Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fant nettopp ut hvordan man laster opp filer til hjemmeområdet på NTNU. (Vet ikke om det er det riktige navnet, men mener hvertfall den folk.ntnu.osv adressen.) Har også forstått det slik at det er både PHP og mysql instalert på serverene, men hvordan får jeg tilgang til dette? Tenker da spesielt på å sette opp en egen database o.l? Er dette noe man som standard har tilgang på?

Lenke til kommentar

Du trenger ikke et fag for å lære deg HTML og CSS. Ikke PHP heller, for så vidt, men om du vil lære å programmere i andre språk enn Java/MATLAB finnes det fag for det (dog ikke der du lærer PHP så vidt jeg vet -- men det er kanskje like greit).

Endret av operg
Lenke til kommentar

Jeg leste litt om å opprette en MySQL database på http://www.ntnu.no/itinfo/programvare/utvikling/mysql.html

Jeg stusset litt over følgende:

"Så må jeg huske å sette passord på brukeren. Merk at passord ikke kan være lengre enn 8 tegn. Passordet bør kun gjelde for mysql, spesielt dersom du ønsker å bruke den relaterte brukeren i web-sammengeng på NTNU. Filer som lagres i din public_html mappe vil være lesbare for alle brukere ved NTNU."

 

Hva betyr egentlig dette? At alle vil kunne se passordet jeg velger?

Lenke til kommentar

Har NTNU noen fag for desing av websider? HTML, PHP, MySQL ol.? Har hatt ITGK, men lærte fint lite av det der :p

For å lage nettsider trenger du HTML & CSS. Det er ikke veldig vanskelig å sette seg inn i, så et eget fag for det virker unødvendig. Det tar en del tid å mestre skikkelig, som med alt annet, da. Tenker du på selve designbiten gjøres den ofte i Photoshop eller tilsvarende program, og er vel langt unna det meste av siv. ing. fag :p

 

Jeg leste litt om å opprette en MySQL database på http://www.ntnu.no/itinfo/programvare/utvikling/mysql.html

Jeg stusset litt over følgende:

"Så må jeg huske å sette passord på brukeren. Merk at passord ikke kan være lengre enn 8 tegn. Passordet bør kun gjelde for mysql, spesielt dersom du ønsker å bruke den relaterte brukeren i web-sammengeng på NTNU. Filer som lagres i din public_html mappe vil være lesbare for alle brukere ved NTNU."

 

Hva betyr egentlig dette? At alle vil kunne se passordet jeg velger?

Som det står, vil alle filer i public_html være lesbare for alle. Det betyr at om du kobler opp mot databasen i et script, så vil folk kunne lese den filen og finne passordet ditt.

 

Usikker på om det som ikke er i public_html mappen er lesbart for andre. I så fall ville det beste vært og legge scriptet som kobler opp mot databasen der, og så lese det inn når du trenger det.

Lenke til kommentar

Du kan legge "hemmelige" ting i en annen mappe utenfor public_html.

 

MEN tingen er det at webserveren, som har et annet brukernavn enn din egen, må ha tilgang på den mappen. Et triks jeg brukte i hine hårde dager var å først opprette en mappe chmod 777 (dvs ALLE kan lese og skrive til mappen), så kjøre et PHP-skript som oppretter en mappe under der igjen som kun webserveren og du har tilgang på. Så sette chmod tilbake tilbake til et strengere nivå på mappen du opprettet først. Da vil PHP ha tilgang på mappen den opprettet uten at du trenger å gjøre den lesbar for alle. (Det var iallefall sånn jeg husker det, tar forbehold om feil og manglende detaljer.)

 

EDIT: Evt. bare skite i det og ikke lagre private ting typ din bestemors fødselsnummer i databasen.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Gikk litt i byen i kveld, og da så jeg noen sevevende lys på himmelen. Jeg så de først før jeg gikk for å handle mat. Da var det kanskje 10-15 stykker, men når jeg kom ut igjen så jeg bare 4-5. Jeg så de i retning Møllenberg/bakklandet på en måte. Lurte på om noen har noe kjennskap til hva dette kan være? Lurte på om det kunne være en type lanterner. Var hvertfall et koselig syn en mørk vinterkveld :)

Endret av gulnisse
Lenke til kommentar

Gikk litt i byen i kveld, og da så jeg noen sevevende lys på himmelen. Jeg så de først før jeg gikk for å handle mat. Da var det kanskje 10-15 stykker, men når jeg kom ut igjen så jeg bare 4-5. Jeg så de i retning Møllenberg/bakklandet på en måte. Lurte på om noen har noe kjennskap til hva dette kan være? Lurte på om det kunne være en type lanterner. Var hvertfall et koselig syn en mørk vinterkveld :)

 

Sikkert sånn her: http://strandos.wordpress.com/2010/09/30/thailandske-lys/

 

Husker jeg så det i eksamensperioden i fjor også, så er vel en eller annen årlig thailandsk feiring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...