Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på hva man må gjøre om man har fullført et emne som del av et årsstudium, og dermed vil fortsette på bachelor. Jeg har tatt emnet SØK1000 som del av et årsstudium. I den vanlige bachelorgraden inkluderer det samme emnet ex.fac.

Inkluderer ex. fac? Er det ikke vanligvis sånn at et emne "er" ex. fac? Har aldri helt skjønt den ordningen, men jeg vil tro at du kan søke opptak på bachelorstudiet og så få opprykk/godkjent fag i løpet av de første skoledagene.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hva man må gjøre om man har fullført et emne som del av et årsstudium, og dermed vil fortsette på bachelor. Jeg har tatt emnet SØK1000 som del av et årsstudium. I den vanlige bachelorgraden inkluderer det samme emnet ex.fac.

Inkluderer ex. fac? Er det ikke vanligvis sånn at et emne "er" ex. fac? Har aldri helt skjønt den ordningen, men jeg vil tro at du kan søke opptak på bachelorstudiet og så få opprykk/godkjent fag i løpet av de første skoledagene.

 

Jeg har ingen anelse om hvordan ex.fac. fungerer. Alt jeg vet er at om jeg ser over bachelorstudiet i samfunnsøkonomi på studiets oppbygning står det at emnet SØK 1000 inkluderer ex.fac., det gjør det ikke på årsstudiet i samfunnskunnskap. Jeg hørte heller aldri om ex.fac. i løpet av semesteret jeg hadde SØK1000, så jeg gikk ut i fra at jeg gikk glipp av noe. :hmm:

 

Bachelor i samfunnsøkonomi: http://www.ntnu.no/s...bsok/oppbygning

Årsstudium i samfunnskunnskap: http://www.ntnu.no/s...asam/oppbygning

 

Det står heller ikke at ex.fac. er inkludert i årrstudiet i samfunnsøkonomi: http://www.ntnu.no/s...asok/oppbygning

 

Så nå sitter jeg her altså og lurer på hva som kommer til å skje med dette emnet dersom jeg skulle studere bachelor til høsten.

Endret av magneman
Lenke til kommentar

Ex.fac (examen facultatum) er som navnet skulle tilsi avhengig av hvilket fakultet (og studie) du studerer. Det gir mening at et økonomifag er ex.fac. for samfunnsøkonomi. Du kan fint ta et emne uten at det er ex.fac. for deg der og da. Dersom du fortsetter på bachelor har du allerede tatt ex.fac.

Lenke til kommentar

Ex.fac (examen facultatum) er som navnet skulle tilsi avhengig av hvilket fakultet (og studie) du studerer. Det gir mening at et økonomifag er ex.fac. for samfunnsøkonomi. Du kan fint ta et emne uten at det er ex.fac. for deg der og da. Dersom du fortsetter på bachelor har du allerede tatt ex.fac.

 

Jeg vet ikke om jeg ble noe klokere av det. :p

Altså, det er ikke noe jeg trenger å bekymre meg for. Men er det slik at dersom jeg hadde studert bachelor til å begynne med, så ville emnet vært annerledes? Nå som jeg allerede har tatt emnet har jeg også "tatt" ex.fac.?

Lenke til kommentar

http://www.ntnu.no/studier/akalender

 

Selve studietiden begynner to uker etter dette, først er det to uker med innmakulering og teknostart.

Mente når på dagen, altså klokkeslett.

Det spørs når forelesningene i fagene dine blir satt opp, noe som varierer fra år til år. Typisk starter tidligste forelesning 8:15 og siste forelesning slutter 16:00. Enkelte linjer har lab og øvingstimer som kan bli lagt etter dette, typisk 16-18/19 en eller to ganger i uka.

Lenke til kommentar

http://www.ntnu.no/studier/akalender

 

Selve studietiden begynner to uker etter dette, først er det to uker med innmakulering og teknostart.

Mente når på dagen, altså klokkeslett.

Det er ingen "faste" regler på dette, det varierer vilt. Vanligvis er forelesninger 08-16, men det er ofte fritimer innimellom her og der, og det er ikke uvanlig at lab og kollokvie varer til langt utpå kvelden. Så ikke vent deg noe 8-16-liv på universitetet.

Lenke til kommentar

Dersom jeg kommer inn på et studium og jeg allerede har tatt ett eller flere av emnene som inngår fra før av, er vel ikke dette vanskeligere enn at jeg velger andre valgfrie emner som ikke kræsjer?

 

Jeg fullfører et årsstudium dette semesteret og fyller 20 år til høsten. Søker jeg da med ordinært vitenmål med fire ekstrapoeng (to for alder og to for 60 studiepoeng)?

Lenke til kommentar

Lurer på noen ting her.

 

Hvordan er det med pauseår/permisjon fra NTNU?

Hvor og når søker man, og kommer man rett inn igjen etter friåret?

Hvor finner man info om det?(Fant ikke på NTNUs sider)

https://innsida.ntnu.no/studiepermisjon

 

Du kan ta et års pause og så kommer du rett inn igjen. Lenger pause er også mulig, men det spørs veldig på studie/institutt/tilfeldigheter om du får hoppe rett inn igjen.

 

Dersom jeg kommer inn på et studium og jeg allerede har tatt ett eller flere av emnene som inngår fra før av, er vel ikke dette vanskeligere enn at jeg velger andre valgfrie emner som ikke kræsjer?

 

Det er helt riktig. Bare stikk innom studieveileder i starten av semesteret, så ordnes det.

 

Jeg fullfører et årsstudium dette semesteret og fyller 20 år til høsten. Søker jeg da med ordinært vitenmål med fire ekstrapoeng (to for alder og to for 60 studiepoeng)?

Ja, under forutsetning av at jeg ikke aner åssen alderspoeng fungerer lenger.

Lenke til kommentar

For en stund siden spurte jeg hvordan det var med å parkere privatbil ved NTNU Gløshaugen. Jeg fikk svar at det så og si ikke var mulig. Men så ser jeg på Google Maps at Lerkendal Stadion ligger rett ved, og der ser det ut som det er jævlig mange parkeringsplasser. Er vel ikke særlig langt å gå derifra og til Gløshaugen. Vet dere om denne parkeringen er mulig, og er det parkeringsavgift eventuelt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...