Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Skal du fortsette med PhD ser de kun på karaktersnitt (relevante fag) og publikasjoner.

 

Det stemmer ikke helt (med mindre du definerer relevante fag som de to siste årene av studiet). Kravet er B eller bedre de to siste årene og C eller bedre de tre første. Hvis det er flere kandidater som oppfyller kravene og har nogen lunde like bra snitt, begynner man å se på fag som er relevante for det som det skal forskes på, samt publikasjoner og lignende. Men er det en kandidat som er mye bedre enn resten så blir det vedkommende som får tilbud hvis universitetet følger sine reglene. Hvis det er en bedrift som lyser ut i samarbeid med et universitet blir det derimot andre boller.

 

Hmm, nei. Publikasjoner teller nok tungt allerede fra starten. Jeg vet om ett tilfelle der kandidaten ikke hadde så gode karakterer som de andre, men hadde en ålreit publikasjon og ble rangert helt i toppen. Når det gjelder hvilke karakterer de ser på vil jo det selvsagt avhenge av komitéen, men fra egen erfaring vet jeg at de gjorde følgende: GPA i relevante fag alle år, GPA relevante fag master, og total GPA, og de tok (nesten) bare hensyn til 1) og 2) der 2) veide tyngst.

 

(Er forøvrig krav med B på masteroppgaven også.)

Endret av kloffsk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan får man i det hele tatt publikasjoner før doktorgradsstudiet? Jeg vet at ved universiter i USA er det vanlig at undergrads blir med som forskningsassistenter, men jeg har ikke funnet noe slikt på NTNU, i hvert fall ikke noe som er relevant for en fysmatter?

Lenke til kommentar

begynner å bli stresset jeg :p

har søkt meg inn på master på ntnu og har fortsatt ikke skaffet meg leilighet :o

Er jeg veeeeldig treg? Tror dere det finnes håp? :p

 

I verste fall kan du bo i gymsal i noen uker før du finner en leilighet. Men prøv så hardt du kan å skaffe leilighet og hvis du klarer det å unngå Torstein Tran.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

*snip*

 

Ikke sant, skjønner :-)

Tja, modig og modig, vi var begge helt sikre på at vi ville gå på NTNU og søkte bare der. Vi er fra Nord-Trøndelag, så det hadde ikke vært noe problem å flytte til Trondheim og jobbe et år mens vi tok opp fag, samt at hvis vi absolutt ikke hadde kunnet dra så skal omtrent halve årstrinnet vårt på vgs flytte til Trondheim :p Så det hadde ikke vært noe problem egentlig ;-)

Jeg tror egentlig at jeg kommer til å gå Konstruksjon eller Bygg og anlegg. Tror at dersom man går konstruksjon og så prosjektering så er man mer eller mindre sikret arbeid, men det er visst en ganske tøff linje. Vi får se hvordan det går med mekanikken. Så, vet ikke helt enda, men tror ikke vei og transport er noe for meg iallefall ;-)

Hehe, da skjønner jeg!

 

Har fått inntrykk av at de som viser konstruksjonsforståelse og tar mekanikken greit er stort sett de som velger Konstruksjon (K). Og ja, det blir nok en del tyngre regning med K-fagene sammenlignet med Bygg- og anleggsfagene. Flere av BA-fagene er rettet mot ledelse/prosjektledelse, økonomi, planlegging osv.

 

Hva fikk deg til å velge Bygg egentlig? Du virker også veldig skråsikker på at du får plass :p

Lenke til kommentar

 

Hehe, da skjønner jeg!

 

Har fått inntrykk av at de som viser konstruksjonsforståelse og tar mekanikken greit er stort sett de som velger Konstruksjon (K). Og ja, det blir nok en del tyngre regning med K-fagene sammenlignet med Bygg- og anleggsfagene. Flere av BA-fagene er rettet mot ledelse/prosjektledelse, økonomi, planlegging osv.

 

Hva fikk deg til å velge Bygg egentlig? Du virker også veldig skråsikker på at du får plass :p

 

Ikke sant, det er det inntrykket jeg også har fått, selv om jeg ikke kjenner sånn supermange som går der da, hehe. Men, har jo lest en del om retningene og det virker sånn.

Jeg valgte vel bygg av flere grunner, men sikkert delvis fordi en av foreldrene mine har gått det, så da har jeg jo fått litt ekstra innblikk i det ;-) I tillegg så hadde vi ei fra bygg på presentasjon i matteklassen min, og da ble jeg veldig interessert. Syntes det hørtes spennende ut. Et annet viktig moment for meg er at man kan jobbe over alt, både i inn- og utland, i bygd og by. Man trengs egentlig litt overalt, ergo har man mer valgfrihet angående hvor man vil bosette seg. (Spesielt viktig siden jeg kommer fra distriktet.)

Må være sikker på seg selv vettu :p Neida, opptaket i fjor lå jo på 52,2 poeng på de som kom rett fra vgs. Jeg har vel 60 eller 61 komma ett eller annet poeng, så det må skje en del før jeg ikke kommer inn tenker jeg. Kan selvfølgelig skje, da må jeg vel bare starte på andreønsket og prøve å bytte over ;-) Det er liksom dette jeg har lyst til da :-)

Lenke til kommentar

Hvordan får man i det hele tatt publikasjoner før doktorgradsstudiet? Jeg vet at ved universiter i USA er det vanlig at undergrads blir med som forskningsassistenter, men jeg har ikke funnet noe slikt på NTNU, i hvert fall ikke noe som er relevant for en fysmatter?

 

En måte er å skrive prosjekt/master for en ansatt som er aktiv på forskningsfronten - kan fort få en publikasjon eller to i løpet av masterstudiet da.

Lenke til kommentar

Hmm, nei. Publikasjoner teller nok tungt allerede fra starten. Jeg vet om ett tilfelle der kandidaten ikke hadde så gode karakterer som de andre, men hadde en ålreit publikasjon og ble rangert helt i toppen.

 

Det må vel komme an på hvor det er publisert. Tviler sterkt på at en konferansepublikasjon på en mindre konferanse kan trekke så mye opp at en passerer klart bedre kandidater med hensyn til karaktersnitt.

 

Når det gjelder hvilke karakterer de ser på vil jo det selvsagt avhenge av komitéen, men fra egen erfaring vet jeg at de gjorde følgende: GPA i relevante fag alle år, GPA relevante fag master, og total GPA, og de tok (nesten) bare hensyn til 1) og 2) der 2) veide tyngst.

 

Joa, komitéen rangerer kandidatene, men i utgangspunktet skal den med klart best karaktersnitt velges med mindre det er andre hensyn som taler for andre (f.eks motivasjon, osv).

 

Men spiller vel ingen trille - det hele bunner ut til noe subjektivt så lenge man oppfyller kravene for opptak til PhD-studiene.

 

(For min egen del var det vel nokså likt som for deg; GPA for relevante fag + GPA for master som veide tyngst.)

Lenke til kommentar

Hmm, nei. Publikasjoner teller nok tungt allerede fra starten. Jeg vet om ett tilfelle der kandidaten ikke hadde så gode karakterer som de andre, men hadde en ålreit publikasjon og ble rangert helt i toppen.

 

Det må vel komme an på hvor det er publisert. Tviler sterkt på at en konferansepublikasjon på en mindre konferanse kan trekke så mye opp at en passerer klart bedre kandidater med hensyn til karaktersnitt.

Jeg vet ikke hvor det var publisert, jeg har bare sett komitéens begrunnelse.

Lenke til kommentar

Ikke sant, det er det inntrykket jeg også har fått, selv om jeg ikke kjenner sånn supermange som går der da, hehe. Men, har jo lest en del om retningene og det virker sånn.

Jeg valgte vel bygg av flere grunner, men sikkert delvis fordi en av foreldrene mine har gått det, så da har jeg jo fått litt ekstra innblikk i det ;-) I tillegg så hadde vi ei fra bygg på presentasjon i matteklassen min, og da ble jeg veldig interessert. Syntes det hørtes spennende ut. Et annet viktig moment for meg er at man kan jobbe over alt, både i inn- og utland, i bygd og by. Man trengs egentlig litt overalt, ergo har man mer valgfrihet angående hvor man vil bosette seg. (Spesielt viktig siden jeg kommer fra distriktet.)

Må være sikker på seg selv vettu :p Neida, opptaket i fjor lå jo på 52,2 poeng på de som kom rett fra vgs. Jeg har vel 60 eller 61 komma ett eller annet poeng, så det må skje en del før jeg ikke kommer inn tenker jeg. Kan selvfølgelig skje, da må jeg vel bare starte på andreønsket og prøve å bytte over ;-) Det er liksom dette jeg har lyst til da :-)

Det virker som om du har full kontroll ;)

 

Må nesten benytte kjangsen til å få deg (og andre byggstudenter) med på hyttebygginga til høsten. Aarhønens hyttedrøm går nemlig i oppfyllelse og skal stå klar til Aarhønens 100-årsjubileum 31. januar 2013. Derfor trengs det ivrige studenter til å bygge nå i høst. Oppstart skal etter planen være med en gang ved skolestart, og målet er å få "tett bygg" før den trønderske høsten slår til. Det blir flere arbeidslag med fire studenter pluss en kvalifisert veileder på hvert lag som jobber samtidig. Bare å si i fra her så skal jeg bringe det videre til dugnadsansvarlig!

Med forebehold om mindre feil i disse detaljene!

 

Da sees vi sikkert til høsten! Jeg stikker nok innom Aarhønekroa (Byggkjellern på Moholt) i løpet av fadderperioden, er alltid gøy å hilse på nye folk :)

Lenke til kommentar

 

Det virker som om du har full kontroll ;)

 

Må nesten benytte kjangsen til å få deg (og andre byggstudenter) med på hyttebygginga til høsten. Aarhønens hyttedrøm går nemlig i oppfyllelse og skal stå klar til Aarhønens 100-årsjubileum 31. januar 2013. Derfor trengs det ivrige studenter til å bygge nå i høst. Oppstart skal etter planen være med en gang ved skolestart, og målet er å få "tett bygg" før den trønderske høsten slår til. Det blir flere arbeidslag med fire studenter pluss en kvalifisert veileder på hvert lag som jobber samtidig. Bare å si i fra her så skal jeg bringe det videre til dugnadsansvarlig!

Med forebehold om mindre feil i disse detaljene!

 

Da sees vi sikkert til høsten! Jeg stikker nok innom Aarhønekroa (Byggkjellern på Moholt) i løpet av fadderperioden, er alltid gøy å hilse på nye folk :)

 

Høres bra ut! Nå er vel jeg den siste personen i verden som bør borti en hammer (jfr mislykket fuglekasse i sjuende klasse), men jeg vil selvfølgelig bli med hvis det er noe jeg kan gjøre som ikke involverer noe som kan gå galt :p

Jepp, det gjør vi, gleder meg masse til fadderuka! :-)

Lenke til kommentar

Angående teknisk kybernetikk siv. ing linja, stilles det krav til egen datamaskin der? Eventuelt noen spesifikasjoner? Laptopen min synger på siste verset, men vurderer å drøye kjøpet av ny en stund. Hvis jeg kjøper vil jeg i hvertfall kjøpe en jeg kan bruke på studiet om det trengs.

Det er et obligatorisk programmeringsfag første semester, og flere utover i studiet. Men NTNU har godt med datasaler hvor alt av nødvendig programvare (i alle fall for de første kursene) er installert, så du kan få gjort alle obligatoriske aktiviteter uten egen PC.

Lenke til kommentar

Hei, jeg går på gløshaugen og har akkurat klaget på en karakter:

 

Når man klager på karakter og stryker, vil man da få lov å ta konten? Hvis ikke, vil strykkarakteren telle på snittet eller vil faget ikke stå på karakterlisten? Hvordan er det å komme inn på studie i USA(utveksling) med en strykkarakter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...