Gå til innhold

qxl og overprising


Anbefalte innlegg

Ganske off topic, men noe annet som gjør meg kvalm er salg av overprisede Livestrongarmbånd på QXL. Har kompiser som selger disse for opp mot 2500% avanse, og det er iallefall langt over min moralske grense ... Disse koster tross alt 6 kroner i importpris, og jeg kjenner noen som selger de for opptil 150 kroner på f.eks. QXL. Synes noen her i landet er litt for glad i penger!

Jepp, det er hva man kaller en ekte svindel. Overskuddet er jo ment å gå til Lance Armstrong Foundation. Lurer hvem som blir sittende igjen med pengene etter at han har solgt :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er enig med Carnifex! Jeg synes mange her har litt for mye "gi faen" -holdning til dette med overprising, da de mener kjøperene burde sjekke dette selv.

 

Ta f.eks. eldre, som ikke bruker data/internett til annet enn å lese nyhetene på vg og dagbladet. De er kanskje naive (rettere sagt; de har ikke den skepsisen man bør ha nåtildags) -og kan komme til å bli lurt av sånne auksjoner.

 

Her synes jeg ikke folk skal forsvare de som selger til overpris ved å si "når de er så dumme så kan de bare ha det så godt"! -Hva slags holdning er det egentlig? :huh:

Lenke til kommentar
Er enig med Carnifex! Jeg synes mange her har litt for mye "gi faen" -holdning til dette med overprising, da de mener kjøperene burde sjekke dette selv.

 

Ta f.eks. eldre, som ikke bruker data/internett til annet enn å lese nyhetene på vg og dagbladet. De er kanskje naive (rettere sagt; de har ikke den skepsisen man bør ha nåtildags) -og kan komme til å bli lurt av sånne auksjoner.

 

Her synes jeg ikke folk skal forsvare de som selger til overpris ved å si "når de er så dumme så kan de bare ha det så godt"! -Hva slags holdning er det egentlig? :huh:

spesielt når forumet har 2 formål: skryte av 3dmark scores og hjelpe folk! :tease:

Lenke til kommentar
Dere eier ikke moral! Å svindle til seg penger på denne måten er helt forkastelig. Jeg blir flau på deres vegne.  :nei:

 

Det er åpenbart når en ser de siste innleggene at omtanke for andre mennesker forlengst er gått i glemmeboken.

Det som er moralsk riktig er vel å la folk finne ut av om man gjør et dårlig/godt kjøp selv, og ikke stappe denne informasjonen inn i huene deres med makt... De må jo klare å lære av sine egene feil/suksesser. Dette er ikke noe andre/selger er pålagt å informere om. Det er som sagt markede som bestemmer prisnivået, og hvis folk ikke vet prisnivået får de tilegne seg den informasjonen.

Jeg er sikker på at du tilegner deg den informasjonen hvis du f.eks skal kjøpe et nytt skjermkort, og dette gjør du selvfølgelig ved å være innom de største web-sjappene (prisguiden) for å finne prisnivå...

 

edit: bare EN (1) skrivefeil denne gangen... :p

Endret av jalejale
Lenke til kommentar

Men der er en ting som er vesentlig når det gjelder salg av pc:

 

- Brukerverdien: Verdien selve pc`n er verd for forbukeren som ikke kan en døyt om å mekke pc. At den starter opp og er stabil. Oppgraderingsvennlig for de som måtte ønske det. For denne forbrukeren er pc`n gull verdt!

Han er villig til å kjøpe den til en rimelig pris i forhold til ny pc. Da har det ikke så mye å si om hardisken er 4 mnd gammel, hk, cpu og minne er ett år gammelt etc etc..så lenge den er stabil og at kunden kan stole på selgeren hvis det skulle skje noe galt. Bruktgaranti er en god måte å fullføre handelen på.

 

Dette er både kjøper og selger tjent på.

 

 

Men når det gjelder datakunnskapene til Ola Normann så er de så si lik kunnskapene de har med kjøleskap, mobiler, komfyrer og fjernsyn. Det har med elektrokjedenenes reklameføring i media. Den dag idag, så er det unormalt for en vanlig familie å ikke har internett. Internett og generell digital komunikasjon er noe vi ikke kan leve uten.

 

 

 

Konkulusjon: (finally :sleep: ) Jeg har absolutt ingen medynk for folk som betaler 10000 for en pc som egentlig er verd 2000! Det skyldes REN dumskap og total mangel på innsikt når det gjelder kjøp og salg av uansett vare!

 

(Untatt de som er over 60, menalt forstyrrede og små barn)

Lenke til kommentar
Dere eier ikke moral! Å svindle til seg penger på denne måten er helt forkastelig. Jeg blir flau på deres vegne.  :nei:

 

Det er åpenbart når en ser de siste innleggene at omtanke for andre mennesker forlengst er gått i glemmeboken.

Det som er moralsk riktig er vel å la folk finne ut av om man gjør et dårlig/godt kjøp selv, og ikke stappe denne informasjonen inn i huene deres med makt... De må jo klare å lære av sine egene feil/suksesser. Dette er ikke noe andre/selger er pålagt å informere om. Det er som sagt markede som bestemmer prisnivået, og hvis folk ikke vet prisnivået får de tilegne seg den informasjonen.

Jeg er sikker på at du tilegner deg den informasjonen hvis du f.eks skal kjøpe et nytt skjermkort, og dette gjør du selvfølgelig ved å være innom de største web-sjappene (prisguiden) for å finne prisnivå...

 

edit: bare EN (1) skrivefeil denne gangen... :p

ingen som stapper noe informasjon inn i huet på noen, er en tråd på et forum :hrm:

 

EDIT: å la folk finne ut det selv? javel så da kan vi jo legge ned hele kjøp/salg avdeling på hw.no og da

 

Det skyldes REN dumskap og total mangel på innsikt når det gjelder kjøp og salg av uansett vare!

 

nei, det skyldes ofte at selger skriver at det er en top-end maskin, når den egentlig er mid til low end. er ikke folk som selger en dyr brukt data jeg er forbanna på, er de som selger en gammal data og skryter av den som det skulle vært et nytt 939-system.

dette kalles misleding og er ulovlig, selv om det er vanskelig å få noen dømt for det siden definisjonen på en "rå" data er vanskelig. siden det er lite loven kan gjøre med det, prøver vi å opplyse folk gjennom forum som hw.no .

Endret av -Bassaddict-
Lenke til kommentar

er ikke det jeg mente,

ta for eksempel en tekst som:

"topp moderne multimediamaskin for de kresne! utrolig kraftig prosessor for morgendagens utfordringer, "

 

når de bruker denne beskrivelsen på en xp1800 med et gforce fx5500 er det misleding

 

EDIT: SPESIELT når den selges til samme pris som et nytt socket 754 system!

Endret av -Bassaddict-
Lenke til kommentar
Synes ikke det bare er på qxl at det overprises, også på bruktmarkedet på hw.no er det en del som prøver seg, selvom det gjenomgående er mye "røvere" på qxl.....

Den siste jeg la merke til her er

 

LOL... :no:denne

:hmm:

 

Brukernavnet til e-mailkontoen av han duden som selger det overprisete hovedkortet er det samme brukernavnet som han her sniken på ITpro. Kan det være én og sammer person, mon tro? :tease:

Lenke til kommentar
er ikke det jeg mente,

ta for eksempel en tekst som:

"topp moderne multimediamaskin for de kresne!  utrolig kraftig prosessor for morgendagens utfordringer, "

 

når de bruker denne beskrivelsen på en xp1800 med et gforce fx5500 er det misleding

 

EDIT: SPESIELT når den selges til samme pris som et nytt socket 754 system!

Ja, men folk flest vet hvor mange ghz,mhz,GB,MB..512MB her 200 GB der etc etc som er normalt, fordi de får en drøss med reklame i posten.

 

edit: og alle venner og bekjente har pc..pc er ikke noe som er vanskelig lengre. folk ER klar over at de er nødt til å ha pc skal ting gå fort..more seg..jobbe..leke..

Endret av Xander^
Lenke til kommentar
er ikke det jeg mente,

ta for eksempel en tekst som:

"topp moderne multimediamaskin for de kresne!  utrolig kraftig prosessor for morgendagens utfordringer, "

 

når de bruker denne beskrivelsen på en xp1800 med et gforce fx5500 er det misleding

 

EDIT: SPESIELT når den selges til samme pris som et nytt socket 754 system!

Ja, men folk flest vet hvor mange ghz,mhz,GB,MB..512MB her 200 GB der etc etc som er normalt, fordi de får en drøss med reklame i posten.

 

edit: og alle venner og bekjente har pc..pc er ikke noe som er vanskelig lengre. folk ER klar over at de er nødt til å ha pc skal ting gå fort..more seg..jobbe..leke..

hvorfor er det marked for disse selgerne da?

så du syns det er greit om jeg selger min socket 478 celeron 3 ghz med gforce 2mx for 6000lkr siden det tross alt er 64mb ram på 3dkortet og det følger med 1gb med pc2100 ram?

3gz 64mbgpu og 1gbram høres fint ut, og jeg juge så det holder på at den kan "dra" alle spill

og er på hele 3ghz!!!

det jeg ikke nevner er at det hakker på alle spill, rammen er drittreig og cpuen tar superpi på 1:47 i forhold til en 2ghz amd64 som gjør det på 46sek

Endret av -Bassaddict-
Lenke til kommentar
er ikke det jeg mente,

ta for eksempel en tekst som:

"topp moderne multimediamaskin for de kresne!  utrolig kraftig prosessor for morgendagens utfordringer, "

 

når de bruker denne beskrivelsen på en xp1800 med et gforce fx5500 er det misleding

 

EDIT: SPESIELT når den selges til samme pris som et nytt socket 754 system!

Ja, men folk flest vet hvor mange ghz,mhz,GB,MB..512MB her 200 GB der etc etc som er normalt, fordi de får en drøss med reklame i posten.

 

edit: og alle venner og bekjente har pc..pc er ikke noe som er vanskelig lengre. folk ER klar over at de er nødt til å ha pc skal ting gå fort..more seg..jobbe..leke..

hvorfor er det marked for disse selgerne da?

så du syns det er greit om jeg selger min socket 478 celeron 3 ghz med gforce 2mx for 6000lkr siden det tross alt er 64mb ram på 3dkortet og det følger med 1gb med pc2100 ram?

3gz 64mbgpu og 1gbram høres fint ut, og jeg juge så det holder på at den kan "dra" alle spill

og er på hele 3ghz!!!

det jeg ikke nevner er at det hakker på alle spill, rammen er drittreig og cpuen tar superpi på 1:47 i forhold til en 2ghz amd64 som gjør det på 46sek

Så lenge du ikke lyger på hva som er i dataen så har man sitt på det rene. Men når man lyger om ytelese etc..da er man en svindler..

 

Kunden vet hva han kan få for tilsvarene pris på elkjøp.

Kunden er ikke dum

Lenke til kommentar
er ikke det jeg mente,

ta for eksempel en tekst som:

"topp moderne multimediamaskin for de kresne!  utrolig kraftig prosessor for morgendagens utfordringer, "

 

når de bruker denne beskrivelsen på en xp1800 med et gforce fx5500 er det misleding

 

EDIT: SPESIELT når den selges til samme pris som et nytt socket 754 system!

Ja, men folk flest vet hvor mange ghz,mhz,GB,MB..512MB her 200 GB der etc etc som er normalt, fordi de får en drøss med reklame i posten.

 

edit: og alle venner og bekjente har pc..pc er ikke noe som er vanskelig lengre. folk ER klar over at de er nødt til å ha pc skal ting gå fort..more seg..jobbe..leke..

hvorfor er det marked for disse selgerne da?

så du syns det er greit om jeg selger min socket 478 celeron 3 ghz med gforce 2mx for 6000lkr siden det tross alt er 64mb ram på 3dkortet og det følger med 1gb med pc2100 ram?

3gz 64mbgpu og 1gbram høres fint ut, og jeg juge så det holder på at den kan "dra" alle spill

og er på hele 3ghz!!!

det jeg ikke nevner er at det hakker på alle spill, rammen er drittreig og cpuen tar superpi på 1:47 i forhold til en 2ghz amd64 som gjør det på 46sek

Så lenge du ikke lyger på hva som er i dataen så har man sitt på det rene. Men når man lyger om ytelese etc..da er man en svindler..

 

Kunden vet hva han kan få for tilsvarene pris på elkjøp.

Kunden er ikke dum

hvorfor eksisterer denne tråden da?

Lenke til kommentar

dessuten gjelder dette langt fra bare hele msakiner, vet alle f.eks hvor bra en skjerm er?

når en selger skryter av den og legger på hvor bra den er. tviler på at alle vet hvor god denne modellen er i forhold til en ny på elkjøp.

 

eller et 3dkort for den saks skyld

 

edit: skal byne å sette opp klistremerker "Hw.no - knowledge is power" :thumbup:

Endret av -Bassaddict-
Lenke til kommentar
er ikke det jeg mente,

ta for eksempel en tekst som:

"topp moderne multimediamaskin for de kresne!  utrolig kraftig prosessor for morgendagens utfordringer, "

 

når de bruker denne beskrivelsen på en xp1800 med et gforce fx5500 er det misleding

 

EDIT: SPESIELT når den selges til samme pris som et nytt socket 754 system!

Ja, men folk flest vet hvor mange ghz,mhz,GB,MB..512MB her 200 GB der etc etc som er normalt, fordi de får en drøss med reklame i posten.

 

edit: og alle venner og bekjente har pc..pc er ikke noe som er vanskelig lengre. folk ER klar over at de er nødt til å ha pc skal ting gå fort..more seg..jobbe..leke..

hvorfor er det marked for disse selgerne da?

så du syns det er greit om jeg selger min socket 478 celeron 3 ghz med gforce 2mx for 6000lkr siden det tross alt er 64mb ram på 3dkortet og det følger med 1gb med pc2100 ram?

3gz 64mbgpu og 1gbram høres fint ut, og jeg juge så det holder på at den kan "dra" alle spill

og er på hele 3ghz!!!

det jeg ikke nevner er at det hakker på alle spill, rammen er drittreig og cpuen tar superpi på 1:47 i forhold til en 2ghz amd64 som gjør det på 46sek

Så lenge du ikke lyger på hva som er i dataen så har man sitt på det rene. Men når man lyger om ytelese etc..da er man en svindler..

 

Kunden vet hva han kan få for tilsvarene pris på elkjøp.

Kunden er ikke dum

hvorfor eksisterer denne tråden da?

Man må jo også ta i betraktning at vi mennesker har lært helt siden det økonomiske system startet.

 

Kjøper man noe brukt, tar man en sjangse, når det gjelder data, bil, båt og eiendom for å nevne noen. At kunden lyger på produktet han selger ser vi hver dag. Selv om der finnes noen av oss som er ærlige. Slik er vi mennesker, desvrerre.

 

Men, kjøper denne personen produktet i et firma, så har han pluttselig rettigheter, som angrerett, retur etc..en garanti på produktet.

 

 

Så alt i alt har det med sunn fornuft å gjøre.

Lenke til kommentar
er ikke det jeg mente,

ta for eksempel en tekst som:

"topp moderne multimediamaskin for de kresne!  utrolig kraftig prosessor for morgendagens utfordringer, "

 

når de bruker denne beskrivelsen på en xp1800 med et gforce fx5500 er det misleding

 

EDIT: SPESIELT når den selges til samme pris som et nytt socket 754 system!

Ja, men folk flest vet hvor mange ghz,mhz,GB,MB..512MB her 200 GB der etc etc som er normalt, fordi de får en drøss med reklame i posten.

 

edit: og alle venner og bekjente har pc..pc er ikke noe som er vanskelig lengre. folk ER klar over at de er nødt til å ha pc skal ting gå fort..more seg..jobbe..leke..

hvorfor er det marked for disse selgerne da?

så du syns det er greit om jeg selger min socket 478 celeron 3 ghz med gforce 2mx for 6000lkr siden det tross alt er 64mb ram på 3dkortet og det følger med 1gb med pc2100 ram?

3gz 64mbgpu og 1gbram høres fint ut, og jeg juge så det holder på at den kan "dra" alle spill

og er på hele 3ghz!!!

det jeg ikke nevner er at det hakker på alle spill, rammen er drittreig og cpuen tar superpi på 1:47 i forhold til en 2ghz amd64 som gjør det på 46sek

Så lenge du ikke lyger på hva som er i dataen så har man sitt på det rene. Men når man lyger om ytelese etc..da er man en svindler..

 

Kunden vet hva han kan få for tilsvarene pris på elkjøp.

Kunden er ikke dum

hvorfor eksisterer denne tråden da?

Man må jo også ta i betraktning at vi mennesker har lært helt siden det økonomiske system startet.

 

Kjøper man noe brukt, tar man en sjangse, når det gjelder data, bil, båt og eiendom for å nevne noen. At kunden lyger på produktet han selger ser vi hver dag. Selv om der finnes noen av oss som er ærlige. Slik er vi mennesker, desvrerre.

 

Men, kjøper denne personen produktet i et firma, så har han pluttselig rettigheter, som angrerett, retur etc..en garanti på produktet.

 

 

Så alt i alt har det med sunn fornuft å gjøre.

og det er den vi prøver å formidle her, å hjelpe folk så de ikke kjøper katta i sekken

Endret av -Bassaddict-
Lenke til kommentar
Man må jo også ta i betraktning at vi mennesker har lært helt siden det økonomiske system startet.

 

Kjøper man noe brukt, tar man en sjangse, når det gjelder data, bil, båt og eiendom for å nevne noen. At kunden lyger på produktet han selger ser vi hver dag. Selv om der finnes noen av oss som er ærlige. Slik er vi mennesker, desvrerre.

 

Men, kjøper denne personen produktet i et firma, så har han pluttselig rettigheter, som angrerett, retur etc..en garanti på produktet.

 

 

Så alt i alt har det med sunn fornuft å gjøre.

Det er jo greit, det jeg ikke forstår er hvorfor så mange mener at det er "råttent" å poengtere at folk selger til overpris. Først argumenteres det med at det er den strekestes rett, og alt folk må klare seg selv, men om folk prøver å avsløre dårlig handler, så er det dårlig gjort, og å blande seg i andres saker.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...