Gå til innhold

Den store sykkeltråden!


paroa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oi denne tråden har forsvunnet fra "mine innlegg".

jaja gikk fort å lese seg opp.

Jeg har dratt frem landeveien, og starter oppkjøring til første ritt den 7 april. Hvordan er det med dere?

 

Jeg har tatt to turer på MTB 29'ern. Klart å få meg to ufrivillig aketurer på isen også... Kjørt uten pigg på Romerike.

 

Blir nok frem med landeveien om kort tid, den lille isen som er igjen må bare bort. Planen er sesongstart Stjernetråkket 7.april.

Lenke til kommentar

Stjernetråkket på meg også! Hvilken pulje? :D

 

Jeg har ikke meldt meg på enda, men tenker jeg skal melde meg på. Sykler for CK Nittedal, men der skal de fleste kjører veterancup (de som er eldre). Så jeg vet ikke helt hvilken pulje jeg skal ta.

 

Hvilken er du i?

Vet du noe om hvordan forholdene på veiene er der?

Is enda?

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar

Jeg har ikke meldt meg på enda, men tenker jeg skal melde meg på. Sykler for CK Nittedal, men der skal de fleste kjører veterancup (de som er eldre). Så jeg vet ikke helt hvilken pulje jeg skal ta.

 

Hvilken er du i?

Vet du noe om hvordan forholdene på veiene er der?

Is enda?

 

Jeg prøver meg i pulje 1, jeg kjenner de fleste vinnerkandidatene som er med, så jeg kjenner også svakhetene deres. :ph34r:

Ja, jeg sykla gjennom deler av løypa på onsdag. Det er telehiv på toppen av Hankøbakken, men selve bakken er fin. Det var isfritt overalt, bortsett fra noen partier ved Moss. Isen er nok uansett borte innen ritt-dagen. .

Lenke til kommentar

Jeg prøver meg i pulje 1, jeg kjenner de fleste vinnerkandidatene som er med, så jeg kjenner også svakhetene deres. :ph34r:

Ja, jeg sykla gjennom deler av løypa på onsdag. Det er telehiv på toppen av Hankøbakken, men selve bakken er fin. Det var isfritt overalt, bortsett fra noen partier ved Moss. Isen er nok uansett borte innen ritt-dagen. .

 

Med noen mil i beina og en god dag så ligger jeg nok midt i pulje 1. Men slik oppkjøringa har vært nå ligger jeg nok heller i pulje 2 antar jeg. (tenker det er bedre å starte litt pent på sesongen).

 

Så lenge isen er borte og det er fine forhold så er jeg med, men veldig lite lysten på å skli og velte på mer isete asfalt. Det funker på MTB å skli litt, men orker ikke på landeveisykkelen.

Lenke til kommentar

Beste sted for å spørre om dette så jeg :)

 

Jeg har i dag en nakamura grade 5.29 som veier 9,9 kg - jeg liker den godt, men fikk nylig tilbud om en nakamura carbon sykkel, med carbongaffel som veier rundt 8 kg, den koster meg 6000 kr - jeg kan kanskje få den ned i 5000. Jeg skal sykle til og fra jobb i 2 måneder i år, og trene til birken m.m. I tillegg er det greit å ha en sykkel stående om jeg får kjæreste eller besøkende, og vi skal ut på tur. Er det noe vits i ideen til den prisen, eller bare bortkastet?

Lenke til kommentar

Hvilket år er den fra? Brukt? Jeg finner ingen slik sykkel i årets katalog. Har du full spec på den?

Lettere sykkel merkes jo spesiellt i motbakker, men er ikke alt, det er verdt å være obs på 'fjollelette' ting som kan være mer trøbbel enn de er verdt.

 

Hei, dette står det om den:

 

2010 mod. str.19",godt vedlikeholdt, og nå satt bort for vinteren med nye lager over det hele + rettet hjul. Og drivlinje bare kjørt 10-15 mil.

Ny carbongaffel på 470 gr(-1000kr uten carbongaffel), c4 sete + setepinne.

Nye xtr-pedaler.

Eclipse-slanger + nye Stan`s raven dekk følger også med.

Lett og rask sykkel.

8 kg med carbongaffelen.

Lenke til kommentar

Desverre kan jeg ikke finne noe arkiv over hvilke deler nakamura har brukt på denne, så jeg har egentlig ingen anelse hvilken sykkel dette er.

Ved bruktkjøp må man kunne gjøre en vurdering av sykkelens stand når den besiktiges. Positivt at den later til å ha blitt vedlikeholdt, men den må fortsatt undersøkes.

Lenke til kommentar

Sjekk også opp at den ikke er for lett til birken, kjipt om du ikke får bli med grunnet for lett sykkel. ;)

 

edit: dobbel post

 

Har aldri sett at de har veid syklene i birken. Men det å sjekke vekt på sekken og om man har med seg ekstra tøy har jeg sett/opplevd. Er det ulovlig med for lett sykkel, hvis vi ser bort i fra eliteklassen?

Lenke til kommentar

Fant ikke noe annet enn dette angående det:

 

Alle sykler som brukes i en hver terrengkonkurranse, skal kun ha framdrift ved menneskelig kraft. Det er forbudt å bruke dekk med metallskruer eller pigger. Syklene må være utstyrt med hjul med lik diameter, foran og bak, som ikke er større enn 29 tommer. Det er forbudt å montere utstyr for temporitt eller landeveiskonkurranser (bukkestyre). Sykkel for sykkelcross er ikke tillatt.

 

Forøvrig:

 

 

Krav til vekt og innhold i sekk

Alle deltakere, uansett klasse, må bære sekk som skal veie minst 3,5 kg under hele rittet.

Av sikkerhetsmessige årsaker er det ett absolutt krav at deltakerne tar med seg følgende ekstra utstyr på turen:

Vind-/regntett jakke med lange ermer

Vind-/regntett bukse med lange bein

Votter/hansker med lange fingre

Hodebekledning (lue/buff)

Langt undertøy (trøye og bukse)

Tørre sokker

Mat

Verktøy

Slange®

Vi anbefaler også å ta med pumpe

Sekken skal bæres på ryggen under hele rittet. Det er ikke tilltatt å bære sekken under sykkeltrøye eller vind-/regnjakke. Sekken skal alltid være synlig og tilgjengelig. Kontroll av vekt og innhold blir gjennomført. Rytterne er selv ansvarlig for at sekken ikke er for lett ved målgang. Deltakere som har for lett sekk, mangler viktig innhold eller som ikke bærer sekk vil få tillegg i tid eller bli diskvalifisert. Det blir utplassert vekter for egenkontroll ved sekretariatene fredag og lørdag.

 

Utstyr i sekken som brukes underveis i rittet kommer i tillegg til vekten på 3,5 kg.

Hjelm

CE - godkjent hjelm er påbudt.

 

Rittet arrangeres i henhold til UCI’s MTB reglement og NCF’s lover og regler.

 

Deltakerne må følge arrangørens instrukser og de spesielle rittregler gjennom hele rittet. Deltakerne må rette seg etter arrangørens krav om å avbryte rittet. Dette gjelder dersom man kommer etter oppsatte sperretider eller andre sikkerhetsårsaker. Det er ikke lov å starte i en annen person sitt navn.

 

Trafikkregler og skiltanvisninger må følges. Ta hensyn til naturen, andre deltakere og tilskuere. Startnummeret skal festes på sykkelens styre i overkant med to korte strips og mot vaier i nederkant med en lang strips. Deltakere i aldersklasser, tandem og FH kan benytte servicestasjonene og motta hjelp fra andre. Følgebil eller andre kjøretøy er ikke tillatt, og deler av løypa vil bli stengt for motorferdsel.

 

Alle sykler som brukes i en hver terrengkonkurranse, skal kun ha framdrift ved menneskelig kraft. Det er forbudt å bruke dekk med metallskruer eller pigger. Syklene må være utstyrt med hjul med lik diameter, foran og bak, som ikke er større enn 29 tommer. Det er forbudt å montere utstyr for temporitt eller landeveiskonkurranser (bukkestyre). Sykkel for sykkelcross er ikke tillatt.

 

Av sikkerhetsmessige årsaker er det ikke lov til å bruke "lyd på øret" (mp3 spiller eller lignende).

Forsøpling langs traseen blir straffet med tillegg i tid.

 

Deltakere som ikke følger rittreglene vil bli diskvalifisert.

 

Deltakere som er på registrerte UCI (MBT) lag må stille i eliteklassene.

 

Lenke til kommentar

Desverre kan jeg ikke finne noe arkiv over hvilke deler nakamura har brukt på denne, så jeg har egentlig ingen anelse hvilken sykkel dette er.

Ved bruktkjøp må man kunne gjøre en vurdering av sykkelens stand når den besiktiges. Positivt at den later til å ha blitt vedlikeholdt, men den må fortsatt undersøkes.

 

Kanskje denne gir pekepinne?

 

http://terrengsykkel.no/index.php?id=2536

 

Er skivebrems på begge sider dog. Men burde jeg prøve å få den end i 5000 kr, eller vil det kontra Grade 5.29 egentlig være å kaste 5000 ut vinduet for 2 kg jeg egentlig kan få kondisen til å tåle?

Lenke til kommentar

Minus for 9 delt bakgir, det vil begrense noe på utvalg av kassetter. Hjulene er hva jeg vil betrakte som 'fjollelette', men om det er noe problem for deg kommer ann på hvor mye du veier og hvor hardt du sykler. Ikke noe å anbefale for 80-90kg+ syklister IMO.

 

Ellers er det en bra pakke som nok er verdt 5000 og vel så det. Sammenlignet med din sykkel er nok mesteparten av vektbesparelsen i hjul og gaffel, så om det er alt du er ute etter kan dette være mulige oppgraderinger for deg, men du bruker nok raskt like mye. Du nevnte at å ha to sykler hadde også verdi så det må du ta med i betraktningen.

 

Siden du nevnte at du ville sykle birken, har du tatt med i betraktningen at enkelte partier der vil bli litt røffe med stiv gaffel (Antar ihvertfall at gaffelen er stiv)

Lenke til kommentar

Har aldri sett at de har veid syklene i birken. Men det å sjekke vekt på sekken og om man har med seg ekstra tøy har jeg sett/opplevd. Er det ulovlig med for lett sykkel, hvis vi ser bort i fra eliteklassen?

Det er vektbegrensing i mange ritt, men er mulig det ikke gjelder i alle tur-ritt. :)

Jeg tror minstevekta er rundt 6,5kg for landevei og 8,5kg for MTB, eller noe i den duren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...