Gå til innhold

Agp`s døds dag? \ flaksehals


Anbefalte innlegg

Problemet her ligger vel egentlig i at spillprodusentene ikke lager spill som krever så mye av skjermkortet at agp blir for svakt. Hvis alle nye spill skulle kreve at man har det råeste av hardware som finnes på markedet ville salgstallene på spill sunket betraktelig. Dette medfører at man egentlig ikke har bruk for noe raskere en agp per dags dato. Skjermkort produsentene jobber selvfølgelig med å sprenge grensene, men det er ikke alle som har råd til det nyeste av HW til enhver tid, og dette må spillprodusentene ta i betraktning når de lager spillene.

 

Tror agp vil holde langt inn i 2006, og kanskje enda lengre. Vet ikke hvor mye dagens highend skjermkort bruker av agps bushastighet, men tror nok ennå de har litt å gå på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi trenger vel ikke mer båndbredde til skjermkort enn det AGP 8x kan gi?

 

Så jeg tror vi kunne ha holdt oss på AGP en stund fremover og heller intodusert PCI-e når det blir nødvendig.

Hvorfor ikke introduesere det litt før siste liten? Og uansett, pci-e sin største framgang er jo å erstatte PCI, PCI-bussen har vært for "trang" lenge.

 

AtW

Lenke til kommentar
Spillprodusentene kunne fint lagt med texture-pakker i forskjellige oppløsninger, slik at de som har kraftig hw får utnyttet alt. Kan ikke være så mye ekstrajobb, da de i utgangspunktet lager høyoppløselige texture's som de så skalerer ned...

Dette gjøres og, men teksturer særlig de som akseseres ofte er ikke noe særlig å laste ”on the fly” til skjermkortet slik at optimalt lastes alt opp til VRAM i forkant når ”brettet” lastes inn. Båndbreddenn inn til skjermkortet har her da ikke så mye å si. Tekstur størrelsen kan være ganske stor i dagens spill.

Lenke til kommentar
Vi trenger vel ikke mer båndbredde til skjermkort enn det AGP 8x kan gi?

 

Så jeg tror vi kunne ha holdt oss på AGP en stund fremover og heller intodusert PCI-e når det blir nødvendig.

Igjen, høna og egget problematikken. PCIe må være utbredt før det er aktuellt for spill utviklerene å unytte mulighetene med det.

Lenke til kommentar
Spillprodusentene kunne fint lagt med texture-pakker i forskjellige oppløsninger, slik at de som har kraftig hw får utnyttet alt. Kan ikke være så mye ekstrajobb, da de i utgangspunktet lager høyoppløselige texture's som de så skalerer ned...

Dette gjøres og, men teksturer særlig de som akseseres ofte er ikke noe særlig å laste ”on the fly” til skjermkortet slik at optimalt lastes alt opp til VRAM i forkant når ”brettet” lastes inn. Båndbreddenn inn til skjermkortet har her da ikke så mye å si. Tekstur størrelsen kan være ganske stor i dagens spill.

Joda, textures med høyere oppløsning blir stadig mer vanlig, men mange av disse spillene baserer seg på "små" brett. Dvs. at hele spillet jevnlig må ta pause mens nye textures hentes inn. Enten må minnemengden på skjermkortene økes eller så må det kunne overføres textures kjappere fra systemminne til skjermkortet for å kompensere for dette.

Lenke til kommentar
Vi trenger vel ikke mer båndbredde til skjermkort enn det AGP 8x kan gi?

 

Så jeg tror vi kunne ha holdt oss på AGP en stund fremover og heller intodusert PCI-e når det blir nødvendig.

Hvorfor vente til det blir et problem? Ser jo f.eks 48bits lba i windows... Det hadde ikke vært noe problem for microsoft å lagt det til i 1995. Alle ville sikkert spurt seg hvorfor og glemt det lenge før man faktisk innså at man brukte det idag.

 

 

 

 

Grunnen til at det fortsatt leveres PCI-kort er enkelt å greit fordi det ikke er mulig å få mer enn 1 AGP-port. Folk som da bruker et større antall skjermre vil da få problemer.

Lenke til kommentar

Det er ett bra morsomt emne dette her..

Hvor bra tror dere egentlig spill på pc vil bli etterhvert?

Grensen vil vel være når det er helt *virkelig*, men for å få vist noe

slikt på en skjerm vil jo kreve en absurd stor oppløsning..

Det spiller dermed ikke en rolle for hvor raske pc'r og skjermkort

vi har om vi ikke har mediumet som kan gi oss en virkelig framvisning av det vi "spiller"..

 

Det er en grense for hvor bra ett spill eller hva som helst kan se

ut på en vanlig crt/lcd skjerm og spør du meg er man i dag godt

godt i gang med å nå denne.På ett eller annet punkt vil vi nå

grensen for hvor godt det kan gjøres visuelt.

 

Nå tyter jeg litt om en annen flaskehals her da, men det

jeg mener er at om vi har Agp8x el Pci-e, så spiller ikke det så stor rolle lenger, som beskrevet ovenfor.

 

Jeg sier ikke Matrix men det holder ikke med noen vanlig crt/lcd

i så mange flere år vil jeg tro.Forutsatt at man vil gjøre opplevelsen

av spill men også film etc, bedre.

Lenke til kommentar
"For øyeblikket så er det mye som skjer akuratt rundt dette med agå og pci

ekspress skjermkort. Pr.idag er det ikke veldig store forskjeller på disse to,

men regner med at pci express vil dra i fra etterhvert, men regner nok med at

agp vil holde noen år til ja."

 

Den fekk eg av komplett... spurte litt om agp

Ett par år.. ? Vil faktisk være kraftig forundret om ikke AGP allerede rundt jul i år begynner å bli utfaset til fordel for PCIe, blir nesten litt skuffet hvis ikke PCIe har greid å spise seg inn på mer av markedet til da.

 

Tror nok det er riktig at AGP kommer til å LEVE flere år, men at det kommer til å bli levert toppkort til AGP så langt inn i framtiden... Jeg tviler, jeg tviler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...