Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-120696

Hadde noen giddet å sende meg øvinger i faget mekanikk 1? Har lyst til å sette meg inn i stoffet, men det er ikke noen internett side til faget såvidt jeg ser.

Endret av Slettet-120696
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror du at du vil finne en løsning på vaskeriproblemet på diskusjon.no eller ved å ta opp telefonen og ringe SiT?

 

Nå finnes det sikkert 6-7 vaskerier bare på Moholt, så om det "bare var meg" så kunne jeg kanskje få tips til andre vaskerier som faktisk fungerer ... ;)

Lenke til kommentar

Hei, jeg går for øyeblikket siste året allmennfag, og skal søke på bachelor i musikkteknologi snart, og bare lurte på om det er noen som har informasjon å bidra med om studieretningen. Hva føler dere at dere får ut av opplegget? Hvordan er lærerne? etc.

 

Dette er vel første året søkere må sende inn CD, så det er vel kanskje ikke noen som har noe informasjon angående akkurat det kanskje..

 

Jeg håper allikevel at det er noen som kan bidra med litt informasjon :)

Endret av Idonotlikebroccoli
Lenke til kommentar

Driver og pusler litt med budsjett for neste år når jeg begynner på NTNU nå, lurer derfor på hvor mye dere bruker måneden i snitt (bolig, uteliv, andre faste utgifter, mat, etc)? Jeg har null peiling på hva jeg kommer til å bruke, og det er egentlig litt vesentlig å vite før jeg bestemmer meg for hvordan jeg skal bo^^

 

(Ja, jeg vet det ligger lister rundt omkring på f-eks bankenes nettsider hvor de informerer om sånt, men jeg er litt interessert i real life erfaringer =) )

Endret av Bruun
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696

Jeg har lest igjennom noen fagbeskrivelser nå og har et lite spørsmål. Det fokuserers mye på skip i marin teknikk, slagordet til linjen er jo "Skap verdens beste skip", men svært få skip blir jo bygget i Norge, så har man egentlig bruk for denne kunnskapen?

 

Det samme gjelder vel egentlig også plattformene. Er det slik at det designes i Norges så sendes tegningene til Østen? Men har og sett litt på asiatiske universiteter og de har gode "naval architecture" linjer der. Så jeg er litt forvirret her.

Endret av Slettet-120696
Lenke til kommentar
Jeg har lest igjennom noen fagbeskrivelser nå og har et lite spørsmål. Det fokuserers mye på skip i marin teknikk, slagordet til linjen er jo "Skap verdens beste skip", men svært få skip blir jo bygget i Norge, så har man egentlig bruk for denne kunnskapen?

 

Vi lever i en global verden, kunnskap blir delt! Selv om vi ikke bygger mange skip fysisk i Norge ligger det en god del norsk kunnskap og teknologi i de skipene som blir bygget på andre steder i verden.

 

Ellers vil jeg si du passer perfekt på Gløshaugen med "har vi bruk for [sett inn et hvilket som helst HF/SVT-fag her]". Go for it :tease:

Lenke til kommentar

teknologien finner vi opp i norge, men selve byggingen blir vel sendt til billigste verft. Siste store greier er jo bakvendtskipet og en oljeplatform som funket som en bøye.

 

Men tror ingen av delene er bygget i norge

 

http://www.dn.no/gasellene/article1208775....l=article_title x-bow

 

plattformen finner jeg ikke, men var en sylinder som hadde fantastiske egenskaper i vannet i følge artikkelen :p

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar
Driver og pusler litt med budsjett for neste år når jeg begynner på NTNU nå, lurer derfor på hvor mye dere bruker måneden i snitt (bolig, uteliv, andre faste utgifter, mat, etc)? Jeg har null peiling på hva jeg kommer til å bruke, og det er egentlig litt vesentlig å vite før jeg bestemmer meg for hvordan jeg skal bo^^

 

(Ja, jeg vet det ligger lister rundt omkring på f-eks bankenes nettsider hvor de informerer om sånt, men jeg er litt interessert i real life erfaringer =) )

 

Bruker 2900 på husleie og strøm, rundt 500-600 på andre div regninger i måneden, og resten på mat og alkohol. Har ~6000 fra studielån og ~3000 fra inntekt fra jobb å rutte med i måneden. Klarer alltid å ende opp på null :)

Lenke til kommentar
Driver og pusler litt med budsjett for neste år når jeg begynner på NTNU nå, lurer derfor på hvor mye dere bruker måneden i snitt (bolig, uteliv, andre faste utgifter, mat, etc)? Jeg har null peiling på hva jeg kommer til å bruke, og det er egentlig litt vesentlig å vite før jeg bestemmer meg for hvordan jeg skal bo^^

 

(Ja, jeg vet det ligger lister rundt omkring på f-eks bankenes nettsider hvor de informerer om sånt, men jeg er litt interessert i real life erfaringer =) )

Kommer veldig an på forbruket og 'livsstilen' din. Selv klarer jeg meg kun med de 6000 jeg får i måneden fra Lånekassa. Andre derimot er nødt til å jobbe i tillegg for å få hjulene til å gå rundt.

Det normale ut ifra hva jeg har hørt fra venner er rundt 2500-3500 på bolig og strøm, 200-500 på internett, og resten til mat og annet. Så mellom 2000 og 3000 til å leve av etter hus, strøm og nett er betalt dersom du kun skal leve av lånet.

Lenke til kommentar

Vær obs på at husleie og mat er de to største enkeltpostene i et normalt studentbudsjett. Begge deler går det an å påvirke ganske mye. Man kan finne seg et lite rom i et stort kollektiv og slippe unna med ca 2500 kr/mnd. Maten er kanskje det største forbedringspotensialet. Mange kjøper varm lunsj i kantina for over 1000 kr/mnd. Matpakke koster ca 2-300 kr/mnd. Det samme gjelder middag i kantina vs middag hjemme hvis man velger middager med omhu. Vanlige middager for en person koster fra 10kr (pannekaker) til over 70 kr (biff, saus, grønnsaker, noisettes etc).

 

Den første måneden jeg bodde på hybel noterte jeg ned prisen på måltidene mine for å få begreper om hva som egentlig koster penger. Det er egentlig svært lærerikt for folk flest har ikke peiling på hvorfor matbudsjettet blir så stort. Ikke at man bør bli for gnien heller. Man skal jo leve også, men det går an å unngå flotte søndagsmiddager 7 dager i uka, men heller skeie ut litt 1-2 ganger i uka og ha det ganske enkelt resten av dagene. Pannekaker er nevnt som billigmat. Det samme er supper, pølse og potetstappe, omelett, spagetti + 1/3 pakke kjøttdeig + saus og mye mer. Bare ofre noen sekunder på å tenke over pris på ting du liker så finner du ut av det etter hvert. Hovedsaken er at du lager noe du liker og varierer mellom de gode og sunne rettene. Fisk skal være bra for læringsevnen så du bør ikke glemme fisk fra kostholdet. Finn fiskeretter du liker og prioriter de minst en gang i uka.

Lenke til kommentar

Tusen takk for mange gode råd! Jeg er ikke veldig kresen på mat, og kan godt overleve på nudler og pannekaker (og litt fisk selvfølgelig). Kantinemat er noe jeg har fått et relativt dårlig forhold til de siste årene, så det er heller ikke noe problem. Det å jobbe utenom studiene er noe jeg har tenkt mye på, men har foreløpig bestemt meg for å konsentrere meg om å slå meg ned og starte på studiet først, så tar jeg heller det etter en liten stund hvis jeg ser behovet for ekstra inntekt.

Lenke til kommentar

husk å spis næringsrikt i alle fall. Wok er en klar vinner, enkelt og kjapt. Det samme er spaghetti og lasagne.

 

I tillegg så er det vanskelig å lage mat for en person, kan du slå deg sammen med flere så er det toppers. Evt kan du fryse ned maten og tine den i microen. Gryteretter er for eksempel genialt å fryse ned i flere tupperwarebokser slik at du har en kjapp middag når du trenger det. Holdbarheten i fryseren er for meg i alle fall vanvittig lang.

 

Hvis du gidder er en matplan en lur ting så det ikke blir det samme hver dag fordi du er lat og fantasiløs, ta tak i det før du går lei av maten du spiser. (prøvde lasagne fire dager på rad, det var ikke noe særlig. Wok ble og veldig kjedlig)

 

Og på søndager er det som nevnt bare å slå på stortromma om du har råd, liker du å lage mat er bernaise fra bunnen av med perfekt stekt biff gull.

 

Du burde også merke deg gode tilbud fra coop obs, joker og ultra bla.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...