Gå til innhold

Hva er det værste din PC har overlevd?!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
nr1.
Morsomt å lese at såpass mange har lite eller ingen anelse om hvordan hardware burde behandles, også med tanke på hvor farlig størm er.

 

Flere her som kunne ha fått seg støt, fått hjertestans eller brent ned huset.

 

En gjeng nydelige idioter.

 

Man må få i seg ca 50V før man kjenner det.

Test feks å sette fingra på + og - på bilbatteriet, du kjenner ingenting.

Og en ting til deg P-in-P elns, det er faktisk strøm som dreper. Volt er ikke så farlig egentlig. mange som overlever flere 1000 volt.

men får du 40mA gjennom hjertet, er du dæv!

ok, den var ikke så mye til den første karn, for han skrev jo at strøm var farlig ;)

 

nr2.

Litt for raskt klokking av CPU (AMD 3200+). Satte volt opp til 1.9 uten å tenke meg om.

Kom vel opp mot 100 grader før så det og slo den av....

 

Men den funker fint fortsatt....

 

Du må jo ha hatt en veldig dårlig vifte du. Jeg hadde XP2500+ og kjørte volten fint på 2.2, med en Thermaltake volcano 12 vifte. dette resulterte i 40grader idle og ca 50grader load... :)

Off Topic

 

Mennesker tåler statisk elektrisitet... om du ikkje har svakt hjerte da...

går man over gulvtepper etc, kan man lett bygge opp spenninger på 10.000 volt. Men det er ingen strøm der, så det går bra. Kven har vel ikkje gått GK elektro og kødda med "meggern" ?

 

Som sagt, får man 40mA så er man dau...

 

On topic.

 

Skulle koble strøm til ein usb hub. Hadde lenge brukt den uten strøm adaptern, men så funka ikkje scannern meir, så eg tenkte at kanskje usb huben trengte meir strøm. Tok da den powern eg trudde det var, men det var feil. Satte i ein 19v power i usb huben, den skulle ha 5v... PC'n slo seg av, men overlevde... Musa og usb huben døde momentant. Printern og scannern... overlevde også!

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er det verste, men jeg har satt inn masse hardisker mens pcen sto på.. Virker som S-ata er plug-and-play! :) Og en gang glemte jeg å skru fast lykortet ordentlig, og når jeg dyttet inn kontaktene til surround anleggeg klarte jeg å dytte kortet halvveis ut av pci-sporet.. :p Det er det fineste fyrverkeriet jeg noensinne har sett på en pc skjerm! :D (alt virker fremdeles)

Lenke til kommentar

Hk overlevde rift under nb chippen da jeg skulle ta av viftekjøleren der.

Har faktisk ikke gjort så veldig mye dumt uten at det har blitt fatalt. Har jo knerta et 9800pro ved å starte maskina uten vannkjøling noen ganger på rad. Har også føkka til et 9700 kort. Funker grett i windows, men takler ikke tyngre grafikk.

 

Eller så har bruttern fått lekkasje på vannkjøling, men etter føner og andre hasardiøse forsøk på tørking lever maskinen den dag i dag.

En kamerat har mista maskina fra datapulten mens den gikk! Den lever også i beste velgående i dag. (Han skulle åpne vinduet, og måtte dra pulten nærmere seg, men div kabler hang igjen så maskina gikk rett i gulvet.)

Lenke til kommentar

PC (med 7200rpm harddisk) i bil med dårlige støtdempere...ofte på dårlige hullete grusveier...altså ikke frakting av PC, men PC brukt som mp3/cd/dvd/spill-spiller i bil...

 

PCen varte lenger enn bilen...bilen er nå overlevert Vazelina Bilopphøggers... :ermm:

 

 

Andre har forsøkt 12v...jeg har med fuktig pekefinger pekt en skjerm mens en annen målte skjermgitterspenningen (hvis jeg husker riktig) med spesialinstrument...den var på 27,000 volt...og en blå lysbue sto ut fra skjermen til fingeren min... Hele underarmen var litt bedøvd resten av dagen :blush: (LCD-skjermer er en fin ting - er ikke så skumle de :p )

 

Edit: Cola i tastatur med etterfølgende demontering, dusjing og evig liv er vel en selvfølge...

Endret av tomahg
Lenke til kommentar

Tja, skulle fjerne den tapen fra intel på cpu'en min for noen år siden og tenkte at jeg kunne skylle cpu'en under vann med litt såpe og slik for å få det fjernet.. :roll:

 

underveis ringer brosjan, på det tids punkt litt mer erfaren, og jeg spør om det går bra å gjøre det slik jeg har gjort.. Han sier klart og tydelig, nei med en fin latter.. "Du hadde vel ikke tenkt det?"

 

fikk det fjernet, og cpu lå til tørk i 2 dager ca. Funker som ei fjær enda..

 

*aldri gjør mer*

Lenke til kommentar

stakkars bærbare var med på danmarkstur og sto for musikkunderholdningen på lugaren. på ett eller annet vis kom det tilfeldigvis martini over hele tastaturet. pc'en overlevde dette, med unntak av k-l-ø tastene. verre var det at martinien ved en senere anleding ble blandet ut med cola light (dumt å ta ut smiley-korketingen og legge flaska i pose sammen med pc, forresten). da vart det natta.

 

mhv. masa

Lenke til kommentar

ThaAndre: Det går fint å gjøre som du gjorde: Skylle CPU i lunkent vann med såpe osv. Så lenge det ikke går strøm noen plasser så skal det gå utmerket. Det er bare å la den lufttørke godt etterpå, slik du gjorde. Det eneste dumme med denne metoden er at man må vente ganske lenge før den blir tørr.

Lenke til kommentar
Hk overlevde rift under nb chippen da jeg skulle ta av viftekjøleren der.

Har faktisk ikke gjort så veldig mye dumt uten at det har blitt fatalt. Har jo knerta et 9800pro ved å starte maskina uten vannkjøling noen ganger på rad. Har også føkka til et 9700 kort. Funker grett i windows, men takler ikke tyngre grafikk.

 

Eller så har bruttern fått lekkasje på vannkjøling, men etter føner og andre hasardiøse forsøk på tørking lever maskinen den dag i dag.

En kamerat har mista maskina fra datapulten mens den gikk! Den lever også i beste velgående i dag. (Han skulle åpne vinduet, og måtte dra pulten nærmere seg, men div kabler hang igjen så maskina gikk rett i gulvet.)

 

Lekkasje på vannkjøling har vel ikke så veldig mye å si egentli ? Brukes vel destillert vann, så det er jo ingen mulighet for kortslutninger?

 

Var på lan hos en kompiss som hadde vannkjøling. I ca 2-3tiden på natta begynte det å sprute en liten stråle med vann fra en slange og ut på hovedkortet. Kompissen min var ganske trøtt han, så han sa bare: "Ikke no stress, fikse d i mårra". Så spillte han litt, og etter en stund la han seg til å sove, med pcn fremdeles på. Neste morgen funket alt veldig fint, men temperaturen på cpu osv var litt høyere enn normalt, pga det hadde lekket ca 0.5-1dl vann.. :)

Lenke til kommentar

Vannet er ikke "rent" spesielt lenge. Med engang du lar andre stoffer komme i kontakt med vesken (som f.eks støv) vil det potensielt lede strøm. Hiver du dette vannet i et system som går igjennom metalliske stoffer (radiator, kjøleblokker) og i tillegg blander inn tilleggsstoffer som farger så er du så langt unna destillert vann som du kan komme.

 

Om det virkelig rant vann på hovedkortet er det så godt som et mirakel at det fortsatt lever når det var strøm i det når det skjedde. Jeg har dessverre tatt livet av et hovedkort og et lydkort takket være vannlekkasjer, og det skjer ikke bare fort, men også svært stille. Som oftest merker du ikke noe før det er gått galt. :roll:

Lenke til kommentar

2. Tok PCen med meg til barndomshjemmet forrige sommer, og sendte den i posten på vei tilbake til studiestedet når høsten nærmet seg. Det gjorde jeg uten å ta ut CPU-kjøleren (en Thermaltake Volcano 7 eller noe, som veier en halv kilo). Da jeg skulle hente pc'en på det lokale postkontoret, syntes jeg det klirret litt mistenkelig i kabinettet, og skrudde det derfor opp da jeg kom hjem. Viste seg at kjøleren hadde løsnet og hatt fritt spillerom i kabinettet under transporten. Men PCen fungerte helt fint så fort jeg fikk montert kjøleren igjen :thumbup:

hehe.. samme skjedde meg. Fløy til alta fra oslo.

Hadde en Volcano11 som hadde løsnet og som hadde fritt spillerom i kabinettet.

Grøssa når jeg så det. Men Den funker fortsatt :)

 

Men Lian li kabinettet likte ikke flyturen tilbake. Ramma var skeiv. Men ikke så skeiv at det er krise. but still.

 

Tror jeg sender pc'n med posten neste gang..

Får ihvertfall skaden dekt da..

Lenke til kommentar
Hva er det værste du har påført din kjære PC som den gått videre fra uten store varige men?!

MEG!!!!! :devil::devil:

 

nei det værste jeg har gjort med pcen min var å hive den 10meter bortover bakken. drev å fikset noen greier ute da den ikke ville funke så jeg røsket den bortfra pulten overaskende nok så løsnet alle ledningene, og den havnet 10meter bortenfor meg. hehe. (lever den dag i dag)

 

har også hivd en pc uti et basseng siden den ikke ville funke. fikk ikke lyd kortet til å funke skulle nemelig bruke den til avspillingskilde ved bassenget. det ende med at den havnet i bassenget. (lever den og. rart den sto på for skjøteledningen følgte med(sikkringen i sikringsskapet tok kvelden da) :!: )

 

EDIT: 10 000 volt er det så mye egentlig. sikkerhets gjerdet i vassfaret bjørnepark er 10 000 volt. det har jeg tatt godt tak rundt flere ganer. greit det røsker GODT i armen men er ikke så ille som man trur. hele hånden er blå i et par dage da. hehe.

Endret av oddis89
Lenke til kommentar

Uten å nevne enkeltbrukere er det mye hjernedødt her ja.. (^)

 

Selv har jeg ikke vært gjennom så mye, men noe er det jo å fortelle:

 

Den første bommerten tok sted en sen kveld, lykkelig i ferd med å installere min splitter nye ocz 520w psu. Dette var et av de første eksemplarene i norge fra ocz, og til min uvitenhet var den derfor innstilt til bruk på det amerikanske strømnettet. Etter rundt 40 minutter med installering og kabling var stunden kommet. Stolt, med en kamerat i andre enden av telefonrøret, fyrte jeg opp beistet. Responsen jeg fikk var et skremmende høyt metallisk smell fra psu'en som gav ekko i rommet mitt, pc'en slo seg momemtant av, og lyset gikk i hele leiligheten. Etter å fjernet sidedøren med skjelvende fingre, skiftet diverse sikringer, og et par nasale faen-rop, åpenbarte det seg en gigantisk bulk i min nye powerstream. Og for de som lurer; ja den døde.

 

Andre episode er rett og slett grusom, GRUSOM (ja, den innebærer vannkjøling). Som flere her på forumet hadde jeg deprimert som jeg var etter julaftens labre fangst, brukt det lille av kroner jeg hadde igjen på et tt bigwater-sett. Etter installasjon 2. juledag (ikke helt nervefritt det heller), fikk jeg et par kamerater over som var spente på hvordan i helvete vann i en pc kunne være noe jeg hadde villet betale penger for (noen hardbarka hw-entusiaster, noe mindre kyndige). Joda, i løpet av kvelden fikk jeg overbevist alle 3 om at det hele var flott. Jeg forlot så mesterverket til fordel for en film hos en av disse kameratene, og timene gikk. Etter en 4-5 timer kom jeg meg hjem, og ble møtt av en bølgende hete fra pc'en i det jeg slo meg ned i go'stolen forran skjermen. Jeg gikk fort til aksjon og kjente på slangene fra radiatoren, og etter å ha måttet trekke til meg armen noe (brenn)kvikt, konstaterte jeg at dette ikke kunne være riktig. En kjapp titt i speedfan bekreftet min bekymring; cpu'en lå på 87C....IDLE. Det viste seg i etterkant at en av de tidligere besøkende hadde vist spesielt stor entusiasme ovenfor min lysende sunbeam rheobus, og mente kanalen som styrer radiator-viften var penest med rødt lys. Som alle her med en slik vet, betyr rødt lys lavt turtall på en eventuell tilkoblet vifte, i dette tilfettet så lavt at viften bare stod og brannt. Etter en heftig fik neste dag var vi venner igjen, jeg og den skyldige kameraten :)

 

Håper noen tar seg tid til å lese dette da, skrivingen tok til overhånd... :blush:

Endret av Caliber
Lenke til kommentar

Reiste rundt endel for ett par år siden som dj, brukte pcn som "spillere". når vi kom til den nye spilleplassen oppdaget jeg at det var -36 grader ute.

 

Pc'n måtte jo selvfølgelig opp å gå iløpet av 10 minutter..

 

Startet pcn med en fin BIOS temp på -26 grader som gikk til +36 grader iløpet av noen minutter (kondens noen?)

 

Den "reise" pcn min gikk igjennom mye rart egentli..alt ifra folk som sølte øl over kabinettet. til at det gikk i bakken under rigging.aldri noe stabilitetsproblem med den pcn ever :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...