Gå til innhold

En liten guide til kjøp av kvalitetsheadset


Anbefalte innlegg

Beyerdynamic DT231 er noe av det bedre du får i den prisklassen.

5555877[/snapback]

Vel å merke om valget er lukket konstruksjon. DT231 er lukket, men spiller veldig bra for å være det. Har et par sjæl.

 

Forresten.. de færreste forhandlere i USA vil selge Grado til Europa p.g.a. importavtalene Grado har med diverse land. Å kjøpe Grado i Europa er som å kaste penger rett ut av vinduet, fordi de koster tusenvis av kroner mer enn de koster i USA. Om du er nysgjerrig på dem (jeg elsker Grado over alt i verden. Grado'ene mine danker ut Sennheiser HD650'en min og Beyer DT990'en min, samt alt annet småpakk jeg har liggende, slik som AKG k26p og diversre Shure greier), så prøv å kjøp brukt fra USA. Da kan du få kjempegode priser, men husk å kjøp fra folk som du kan stole på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal selv gå til innkjøp av AKG 271 nå. Er det noen som har handlet de fra itbutikken? Der koster de jo over 500 kr mindre enn hos andre, men de har de ikke inne på lager. Har ikke lyst til å vente i flere mnd før de kommer, da kjøper jeg de heller hos noen som har de inne.

 

PS: Ingen som kan ha disse i Trondheimsdistriktet?

Lenke til kommentar
Skal selv gå til innkjøp av AKG 271 nå. Er det noen som har handlet de fra itbutikken? Der koster de jo over 500 kr mindre enn hos andre, men de har de ikke inne på lager. Har ikke lyst til å vente i flere mnd før de kommer, da kjøper jeg de heller hos noen som har de inne.

 

PS: Ingen som kan ha disse i Trondheimsdistriktet?

5736267[/snapback]

 

 

Hei

 

Jeg var nettop i en butikk og prøvde det headsettet du viser til. Det er et godt headset, absolutt, men du må være klar over en ting. Det er ikke et musikk-headset. Det er for studioarbeid og lignende. Dermed er det HELT uten noen form for farging. Lyden er veldig kald og direkte. (kan på en måte sammenlignes med skikkelig dårlig plastlyd, bare at det ikke er dårlig lyd :p). Til studioarbeid er dette vel og bra, men til musikk og film er det bedre å velge et annet. Det mener i alle fall jeg.

 

Men til 1000kr, hmm :hmm:, jeg ville kanksje tatt en tur innom hifiklubben og hørt på noen sennheisere. Det er for det meste mer egnet for musikk. Om du finner noen leverandører i Trondheim så ta en titt på diverse Grado'er. Men husk for all del å kjøpe de "hele" putene om du velger et slikt.

 

En siste ting om AKG; jeg ble veldig overasket over at de føltes så "billige" å ha på. De er så store samtidig som de veier nesten ingenting (i alle fall i forhold til størrelsen). De skrangler også litt, men det var bare førsteintrykket. Det er et veldig solid og bra headset.

 

Jeg skjønner at dette høres ut som slakt av AKG'ene, men det er det ikke. Det er et udmerket headset i sin prisklasse. Men det du må tenke på er hva du skal bruke dem til.

 

Og ang it-butikken har jeg ikke handlet der selv, men jeg mener å ha lest at de er seriøse. Mail dem og spør om de får det inn.

 

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar
Beyerdynamic DT231 er noe av det bedre du får i den prisklassen.

5555877[/snapback]

Vel å merke om valget er lukket konstruksjon. DT231 er lukket, men spiller veldig bra for å være det. Har et par sjæl.

 

Forresten.. de færreste forhandlere i USA vil selge Grado til Europa p.g.a. importavtalene Grado har med diverse land. Å kjøpe Grado i Europa er som å kaste penger rett ut av vinduet, fordi de koster tusenvis av kroner mer enn de koster i USA. Om du er nysgjerrig på dem (jeg elsker Grado over alt i verden. Grado'ene mine danker ut Sennheiser HD650'en min og Beyer DT990'en min, samt alt annet småpakk jeg har liggende, slik som AKG k26p og diversre Shure greier), så prøv å kjøp brukt fra USA. Da kan du få kjempegode priser, men husk å kjøp fra folk som du kan stole på.

5726531[/snapback]

 

 

Hvilket Grado har du?

Lenke til kommentar
Skal selv gå til innkjøp av AKG 271 nå. Er det noen som har handlet de fra itbutikken? Der koster de jo over 500 kr mindre enn hos andre, men de har de ikke inne på lager. Har ikke lyst til å vente i flere mnd før de kommer, da kjøper jeg de heller hos noen som har de inne.

 

PS: Ingen som kan ha disse i Trondheimsdistriktet?

5736267[/snapback]

 

 

Hei

 

Jeg var nettop i en butikk og prøvde det headsettet du viser til. Det er et godt headset, absolutt, men du må være klar over en ting. Det er ikke et musikk-headset. Det er for studioarbeid og lignende. Dermed er det HELT uten noen form for farging. Lyden er veldig kald og direkte. (kan på en måte sammenlignes med skikkelig dårlig plastlyd, bare at det ikke er dårlig lyd :p). Til studioarbeid er dette vel og bra, men til musikk og film er det bedre å velge et annet. Det mener i alle fall jeg.

 

Men til 1000kr, hmm :hmm:, jeg ville kanksje tatt en tur innom hifiklubben og hørt på noen sennheisere. Det er for det meste mer egnet for musikk. Om du finner noen leverandører i Trondheim så ta en titt på diverse Grado'er. Men husk for all del å kjøpe de "hele" putene om du velger et slikt.

 

En siste ting om AKG; jeg ble veldig overasket over at de føltes så "billige" å ha på. De er så store samtidig som de veier nesten ingenting (i alle fall i forhold til størrelsen). De skrangler også litt, men det var bare førsteintrykket. Det er et veldig solid og bra headset.

 

Jeg skjønner at dette høres ut som slakt av AKG'ene, men det er det ikke. Det er et udmerket headset i sin prisklasse. Men det du må tenke på er hva du skal bruke dem til.

 

Og ang it-butikken har jeg ikke handlet der selv, men jeg mener å ha lest at de er seriøse. Mail dem og spør om de får det inn.

 

Mvh Audun Hagen

5736424[/snapback]

 

Hmm, blir forvirret her.. Mange tester jeg har lest, og også trådstarter, sier det er et glimrende headset til musikk, og da får jeg ikke inntrykk av at det er til studiobruk?

 

Men er selvfølgelig åpen for andre forslag?

Lenke til kommentar

Etter endel flere timer med lesing endte jeg opp med ett Beyerdynamics DT660 på Kampanjetilbud hos hpx.no. Vurderte også lenge HD595, men for dårlig lydisolasjon ble avgjørende for meg da jeg bor på rom med 5 andre og ofte tar nattoget hjem.. Utrolig nok gikk min iPod 3G i vasken samme dag som jeg bestilte Beyerdynamics`ene, så da fikk jeg en god grunn til å kaste bort nye 3 lapper. Valget falt selvfølgelig på Creative Zen Vision:M, da den danker ut iPod på samtlige punkt untatt utseende. Begge deler er på vei til meg i posten, kan ikke vente til fredag og perm :)

Lenke til kommentar

Det tror jeg var et godt valg. Selv har jeg ikke hørt på det, men Beyerdynamics er generelt gode over hele linjen.

 

Når du sier at du vil ha god isolasjon er jo det forståelig, men personlig mener jeg det ødelegger lyden en hel del. Det var grunnen til at jeg gikk for Grado. De er nemlig helt åpne og dermed ikke veldig praktiske på nattoget :p

 

HD595 hørte jeg dermed på. De syntes jeg var litt daffe i lyden, men det er jo bare en smakssak.

 

Og, nå ser jeg at jeg høres ekstremt kritisk ut, men det er mere det at jeg vil skille headsettene så mye som overhode mulig. Det er bare nyanseforskjeller. :) Jeg overdriver dermed en del.

 

Lykke til i ale fall :yhumbup: (men hvorfor Creative over iRiver? Så vidt jeg vet er da iRiver overlegne på lyd.)

 

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar
Hvilket Grado har du?

 

Jeg har en Grado HF-1 og en Alessandro MS-1. Hvis du ikke har hørt om HF-1 så er det en limited edition Grado (451 lagd). Selve kanna er en modifisert SR-225 med andre drivere, trehus og diverse andre tweaks. Det høres mer ut som en RS-1 enn en SR serie Grado, selv om HF-1 sounden er helt unik.

 

Jeg har lyst på en RS-1 (og forsåvidt også en MS-Pro) men foreløpig tilfredsstiller HF-1'en min meg nok. :)

 

Jeg amper den ut fra en Gilmore Lite head amp med powersupply-oppgraderingen og min Singlepower MPX3-SLAM rørforsterker med en Marantz CD-63mk2 Signature som source pluss Oritek X-1 IC's.

Endret av Viivac
Lenke til kommentar
Lykke til i ale fall :yhumbup: (men hvorfor Creative over iRiver? Så vidt jeg vet er da iRiver overlegne på lyd.)

 

iRiver > Creative. Min bror har en Zen og jeg har en iRiver H320. Vi begge har AKG 26p headsets til dem. Zen'en høres tynnere og flatere ut enn iRiveren.

Lenke til kommentar

Men du vil nok aldri få det helt bra. I alle fall ikke på iPod grunnet format og komprimering. Eller tar jeg veldig feil nå?

 

Og, Viivac, RS1 er drømmen. Selv sitter jeg på SR325i, men jeg var innom stereofil i Oslo og hørte på RS1, og det var en drøm. :love:

 

Hvordan er HF1? Og hvordan fikk du tak i dem?

Lenke til kommentar
Men du vil nok aldri få det helt bra. I alle fall ikke på iPod grunnet format og komprimering. Eller tar jeg veldig feil nå?

 

5791654[/snapback]

 

Du tar nok veldig feil, iPod spiller fullformat/non-kompressed .wav, så lydkvaliteten ut fra iPod linjeutgang er god nok til selv store anlegg!

Sjekk litt rundt på nett, det har vært vist oppsett som har overasket mange på diverse messer i det store utland, hvor lydkilden var iPod!

Lyden ut av hodetelefonutgangen derimot, er ikke den beste.

Og de innebygde equalizer-funksjonene gjør ting enda verre!

Lenke til kommentar

Vel, dette er jo i miniatyr, for bruk med hodetelefoner eller "Personal In-Ear Monitors"/øreplugger, og borte fra stua.

Så helt sammenlignbart med "stort anlegg" og høyttalere er det jo ikke.

Og er jo heller ikke ment å skulle erstatte et slikt!

Men lyden kan absolutt nytes, og står ikke tilbake i lydopplevelse for ett "stort anlegg"!

Du burde prøve!

Men selvsagt, det kreves noe mer enn en iPod med standard-plugger og komprimerte MP3-filer!

Det finnes også annet utstyr tilgjengelig, se blant annet på "head-fi.com".

Og her, dersom du vil ha hele regla med digital overføring, ekstern DAC og forsterker:

 

 

dsc002947mh.jpg

 

(Sorry, det er ikke koplet opp, så kablene er ikke med!)

Lenke til kommentar
Og, Viivac, RS1 er drømmen. Selv sitter jeg på SR325i, men jeg var innom stereofil i Oslo og hørte på RS1, og det var en drøm. :love:

 

Hvordan er HF1? Og hvordan fikk du tak i dem?

5791654[/snapback]

Hvor mye skal de ha for en RS-1 her i Norge for tiden?

 

HF-1 ble laget eksklusivt for head-fi.org members i fjor, men veldig mange hadde lyst på den uten å få den. Jeg var heldig og fikk bestilt meg en fort. Det finnes som sagt 451 av dem i verden og de høres ikke ut som noen annen Grado, men jeg vil si rent lydkvalitetsmessig ligger de et sted mellom SR-225 og RS-1, selv om karakteristikken av dem tilsier mer RS enn SR, for å si det slik. De kostet i utgangspunktet $200, men det dukker opp en og annen HF-1 på eBay av og til, og prisen på dem der ender på ca $500-600 for tiden. Dette kan stige, selv om jeg tror ikke prisen noengang kommer til å gå over si.. $800. Likevel, folk kjøper den for samme prisen som RS-1 koster i USA.

 

Skal jeg være helt ærlig er det ikke verdt det å kjøpe en HF-1 for $600, da kan du heller få noen du kjenner i USA til å kjøpe og sende deg en RS-1 (som også koster $600). Men du har de sprø samlerne som blir fra seg bare de ser "limited edition" noe sted. Det låter jo likevel enormt bra, spesielt hvis du har en god source og en ordentlig hodetelefonforsterker (som f.eks en Gilmore av noe slag, eller en high-end sak som Singlepower forsterkere).

 

Vi som er Grado-gutter har jo en tendens til å høre på rock og metal, siden det er der Grado'ene er så enormt bra. Jeg har et assortement av andre hodetelefoner, men det er ikkeno som spiller Opeth, Katatonia eller Anathema bedre enn HF-1'en. Det bare er noe med sounden av Grado som kicker ass, vel å merke med en god source/forsterker. Nå skal det jo sies at 32 ohm er et veldig lettdrevent tall, men en forsterker har en autoritet og en forming av lyd som en bærbar sak eller en cd spiller med hodetelefonutgang aldri kan få til. Dessuten er jeg ikke fan av helt nøytral lyd, jeg har ikke en Beyer DT880 for å si det slik. Jeg vil ha metalen min feit, rundt og fett. Da må det rør til, og Grado. :)

 

Kan alltids ta et bilde av dem, må bare finne laderen til kameraet mitt først.

 

Til sist vil jeg bare nevne at det finnes bedre Grado'er enn RS-1 der ute. Skal du ha det villeste er PS-1 og evt. HP-1'en det heftigste du får. Ingen av disse selges lengre over disk. Du må finne noen som er villig til å selge dem til deg, og det er slettes ikke lett. PS-1'en gikk originalt for $1400 ny (amerikansk pris. Hadde det vært Norge så sikkert $2000-2500), noe som er ca 9200 kr, men jeg tviler du finner en brukt en for under den prisen. Skal du ha noe som kanskje er en smule mer realistisk om du ikke er gjort av penger, så er det nok HP-1'en eller HP-1000'en noe å trakte etter. En brukt HP-1 er vel rundt $1000. Igjen, om du klarer å finne noen som faktisk er villig til å selge dem til deg. :)

Endret av Viivac
Lenke til kommentar

Hehe, takk for utfyllende svar. :)

 

Men jeg er desverre ikke lagd av penger, så noen PS-1 eller HP-1 er nok da utenkelig. RS-1 derimot kan jeg KANSKJE klare å ta meg råd til etterhvert. Jeg ser den koster 9000 ny i Norge, men jeg kan få den for 7000+- (ny i Norge). Likevel er det dyrere enn i USA, det er urettferdig det. Jeg er heller ikke sikker på garantiordninger og slikt om jeg kjøper den derifra (jeg har slektninger der). Hva vil du anbefale?

 

Og hvor bør jeg lete om jeg skal finne meg noen brukte klokker. Jeg har ikke funnet så mye av det enda. :hmm:

 

Nå er ikke jeg noen metaller, men heller en jazzer eller klassikker :p men jeg har hørt på mange headset og funnet ut at Gradoene er geniale der også. Jeg har enda ingen forsterker (spare penger) så jeg kjører den bare rett i maskinen. :( Det er jo selvsagt dumt men det låter uansett veldig bra. Nå har det seg slik at jeg får låne en forsterker og en CD-spiller av far, noe som gjør meg veldig glad. Særlig med tanke på at det er utstyr til mange tusen kroner helt gratis. Det er det øverste settet på siden der (sorte Mistralen) jeg får låne. Men jeg synes nå at de er veldig harde i lyden så jeg skal prøve å mase på meg en Consonance CD2.2 W til neste år. Det hadde vært koselig det. :)

 

Og en siste ting. Jeg trenger en mini-jack forlengerkabel, hvor kan jeg få tak i en av samme kvaliteten somden integrert i headsettet? (helst uten at det koster fantastisk mye)

 

Og så lurer jeg på en ting til. Jeg har aldri hørt noe på Stax, de er jo sabla dyre og navnet er jo nesten legendarisk. Men hvordan er lyden egentlig? Er det verdt det?

 

Mvh Audun Hagen (ta foresten en titt på min lille anmeldelse av SR325i. Selv om den nok bærer noe preg av førstegangskjøp :p)

Lenke til kommentar

Helt greit å kjøre Gradoen rett i maskinen, selv om en PC er jo ikke akkurat en bra source. Den CD-spilleren du nevner ser betraktelig bedre ut ja. ;)

 

Det er litt hassle med å importere headsets fra USA og sleppe unna momsen på dem. Men det lar seg riktignok gjøre med litt oppfinnsomhet. Jeg ville aldri nølt med å kjøpe en RS-1 fra USA, selv om du vil nok få litt problemer med garanti om noe går i stykker. Grado er ikke noe glad i at du unngår deres distributører i Europa, så du må sende dem til Grado uten å nevne noe slikt i så fall.

 

Vil du ha brukte klokker er http://www.head-fi.org det beste stedet. Der kan du også lære masse om lyd og headsets generelt.

 

Hvis du er klassiker og jazzer bør du finne en Beyer DT880 å høre på. En veldig nøytral og god presentasjon av lyd av dem. En Sennheiser HD600/650 er også noe du bør sjekke ut, med deres mer dype, laidback presentasjon. Disse krever en forsterker dog.

Apropos forsterkere. Du kan kjøpe en høytalerforsterker til femti tusen og den kan likevel ende opp med å gi dårligere lydkvalitet ut av headsetutgangen enn en headsetforsterker til fem hundre spenn. Dette fordi 49,900 av penga blir brukt på høytalerkomponentene og de resterende hundre på headset op-amp'en og utgangen. Satt litt på spissen så klart, men bare så du er obs på dette.

 

Minijack-forlenger.. sjekk http://www.ttvj.com - muligens Todd har noen bra noen.

 

Denne guiden her har jeg skrevet litt i: http://shsc.info/HeadphoneGuide - kan kanskje være til hjelp.

 

Stax er elektrostatiske hodetelefoner/forsterkere. De koster mye peng og regnes som det ekstreme high-end når det kommer til headsets. Sennheiser har også et slikt system, Orpheus (eller HE90/HEV90 som er modellnavn), og ligger på ca 52000 nytt. Lyden ut av et slikt system? Tja, jeg har aldri hørt Orpheus, men lyden blir beskrevet som ultraklar, men det er ikke alle som liker denne type lyd. Stax er det samme, men om det er verdt å legge 20-50 tusen i headset/forsterker er veldig individuelt. Det er en sjanse du ikke vil like den typiske elektrostatiske lyden.

 

Leste forresten anmeldelsen din. Utfyllende og bra, selv om kanskje du ville skrevet ting litt annerledes om du hadde hørt flere high-end hodetelefoner i samme sjiktet. :)

Endret av Viivac
Lenke til kommentar

Hei

 

Takk for utfyllende svar, det er alltid hyggelig.

 

Jeg har slektninger i USA som burde kunne sende meg det som en privat pakke, det burde vel gå bra. Eller hva? Garantien går det vel også an å trikse litt med, så det tar nok ikke lange tiden før jeg gjør noe slikt.

 

Når jeg får tid skal jeg lese litt på den siden du nevnte, men jeg må nesten vente til etter skolen (3vg. nå).

 

Jeg skjønner poenget ditt med HD600/650, jeg har testet dem, men selv som den jazzer jeg er synes jeg Gradoene passer veldig mye bedre. Dette er særlig fordi Sennheiserne føles mye mer lukket og at jeg synes de har en mye "plumpere" lyd. Om du forstår hva jeg mener. Beyerdynamicene har jeg ikke testet, det kunne jo vært interessant. Vet du noe om hvordan de er i forhold til Gradoene og Sennheiserne?

 

Fant forresten kabel, tror jeg bare velger den 15 fots stor jack forlengeren fra Grado. (jeg skal lese den guiden din så fort jeg får tid.)

 

Ang Stax var jeg klar over at de var elektrostater og tenkte heller på om det var verdt det. Konklusjonen blir vel bare at det er en smakssak. Jeg personlig kan ikke tenke meg at jeg liker det, men jeg har ikke prøvd, så jeg skal ikke uttale meg. ;)

 

Og ang anmeldelsen: Nå var du snill :p:)

 

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vil bare skrive et kjapt mini-review av Sennheiser HD437:

 

Sennheiser HD437 er et genialt headsett. Enkelt og greit.

Det er billig (koster 199,- på microplex), det er bra lyd og det er komfortabelt å ha på seg. Selve konstruksjonen består av en plastbøyle med hodepute, og høytalerene. Komforten er helt genial, ettersom det er heldekkende ørepute på dette headsettet, jeg kan sitte med det på meg i mange, mange timer uten at jeg blir sliten i hodet eller får vondt i ørene av det. Etter en stund virker det som om lyden bare kommer ut av løse luften :) . Jeg er på mitt andre par med HD437'ere, ettersom jeg igjennom min egen klønskap klarte å dra ut den ene høytalerledningen fordi jeg snublet skikkelig i den, og det var ikke første gang det skjedde! Dette betyr ikke at det er lav kvalitet, for det er det ikke! Jeg har fått intrykk av at HD437 i det heletatt er en solid konstruksjon (den deler konstruksjon med endel av sine større brødre (blandt annet HD497 og HD457), som tåler endel mer enn det det ser ut som. Ledningen er 3 meter lang, og det følger med lednings-klips, slik at man kan snurre opp ledningen og klipse den fast til bukselinningen eller noe slikt. Det følger også med overgang til stor jackplug. Det er 2-års garanti på det. I Tillegg, veier det ikke mer enn 130 gram!

 

Så er det lyden:

I og med at det er et dynamisk/aktivt headsett, så klarer det de fleste musikksjangre med glans. Personlig hører jeg mest på ting som Jean-Michel Jarre, Kraftwerk, Ugress, Röyksopp, endel trance, og en god del klassisk musikk. Personlig mener jeg at HD437 gir et bedre lydbilde enn hva f.eks PortaPro klarer (jeg føler at PortaPro farger lydbildet for mye med bass, noe HD437 ikke gjør), jeg syns det virker som om det er bedre balanse mellom diskant og bass. Ikke for det, headsettet kan takle låter med god bass i, men selvsagt er det en grense. Siden det er åpen konstruksjon på det, så vil man, om man benytter seg av det til MP3-spiller osv. nødvendigvis oppleve endel lyd utenifra også, men ikke værre enn at man kan leve med det. Hvis jeg ikke husker feil, er frekvensområdet på 21-18,000Hz. Bassen er ikke for slapp, og ikke for stram, men den er såpass fast at den klarer rask musikk med mye bass i uten at bassen "gror" inn i hverandre. Det er et klart og fint lydbilde, og jeg syns det er et superduperbra headsett til den prisen!

 

HD437 :love:

Lenke til kommentar
Ang Stax var jeg klar over at de var elektrostater og tenkte heller på om det var verdt det. Konklusjonen blir vel bare at det er en smakssak. Jeg personlig kan ikke tenke meg at jeg liker det, men jeg har ikke prøvd, så jeg skal ikke uttale meg. ;)

Mvh Audun Hagen

5840434[/snapback]

De fleste halvveis lydinteresserte som har hørt Stax'ene mine har endt opp med glassaktige øyne og lealaust hakeparti, det gjelder både de portable SR-001MK2 og hjemme-telefonene SR-007/OMEGA II med rørenheten SRM-007t, og uansett om klassisk, jazz, rock, ren vokalmusikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...