Gå til innhold

En liten guide til kjøp av kvalitetsheadset


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har planer om å kjøpe meg et par hodetelefoner (rundt 1500, helst ikke mer), men jeg har veldig lite peilling på dette. Hodetelefonene skal egentlig brukes til det meste(Fillm,Serier,Musikk, PS3), men de trenger ikke være spesielt portable, de trenger for all del ikke være store og stygge. Vil hest at koppen skal gå ordentlig rundt øret..

 

Kan jeg spørre deg pent om noen tips?

 

MVH

 

Libra

I det prisleiet har vi bl.a. Beyerdynamic DT 770 80 Ohm, Sennheiser HD 595 eller AKG K 271, du kan velge og vrake.

Endret av Molotovcocktailen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei alle sammen.

 

Jeg er nå på jakt etter ett nytt headset. Bruken kommer til å være på bussen, utendørs og generelt blandt andre folk. Nå har jeg Sennheiser HD 595, og det er et utmerket headset til sitt bruk. Er storfornøyd med lyden det gir og komforten i det, og forsovidt designet på det. Men HD 595 er jo et studio headset, og har dermed lydisolasjon lik null. Dette blir jo ikke akkurat positivt mottatt på bussturer.

 

Så kravene til nytt headset er som følger:

- God lyd (selfølgelig).

- God lydisolasjon. Da slik at jeg slipper å høre det som skjer utenfor, og viktigere, slik at jeg slipper å forstyrre de rundt meg.

 

Pris er ikke så alt for viktig.

Lenke til kommentar
Uten noen prisantydning blir det vanskelig i gi noen gode anbefalninger.

 

Og forresten så vil jeg tro at de fleste studio-hodetelefoner har god lydisolasjon (slik at lyden ikke skal lekke inn i mikrofonen).

Da kan jeg jo godt gi en prisantydning da, legger vel meg på mellom 1000 - 2000 kroner. Lydisolasjon er i alle fall ikke tilfellet i mine Sennheiser HD 595 hodetelefoner.

Lenke til kommentar

HEi!

 

Kjøpte meg AKG K271 for litt siden, men nå har jeg tenkt til å kjøpe meg et som passer litt bedre til å gå med ute(synes studio telefonene passer best inne). Kjøpe meg ørepropper av typen Goldring GX-200, men fant ut at jeg bare for vondt i ørene og det er heller ikke så veldig behagelig.

 

Kan noen anbefale et par gode hodetelefoner som passer bra ute blant folk? Det viktigste er selvfølgelig lyden, men vil ha et par som ser bra ut og som er portable. Helst lukket ørekopp =)

 

Tusen takk for svar ! =)

Lenke til kommentar
Så kravene til nytt headset er som følger:

- God lyd (selfølgelig).

- God lydisolasjon. Da slik at jeg slipper å høre det som skjer utenfor, og viktigere, slik at jeg slipper å forstyrre de rundt meg.

 

Pris er ikke så alt for viktig.

Se første post i denne tråden. AKG K271S er et headset med både god lyd og lydisolasjon.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Egentlig finnes det ikke noe som "god lyd"; alle har forskjellige preferanser når det kommer til lydsignatur. AKG K271 Studio er ment for studiobruk, så derfor har den en veldig nøytral, kald og analytisk lydsignatur. Det er folk som liker det, og folk som ikke liker det.

 

Det stemmer sikkert. Vær sin smak. Jeg tror det har mye med interessen for lyd. Lydinteressen kan være søken etter lyden. Jeg tror det finnes lydsignatur for enhver smak.

271 er nøytral. Noen mener de låter kjedelig, er det ikke musikken som skal underholde?

Endret av ultimatedeskjet
Lenke til kommentar

Akk, nå har mitt tredje par Mylarone Bijou 3 tatt kvelden, og alt jeg har å putte i ørene er et stusslig par Audio-Technica CK52-plugger. Så denne gangen skal jeg supplere Bijou-settet med et par hodetelefoner i det håp at jeg kan få spredt slitasjen litt.

 

Uansett, jeg har funnet tre forskjellige "bundles":

Audio-Technica AD300, USD 121,-.

Audio-Technica FC700, USD 115,-.

Sennheiser HD201, USD 88,-.

 

Er det noen som har noen formening om hva som er det beste alternativet? At det er lukket er en fordel, men ikke et must.

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg vurderer et Beyerdynamic DT 770, 80 ohm til bruk sammen med Cowon D2+. På HPX.no ser jeg derimot dette:

 

Merk at dette er 80 ohms varianten av DT770 Pro, så den er relativt lett å drive for bærbart utstyr og lydkort. Men, den anbefales IKKE til MP3 spillere o.l. utstyr! Disse vil, hvis lydvolumet settes på maks, kunne brenne elementene! For denne type enhet --> velg DT770-32!

 

Har noen opplevd noe slikt med DT 770 sammen med MP3-spiller?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Uten noen prisantydning blir det vanskelig i gi noen gode anbefalninger.

 

Og forresten så vil jeg tro at de fleste studio-hodetelefoner har god lydisolasjon (slik at lyden ikke skal lekke inn i mikrofonen).

Da kan jeg jo godt gi en prisantydning da, legger vel meg på mellom 1000 - 2000 kroner. Lydisolasjon er i alle fall ikke tilfellet i mine Sennheiser HD 595 hodetelefoner.

 

Jeg bruker selv Sennheiser HD 280 Pro, som er nevnt i første posten. De issolerer som et godt hørselvern og er idielle å om du ikke vil bli forstyrret av eller forstyrre omgivelsene dine.

 

Lyden er farget, men jeg liker den godt til rock, metall, og pop. Jeg liker de ikke flult så godt til klassisk musikk.

 

Du finner sikkert noen som er bedre og dyrere, men du finner neppe noen som issolerer vesentlig bedre! ;-) lykke til!

Endret av Ponnypetra
Lenke til kommentar

Jeg benytter Westone 3.. Absolutt og anbefale..

 

Dette er IEM plugger, typen du putter inn i ørekanalen..

 

Har forstøkt en rekke av denne typen, blandt annet Shure 3cl,4cl, ultimate ears triple-fi 10 pro. sennheiser ie8..

Valget falt på Westone 3, utmerket lyd, flott å ha i ørene, god lydisolering.. en smule dyr..

 

Denne tråden er jo død å eldgammel, halvparten av headsettene i første post er vel ikke mulig å få tak i lenger engang!:)

Lenke til kommentar

Jeg skal kjøpe meg et par DT770 når jeg får inn litt monitos.

 

Planen er å kjøpe 80ohm varianten, siden denne er billigst, og skulle de bli for tungdrevne for Zune Hd´n (som jeg har forhåndsbestilt), kjøper jeg bare en headphone amp: FiiO E5 fra dealextreme til en hundrelapp. Denne har fått god motakelse over hele fjøla (selvfølgelig i forhold til pris).

 

Synes dette virker som en god plan for alle som er usikre på 32-80ohm variantene :D

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg tenker å kjøpe DT770-80 Pro, men lurer bare på en ting før jeg legger inn kortdetaljene:

 

Lekker disse mye lyd? Går det an å høre musikk i anstendig volum uten å forstyrre medpassasjerer på tog/buss?

 

De lekker veldig lite lyd, brukte et par på kontoret en periode uten at noen ble plaget det minste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...