prisguiden.no/vis_kategori.php?kategori=cpu

 

Og du? Folk er jo ikke helt innesnødde heller! Dersom prisen er avgjørende så finner folk det billigste. Normenn er eksperter på akkurat det - til den grad at det raserer tilbudet i butikkene og presser kvaliteten ned.

Akkurat på PC og PC-deler er det spesielt enkelt å holde seg oppdatert i dag hvis man er på nett. Det er ikke mange tastetrykkene fra www.qxl.no til www.komplett.no eller andre nettbutikker - folk flest vet dette! Elektrokjedene er også flinke til å profilere seg med tonnevis av brosjyrer og dritt i posten, så det er lett og orientere seg også der.

 

Slutt og pip! :nei:

Endret av -x-
Lenke til kommentar
Løsningen er enkel; ikke kjøp det, og hvis noen du kjenner spør "er dette et godt kjøp" så svarer du nei og henviser til en butikk som selger det for en lavere pris.

 

Hvis du skal slenge med kommentarer som sier " de selger det samme til en billigere penge på butikk X" i kommentarene på qxl så kan du likesågodt stå utenfor expert og sende kundene til elkjøp. Det er _akkurat_ det samme, og det er like råttent gjort.

Hvorfor er det mer råttent å påpeke for folk at du får det billigere ett annet sted, enn det er å slege noe til "overpris"? Denne friheten går begge veier. Synes ikke det er råttent i det hele tatt å påpeke hvis folk prøver seg med en overpris. Derimot fører det til en grei regulering av prisene.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvis vi ser bort fra enkelttilfeller der kyniske mennesker bevisst forsøker å presse prisen på et produkt langt høyere enn det folk flest oppfatter som normalt - gjerne til en som ikke vet nok om produktet til å vurdere prisen - så er det ikke galt å ta seg godt betalt. Hverken moralsk eller på noen annen måte.

Nå er det enkelttilfellene vi diskuterer her.

 

Men du skisserer en del tilfeller der det er greit å ta en "høy" pris, men samtidig finnes ikke dine varer 70% billigere i en nettbutikk.

 

Man skal ikke sette en minstepris som er langt over markedspris. Dette er forøvrig regulert flere steder i lovverket og det er hjemler for å justere kjøpesummen dersom man har blitt lurt.

 

Selger kan ikke noe for at auksjoner går over styr, men han kan noe for når han setter en minstepris som er milevis over markedspris.

 

F.eks på annonse.

 

 

Topp moderne multimediaprosessor

 

AMD 3000+ 64-bits

 

Denne prossessoren har state of the art 64-bits prosessor og får maskinen din til fly. Arbeidet går unna som en lek. Er perfekt til multimedia og videoredigering.

 

 

Minstepris: 4000 kroner,-

 

Dette er et kupp! (Ny pris var 7000 kroner)

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt problemet. Er det ikke bare la være og kjøpe produktet om det er for dyrt? Syns det er positivt at noen prøver å gidde og drive bedrift. Ikke spark beina vekk fra de. Jeg har selv innkjøpsavtale med hattelco. Det er moderbedriften til PS data . Det er ca 1% billigere for meg og handle fra hattelco enn fra psdata. Skulle jeg da kjøpt et kort for kanskje kr 148,50 frakt 100kr og gebyr til qxl på 40kr. Hva er en rimelig pris og legge ut dette for salg på da?

Problemet ditt ligger ikke i hva du skal ta for varen, men forretningsideen som i dette tilfellet er rimelig elendig.

Lenke til kommentar
Det er da de som prøver seg på her på Hardware også da. Se her http://bruktmarked.hardware.no/annonse.php?a=9058

Denne selges ny hos PC Utstyr for 2.526.-.

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=11&PNO=146458

Men det er jo bare å la være å kjøpe

Nå synes jeg det går litt over streken..enkelte på bruktmrkedet blir mildt hengt ut..

henge ut? hva snakker du om, er vel f* ingen lov mot å diskutere tilbud? du syns vel det skulle vært forbudt med konkurranse og informasjon om priser og tilbud.

eneste måten vi kan holde en god utvikling i samfunnet er hvis alle tyner mest mulig ut av pengene og ressursene vi har, å gi dobbelt pris for produkter er helt uhørt, spesielt , når disse pengene kunne havnet i utviklingsavdelingen hos Nvidia istedetfor i lomma på en svindler som bruker qxl som boltringsplass.

Lenke til kommentar
Det er da de som prøver seg på her på Hardware også da. Se her http://bruktmarked.hardware.no/annonse.php?a=9058

Denne selges ny hos PC Utstyr for 2.526.-.

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=11&PNO=146458

Men det er jo bare å la være å kjøpe

Nå synes jeg det går litt over streken..enkelte på bruktmrkedet blir mildt hengt ut..

henge ut? hva snakker du om, er vel f* ingen lov mot å diskutere tilbud? du syns vel det skulle vært forbudt med konkurranse og informasjon om priser og tilbud.

eneste måten vi kan holde en god utvikling i samfunnet er hvis alle tyner mest mulig ut av pengene og ressursene vi har, å gi dobbelt pris for produkter er helt uhørt, spesielt , når disse pengene kunne havnet i utviklingsavdelingen hos Nvidia istedetfor i lomma på en svindler som bruker qxl som boltringsplass.

Synes bare det er litt dumt at enkelte av dere linker til folk på bruktmarkedet som har satt en høyere pris enn det dere føler er rett å henger de ut som en her sa.."svindlere". For det er det inntrykket enkelte kan sitte igjen med, og dermed vil denne personen ikke få solgt noe.

 

Dere som linker til annonser som er lagt ut på bruktmarkedet kan jo i det minste sende en PM til vedkommende å høre hva han har å si.

 

Det er bare rett og rimelig.

Lenke til kommentar
Det er da de som prøver seg på her på Hardware også da. Se her http://bruktmarked.hardware.no/annonse.php?a=9058

Denne selges ny hos PC Utstyr for 2.526.-.

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=11&PNO=146458

Men det er jo bare å la være å kjøpe

Nå synes jeg det går litt over streken..enkelte på bruktmrkedet blir mildt hengt ut..

henge ut? hva snakker du om, er vel f* ingen lov mot å diskutere tilbud? du syns vel det skulle vært forbudt med konkurranse og informasjon om priser og tilbud.

eneste måten vi kan holde en god utvikling i samfunnet er hvis alle tyner mest mulig ut av pengene og ressursene vi har, å gi dobbelt pris for produkter er helt uhørt, spesielt , når disse pengene kunne havnet i utviklingsavdelingen hos Nvidia istedetfor i lomma på en svindler som bruker qxl som boltringsplass.

Synes bare det er litt dumt at enkelte av dere linker til folk på bruktmarkedet som har satt en høyere pris enn det dere føler er rett å henger de ut som en her sa.."svindlere". For det er det inntrykket enkelte kan sitte igjen med, og dermed vil denne personen ikke få solgt noe.

 

Dere som linker til annonser som er lagt ut på bruktmarkedet kan jo i det minste sende en PM til vedkommende å høre hva han har å si.

 

Det er bare rett og rimelig.

synes jeg ikke, han får tåle den støyten at annonsen hans blir diskutert og kritisert

blir han hata for den bør han jo slutte med å prøve å prakke på folk overprisa dritt, er NETTOPP derfor denne tråden blei starta. fo rå skåne de uten peiliing, ikke for å beskytte de som utnytter dem!

 

EDIT: ærlige folk som selger en fordelaktig pris for begge parter vil neppe bli stemplet som svindlere

Endret av -Bassaddict-
Lenke til kommentar

Dere som klager på at dette er svindel, veit dere definisjonen på "svindel"? Det er STOR forskjell på "et jævlig dårlig kjøp" og svindel. Det er ingen som kan nekte deg å gjøre et godt kjøp... akkurat som det er ingen som kan nekte deg å gjøre dårlige kjøp. Man kan gjøre dårlige valg, ta dårlige råd osv osv.

 

Men så lenge selger ikke gir feil opplysninger, hevder varen er anderledes enn den egentlig er, så er det verken lurerier eller svindel. En voksen person må da for pokker ha nok omløp i hodet til å ikke slå til på alt. Og har han/hun ikke det, så er det synd+trist+leit for den personen. Dette er ikke noen barnehage !! Samfunnet, staten, gud, tittentei er IKKE IKKE IKKE ansvarlig for at folk driter på draget.

 

Aner ikke hvor mange ordtak som finnes om dette emnet:

"Sats ikke på en hest som eies av en pølsefabrikk."

"Det er ikke gull alt som glitrer"

"Hvis noe er for godt til å være sant, så er det det."

"Det finnes ikke noe som heter en gratis lunch"

... ...

 

Nei, jeg syns ikke vi skal drepe de dumme, men vi kan jo bare fjerne alle advarselslappene og la naturen gå sin gang ;)

Endret av ufo
Lenke til kommentar
Dere som klager på at dette er svindel, veit dere definisjonen på "svindel"? Det er STOR forskjell på "et jævlig dårlig kjøp" og svindel. Det er ingen som kan nekte deg å gjøre et godt kjøp... akkurat som det er ingen som kan nekte deg å gjøre dårlige kjøp. Man kan gjøre dårlige valg, ta dårlige råd osv osv.

 

Men så lenge selger ikke gir feil opplysninger, hevder varen er anderledes enn den egentlig er, så er det verken lurerier eller svindel. En voksen person må da for pokker ha nok omløp i hodet til å ikke slå til på alt. Og har han/hun ikke det, så er det synd+trist+leit for den personen. Dette er ikke noen barnehage !! Samfunnet, staten, gud, tittentei er IKKE IKKE IKKE ansvarlig for at folk driter på draget.

 

Aner ikke hvor mange ordtak som finnes om dette emnet:

"Sats ikke på en hest som eies av en pølsefabrikk."

"Det er ikke gull alt som glitrer"

"Hvis noe er for godt til å være sant, så er det det."

"Det finnes ikke noe som heter en gratis lunch"

... ...

 

Nei, jeg syns ikke vi skal drepe de dumme, men vi kan jo bare fjerne alle advarselslappene og la naturen gå sin gang ;)

dette er et forum!! vi deler informasjon!! kan du skjønne det din dumme f*en?!? hw.no er for å hjelpe folk, derfor finnes denne tråden som opplyser en del folk til å skjønne at de må være skeptiske til auksjonene på qxl, er du imot det regner jeg med at du er en av de som selger overprisa produkter der.

 

EDIT: du syns vel det er helt greit om noen lurer besteforeldra dine trill runt når de skal kjøpe julegave til deg og de betaler 3000kr for et geforce3

 

EDIT2: dere som vet markedsverdien på datautstyr bør skjønne at denne tråden er for å hjelpe de som IKKE vet det

Endret av -Bassaddict-
Lenke til kommentar
dette er et forum!! vi deler informasjon!! kan du skjønne det din ## #*en?!? hw.no er for å hjelpe folk, derfor finnes denne tråden som opplyser  en del folk til å skjønne at de må være skeptiske til auksjonene på qxl, er du imot det regner jeg med at du er en av de som selger overprisa produkter der.

 

EDIT: du syns vel det er helt greit om noen lurer besteforeldra dine trill runt når de skal kjøpe julegave til deg og de betaler 3000kr for et geforce3

 

EDIT2: dere som vet markedsverdien på datautstyr bør skjønne at denne tråden er for å hjelpe de som IKKE  vet det

HØR! HØR!

Lenke til kommentar

Ganske off topic, men noe annet som gjør meg kvalm er salg av overprisede Livestrongarmbånd på QXL. Har kompiser som selger disse for opp mot 2500% avanse, og det er iallefall langt over min moralske grense ... Disse koster tross alt 6 kroner i importpris, og jeg kjenner noen som selger de for opptil 150 kroner på f.eks. QXL. Synes noen her i landet er litt for glad i penger!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...