Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Når man søker jobb som IME-studass, skal man krysse av for "Teknostart" dersom man har hatt eller om man har undervist teknostart?

Dersom du har hatt det ja. Og oppgi hvilket emne.

 

wut? Spør de ikke om du har undervist? Jeg vil da tippe alle som søker stud.ass under IME har vært med på teknostart?

 

Jeg tror det spørres om du har vært studass i Teknostart :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TDT4110 og TFY4205 har eksamen samme dag, og jeg er oppmeldt i begge emnene. Det er kanskje opplagt at jeg bør ta kontakt med eksamenskontoret (jfr. ntnu.no/studier/eksamen), men er det noen her som har erfaringer fra samme problemstilling og som veit om dette er noe man kan få ordnet gjennom andre instanser?

 

Du må nok ta kontakt med eksamenskontoret (holder å sende mail) hvis du vil ha mulighet til å ta konten i ett av fagene neste sommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

TDT4110 og TFY4205 har eksamen samme dag, og jeg er oppmeldt i begge emnene. Det er kanskje opplagt at jeg bør ta kontakt med eksamenskontoret (jfr. ntnu.no/studier/eksamen), men er det noen her som har erfaringer fra samme problemstilling og som veit om dette er noe man kan få ordnet gjennom andre instanser?

 

Du må nok ta kontakt med eksamenskontoret (holder å sende mail) hvis du vil ha mulighet til å ta konten i ett av fagene neste sommer.

 

Tenkte meg det. Takk for svar uansett :)

Lenke til kommentar

Det er vel huleboermentalitet både det å tro at jenter og gutter er like og det å si at de ikke er like. Det jeg tror jeg kan si uten å bli slaktet er at det er mer godtatt for en jente å jobbe hardt med skole under videregående og at gutter som gjør det bra dermed lever litt på forståelse. Dette vil føre til at jenter flest som kommer inn på gløs er de som har arbeidet mye med faget, og hvis det så er sånn at gutta med forståelse begynner å jobbe mye så er det ikke rart om de forbigår jentene som tidligere har klart seg fordi de har jobbet mer. Gutter er vel typisk mer interessert i naturvitenskaplige fag enn jenter så det er jo bare naturlig at gutteandelen er høy. Kanskje er den tilogmed for lav ved at jenteandelen holdes kunstig høy gjennom jentedagen, jentepoeng og what else.

 

Dette gjelder selvfølgelig ikke enkeltpersoner, men snittet. Som alle andre kjenner jeg genijenter, og de har sikkert ikke noe dårligere anlegg genetisk for å bli flinke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Derimot ser det ut som en del jenter sliter mer nå enn før. Grunnet at mange jenter fikk gode karakterer på grunn av puggementalitet. Her pugger vi alle svarene, får gode karakterer uten å egentlig ha forstått noe. De fleste gutter orker ikke pugge, og har ofte en annen forståelse for fag. Det vil si at jeg tror mange gutter har en grei forståelse for hva fagene går ut på, uten og ha en dyp forståelse. For eksempel hjalp jeg ei vennine med matte 1. Hun ante ikke hva integrasjon eller derivasjon var for noe, men hun kunne alle reglene på rams. Mens en venn av meg kalrte ikke å regne med integrasjon og derivasjonm, slet med å huske reglene. Men han forstod hva integrasjon og derivasjon var for noe. Sier seg selvsagt at det vaar jenta som fikk best poengsum på MSP.

 

....

 

For å oppsumere mener jeg at jenter ofte jobber mer enn gutter, om enn på en inneffektiv måte. Altså pugge stoffet, helt og holdent. Gutter jobber gjerne forlite med stoffet, leser over en gang og ser om de forstår sånn ca hva det dreier seg om. Og dette syntes de fleste gutter holder. De får ikke noen dyp forståelse, lærer seg ikke alle detaljene. Men får en grov oversikt.

 

Litt morsomt å høre ditt perspektiv som førsteklassing, i forhold til mitt perspektiv som femteklassing med en del studasserfaring. Når vi først har startet generaliseringen i jente- og guttegrupper, må jeg si at min erfaring tilsier at jenter faktisk prøver å forstå hva de driver med i mye større grad enn gutter. I flere av fagene jeg har vært studass i (blant annet ITgk, Matte3 og Tekled) er guttene ofte opptatt av å få en kjapp løsning på oppgaven og mer interessert i en kjapp måte å komme fram til svaret på, mens jentene har flere spørsmål rundt hvorfor det er akkurat slik og om ulike metoder virker på generelt grunnlag eller bare i noen tilfeller.

 

Når dette er sagt, vil jeg også presisere at jeg mener det er mye større individuelle forskjeller enn kjønnsrelaterte forskjeller i læringsmetoder og holdninger. Å dra diskusjonen ned på et rent gutte-/jentenivå er tåpelig, og holdningen du viser hører i mine øyne hjemme på et mye lavere utdanningsnivå. Forskjellene i karakterer i grunnskole og videregående tilskriver mange forskere ulik modenhet mellom kjønnene. På universitetsnivå blir disse forskjellene mindre og mindre, og du har også et helt annet utvalg av mennesketyper ettersom det er visse minstekrav som må oppfylles for å komme inn på NTNU.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Viktig å forstå tekled.

 

Som igjen koker ned til den egentlige saken - er initiativ som kjønnspoeng og jentedager en bra ting?

 

De må da gjerne ha jentedag hver dag i året for min del, men det er patetisk med kjønnspoeng. På samme måte som kvinnelige ledere kvoteres inn i næringslivet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Faraday:

Bra sagt. Dog har jeg vært borti et unntak: ITGK.

 

Som studass i faget et par ganger, synes jeg det er en betydelig tendens av at gutter i snitt tar programmering enklere enn jenter. Når det er sagt er det også forskjell den andre veien blant dem som allerede sliter. Jenter (som allerede sliter) pleier oftere å jobbe godt, og prøve å sette seg inn tenkemåten, mens gutter (som allerede sliter) er mye vanskeligere å hjelpe.

Dette er på ingen måte noen fasit, og det er ikke store forskjeller, men det er det inntrykket jeg har fått etter å ha hjulpet/godkjent ~50 stk over flere uker.

I tillegg tror jeg det er allment akseptert blant ITGK-studasser at man får mer jobb dersom man har en gruppe med høy andel jenter.

Endret av madsc90
Lenke til kommentar

Som igjen koker ned til den egentlige saken - er initiativ som kjønnspoeng og jentedager en bra ting?

 

Jeg synes det er vanskelig å gi et ja/nei svar på spørsmålet. Det er uten tvil en stor fordel å ha en jevn kjønnsbalanse på linjer, både i forhold til studiemiljø og for å få ulike perpektiver på problemstillinger. I flere av prosjektarbeidene jeg har hatt, har jeg vært veldig takknemlig for å ha jenter i gruppen ettersom de overraskende ofte har en alternativ tilnærming til problemer enn det jeg og andre gutter i gruppen har hatt. Når dette er sagt ser jeg helt klart argumentene med at jenter i snitt har høyere karakterer enn gutter, og at det kan føles litt kjipt at noen kommer inn med et lavere karaktersnitt enn andre.

 

Det ryktes forresten at det gis guttepoeng på kjemi/bioteknologi, om så er riktig blir det i alle fall kvotert begge veier!

 

Minst like urettferdig som jentepoeng mener jeg alderspoengene er - hva tilsier at en 27-åring med maks antall alderspoeng er noe mer egnet for å studere på Gløshaugen enn en 20-åring?

 

Faraday:

Bra sagt. Dog har jeg vært borti et unntak: ITGK.

 

Som studass i faget et par ganger, synes jeg det er en betydelig tendens av at gutter i snitt tar programmering enklere enn jenter. Når det er sagt er det også forskjell den andre veien blant dem som allerede sliter. Jenter (som allerede sliter) pleier oftere å jobbe godt, og prøve å sette seg inn tenkemåten, mens gutter (som allerede sliter) er mye vanskeligere å hjelpe.

Dette er på ingen måte noen fasit, og det er ikke store forskjeller, men det er det inntrykket jeg har fått etter å ha hjulpet/godkjent ~50 stk over flere uker.

I tillegg tror jeg det er allment akseptert blant ITGK-studasser at man får mer jobb dersom man har en gruppe med høy andel jenter.

 

Veldig enig i at det er forskjellige forutsettninger for jenter/gutter i ITgk. Vurderte å gjerne faget fra eksemplene, men gadd ikke =)

Lenke til kommentar

Det ryktes forresten at det gis guttepoeng på kjemi/bioteknologi, om så er riktig blir det i alle fall kvotert begge veier!

Og det er ikke noe bedre der. Kjønnspoeng er en uting.

 

Besides, om en ser på antall studier/studieplasser med jentepoeng vs. guttepoeng så ser man raskt hvilket kjønn som kommer bedre ut. ;)

Minst like urettferdig som jentepoeng mener jeg alderspoengene er - hva tilsier at en 27-åring med maks antall alderspoeng er noe mer egnet for å studere på Gløshaugen enn en 20-åring?

Jeg synes ikke dette er noe bedre heller.
Lenke til kommentar

Det ryktes forresten at det gis guttepoeng på kjemi/bioteknologi, om så er riktig blir det i alle fall kvotert begge veier!

 

Er ikke guttepoeng på kjemi.

Det er nå faktisk ca 50% gutter på begge disse linjene. I alle fall kjemien, litt usikker på biotek. Burde kanskje være guttepoeng på biologi med sine 80% jenter (er noe slikt, kanskje litt flere).

Lenke til kommentar

Biotek er vel ca. 60-70% jenter. Biologi ligger vel faktisk nærmere 50% jenter, gjør det ikke?

 

Er usikker på biotek kan nok hende de er på noe slikt, men de er ikke så alt for mange så det virker ikke så voldsomt :p.

Biologi har i alle fall bra mange flere jenter enn biotek, ligger sikkert på rundt 70-80% om ikke flere.

Lenke til kommentar

Biotek er vel ca. 60-70% jenter. Biologi ligger vel faktisk nærmere 50% jenter, gjør det ikke?

 

Er usikker på biotek kan nok hende de er på noe slikt, men de er ikke så alt for mange så det virker ikke så voldsomt :p.

Biologi har i alle fall bra mange flere jenter enn biotek, ligger sikkert på rundt 70-80% om ikke flere.

 

I årets kull på Biotek er det maks 10 gutter. Mener å huske at andelen jenter i biotek i år var høyere enn i biologi i alle fall? Går for øvrig selv første året biotek :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...