Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er tatt opp på emnestudier realfag til høsten. Det står så godt som ingenting om studiet på hjemmesidene til NTNU - så jeg er litt forvirra.

 

Først og fremst lurer jeg på om man må ta et visst antall studiepoeng i hvert semester. Er nemlig i utlandet hele høstsemesteret (kommer hjem sent i november, tar et semester via et annet lærested, dette gir 30 stp.). De eneste enkeltemnene jeg i så fall vil ha mulighet til å ta da, blir psykologiemnene med avkrysningseksamen. Disse er jo ikke akkurat realfagsrelatert, så jeg vet ikke om jeg i det hele tatt kan ta disse emnene. Bottom line: kan jeg ditche hele høstsemesteret?

 

I løpet av vårsemesteret tenker jeg å ta et par emner innen matematikk, og kanskje også gjøre unna ex.phil - hvis det er mulig? Lurer også på om det er mulig - både teoretisk og i praksis - å ta mer enn 30 studiepoeng på ett semester?

Endret av cupcake
Lenke til kommentar
Jeg er tatt opp på emnestudier realfag til høsten. Det står så godt som ingenting om studiet på hjemmesidene til NTNU - så jeg er litt forvirra.

 

Først og fremst lurer jeg på om man må ta et visst antall studiepoeng i hvert semester. Er nemlig i utlandet hele høstsemesteret (kommer hjem sent i november, tar et semester via et annet lærested, dette gir 30 stp.). De eneste enkeltemnene jeg i så fall vil ha mulighet til å ta da, blir psykologiemnene med avkrysningseksamen. Disse er jo ikke akkurat realfagsrelatert, så jeg vet ikke om jeg i det hele tatt kan ta disse emnene. Bottom line: kan jeg ditche hele høstsemesteret?

 

I løpet av vårsemesteret tenker jeg å ta et par emner innen matematikk, og kanskje også gjøre unna ex.phil - hvis det er mulig? Lurer også på om det er mulig - både teoretisk og i praksis - å ta mer enn 30 studiepoeng på ett semester?

NTNU bryr seg i utgangspunktet fint lite om hvor mange studiepoeng du tar per år, så lenge du holder litt kontakt med dem angående hva du foretar deg for tiden. Det er Lånekassen som er problemet her, siden de ikke gjør lån om til stipend med mindre du innfrir på antall studiepoeng. Men jeg tipper på at du har muligheten til å holde vannet over hodet økonomisk fram til du begynner "for alvor" på NTNU og derfor kan droppe denne gjeldsbyrden foreløpig. Evt at du kan ta fullt opp med jalla-eksamen.

 

Er du tatt opp som NTNU-student kan du ta de fleste emner på NTNU, inkludert avkrysning på psykologi. Men det er ingen vits i å ta det med mindre du kan innpasse det i studieprogrammet noen sted (vet ikke om det kan gå under "perspektivemne") eller trenger noen studiepoeng for å holde Lånekassen på en armlengdes avstand. Jeg ser at ex. phil går på våren også, så det kan du nok ta. Men ellers så bygger våremner ofte på at du har tatt bestemte høstemner, så jeg er litt usikker på om du vil klare å finne et matematikkemne på våren som kan stå på egne fote.

 

EDIT: Å ditche det første semesteret kan være litt drøyt. Spesielt om det er obligatoriske aktiviteter i begynnelsen (det er det på siving, jeg vet ikke om det er det på realfag). Men hvis man klarer å dodge obligatoriske oppstartsopplegg så kan det hende jeg ville vurdert å bare holde hodet lavt og heller begynne gradvis på våren. Antar at støtte fra Lånekassen ikke er nødvendig på høsten.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
jeg fant en billig bolig på finn.no

en fyr som heter Tran Torstein.

jeg ringte han, men han snakket litt dårlig norsk og var usikker på detaljene.

Så når jeg puttet navnet hans i google, ja da fant man litt av hvert!! :@@@@

 

ALERT! ALERT! ALERT! SCAMMER! ALERT

Jeg var på en visning med denne karen for noen år siden. Pga. hans utydelige tale møtte vi opp i "Skippergata" og ikke "Kirkegata".

 

Når vi endelig kom frem til stedet som skulle leies ut, så vi at leiligheten var i elendig stand i tillegg til å være delt i to av en 1-2 kvadratmeters WC med to dører - man måtte altså gå gjennom WC-rommet for å komme til den andre delen av leiligheten med mindre man ville gå ned en trapp, rundt huset og opp en trapp på andre siden. :)

 

Tok ikke lang tid før vi hørte en del andre historier om denne fyren...

 

Trollll: Indøk ORDF

Endret av Sanzu
Lenke til kommentar

Haha, Torstein ja. Leide hos ham første gang da jeg kom til Trondheim. Fullstendig kaos - vaskemaskinen sto midt på kjøkkengulvet og ristet rundt når den var på skrudd, det fantes kun en vask på fem personer og den var på badet og dassen lå fire rom unna nevnte vask. I tillegg var ett av soverommene kun tilgjengelig fra oppgangen, hvor det var minusgrader...

Lenke til kommentar

Kom inn på mitt andrevalg, teknisk kybernetikk med 52 poeng. Hadde Energi og Miljø på førstevalg, men manglet 1.2 og er nå på 33 på ventelista. Har jeg noen realistiske muligheter om å komme inn på EMIL eller burde jeg bare godta studieplassen på teknisk kyb?

Endret av Jonsa
Lenke til kommentar
hvordan er sjansene for å komme inn når man er på venteliste? hvor lavt nede kan man være?

 

 

Lurer på det samme - vet det ikke er et fasitsvar, men er det vits i å håpe?

 

En annen ting, hvor lett er det å søke om omplassering av studium? er det feks mulig å melde seg opp i eksamen til de manglende emnene en har i sitt studium (marintek intro og mekanikk) og så ignorere de emnene en ikke vil ha i det studiumet en kom inn på?

Lenke til kommentar

Dere er tydeligvis analfabeter, så dere skulle i utgangspunktet ikke fått plass på noen av sivinglinjene. Må være mye rask som jobber på opptakskontoret nå om sommeren.

 

Hei, har kommet på venteliste #12 for mitt fagvalg, Teknisk Geofag. Vet dette er spekulering, men er det grunn for meg å ha et realistisk håp om å få komme inn i neste runde? Har noen erfaringer med å komme til tidligere?

Alle som kommer inn på siving på NTNU kommer inn i første inntaket, ingen får plass ved suppleringsinntak.

Endret av miicard
Lenke til kommentar
Dere er tydeligvis analfabeter, så dere skulle i utgangspunktet ikke fått plass på noen av sivinglinjene. Må være mye rask som jobber på opptakskontoret nå om sommeren.

 

Hei, har kommet på venteliste #12 for mitt fagvalg, Teknisk Geofag. Vet dette er spekulering, men er det grunn for meg å ha et realistisk håp om å få komme inn i neste runde? Har noen erfaringer med å komme til tidligere?

Alle som kommer inn på siving på NTNU kommer inn i første inntaket, ingen får plass ved suppleringsinntak.

 

Hvorfor gidder du å skrive om du tror jeg er analfabet? Tosk.

 

Syns begrunnelsen var dårlig, og stoler ikke på svaret så spør igjen; er det noen mulighet til å komme inn via venteliste om det er x antall folk som sier nei til studiet de kom inn på (som i mitt tilfelle er marin)?

 

Og - hvordan er mulighetene ved å bytte studie når en først er inne på ntnu? Noen med erfaring fra å gjøre det?

Endret av slux
Lenke til kommentar
Hallo slux?, er du han kroppsbyggerfyren?:D Hva var poengsummen på marin, og hvor mye hadde du?

 

 

Hehe, driver med styrkeløft og er også svært aktiv innenfor et annet fora som også inneholder kroppsbygging ja ;)

 

Marin hadde vel 52,2 (?), lucky me hadde vel 51,4 poeng - en poengsum som kunne blitt høyere hadde jeg bare ikke vært så lat siste termin.

Lenke til kommentar
Så du mener at de plassene som folk sier fra seg fordi de kommer inn i utlandet, på et annet studium, de skal i militæret eller bare vil ikke studere likevel, de bare forsvinner i løse luften?

NTNU tar inn flere enn det er plass til, for de vet sånn ca hvor mange som sier fra seg plassen, reiser i militæret eller dropper ut etter kort tid. Derfor tar de ikke inn flere ved suppleringsopptaket.

 

Dette spørsmålet kommer ørten ganger ved hvert eneste opptak og er besvart flere ganger i tråden.

 

slux:

Man kan søke om intern overføring (eller hva det heter) og håpe på å komme inn på rett linje den veien. Om folk får bytte varierer fra år til år (fra ca 2003 til 2005 var det ingen som fikk bytte til bygg ifølge studieveileder), så det er umulig å uttale seg om hvor stor sannsynlighet det er for å komme inn denne veien.

 

Hvis begrunnelsen var dårlig kan du bruke feltet ved siden av der det står søk. Du er neppe første personen iløpet av 4,5 år som lurer på dette.

Endret av miicard
Lenke til kommentar
Kom inn på mitt andrevalg, teknisk kybernetikk med 52 poeng. Hadde Energi og Miljø på førstevalg, men manglet 1.2 og er nå på 33 på ventelista. Har jeg noen realistiske muligheter om å komme inn på EMIL eller burde jeg bare godta studieplassen på teknisk kyb?

Ja. Det er ikke noe håp om å komme inn på EMIL i denne omgangen. Du bør heller satse på å bytte linje i løpet av høsten / til neste år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...