Gå til innhold

En liten guide til kjøp av kvalitetsheadset


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg var en tur på Jessheim i dag (et ærend), og mens jeg var der gikk jeg innom Spaceworld, der jeg bet meg merke i noen hodetelefoner med navnet "Skullcandy HESH". Er det noen som har disse, evnt. har prøvd dem?

Se her for mer info.

 

Edit; Nei, jeg skal ikke bytte ut HD437'ene mine, jeg er bare nysgjerrig på hvordan de låter og hvordan de er å ha på seg. :yes:

Endret av Aleks_r
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Tips på sjapper i Oslo man kan sjekke hodetelefoner i? Det blir nevnt Hi-fi klubben. Noen andre steder men også bør sjekke?

 

Var forresten å hørte på et par Koss UR40 idag

http://www.koss.com/koss/kossweb.nsf/p?openform&pc^fs^UR40

 

Synes det var en veldig slitsom diskant på de. Ellers satt de perfekt på skallen. Store lette klokker som omslutter ørene. Så veldig praktiske ut da de kunne foldes sammen.

 

Som referanse har jeg et par eldre Audio Technica ATH909 som jeg er vedlig fornøyd med lyden på. De er sitter perfekt på hodet. Store myke klokker som omslutter øret fullstendig. Disse er fine å bruke hjemme, men det er alt for tunge å gå rundt med og tungdrevne til å funke skikkelig på bærbart utstyr.

 

I samme sleng. Har noen tips på store klokker som omslutter ørene helt som ikke har slitsom diskant og som er lettdrevne og ikke veier alt for mye?

Lenke til kommentar

Får komme med mine headsett.

 

PC:

PRO-LUXE OA-580

200kr - 300kr (Clas Ohlson)

 

For 2 1/2 år siden skulle jeg på lan og trengte et headset. Jeg sjekka på nett og gikk bort til butikken og kjøpte de.

 

Lyd:

Syntes lyden er grei. Jeg bruker headsettet til cs og noen andre spill og er fornøyd. Har spilt noen ganger med høy lyd og god musikk. Nydelig...

 

Kvalitet:

Etter 2 1/2 år har jeg begynt å høre støy når jeg dreier på volumkontrollen som henger på ledningen. Headsettet har overlevd noen fall i gulvet. Den lille ledningen som går "gjennom" headsettet og over til høyre klokke har blitt lit slitt, sånn at man kan se den "gullfarga" ledningen/isolasjinen inni, hvis du skjønner hva jeg mener. Ellers har jeg ikke hatt noe problemer

 

Komfort:

Ikke lenge etter at jeg kjøpte headsettet har jeg fått vondt i ørene etter å ha hatt de på lenge. Nå gjør det ikke vondt mer.

 

Isolasjon:

Drar man på lan er det ofte noen folk som har med seg digre høytallere. Digre høytallere kan ofte spille høyt, og det hører man. Har ikke testa isolasjon for omgivelsene, men jeg sitter bare på rommet med headsettet, og på lan spiller høytallerfreakene så høyt at man sjenerer ikke andre selv om man spillet Disgorge på høyt volum.

 

Greit headsett til en billig penge (i forhold til headsettene til 1k).

 

------

 

Creative Zen Micro:

Bruker øreproppene som følger med.

 

Jeg er ikke av den typen som går bortover gata med digre headset. Øreproppene er ok og er like lette å transportere som selve spilleren. Jeg bruker øreproppene noen ganger som nød-headsett til laptopen min.

 

Lyd:

Lyden er ok. Ofte bruker jeg EQ'en i spilleren for å få ekstra bass. Funker bra også som nød-headset til laptop.

 

Komfort:

Med ørepropper må man ofte regne med at det gjør litt vondt i ørene etter å ha brukt øreproppene i lang tid. Har ikke merka noe særlig selv.

 

Kvalitet:

Pluggen har blitt litt fucka, så man må vri og vende litt på den før man får lyd i belle proppene.

 

Isolasjon:

Jo høyere man spiller, jo bedre slipper man bråket av vogntog, trailere og russebiler som flyr forbi deg. Ellers er det bra med litt gatestøy, for det overdøver det lille som er av støy fra spilleren, som man hører når man sitter i helt stille rom. Hender noen ganger at en kamerat av meg låner øreproppene, og da hører jeg musikken, for han spiller på VELDIG høyt volum. Med så høyt volum han spiller må man ha veeldig god isolasjon for å dempe musikken hans.

 

Greie saker til å være ørepropper. Er man virkelig kresen, får man heller kjøpe noe til 200 - 400kr.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Mine headset:

 

KOSS SB/45

 

Lyd: Lyden er ganske god, ikke spesielt god, men ikke spesielt dårlig! Det funker bra, for å si det slik!

 

Kvalitet: Settet har mikrofon feste til, og det kan løsne litt i greipa visst du er altfor harsj med det. Jeg har to stk, og det ene tok jeg med på lan to-tren ganger, og mikrofonen har løsnet kraftig. Men det andre har aldri forlatt huset, og det er like helt og nytt som da jeg fikk det!

 

Komfort: Vel, jeg får veldig vondt i ørene av å ha sittet en stund, fikk hvertfall det i starten. Det er ikke så vondt nå. men en kjenner det visst en har sittet en stund...

 

Isolasjon: Settet utelukker en del lyd, men man hører at det ringer på døra, for å si det sånn... :thumbup: Jeg har spilt trommer med det før, men da må jeg ha full guff, for ellers hørte jeg ikke en dritt.

 

 

VIC FIRTH SIH1

 

Lyd: Dette headsettet har 250 ohm, så lyden er relativt lav når en bruker det på en bærbar spiller. Men på pc funker det konge! Lyden er vanvittig bra!*se på isolasjon*

 

Kvalitet: Dette headsettet har veldig bra kvalitet! Det tåler et par kræsjer med gulvet, men ikke prøv!

 

Komfort:Enorm behagelig headset! Jeg vil nå si at ørene kommer ikke inn i sitt eget rom,det er en slags flate.

 

Isolasjon:Dette headsettet er øreklokker! Trur det utelukker ca. 25 desibel. Det er laget for trommer hele headsettet, så du får ikke inn andre lyder når du har det på. Her hører en IKKE at det ringer på døra, for å si det mildt! :)

 

Jeg har også et Koss Porta Pro, men det regner jeg med allerede er så mange som ha skrevet om, at det gidder jeg ikke! Ha en videre fin kveld!

 

:yes:

Lenke til kommentar

Koss sb/45

 

Meget god lyd! Elsker å ha på meg headsettet!

 

Mikrofonen siter som støpt!

 

Meget god isolasjon!

 

Pris er ok.. kunne vært billigere.

 

 

MER en godt nok for hverdagslig bruk.

 

 

Og apropo det med isolasjonen som har blitt sagt før. Ja, det ringte nettop på døra. Hørte det nok til at det kunne overdøve lyden fra spilling med normal lyd!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+9871234

Mener du seriøst at Pro 3aa Titanium er bedre enn HD 595? Jeg tenkte nemlig å kjøpe 595 men blir usikker etter å ha lest posten din. Hadde i første omgang planlagt å kjøpe HD 555, som skal gi en god filmopplevelse.

 

Hvordan tror dere 555 er sammenliknet mot 595?

 

Andre tips til meg for kjøp av hodetelefoner for 1000-1500kr.? Jeg ser både film og hører musikk.

 

Skal kjøpe meg nytt headset nå, hovedsakelig til spilling og musikk.

 

Jeg hadde tidligere "Koss Headset Pro 3aa Titanium 15-20 000 Hz, Kabel 2,4m, 300g". Likte lyden i dette MEGET godt. Veldig bra med dybde, bass, lyden var klar. Kunne spille HØYT. Dette er et lukket headset.

 

Så en dag måtte selvfølgelig det ene øret ryke, eller feste, til det ene øret. Jeg var på forhånd advart om at dette kunne skje med denne typen Koss headset, hadde også skjedd en kompis av meg, så jeg behandlet det meget forsiktig. Likevel skjedde det altså, etter dette er jeg ikke så veldig glad i Koss lenger, virker det som er av dårlig kvalitet (ikke lyden da).

 

Så kjøpte jeg meg Sennheiser HD 595, og jeg har aldri før vært mer skuffet, i hele mitt liv tror jeg... :D Vel, kanskje ikke så ille, men ikke så langt unna. Jeg hadde på forhånd hørt veldig mye bra om dette headset, det var riktignok et åpent headset, men hadde likevel hørt det var bra lyd. Gå fra det headsettet jeg hadde til dette var som å bytte fra Ferrari til Lada. Det eneste positive jeg kan si om lyden er at du kan spille høyt, ellers er den utrolig nøytral, noe som fører til en ekstremt kjedelig lydopplevelse, også lite med bass/kjedelig bass. Det er vel ofte slik med åpne headset? Lyden er også metallisk syns jeg. Nei, dette var noe ordentlig dritt til spilling og musikk spør du meg. Og dette er et headset som koster mye mer enn det forrige jeg hadde.

 

Er som dere ser langt fra enig med blant annet trådstarter og andre som har anskaffet seg dette headsettet og vært fornøyd. Alt jeg kan si er vel at smaken er som baken, og håper det kanskje er noen andre her som er enig med meg og derfor kan anbefale noe som passer meg bra. Det er godt mulig de her som har skaffet seg Sennheiser HD 595 ikke har hørt på så alt for mange hi-fi headset i sitt liv, og at de kanskje derfor blir veldig fornøyde når de endelig hører noe annet enn 99,- kroners headset.

 

Så nå trenger jeg en god anbefaling. Maksimumspris 1000 kr og headsettet må være lukket. Aldri mer åpent.

5116165[/snapback]

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Tipper mellom HD 555 og HD595 her. Har lest mange plasser at storebroren er eit bedre kjøp, så vurderer sterkt å legge inn dei ekstra lappene for den. Ca. 1250,- er jo akseptabelt i grunn.  ;)

5303651[/snapback]

 

Sikkert et dumt spørsmål, men funker noen av disse å bruke når man spiller bass og ikke vil fortelle hele blokka at man lever eller er lydgjengivelsen for dårlig?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Tenkte jeg kunne slenge inn en liten anmeldelse av Sennheiser PX 100:

 

Lyd: Til å være hodetelefoner i 300 kroners-klassen vil jeg si at disse leverer veldig bra lyd; lyden er varm og dynamisk, detaljer i lydbildet kommer tydelig fram. Lyden er og veldig naturlig og balansert. Som sagt, jeg ble veldig overrasket over hvor god lyd disse leverte med tanke på prisen (og størrelsen?).

 

Kvalitet: Hodetelefonene virker veldig solide; har fått mange rykk i ledningen gjennom tidene, men har ikke ennå trengt å dra fram lodde-utstyret. :p Det følger også med en etui som du kan ha dem i når de ikke er i bruk.

 

Komfort: Her får du klassisk Sennheiser-komfort! Øreputene klemmer ikke i det hele tatt, vil heller si at de nærmest "beføler" øret. Settet har også puter på hodebøylen, så de kan brukes over lengre perioder uten at du blir øm. Og takket være dette kan man si farvel til PortaPro-hårluggen.

 

Isolasjon: Dette er åpne hodetelefoner, så de isolerer ikke noe i det hele tatt. Du hører omgivelsene dine og omgivelsene hører det du hører på. Hvis isolasjon er viktig er kanskje den lukkede versjonen, Sennheiser PX 200 et alternativ. Men denne modellen har faktisk litt dårligere lyd enn PX 100 har jeg hørt.

 

Dette er veldig gode hodetelefoner til prisen; veldig god lyd og komfort. Selvfølgelig kan det ikke måle seg med storebrødrene i Sennheiser-serien, men dette er tross alt et billig-sett ment for iPod-bruk. Hovedkonkurrenten på dette området blir PortaPro, og kan trygt si at disse slår det settet på absolutt alle områder. :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Sony MDR-RF880RK

 

Disse hodetelefonene kom aldri til Norge, men de er svingode. Er ikke mange i dag som har dem pga at de aldri ble kjent. Tar utgangspunkt i malen som er brukt i sticky.

 

Pris: Rundt 2000 Norske Kroner

 

Lyd: Lyden er eksepsjonell. Dette headsettet har en vibrasjonsfunksjon, noe som betyr at den faktisk vibrerer når man spiller musikk, film etc. Lyden er surround og hodetelefonene er lukket. Veldig god og fyldig lyd. Lyden kan også skrus så høyt at man ikke holder ut.

 

Komfort: Veldig gode å ha på seg. Kan bli litt ør i hodet med slike lukkede hodetelefoner over flere timer, men det blir man stort sett av alle. Veldig gode til å være lukkede.

 

Kvalitet: Kvaliteten på disse er veldig god. Gode kabler følger med og man kan kjenne på hodetelefonene at de ikke er noe skitt. Alt av materiale er veldig bra gjennomtenkt og flott.

 

Effektivitet: God effektivitet i telefonene, får masser av lyd for 2 små AAA batterier. Er litt usikker på hvor lenge man kan holde på uten at man går tom for batteri. Avhenger også litt hvordan man spiller.

 

Lydisolasjon: Lydisolasjonen er ikke særlig god, man kan høre godt hva man spiller hvis man spiller usedvanlig høyt. God lydisolasjon ved lav lyd på hodetelefonene.

 

Men du lurer sikkert på hva som er så spesielt med disse?

 

Bruksensor

 

Når man tar på seg headsettet aktiveres automatisk lyden, dette ved hjelp av en sensor. Så hvis du f.eks har koblet disse hodetelefonene til ditt hjemmekinoanlegg og har lik lyd (altså at du har lyd i hodetelefonene og høyttalerene dine på samme tid) blir hodetelefonene slått av når du ikke har dem på hodet.

 

Vibrasjon

 

Dette hodetelefonsettet har en vibrasjonsfunksjon, noe som betyr at telefonene vibrerer i takt med lyden (enten det skulle være musikk, film etc). Dette er såklart valgtfritt, og kan kontrolleres av et rullehjul på selve hodetelefonene (fra 1 - 10)

 

Surround

 

Surrounden er også justerbar, ifølge av volum. Du kan også velge om du vil ha på surrounden eller ikke. Kontrolleres også av et rullehjul (fra 1 - 10)

 

Trådløse og lang rekkevidde

 

Disse hodetelefonene er trådløse og leveres med en lader/stativ som den kan stå i når den ikke brukes. Den trådløse rekkevidden ligger på rundt 100 meter, da FM signaler brukes, og ikke infrarød (noe som Sony har brukt før)

 

Kanaler

 

Hodetelefonens stasjon/lader har 3 mulige kanaler, slik at man kan ha flere hodetelefoner i samme hus. Men man trenger kun 1 slike ''stasjoner/ladere'' fordi hvis man klikker et hodetelefonsett ned i laderen, så stilles automatisk hodetelefonene inn på denne frekvensen. (F.eks hvis stasjon 1 er koblet til PCen din, og du har stasjon 2 koblet til TVen din, Da kan du ta hodetelefonsettet som du bruker egentlig på pcen din, og klikke det ned på laderen på stasjon 2 og hodetelefonene vil automatisk legge seg inn på denne frekvensen. Forutsetter jo at du har stasjonene på forskjellige kanaler.)

Så man kan i grunn ha over 100 hodetelefoner koblet til 1 stasjon.

 

Noise Filter

 

Stasjonene har også en Noise Filter knapp, som regulerer støy og skurr på linjen din.

 

Tilkobling

 

Det følger med en 3,5 mm Jack plugg som går over til 2 phono ledninger (rød og hvit)

og denne ledningen kan man bruke begge veiene, fordi stasjonene har en 3,5 mm jack plugg inngang og 2 innganger til phono ledningene.

 

 

Slik ser hodetelefonene ut i en stasjon som lader og sender ut signaler. ,

Bedre hodetelefoner får man rett og slett ikke. Synspunkter?

 

sonymdrrf880rk.jpg

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg skal kjøpe meg headset og er veldig usikker. Jeg er nødt til å kjøpe det på internet og må derfor være helt sikker på at det er veldig bra.

 

Det er et kvalitetsheadset jeg er ute etter, men det kan ikke koste så mye over to tusen. Det må fungere på Ipoden og PC. Samtidig som det har god isolasjon. Design og utseende bryr jeg meg ikke om.

 

Noen forslag?

Lenke til kommentar

Kva slags musikk er det du er det du først og fremst hører på? I denne prisklassen (ca. 2000kr.) kan du finne mange hodetelefoner som er svært gode til ganske mykje, men ingen som er perfekte til alt.

Er det forresten veldig viktig at dei er godt isolerte (lukka)? Det er som regel slik at lukka hodetelefoner er er ein del dårligare (spesielt i mellomtonen) enn åpne telefoner pga. at lydelementa ikkje får tilstrekkelig med luft. (Joda, det finst ein god del gode lukka varianter også.)

Lenke til kommentar

Hovedproblemet ligger vel i at MP3-spillere generelt ikke er noe særlig å bruke som effektforsterkere, og at dyre hodetelefoner gjerne er tunge å drive. Nå klarer faktisk Vision:M-en min å drive et 600 ohm K240 på greit volum, men lyden er ikke noe å juble over når den kjøres direkte på spilleren (settet er uansett temmelig åpent, og du ser ut som en marsboer med det).

 

Sennheiser HD-25 er vel et av de bedre kjøpene til ditt budsjett om kravene er isolasjon og bruk på mange områder. Selv sitter jeg med et AKG K518DJ, langt billigere, men kanskje det er et alternativ å kjøpe et billig lukket hodesett til skole, og et dyrere og større sett til bruk hjemme?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...