Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Dere som går Fysikk og matematikk her, hva har dere planer om å bli? Jeg spør fordi jeg kunne tenkt meg å kanskje studere Fysikk og Matematikk for å videre jobbe med noe innen forskning. Hva vet jeg ikke, der er alt interresant fra astrofysikk til partikkelfysikk etc.

Jeg vil foreslå at du tenker større en som så. Du kan finne ut at du ikke er flink nok til å bli forsker, du har ikke lyst til å bli forsker eller du finner ut at jobbmulighetene er bedre et annet sted.

 

Fysikk og matematikk er vel noe av det samme som anvendt matematikk og etter det jeg har hørt er at da burde du heller bli ingeniør. Ingeniørlinjene (ihvertfall mange av dem) er netopp fysikk og matematikk. Uansett det er mange jobbmulighter i den linjen du tenker på å ta, og det beste er om du sjekker litt rundt selv om prøver å gå inn i en trygg sikker retning du liker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dere som går Fysikk og matematikk her, hva har dere planer om å bli? Jeg spør fordi jeg kunne tenkt meg å kanskje studere Fysikk og Matematikk for å videre jobbe med noe innen forskning. Hva vet jeg ikke, der er alt interresant fra astrofysikk til partikkelfysikk etc.

Jeg vil foreslå at du tenker større en som så. Du kan finne ut at du ikke er flink nok til å bli forsker, du har ikke lyst til å bli forsker eller du finner ut at jobbmulighetene er bedre et annet sted.

 

Fysikk og matematikk er vel noe av det samme som anvendt matematikk og etter det jeg har hørt er at da burde du heller bli ingeniør. Ingeniørlinjene (ihvertfall mange av dem) er netopp fysikk og matematikk. Uansett det er mange jobbmulighter i den linjen du tenker på å ta, og det beste er om du sjekker litt rundt selv om prøver å gå inn i en trygg sikker retning du liker.

Øh, fysmat er en sivilingeniør-utdanning og jobbmarkedet er rimelig greit for folk som driver med anvendt matematikk. Fysikk og matematikk er og blir grunnfag som gir deg relevant kompetanse for mange sektorer (digresjon: gjett hva NTNUs to siste rekotrer gikk). Det er uansett bare en av tre spesialiseringer på fysmat.

 

Hvis du er interessert i grunnfagene er det klart du bør gå noe som tar dem litt mer på alvor enn mange av ingeniørutdanningene - jeg vet i alle fall at jeg som fysikkinteressert hadde følt meg omringet av idioter når folk klarer å stryke på tullefysikken (i ett fag!) mange av de andre linjene har.

Lenke til kommentar
Dere som går Fysikk og matematikk her, hva har dere planer om å bli? Jeg spør fordi jeg kunne tenkt meg å kanskje studere Fysikk og Matematikk for å videre jobbe med noe innen forskning. Hva vet jeg ikke, der er alt interresant fra astrofysikk til partikkelfysikk etc.

Jeg vil foreslå at du tenker større en som så. Du kan finne ut at du ikke er flink nok til å bli forsker, du har ikke lyst til å bli forsker eller du finner ut at jobbmulighetene er bedre et annet sted.

 

Det er vel ikke akkurat kjempesnevert å si "Jeg vil være forsker i et hvilket som helst felt innen fysikk!".

 

Salabara: Du sier jo egentlig ingenting om hva du liker å holde på med, hva slags matte etc, men kom på Ing. vitenskap og IKT, garantert et av de vanskeligere studiene på NTNU, men du ender opp med en veldig vid kunnskap. Han karen her forklarer vel for det meste hva man gjør her: http://www.ivt.ntnu.no/video/iikt/

Man spesialiserer seg i 3. klasse i en av 5 ingeniørretninger, så man låser seg ikke for tidlig inn i en lang utdannelse. Mye matte, mye mekanikk, kjemi, fysikk og masse datafag.

 

IKT har også fordelen at man er veldig få, kun 35 blir tatt opp dette semesteret, og da blir man i praksis ganske fort kjent med hele klassen gjennom fadderperioden og diverse linjeforeningsaktiviteter.

Lenke til kommentar
Hva er årsaken til disse mindreverdighetskompleksene overfor Dragvoll-studenter fra Gløs-folk?

Ferdigutdannede fra Gløs får gjerne dølle kontorjobber, som forskere, utviklere, teknologer, konsulenter etc., mens ferdigutdannede fra Dragvoll har et bredere spekter av jobber de kan drive med, mange som jobber mye med mennesker og har meningsfulle og idealistiske arbeidsplasser. Kompleksene noen har kommer av at noen folk fra begge campuser mangler evnen til å forstå at andre har forskjellige interesser og prioriteringer enn sine egne.

Lenke til kommentar
Hva er årsaken til disse mindreverdighetskompleksene overfor Dragvoll-studenter fra Gløs-folk?

Ferdigutdannede fra Gløs får gjerne dølle kontorjobber, som forskere, utviklere, teknologer, konsulenter etc., mens ferdigutdannede fra Dragvoll har et bredere spekter av jobber de kan drive med, mange som jobber mye med mennesker og har meningsfulle og idealistiske arbeidsplasser. Kompleksene noen har kommer av at noen folk fra begge campuser mangler evnen til å forstå at andre har forskjellige interesser og prioriteringer enn sine egne.

 

Hehe, ok. Da har jeg tydeligvis overvurdert menneskers sosiale kompetanse.

Lenke til kommentar
Dere som går Fysikk og matematikk her, hva har dere planer om å bli? Jeg spør fordi jeg kunne tenkt meg å kanskje studere Fysikk og Matematikk for å videre jobbe med noe innen forskning. Hva vet jeg ikke, der er alt interresant fra astrofysikk til partikkelfysikk etc.

Jeg vil foreslå at du tenker større en som så. Du kan finne ut at du ikke er flink nok til å bli forsker, du har ikke lyst til å bli forsker eller du finner ut at jobbmulighetene er bedre et annet sted.

 

Fysikk og matematikk er vel noe av det samme som anvendt matematikk og etter det jeg har hørt er at da burde du heller bli ingeniør. Ingeniørlinjene (ihvertfall mange av dem) er netopp fysikk og matematikk. Uansett det er mange jobbmulighter i den linjen du tenker på å ta, og det beste er om du sjekker litt rundt selv om prøver å gå inn i en trygg sikker retning du liker.

Øh, fysmat er en sivilingeniør-utdanning og jobbmarkedet er rimelig greit for folk som driver med anvendt matematikk. Fysikk og matematikk er og blir grunnfag som gir deg relevant kompetanse for mange sektorer (digresjon: gjett hva NTNUs to siste rekotrer gikk). Det er uansett bare en av tre spesialiseringer på fysmat.

 

Hvis du er interessert i grunnfagene er det klart du bør gå noe som tar dem litt mer på alvor enn mange av ingeniørutdanningene - jeg vet i alle fall at jeg som fysikkinteressert hadde følt meg omringet av idioter når folk klarer å stryke på tullefysikken (i ett fag!) mange av de andre linjene har.

Jeg foreslår at du leser hva jeg skriver istedenfor å svare på det du ønsker at jeg skrev. Jeg har aldri skrevet at jobbmulighetene er dårlige, men at de er bedre når man tar ingeniørlinjene, ihvertfall internasjonalt sett. Jeg vet ikke nøytaktig opplegget på NTNU, men jeg vet veldig godt hvordan forholdene er for anvendt matematikk sammenlignet med ingeniørlinjene.

 

Gebby: Det er absolutt snevert å si at du skal bli forsker innenfor fysikk og ingenting annet. At det er mange retninger innenfor fysikk forandrer ikke det faktum at man kan ende opp med å ikke bli flink nok, eller man har ikke lyst til å bli forsker, eller at man synes ikke arbeidforholdene eller lønnen er god nok.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Dere som går Fysikk og matematikk her, hva har dere planer om å bli? Jeg spør fordi jeg kunne tenkt meg å kanskje studere Fysikk og Matematikk for å videre jobbe med noe innen forskning. Hva vet jeg ikke, der er alt interresant fra astrofysikk til partikkelfysikk etc.

Jeg vil foreslå at du tenker større en som så. Du kan finne ut at du ikke er flink nok til å bli forsker, du har ikke lyst til å bli forsker eller du finner ut at jobbmulighetene er bedre et annet sted.

 

Fysikk og matematikk er vel noe av det samme som anvendt matematikk og etter det jeg har hørt er at da burde du heller bli ingeniør. Ingeniørlinjene (ihvertfall mange av dem) er netopp fysikk og matematikk. Uansett det er mange jobbmulighter i den linjen du tenker på å ta, og det beste er om du sjekker litt rundt selv om prøver å gå inn i en trygg sikker retning du liker.

Øh, fysmat er en sivilingeniør-utdanning og jobbmarkedet er rimelig greit for folk som driver med anvendt matematikk. Fysikk og matematikk er og blir grunnfag som gir deg relevant kompetanse for mange sektorer (digresjon: gjett hva NTNUs to siste rekotrer gikk). Det er uansett bare en av tre spesialiseringer på fysmat.

 

Hvis du er interessert i grunnfagene er det klart du bør gå noe som tar dem litt mer på alvor enn mange av ingeniørutdanningene - jeg vet i alle fall at jeg som fysikkinteressert hadde følt meg omringet av idioter når folk klarer å stryke på tullefysikken (i ett fag!) mange av de andre linjene har.

Jeg foreslår at du leser hva jeg skriver istedenfor å svare på det du ønsker at jeg skrev. Jeg har aldri skrevet at jobbmulighetene er dårlige, men at de er bedre når man tar ingeniørlinjene, ihvertfall internasjonalt sett. Jeg vet ikke nøytaktig opplegget på NTNU, men jeg vet veldig godt hvordan forholdene er for anvendt matematikk sammenlignet med ingeniørlinjene.

Det forandrer ikke på det faktum at du anbefaler ham å velge en ingeniørlinje... Når fyren sier han har tenkt til å velge en ingeniørlinje? Fullstendig irrelevant svar.

Gebby: Det er absolutt snevert å si at du skal bli forsker innenfor fysikk og ingenting annet. At det er mange retninger innenfor fysikk forandrer ikke det faktum at man kan ende opp med å ikke bli flink nok, eller man har ikke lyst til å bli forsker, eller at man synes ikke arbeidforholdene eller lønnen er god nok.

Så det du sier er at hvis du vil ta en utdannelse, så bør du ikke ta utdannelsen fordi det kanskje er en annen utdannelse som passer bedre? Etter den logikken bør jo samtlige mennesker i verden velge ingeniørutdannelser. La ham prøve selv - det skader ikke å eventuelt bytte og statistikken på hvor fornøyde folk som velger fysmat er etter endt utdanning er høy (jeg har bare sett på indmat/anvendt matematikk, men der var de i alle fall svært fornøyde både med jobb og studieløp)

 

Jeg utfordrer deg til å finne et felt som gir mer varierte muligheter enn fysikk.

Lenke til kommentar

Camlon, du sier sykt mye feil+dumt. På tide at du slutter å uttale deg om ting du har ingen peiling på.

 

Fysikk og matematikk er en sivilingeniørlinje. Anvendt matematikk er en av tre studieretninger du kan velge om du går fysikk og matematikk. Du blir "sivilingeniør".

 

En gjenganger i dine innlegg at du bare spruter ord som ikke gir mening.

Lenke til kommentar
Det forandrer ikke på det faktum at du anbefaler ham å velge en ingeniørlinje... Når fyren sier han har tenkt til å velge en ingeniørlinje? Fullstendig irrelevant svar.

Nei det gjør jeg ikke. Jeg sier at han burde tenke på det.

 

Så det du sier er at hvis du vil ta en utdannelse, så bør du ikke ta utdannelsen fordi det kanskje er en annen utdannelse som passer bedre? Etter den logikken bør jo samtlige mennesker i verden velge ingeniørutdannelser. La ham prøve selv - det skader ikke å eventuelt bytte og statistikken på hvor fornøyde folk som velger fysmat er etter endt utdanning er høy (jeg har bare sett på indmat/anvendt matematikk, men der var de i alle fall svært fornøyde både med jobb og studieløp)

 

Jeg utfordrer deg til å finne et felt som gir mer varierte muligheter enn fysikk.

Nei, det jeg sier er at man skal tenke på det. Lær deg å les ordentlig. Jeg sier at man skal tenke bredere enn bare å bli forsker. Jeg shar helelr ikke sagt at det er en dårlig linje og velge. Jeg foreslår at du leser det jeg skriver istedenfor å svare på det du tror jeg skriver.

 

Egentlig er det ganske latterlig hvordan du lager mine meninger, fordi du ikke klarer å diskutere mot de ordentlige, eller at du på en eller annen måte ønsker at jeg tar feil men kan ikke finne feil i de ordentlige.

 

Camlon, du sier sykt mye feil+dumt. På tide at du slutter å uttale deg om ting du har ingen peiling på.

 

Fysikk og matematikk er en sivilingeniørlinje. Anvendt matematikk er en av tre studieretninger du kan velge om du går fysikk og matematikk. Du blir "sivilingeniør".

 

En gjenganger i dine innlegg at du bare spruter ord som ikke gir mening.

Jeg har absolutt peiling, og slutt med drittkasting bare fordi du har ingenting bedre å si. Som jeg sa, jeg vet ikke hvordan det er på NTNU, men jeg vet godt hvordan det er generelt, og for meg er det naturlig å anta at det ikke er en ingeniørlinje. Jeg vil rapportere deg hvis du forsetter med drittkasting så det er sagt.

Lenke til kommentar

Camlon: Selv om du har gått på en IB-linje på vgs og hatt halve matte1-pensumet allerede gjør ikke dette at du kjenner så mye rundt verken utdanning eller jobbmuligheter.

 

Fys.mat. er en av de mest allsidige utdanningene, de som går ut derfra har ofte en så bred bagrunn at de kan gå inn i nesten hvilken som helst siv.ing.-jobb, i en større grad enn de fleste andre linjer. Langt fra de fleste blir forskere, ihvertfall av de jeg kjenner som har gått der. Hvor du tar kildene dine fra, vet jeg ikke.

 

Jeg vil anbefale deg å begrense de bråsikre uttalelsene dine om emner du ikke kan noe om, ihvertall i et forum som dette der mange kjenner bedre til noen av tingene som diskuteres. Om et år eller flere, når du har blitt bedre kjent med haugen og folk fra forskjellige linjer, kan du komme tilbake og uttale deg litt mer reflektert og med litt mer førstehånds kunnskap.

Lenke til kommentar
Som jeg sa, jeg vet ikke hvordan det er på NTNU

 

Og likevel uttaler du deg om fysmatlinja på NTNU.

 

men jeg vet godt hvordan det er generelt, og for meg er det naturlig å anta at det ikke er en ingeniørlinje.

At fysmat ikke er en ingeniørlinje? Fysmat er en sivinglinje på lik linje med bygg, marin, kyb osv. Når du ikke vet hvilken type linje fysmat er, bør du ikke uttale deg om linja.

 

Jeg vet iallfall hvem jeg ville stolt på hvis jeg var ute etter informasjon om linjene, og det er ikke den personen som aldri har vært på gløs.

Lenke til kommentar
Camlon: Selv om du har gått på en IB-linje på vgs og hatt halve matte1-pensumet allerede gjør ikke dette at du kjenner så mye rundt verken utdanning eller jobbmuligheter.

 

Fys.mat. er en av de mest allsidige utdanningene, de som går ut derfra har ofte en så bred bagrunn at de kan gå inn i nesten hvilken som helst siv.ing.-jobb, i en større grad enn de fleste andre linjer. Langt fra de fleste blir forskere, ihvertfall av de jeg kjenner som har gått der. Hvor du tar kildene dine fra, vet jeg ikke.

 

Jeg vil anbefale deg å begrense de bråsikre uttalelsene dine om emner du ikke kan noe om, ihvertall i et forum som dette der mange kjenner bedre til noen av tingene som diskuteres. Om et år eller flere, når du har blitt bedre kjent med haugen og folk fra forskjellige linjer, kan du komme tilbake og uttale deg litt mer reflektert og med litt mer førstehånds kunnskap.

Jeg kjenner til jobbmulighetene her, fordi jeg har sjekket det opp selv. Jeg vet ikke spesifikt itl NTNU og den linjen og jeg tok litt feil i hva slags linje det var, men jeg har hørt fra flere hold at ingeniørlinjene gir bedre muligheter enn anvendt matematikk. Uansett, jeg la lite vekt på det i posten min, men jeg la mye mer vekt på det andre jeg skrev som jeg vet er riktig. At man bør tenke bredere enn at man skal bli forsker. Har ikke nektet for at det er en allsidig utdanning, men det er ikke sikkert det er en profesonsrettet utdanning nok.

 

Jeg foretrekker at du ikke bygger opp stråmenn. Jeg har aldri sagt at de fleste blir forskere. Det får du ta på din egen regning. Jeg kan litt jeg også, og derfor uttaler jeg meg. Dere burde komme med ekstra kunnskap som dere kan istedenfor å bygge stråmenn sånn at dere kan ta meg.

 

miicard: Aldri uttalt meg spesifikt om NTNU. For det andre sa jeg at det var usikkert. Jeg antok at fysmat var en linje som du finner andre steder rundt om i verden og de er ikke ingenørlinjer. Uansett, jeg vet at jeg misforsto litt hva slags linje fysmat var, og det gjorde at jeg tok litt feil. Allikavel, jeg hadde helt rett i den viktigste delen av posten min. De eneste som har kommentert dem har bygget opp stråmenn for å ta dem og dereter sagt hvor dum jeg er for mene de stråmennene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696
Fysmatere er attraktive på så mange områder fordi de i all hovedsak er den eneste sivilingeniør-gjengen med ekstra matematikk. Litt røft sagt bryr mange bedrifter seg ikke veldig mye om spesifikke fag hvis du kan vise til brede matematikkunnskaper. Dessuten er det et faktum at fysmatere generelt også er flinkere enn studenter fra de andre linjene.

 

 

Kan du nevne noen bedrifter og hvilke arbeidsoppgaver disse kanditatene vil ha i de bedriftene du nevner?

 

Jeg er enig i at pensumet er generelt hardere på fysmat enn de andre linjene, det er jo fakta at det er tyngre teoretiske fag der. Menjeg vil gjerne vite hva som gjør at du tenker studentene der er flinkere?

Lenke til kommentar
Tipsene dine er ikke veldig verdifulle siden de ikke er korrekte for nettopp NTNU.

Jo, absolutt. Det er viktig å tenke litt bredere enn at man skal bli forsker, og dette har lite med hvilket universitet du går på.

 

Leviandan: Det kan ikke ha noe med at dere tenker litt for høyt om dere selv? F.eks. jeg husker jeg ble angrepet av en fyr fordi jeg sa at L'hopitals ikke er ubrukelig i et spesielt tilfelle, og det var ikke måte på hvor dum jeg var. Han viste seg å ta feil og hatet meg dereter. Det er faktisk ikke dem som kommer med de største ordene som har rett.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...