Gå til innhold

Debatt: Stortingsvalget 2005


Anbefalte innlegg

Så Holmgang i dag tidlig, der kom det frem at staten dro inn 52 milliarder kroner fra norske billister i året (avgifter, bøter etc) mens bare 13 av disse ble brukt til veibygging. Resten blir sikkert brukt på utenlandsturer for noen sjefer og sikkert en del administrasjon.

 

Er så lei av politikerne som ikke gjør en dritt, de bare sitter å prater, de er så enige i problemstillinger og lover å gjøre noe med det, men skjer det noe? Nei.

 

Tror ikke det spiller noen rolle hvilke parti man stemmer på lenger, det er så mange partier som går sammen for å lage en regjering og den er aldri i flertall. Hva burde gjøres? Gjør som i USA, to sider pluss de uavhengige. Om det bare er to sider med politikere burde de klare å gjøre noe nyttig, så ville det bli slutt på 50 partier som alle vil noe forskjellige.

 

Samt burde staten omlegges slik at all den administrasjonen vi har ble effektivisert til de grader. Norge er vel det landet med mest administrasjon per innbygger i verden, det er så lite effektivt og produktskapende. Staten slenger inn milliarder av kroner i diverse ting hvert år, men alt det gjør er å skape mer administrasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv store problemer med hva jeg skal velge. På det meste så er jeg vel 60-70 % enig med parti på Stortinget, noe som tilsier at jeg må inngå en del kompromisser for å stemme på et parti. Prøver å finne ut hvem jeg ikke vil stemme på og håper jeg sitter igjen med et parti om noen mnd ;)

 

Er fristende å bare stemme blankt :roll:

 

Men AP, som jeg alltid har stemt før, KRF, SP,DLP, RV, SV og muligens H vil det ikke bli, har jeg kommet til så langt. Men tiden får vise....

Lenke til kommentar

Ap er det partiet som har tilført dei gode ordningane som Høgre, KRF og FRP fjernar.

Hvilket grunnlag har du for denne påstanden?

Se på f.eks skulen. Det er litt rart at høgre skal forbetre skulen ved å ta penger frå skulen. Når kommunane får dårlegare økonomi går det ut over skulane. Det var nettopp AP som gjorde kommuneøkonomien bra.

 

 

 

 

Dersom eg skal gå tilbake til mine synspunkter synast eg at det ville gått betre for dei som tente lite dersom vi gav dei høgtlønnte høg skatt, men hadde lav matmoms. Dersom vi ikkje hadde hatt moms på maten ville dei som tener minst klart seg mykje betre. Mat og andre nødvendige ting burde vert lite moms på, men unødvendige ting burde det vert litt moms på. Høgre driver ein politikk der dei rike tener meir penger og det blir vanskelegare for dei med middels og lav lønn.

Lenke til kommentar
Se på f.eks skulen. Det er litt rart at høgre skal forbetre skulen ved å ta penger frå skulen.

Norge er et av de landene som bruker mest penger på skole. Det er ikke her problemene ligger.

Lærarlønningane her er høgare enn i andre land. Her kan ein leve av å vere lærer. I polen må ein ha tre jobber for å kunne leve forholdsvis bra. Desutan er vanskeleg å få elevane til å lære meir når ein kuttar i skulen!! Eg er sjølv elev med 4are og 5are(4,58 i snitt.) Det vil sikkert gå ned dersom dei kuttar budsjettet til skulane enda meir.

Lenke til kommentar
Se på f.eks skulen. Det er litt rart at høgre skal forbetre skulen ved å ta penger frå skulen.

Norge er et av de landene som bruker mest penger på skole. Det er ikke her problemene ligger.

Lærarlønningane her er høgare enn i andre land. Her kan ein leve av å vere lærer. I polen må ein ha tre jobber for å kunne leve forholdsvis bra. Desutan er vanskeleg å få elevane til å lære meir når ein kuttar i skulen!! Eg er sjølv elev med 4are og 5are(4,58 i snitt.) Det vil sikkert gå ned dersom dei kuttar budsjettet til skulane enda meir.

Mitt snitt på 3,7 vil nok synke.. :)

 

Uansett; ein god taktikk for å finne eit parti å stemme på, er å eliminere dei ein ikkje vil stemme på og sjå kva ein sit att med. :p

 

Eg har med denne måten funnet ut at parti til høgre for SV er uaktuellt. Riktignok kan eg ikkje stemme før neste val, men men..

Lenke til kommentar

Du store tid. Jeg foreslår du sjekker historiebøkene en gang til.

 

Siden jeg blir 18 i år kan jeg stemme for første gang :).  Jeg kommer nok til å gi min stemme til arbeiderpartiet. Her er noen av grunnene:

 

1. De har styrt Norge på en bra måte veldig lenge. De har vært langt fra perfekte og gjort mange feil, men det går ikke ann å gjøre noe perfekt, spesielt ikke i politikken.

Sjekk motkonjunkturpolitikken deres på 70-tallet, og hvordan oppbyggingen av oljeindustrien skjedde. Disse alene finner jeg ganske diskvalifiserende.

2. De har forvaltet oljepengene på en forsvarlig måte

Det finnes mange eksempler på land som "tar helt av" når de pluttselig får nye ressurser. Sløsing og uansvarlig bruk av oljefondet kunne fort blitt et stort problem også i Norge. Det kan  fortsatt bli et problem.

Sjekk en gang til hvordan busjettene på 70-tallet og utover ble lagt i visshet om at oljepengene skulle velte inn over oss. Sjekk også hvem som faktisk ville starte et oljefond og hvem som fikk budsjettene under kontroll.

3. De har vært sterkt aktive i oppyningen av det norske velferdssamfunnet som har blitt kåret til verdens beste av FN.

Det er mange slike kåringer, vi kommer ikke ut på topp på alle. I tillegg kommer andre kjekke ting som økonomisk bæreevne, kan vi fortsette slik? Jeg tviler sterkt, tror nok det skal bli smalhans om ca. 5 år.

Dette er ting de faktisk HAR gjort, ikke noe de lover at de skal gjøre en gang i fremtiden. Men det finnes flere grunner til å stemme på Arbeiderpartiet :

 

4. De gir ikke skattelettelser til de rikeste som den borgerlige regjeringen har gjort.

Ikke vær naiv. Hver gang de sier de skal ta de rikeste, går det bare ut over de som tjener middels mye; de rikeste har advokater som (lovlig!) tryller bort formuen. Har du i det hele tatt sjekket skattelistene de siste årene?

5. De fører en ansvarlig skattepolitikk (noe de også har bevist at de har klart før)

Det demrer for meg jeg ser et stykke avansert ironi.

+ Masse mer som jeg ikke orker å skrive fordi jeg må legge meg nu :p.

 

Ikke la deg stoppe.

Lenke til kommentar
helsesektoren sliter litt, spesielt det med psykeratiske, folk får jo ikke behandlig, finnes utallige eksempler i media i den siste tid.

Selvfølgelig får ikke folk behandling. En psykiater får så mye støtte fra staten at han/hun kan tjene mer enn en kommunal ansatt lege selv uten å ha en eneste pasient. Denne støtten skal gå til utgifter et kontor har, men i motsetning til en lege så trenger ikke en psykiater mer enn en sofa og en telefon.

Jeg gleder meg til å lese en solid dokumentasjon av disse påstandene.

NB: En psykiater er en lege med spesialisering, og har rett til å skrive ut medisiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...