Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser det oppfordres til å kle seg pent ved immatrikuleringen, men etter et kjapt google-søk ser det ut som om mange går i veldig hverdagslige klær. Hvordan er egentlig praksisen?

Ingen kler seg pent, de kler seg normalt. Kommer du i dress blir du mer eller mindre alene, gå med normale sommerklær. :)

 

*party pooper*

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg lurer på om noen kan bekrefte at NTNU tilbyr kompendium til for eksempel marin teknikk eller teknisk kybernetikk fremfor at en må bruke bøker som ser ut som telefonkatalog som er veldig tykk med liten skrift, uten innbinding.

 

Kompendium da tenker jeg på en kortversjon eller et slags hefte med oppsummering eller som bare tar med det viktigste, og som er norsk oversatt. Naturligvis kan en ikke få toppkarakter men en klarer ihvertfall å stå med karakter D eller C.

 

Finnes det kompendium eller må en bruke telefonkatalogbøker?

 

Jeg hadde en kamerat som gikk på NHH og han hadde nesten bare telefonkatalogbøker, der han måtte gjerne lese over 100 sider i uken. Bøkene var like store som telefonkataloger, ekstremt tynne sider, små skrift, og hver bok inneholdt hundrevis av sider. De var gjerne på engelsk, og høyden på bok stabelen (alle bøkene stablet opp på hverandre) var kanskje opp til 40 cm per semester.

 

Jeg vet med 100% at jeg ikke hadde greid et siviløkonomstudie hos NHH, pga disse bøkene. Det blir for mye informasjon på for kort tid.

Lenke til kommentar

Det finnes ofte kompendier på norsk i fag de første årene, men kvaliteten kan variere. På høyere årskurs vet jeg at det av og til ikke finnes lærebøker tilpasset det temaet faget handler om, og pensum kan bli en blanding av forskningsartikler og utklipp fra andre bøker, som foreleser har limt sammen. Stort sett vil pensum være på engelsk. Det er gjerne bilder og normalt stor skrift i bøkene, noen få er også hardback. Det sagt er det ytterst sjelden at jeg har lest gjennom en pensumbok fra perm til perm, de er mer for oppslagsverk å regne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har ubegrenset antall muligheter til å ta eksamen på nytt når du ikke har bestått, så det har ikke noe å si om du møter eller ei. Før var det jo til og med automatisk oppmelding på kont hvis man strøyk. Om man ikke møter til ordinær eksamen mister man jo retten til kont (eller retten til nytt forsøk dersom man er oppmeldt for å forbedre karakteren i et bestått fag).

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om noen kan bekrefte at NTNU tilbyr kompendium til for eksempel marin teknikk eller teknisk kybernetikk fremfor at en må bruke bøker som ser ut som telefonkatalog som er veldig tykk med liten skrift, uten innbinding.

 

Kompendium da tenker jeg på en kortversjon eller et slags hefte med oppsummering eller som bare tar med det viktigste, og som er norsk oversatt. Naturligvis kan en ikke få toppkarakter men en klarer ihvertfall å stå med karakter D eller C.

 

Finnes det kompendium eller må en bruke telefonkatalogbøker?

 

Jeg hadde en kamerat som gikk på NHH og han hadde nesten bare telefonkatalogbøker, der han måtte gjerne lese over 100 sider i uken. Bøkene var like store som telefonkataloger, ekstremt tynne sider, små skrift, og hver bok inneholdt hundrevis av sider. De var gjerne på engelsk, og høyden på bok stabelen (alle bøkene stablet opp på hverandre) var kanskje opp til 40 cm per semester.

 

Jeg vet med 100% at jeg ikke hadde greid et siviløkonomstudie hos NHH, pga disse bøkene. Det blir for mye informasjon på for kort tid.

 

1341502410_409846187_3-University-Physics-with-Modern-Physics-Delhi.jpg

 

Good luck, Chuck

Lenke til kommentar

Young and Freedman brukes også i f.eks TFY4115 Fysikk. Den kan fint erstattes av Generell Fysikk, som foreligger på norsk og er mye mer kortfattet, om enn mer matematisk tung enn nødvendig for faget. Folk flest bruker uansett bare boken nok til å klare å besvare øvingsoppgavene, så om man i et slikt grunnfag skummer relevante eksempler heller enn å lese til man er i stand til å utlede Steiners sats er ikke det noe stort tap. Vil man ha det enda mer kortfattet finnes det kompendier. Det er ikke som om grunnleggende fysikk har endret seg noe særlig de siste årene, så det er ganske fritt frem for å velge den læreboken man vil. Øvingene pleier heller ikke å referere til læreboken i de fleste fag jeg har tatt. Jeg anbefaler sterkt Generell Fysikk, som forøvrig kommer i to bind.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg brukte ikke Y&F i det hele tatt da jeg tok E&M og Bølgefysikk, selv om boken strengt tatt er pensum i de to fagene. Når det er sagt vil jeg heller anbefale å bruke Y&F enn den norske boken, siden det er essensielt å lære seg engelsk vitenskapelig terminologi og evne til å lese og forstå engelsk faglitteratur (overraskende mange sliter med dette).

Lenke til kommentar

Young and Freedman brukes også i f.eks TFY4115 Fysikk. Den kan fint erstattes av Generell Fysikk, som foreligger på norsk og er mye mer kortfattet, om enn mer matematisk tung enn nødvendig for faget. Folk flest bruker uansett bare boken nok til å klare å besvare øvingsoppgavene, så om man i et slikt grunnfag skummer relevante eksempler heller enn å lese til man er i stand til å utlede Steiners sats er ikke det noe stort tap. Vil man ha det enda mer kortfattet finnes det kompendier. Det er ikke som om grunnleggende fysikk har endret seg noe særlig de siste årene, så det er ganske fritt frem for å velge den læreboken man vil. Øvingene pleier heller ikke å referere til læreboken i de fleste fag jeg har tatt. Jeg anbefaler sterkt Generell Fysikk, som forøvrig kommer i to bind.

 

Takk for svar, fint å vite. Og ja jeg elsker Generell fysikk. Kan ikke forstå hvorfor mange fortrekker den amerikanske reinskog-utrydderen

 

Joda kjempe å lese faglitteratur på engelsk, men hver så snill gi meg noe annet enn en bok fyllt med sidelange digresjoner og tekst, og myntet på VGS elever. Jeg bruker Generell fysikk og funker utmerket som oppslagsverk. Jeg slipper og å ta med meg mine 3 innleide polakker til å bære boken, noe som er et must med Y&F.

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...