Gå til innhold

Hvilket filsystem egner seg best i Linux?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom det er påstanden min det siktes til så spør jeg jo for en grunn...

nemlig at jeg ikke er noen superbruker av linux, men faktisk spille ny når det gjelder linux og dermed også de forskjellige filsystema.

 

Har det siste halvåret lest haugevis med artikler ang. Linux, og det er ikke alltid like lett å huske alt/skille ting korrekt. Dette vil selvsagt endres når jeg har benyttet OS'et en stund, og har mer praktisk erfaring. Men slik det er nå er jeg dessverre gangske fersk, og dermed er det kanskje menge opplagte spørsmål som blir stilt.

 

Husk at dette blir fordi jeg ønsker å lære, og selv om noe virker dumt/selvsagt/Opplagt/etc for de med masse linux erfaring er det ikke slik for alle

Lenke til kommentar

Ntfs er et filsystem (fs), og krever en ntfs-driver

ext3 er et filsystem, som krever en ext3(men ext2 i visse tilfeller funke)-driver

reiserfs er et filsystem som krever en reiserfs-driver

HFS(mac) er et filsystem som krever en hfs-driver

fat(32) er et filsystem som krever en fat(32)-driver

 

et nvidia-grafikkkort er et stykke silikon med skjermutgang som krever en nvidia-grafikk-driver.

 

Linux har drivere for ext, reiser, fat32 og mange fler

Windows har drivere for ntfs og fat

OsX har drivere for HFS, ext, fat, ntfs (samme status som linux-ntfs) og sikkert fler.

Lenke til kommentar

@kyrsjo

 

Takk for enkel og grei forklaring, supert.

Så dersom jeg har forstått allting korrekt er det egnetlig slik at dersom driverne,, i dette tilfellet CaptiveNTFS er "velfungerende" så er det ingenting i veien for skriving og lesing av NTFS drev under Linux.

 

Men jeg har lest uten å huske hvor i farten at spesielt skriving til NTFS disker under Linux ikke er å anbefale da det ikke er stabilt. Stemmer dette? Kan en regne med at dette vil endre seg? Det legges jo ut drivere til det meste av HW for Linux, så det vil vel være noen som klarer å fikse CaptiveNTFS også tilslutt.

 

Er det noen som har efaring med CaptiveNTFS? Er det stabilt, er det mulig å både lese å skrive til NTFS disker og er det forbundet med risiko? Risikerer man å korruptere hele NTFS disken dersom man skriver/leser den under Linux? Sagt på en annen måte, risikerer man å korruptere mer enn de data man skriver i øyeblikket dersom noe går galt?

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg lurer, er at når jeg kopierer filer fra min laptop til en delt-katalog på serveren, får jeg bare ca 40 Mbps. Delt-katalogen ligger på systempartisjonen som er formatert i ext3, og begge maskinene kjører Gbps, da jeg i går fikk en splitter ny Gbps-switch.

hmm.. hva er det du bruker på serveren ? er det samba eller ftp eller? har sett at vsftp gutta har gjort en test på giga og der fikk de maks 80. server typen som du tester det over har veldig mye å si.

Lenke til kommentar

Vel som så ofte før er ikke ting sort/hvitt.

Skulle gjerne kvittet meg med NTFS, men grunnet en laptop som kjøre NTFS kan jeg ikke bare eliminere NTFS. Inntill videre får jeg se på det som et typisk legacy sustem som jeg må leve med i større eller mindre grad.

 

Så da er det bare å sjekke en gang til, er det noen som har psoitive erfaringer med CaptiveNTFS og Linux? Er det stabilt? Hva blir worst-casen? Dersom noe går galt under skriving til NTFS disk, mister jeg kun de data som skrives i øyeblikket, eller blir hele disken korrupt, slik at tidligere lagrede data også forsvinner?

Lenke til kommentar
Vel som så ofte før er ikke ting sort/hvitt.

Skulle gjerne kvittet meg med NTFS, men grunnet en laptop som kjøre NTFS kan jeg ikke bare eliminere NTFS. Inntill videre får jeg se på det som et typisk legacy sustem som jeg må leve med i større eller mindre grad.

 

Så da er det bare å sjekke en gang til, er det noen som har psoitive erfaringer med CaptiveNTFS og Linux? Er det stabilt? Hva blir worst-casen? Dersom noe går galt under skriving til NTFS disk, mister jeg kun de data som skrives i øyeblikket, eller blir hele disken korrupt, slik at tidligere lagrede data også forsvinner?

CaptiveNTFS er rimelig stabilt, men du bør likevell ta sikkerkopi av alt viktig.

Lenke til kommentar

Hmm, virker noe tungvint med full backup bare for å skrive noen filer til den disken som er formatert i NTFS.....dersom CaptiveNTFS ikke er mer stabilt enn som så må jeg nok tenke meg litt om. Det jeg mener er at da må jeg nok kanskje heller vurdere Linux på laptop'n heller enn å kjøre full backup for hver gang jeg må skrive til en NTFS disk. Joda backup er greit og kjekt og alt det der, men ikke hver eneste dag lissom......da blir det bare pes. Får stresse litt med å sjekke ut om jeg kan migrere 100% til Linux på noe vis.... Men så var det disse hersens MS programmene en bare må ha, slik som Visual Studio.net o.l. Såvidt jeg har skjønt er det fortsatt ikke noen fullgod løsning for asp.net under linux, men får vel sette meg mer inn i hvilke begrensninger som er der da.

 

Det er skikkelig pes å bli kvitt alle MS greiene, det viser seg at det ikke finnes fullgode alternativer for alt, og da har man jo kjempe problemer...Grrrrr :hmm:

 

Vel vel tid for senga og det gode gamle pinex trikset. 2 (hode)pinex på nattbordet etter en fuktig kveld, så slipper en kuppelhue i morra :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...