Gå til innhold

Debatt: Stortingsvalget 2005


Anbefalte innlegg

Når alt er betalt av faste utgifter og slike ting, så er det ikke så veldig mange milliardene politikerne skal krangle om. Det aller meste blir bare gjort uten at det blir noe bråk om det, men det er disse få milliardene som skaper blæst. Om det kommer en helt ny regjering vil det ikke ta helt av og Norge går konk på 4 år. Tror dere det så faller dere for propagandaen ymse partier kommer med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For å forhindre pensjonsreformen [...]

Hva er ditt alternativ til en reform? Det sier seg at dagens pyramidespill ikke kan fungere på sikt. I beste fall må staten kutte kraftig ned på andre utgifter, i verste fall kommer hele velferdsstaten til å kollapse. Eller ønsker du bare å stikke hodet i sanden og håpe på det beste?

Myte om at om vi ikke kutter i pensjonen så vil alt gå til helvete stemmer ikke. Vi får ikke for mange gamle og vi får ikke for få unge. Det vi mangler er arbeidsplasser.

Lenke til kommentar
For å forhindre pensjonsreformen [...]

Hva er ditt alternativ til en reform? Det sier seg at dagens pyramidespill ikke kan fungere på sikt. I beste fall må staten kutte kraftig ned på andre utgifter, i verste fall kommer hele velferdsstaten til å kollapse. Eller ønsker du bare å stikke hodet i sanden og håpe på det beste?

Myte om at om vi ikke kutter i pensjonen så vil alt gå til helvete stemmer ikke. Vi får ikke for mange gamle og vi får ikke for få unge. Det vi mangler er arbeidsplasser.

Det er ikke akkurat lett å få flere arbeidsplasser da venstresiden ønsker å kjeppjage næringslivet ut av norge med skatter & avgifter.

 

 

Jeg hadde selv antagligvis stemt DLF hvis jeg hadde bodd et sted der det er mulig, men da det ikke er mulig så ville jeg stemme FrP. Årsaken er at jeg vil ha mer økonomisk frihet, frata staten alle oppgaver den har tatt på seg, men som den ikke er å stand til å gjøre ordentlig. Privatisering er for meg det eneste logiske valget for å rette opp på det store og ineffektive ressursforbruket til statlige bedrifter, samt få rettferdig og fri konkurranse. Vi må sørge for å bli kvitt alle de statlige organene som bare skal bruke penger, men tilbake bare skal vise seg som f.eks. overformynderiet (uttrykket "stjele godteri fra en unge" passer godt der).

Endret av invictus
Lenke til kommentar
Norge går bedre enn på lenge.

på hvilken måte?

 

vi har nok problemer med det psykeratiske tilbudene, skole, helsevesen, politi, latterlige lave fengselsstraffer, pensjon til minste pensjonistene, skattelette for rike folk osv osv

 

edit : leif var her igjen :-/

Endret av Jonki
Lenke til kommentar
Myte om at om vi ikke kutter i pensjonen så vil alt gå til helvete stemmer ikke. Vi får ikke for mange gamle og vi får ikke for få unge. Det vi mangler er arbeidsplasser.

I dag brukes 9,1% av BNP på utgifter til alders- og uførepensjon; det anslås at dette vil øke til 19,7% innen 2050. Du benekter vel ikke at en slik utvikling nødvendigvis må innebære endringer i systemet, enten man kutter i pensjonsutgiftene eller andre utgifter, eventuelt at man øker statens inntekter?

 

Jeg kan godt si meg enig i at høyere sysselsetting ville kunne bøte noe på problemet, men det vil jo også innebære en kursendring. Empiri viser at arbeidsledigheten er lavest i de land hvor det er lave trygdesatser, liten grad av offentlige inngrep i økonomien, etc. Det finnes ingen politisk vilje i Norge til å endre på dette.

Lenke til kommentar
Myte om at om vi ikke kutter i pensjonen så vil alt gå til helvete stemmer ikke. Vi får ikke for mange gamle og vi får ikke for få unge. Det vi mangler er arbeidsplasser.

I dag brukes 9,1% av BNP på utgifter til alders- og uførepensjon; det anslås at dette vil øke til 19,7% innen 2050. Du benekter vel ikke at en slik utvikling nødvendigvis må innebære endringer i systemet, enten man kutter i pensjonsutgiftene eller andre utgifter, eventuelt at man øker statens inntekter?

 

Jeg kan godt si meg enig i at høyere sysselsetting ville kunne bøte noe på problemet, men det vil jo også innebære en kursendring. Empiri viser at arbeidsledigheten er lavest i de land hvor det er lave trygdesatser, liten grad av offentlige inngrep i økonomien, etc. Det finnes ingen politisk vilje i Norge til å endre på dette.

Det finnes tre modeller så vidt jeg vet. En som anslår en moderat økning, en som anslår liten endring og en som anslår en stor økning. Hvorfor bruker man konsekvent modellen som anslår en stor økning? Jo, fordi man vil forandre systemet slik at storkapitalen kan slå kloa i en stor andel av pensjonen til folk.

 

Arbeidsledigheten var veldig lav i Sovjetunionen, det som mangler er politisk vilje til å bryte ut av nyliberalismens åk og satse offensivt på å bygge landet.

Lenke til kommentar
Norge går bedre enn på lenge.

på hvilken måte?

 

vi har nok problemer med det psykeratiske tilbudene, skole, helsevesen, politi, latterlige lave fengselsstraffer, pensjon til minste pensjonistene, skattelette for rike folk osv osv

 

edit : leif var her igjen :-/

Så det at renten holder seg på et historisk bra nivå, det at norsk næringsliv går bedre enn aldri før, og at pilene kun peker oppover når det gjelder økonomisk fremgang i Norge er uvesentlig for deg?

 

Og hvis du tror at fengselsstraffene blir strengere dersom venstresiden kommer i regjeringsposisjon, må du tro om igjen.

 

 

Hvis du gjentar en løgn ofte nok, så vil folk til slutt tro på det

 

Dette gjelder i aller høyeste grad dette med at "Høyre gir skattelettelser til de som har mest fra før."

Endret av henrikmain
Lenke til kommentar
Hvorfor bruker man konsekvent modellen som anslår en stor økning? Jo, fordi man vil forandre systemet slik at storkapitalen kan slå kloa i en stor andel av pensjonen til folk.

Hvorfor skulle sosialdemokratene på Stortinget være interessert i det? Sannheten er at de er mer realistiske enn kommunister. Det er faktisk den eneste grunnen til at de ikke er kommunister, da samtlige stortingspolitikere mener at kommunisme er ideelt «i teorien».

 

Arbeidsledigheten var veldig lav i Sovjetunionen,

Det er jo ikke noe problem å få full sysselsetting i et kommunistisk/fascistisk system, men spørsmålet er om samfunnet blir så veldig produktivt når staten setter folk til å klippe gress kun for at de skal ha noe å gjøre på.

 

det som mangler er politisk vilje til å bryte ut av nyliberalismens åk og satse offensivt på å bygge landet.

Jeg har aldri forstått hva denne nyliberalismen som venstresiden hele tiden prater om er. Er det en betegnelse som man kan bruke på alt som egentlig er sosialisme, men som man ikke vil ta «æren» for?

 

Hvorvidt næringslivet går så det suser er irrelevant for hvordan folk har det.

Du må spøke! :ohmy: At næringslivet går bra, innebærer at man har høy sysselsetting, god verdiskapning, og dermed økende velstandsnivå. Det er åpenbart et gode for alle innbyggere.

Lenke til kommentar
Må jeg har registrert flytting til oslo (eller andre fylker dlf stiller) for å kunne stemme dlf?

Ja, du må være folkeregistrert i et fylke DLF stiller i for å kunne stemme på dem. Ved dette valget stiller DLF kun i Oslo og Hordaland, forutsatt at nok underskrifter samles inn.

Ok. Får sette meg inn i politikken dems og vurdere å melde flytting.

Lenke til kommentar
Norge går bedre enn på lenge.

på hvilken måte?

 

vi har nok problemer med det psykeratiske tilbudene, skole, helsevesen, politi, latterlige lave fengselsstraffer, pensjon til minste pensjonistene, skattelette for rike folk osv osv

 

edit : leif var her igjen :-/

Så det at renten holder seg på et historisk bra nivå, det at norsk næringsliv går bedre enn aldri før, og at pilene kun peker oppover når det gjelder økonomisk fremgang i Norge er uvesentlig for deg?

 

 

greit om det økonomiske, men hva mener du om offentlig sektor? synes du at politiet har matrialer og folk til å løse kriminal saker? og ikke for å glemme hvor mange saker som blir henlagt.

 

helsesektoren sliter litt, spesielt det med psykeratiske, folk får jo ikke behandlig, finnes utallige eksempler i media i den siste tid.

 

når det gjelder fengselstraffer og venstresiden, så har jeg min delte(iht venstresiden) mening om det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...