Gå til innhold

Min egen lille Republic Commando omtale!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Her kommer min egen lille omtale av Star Wars: Republic Commando, som kom i Norske spill-hyller i går.

Republic Commando er en førstepersons skytter, satt i Star Wars universet.

Spillet starter hvor Episode II sluttet (på Genosis - ørken-planeten), og avslutter hvor Episode III kommer til å starte (Kashyyyk - Wookie'enes hjemplanet).

Du spiller som lederen av en gruppe på 4 unike elite kloner.

Det er disse 4 klonene som er den mørke siden av Republikken, det er de som gjør den "skitne" jobben som ikke de "noble" Jedi ridderne tør å røre.

Spillet (som etter hvert viser seg å være for kort), øtspiller seg på 3 forskjellige områder; Gionosis, et forlatt skip, og til slutt, Kashyyyk.

Som nevnt er spillet for kort (gikk igjennom det på 8 strake timer på letteste vanskelighetsgrad), har en stemning som er på topp i hele spillets løp.

Aldri kommer et kjedelig øyeblikk (kan sammenlignes med CoD, et kort spill, men med suveren stemning, god innlevelse, og aldri et eneste "stopp-punkt" i gameplay'et).

Det er hele tiden intens slossing, enten det er blaster-rifler, prosjektil-hagler, hender, kolber, granater, rakettkastere, eller hva det nå måtte være!

Grafikk, fysikk, AI, lyder og musikk hjelper sterkt på her.

Grafikken, fysikken og AI'en er på alle måter nært sagt plettfri, og det er få bugs (men det er noen).

Lyder og musikk hjelper også på.

Det meget godt komponerte soundtracket, som er sammensatt av både musikk fra filmene, og noen nye sanger, skaper en virkelig god atmosfære.

Dialogene er også skikkelig gode (blant annet snakket inn av mannen som spilte rollen somJango Fett i de nye filmene).

Man kan stadig høre klone-kameratene dine bable i vei til hverandre om diverse ubetydeligheter, og kan ofte komme med slemme komentarer mot fienden.

Et godt eksempel er:

Klone1. "Oh I can't belive it!" (sier det på en måte som om du skulle tro at det kommer 500.000 droider mot han)

Klone2. "What is it?"

Klone1. "I've lost count of my kills!"

Dessuten er andre lyder (fra fiendene, våpnene, ++) også meget godt "implentert" av noen folk som kaller seg "Foley", som har laget lyder for flere kjente filmer og spill.

Og komando-systemet er også veldig bra. Det ligner i grunn litt på Brothers In Arms' komandosystem.

Med èt enkelt tastetrykk kan man få lagkameratene til å utføre diverse ordre.

Disse kan være "gjem deg bak det hinderet og begynn å skyte med rakettkasteren!", "sikre dette området", "gå dit", eller "følg meg" (++).

Og disse elementene er vel de sterke sidene i spillet; stemningen, grafikken, AI'en, komandosystemet, lydene (+musikken), historien, atmosfæren, osv.

Men èn ting er sikkert - varigheten trekker ned helhetskarakteren! (kunne vært mye lengre, og fortsatt ikke kjedelig)

Dessuten sies det at Multiplayer-delen er for "vanlig", og ikke nok nybringende (sjokkerende nok som det er, CO-OP støttes ikke).

De forskjellige Multiplayer-modusene er Deathmatch, Team Deathmatch, Capture The Flag, og Search And Destroy, som egentlig ligner ganske mye på sistnevnte.

dessverre har jeg ikke fått nok tid til å prøve ut multiplayer-biten så mye, så jeg kan ikke si stort annet enn at jeg syntes den var ganske morsom, jeg! (men det blir nok litt kjedelig i lengden)

Ellers må jeg vel tilføye det høye nivået at små detaljer i spillet!

Utviklerne har virkelig gjort en kjempejobb her!

Et eksempel kan være det at hele HUD'en er "bygd inn" i hjelmen!

her er det ikke en boks som henger i skjermen som viser livet ditt.

Alt er bygd inn i hjelmen din! Health, armor, lag-kameratenes indikatorer, osv osv.

Dessuten er det også en annen morsom detalj at hvis man går inn i nærkamp med kniver, innebygd i draktens hånd, og stikker den inn i en fiende, vil man få gørr (eller i droidenes tilfelle - olje) over hele utsiden av hjelmen!

Og etter noen sekunder kommer en "vindusvisker" og tørker vekk gørra!

mange andre slike detaljer finnes også i spillet, som utviklerne virkelig skal ha credit for!

republic Commando puster sannelig nytt håp inn i den store Star Wars-ballongen, som nå dessverre er fylt opp med mye sjelløse effekt-bomber.

(snakker spesielt om de nye filmene, som skuffer stort på alle kanter).

Republic Commando (sammen med en rekke andre spill, som feks KOTOR) viser at det ER mye mer i Star Wars universet enn det det blotte øyet ser!

Star Wars er ikke som andre filmer. Det er noe bak det hele! Alt har en mening.

Republic Commando feiler ikke i å gjøre sin oppgave, å fenge spillerne, og holde dem i stolen til berg-og-dal banen er over. Problemet er bare det at Berg-og-dal banen ikke er helt over enda.

Egentlig er det de eneste to minusene jeg kan se i Repuiblic Commando; Multiplayer-delen og varigheten.

Men det som er så fint med det, er at slike "feil" er slike som lett kan fikses i en eventuell utvidelse!

Og slutten er laget slik at en utvidelse godt kan passe inn!

Så egentlig er det bare et tidsspørsmål før utvidelsen kommer, og når den gjør det, skal jeg være der, og jeg skal kjøpe den!

Spillbarhet: 9

Grafikk: 9

Lyd: 10

Varighet: 6

Totalkarakter: 9

EDIT: Noen kommentarer? Hva synes dere om spillet, dere som har spilt det?

Endret av MeTa][iC
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grei omtale :) enig i at det er et knallspill men hva skal jeg gjøre her ? de sier etter at vi ser at døra oppi der har et skjold foran seg at vi må gå rundt og så bare stopper de opp her, og de følger ikke etter hvis jeg begynner å gå et sted. problemet er at jeg ikke skjønner hva jeg skal og hvor jeg skal .

post-190-1110138038_thumb.jpg

Skrevet (endret)

Følger du ikke med i hva det står på beskjedene i begynnelsen? :p

Du må jo trykke en av F-tastene (F1-F4)!

F1= Search And Destroy

F2=Gather/ Follow

F3=Secure That Area (pek et sted og trykk)

F4 Discontinue Command

Se på de tre grønne ikonene nederst i bildet du har lagt ut.

Numrene (07, 40, 62) er "navnet" til klonene. Under der ser du ikonene. Bildene i ikonene viser hvilken ordre klonene følger.

På bildet er 07 i "Search And Destroy"-modus.

40 er satt på en sniper-posisjon.

62 er satt på en grenadier-posisjon.

Du må trykke F4 for at alle skal gå ut av en posisjon (kanon, sniper-modus, etc.), så trykker du F2 for å få dem til å følge deg.

Du skal gå et bitte lite stykke tilbake, og plante ei bombe på en stein.

BTW: Republic Commando har den feteste HUD'en noen sinne laget! Det er et faktum! Finn en HUD som er bedre, og som ser fetere ut! Jeg utfordere der alle sammen! :w00t:

Endret av MeTa][iC
Skrevet (endret)

fokk så vansklig det er på det skipet ass. der det holder på å sprenge.. dør hele tida :( tror jeg må bruke koder snart.

noen som vet hvordan jeg får fram konsollet? har prøvd ~,´,TAB, ' men ingen funker. ikke |§ heller.

Endret av 2mass
Skrevet

Hvilket vanskelighetsnivå er det du spiller på? Normal?

Blir det for vanskelig, kan du bare gå inn i options og sette vanskeligheten til Easy!

Det er en fin ting, at du ikke må begynne spillet helt fra starten for å spille med lettere vanskelighet. (Ikke at det ikke er verd å begynne på nytt da! :yes: )

Skrevet (endret)

Det et okay action spill ikke noe mer.

Det som var bra, som action spill, er den enkle squad gameplayet. Funker veldig bra og er lett å bruke, men hvis du tror dette er noe Swat 3 eller Rainbow 6 så tar du feil. Det er action, rambo, tactical "light" som gjelder.

Det som suger i spillet er level design. De første brettene er greie nok. Det er bare det at det ikke skjer noe mer med levelene. Det blir i lengden som å spille i en ubåt. Trangt, ikke mye å se på eller noen valgfrihet i hvor eller hvordan du kan gå fra sted til sted.

For meg syntes ikke jeg dette spillet er verd en full retail... "Lån det heller av en venn"

Om Republic Command 2, som jeg er sikker på kommer, har bedre level design, med noen nye features tror jeg den vill være et verdig full retail kjøp i motsettning til RC 1.

Edit:

Å ja. Meta, ingen skikkelige gamere spiller på EASY. LoL :D

Endret av LOBOS
Skrevet (endret)

Hvis du suger så :D jeg begynte på easy og nå syntes jeg det var litt vanskelig og da sto det plutselig på medium.. hmm.

gleder meg hvis det kommer exp pack \ oppfølger.

:w00t:

Endret av 2mass
Skrevet

Ble spesielt skuffet av to ting i dette spillet:

1. Varigheten!

Tror jeg aldri har fullført et spill så fort noen gang. Og det verste var at jeg prøvde å ta meg god tid i spillingen. Dersom jeg skulle ha rushet gjennom spillet vil jeg kanskje tro at spillet kan rundes i løpet av..tja 5 timer?

2. Leveldesign.

Alle brettene er utrolig kjedelige og man har hele tiden følelsen av å gå i et rør som bare fører ett sted. De har faktisk noen utendørbrett også men de er så klaustrofobisk laget at man aldri riktig får følelsen av å være utendørs. Man må hele tiden følge trange kanaler. :thumbdown:

Hadde det ikke vært for disse to momentene ville det vært et meget bra spill, men disse momentene er så tungtveiende at de drar spillet ganske mye ned.

Skal jeg gi en totalkarakter til spillet så må det bli 6/10. Totalt sett er det "et litt over middels spill".

Skrevet

Jeg får en følelse av at det er de samme 30 sekundene repetert om og om igjen.

Men de 30 sekundene er såpass bra rush at det ikke gjør noenting. Man sprenger ei dør, skyter alt som spawner i nærheten, setter en kar til å Slice/sprenge døra, rinse, wash, repeat.

Er bare i starten av spillet da..er det sånn hele tida? Det er jo heller egentlig ingen som helst strategi selv om man kan sette folk på posisjoner med F. For det er alltid akkurat nok posisjoner til hver mann (eller en for lite), så de kunne like godt gått dit selv.

Skrevet

grei nok omtale Metallic, men savner et par screens.. Har ikke kjøpt det ennå, men jeg er veldig tilhenger av å se et par skjermbilder før jeg bestemmer meg.

Skrevet
http://www.gamespot.com/pc/action/starwars...ando/index.html

Stor anmeldelse med haugevis av screenshots (på engelsk da).

Også en video review der man ser masse footage fra spillet mens anmelderen snakker oppå.

Flott!

Hadde nok klart å finne dette selv med google, eller via to the game, men jeg tenkte mer på selve artikkelen til Metallic, at den hadde tatt seg enda bedre ut hvis han hadde posta et par screens eller tre.

Var bare ment som konstruktiv kritikk. :thumbup:

Gjest Slettet-p4PIYwb6
Skrevet (endret)

Syns det er litt rart at dette får 9 på grafikk. For jeg syns ikke den var noe spesielt bra....men det kan kanskje være pc'n min. :hmm:

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Skrevet

HL2 fikk 10 på grafikk.

Visse ting på HL2 er grafisk sett til å spy av! Fakta!

Se på våpen når de ligger på bakken! (sepsielt 357. Magnum'en!)

Det er ufyselig!

Republic Commando har en vidunderlig grafikk. Visuelt enestående! Men den beste grafikken jeg noen gang har vært borti... Nei.

Derfor ga jeg spillet 9/10 på grafikk-området. :)

Gjest Slettet-p4PIYwb6
Skrevet
[iC' date=08/03/2005 : 18:46] HL2 fikk 10 på grafikk.

Visse ting på HL2 er grafisk sett til å spy av! Fakta!

Se på våpen når de ligger på bakken! (sepsielt 357. Magnum'en!)

Det er ufyselig!

Republic Commando har en vidunderlig grafikk. Visuelt enestående! Men den beste grafikken jeg noen gang har vært borti... Nei.

Derfor ga jeg spillet 9/10 på grafikk-området. :)

Skjønner skjønner, jeg mente 9/10. :p

Men syns at det var litt kornete stygg grafikk selv om jeg har stilt alt på maks. :hmm: Dette er forresten i starten av demo'en da, så det er kanskje banen og at jeg ikke "ser" grafikken da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...