Gå til innhold

Den lille Wheel Of Time tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har flere begynt å lese de gamle bøkene for å lade opp til den nye boka som kommer i høst?

 

Vurderte det, men så er det så mange andre bøker jeg vil lese, bl.a. den nye til Steven Erikson som kommer i løpet av høsten, så jeg regner med bare å lese Knife of Dreams for å oppdatere meg hva som skjedde sist

Lenke til kommentar

Hmm.. Så akkurat en episode av Stargate SG:1, "Camelot", det er siste episode av sesong 9. Jeg synes da jeg hørte dem si "The battle of Caemlyn", og "Sa'angreal".

 

Noen WoT lesere og SG-1 fans (les: Iceman) som vet noe om det? Er det noen sammenheng mellom WoT og historiene om King Arthur?

Lenke til kommentar

Det finst mange parallellar mellom Arturianske historiar og WoT ja. Sjå t.d. Wotmania sine An Arthurian Who’s Who og Arthurian Myths and the Wheel of Time, samt What Real Life Influences are There in Wheel of Time?.

 

Når det gjeld sa'angreal, so var det nok truleg san gréal som vart sagt. Det er eit anna namn på den heilage gralen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Holy_Grail[/url] ']In Old French, san graal or san gréal means "Holy Grail" and sang réal means "royal blood".

 

Redigert: La til to ekstra linkar.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar
Hmm.. Så akkurat en episode av Stargate SG:1, "Camelot", det er siste episode av sesong 9. Jeg synes da jeg hørte dem si "The battle of Caemlyn", og "Sa'angreal".

 

Noen WoT lesere og SG-1 fans (les: Iceman) som vet noe om det? Er det noen sammenheng mellom WoT og historiene om King Arthur?

 

RJ har flettet inn mytologi og historie fra store deler av verden i bøkene, så det kan godt hende.

Men i SG-1 er det snakk om "Den Hellige Gral™", og ikke en gjenstand som tillater en person som har kontakt med "the true source" å "channele" latterlige mengder av saidin/saidar.

 

Caemlyn, ref Wikipedia:

In many ways Caemlyn is reminiscent of King Arthur's Camelot.
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Litt off topic kanskje, men for dere som venter på at Brandon Sanderson skal skrive ferdig de 3 siste bøkene i TWoT så kan jeg anbefale en del av de andre bokseriene hans.

 

Har akkurat blitt ferdig med Mistborn-trilogien, og er særdeles fornøyd med serien! Vanvittig bra rett og slett..

 

Nå har jeg ikke lenger noen tvil om at Mr. Sanderson skal klare å få til en minneverdig avslutning på WoT :)

 

Koster forøvrig 50,- pr bok ferdig levert:

http://www.bookdepository.co.uk/book/9780765350381/Mistborn

http://www.bookdepository.co.uk/book/97807...ll-of-Ascension

http://www.bookdepository.co.uk/book/97807...he-Hero-of-Ages

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Kom på noko:

Det finst mange parallellar mellom Arturianske historiar og WoT ja. Sjå t.d. Wotmania sine An Arthurian Who’s Who og Arthurian Myths and the Wheel of Time, samt What Real Life Influences are There in Wheel of Time?.
Som dei fleste sikkert har fått med seg, er Wotmania lagt ned, so linkane over fungerer ikkje lengre. Synd, for det var ei side med mykje informasjon.

 

Heldigvis har mykje av informasjonen vorte vidareført på ei anna side, The Thirteenth Depository. For Artur-legender, sjå t.d. The Matter of Britain and the Wheel of Time - Part 1: Arthurian Myth Parallels og denne, om parallellar mellom Rand og Artur. Ei (lang) liste over alle tema på sida er å finne her.

Lenke til kommentar

Er på utkikk etter noe nytt å bite tennene i og vurderer da denne serien som jeg har hørt mye lovord rundt. Hvordan er den sett opp mot f.eks Tolkien og Eddings? Vet at det blir et rungende "ja" uansett men er det verd å investere i denne bokserien?

 

Ser og at det er planlagt film rundt denne så vil se om jeg kanskje kommer igang med dette før filmen kommer, om den kommer :)

Endret av Bear^
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
2. November dessverre, 27. oktober er for USA.
Veit ikkje om dette har vorte endra sidan du skreiv dette, eller kva som har skjedd, men det er iallfall dei som har fått kjøpt boka allereie. Sjølv førehandsbestilte eg frå Amazon UK. Eg fekk e-post på sundag der det stod den var sendt, so då får me sjå kor lang tid det tek over Nordsjøen.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Uff, har ikke lest noe av serien siden jeg ble ferdig med KoD når den ble utgitt. Må skumme gjennom litt før jeg begynner på denne.

 

Nå må jeg nesten se om flere bøker jeg venter på er kommet ut. ^^

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...